Tips på en tjejcykel inför långresa!

Per och andra som inte tror att det är någon bra ide att använda skivbromsar till "touring i shimaNOland" och som kommer att tokvägra att bli övertygande om det, titta inte i den här tråden, ty era försök att undvika ljuset kommer att bli än svårare.

Jag säger ju inte att det inte går. Jag säger bara att det är lättare att bocka en bromskiva än att paja en v-broms. Dessutom är snö mjukt! :-) ... och dessutom - de ska cykla i en terräng där det är konstant snö, klart som korvspad att man tar skivbromsar.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> titta inte i den här
> tråden, ty era försök att undvika ljuset kommer
> att bli än svårare.
Nja, det var inte en korrekt jämförelse. Mike Curiak gör en sportprestation i väglöst land.
Om något på cykeln skulle paja så är han rökt och får ringa efter helikopter, för det finns inte ens en Kazakhisk bysmed som kan fulmeka.Till och med Grizzlybjörnarna sover. Dessutom är han bara ute några veckor så långtidshållbarhet och reservdelar spelar ingen roll.

Mathias skrev:
> Jag säger bara att det är lättare att bocka en bromskiva
> än att paja en v-broms.

...och jag säger att det är ett ALLVARLIGARE problem att bromsa slut på en fälg än att bocka en skiva.

ska man inte ha maximal otur om man lyckas deformera en skiva på en touringcykel med väskor både fram och bak? alternativt krascha så hårt att skivorna är ens minsta problem.

mytomspunnen skrev:

> ...och jag säger att det är ett ALLVARLIGARE
> problem att bromsa slut på en fälg än att bocka
> en skiva.

Bry dig inte. Jag har sagt samma sak jättemånga gånger men Mathias vägrar lyssna. Han har lämnat det grumma frirajderlivet och pratar bara om kvadratmeterpris, topplån och golvvärme. Att förneka skivbromsars effektivitet är ett sätt för honom att bli vuxen.

Det verkar ju jättebesvärligt det där med touring. Tänk att behöva gå igenom krig och gängbråk bara för att välja bromsar. Tänk vad enkelt om man tog tåget istället. Då skulle inte en massa nördar behöva brösta sig mot varann.

Markus F skrev:
> Öhh Mollo, sabba inte partyt. Ska du vara med i
> den här tråden får du välja sida.

Alla bromsar är skitdåliga. Ni har fel hela bunten.

> Bry dig inte. Jag har sagt samma sak jättemånga
> gånger men Mathias vägrar lyssna. Han har
> lämnat det grumma frirajderlivet och pratar bara
> om kvadratmeterpris, topplån och golvvärme. Att
> förneka skivbromsars effektivitet är ett sätt
> för honom att bli vuxen.

Du har förmodligen rätt. Dessutom verkar det dumdristigt att cykla när man kan ta SUVen.

Mathias skrev:
> den söta tjejen

ap-ap-ap-ap!

JAG skulle säga det där. Jag är dessutom tillräckligt ung för att
slippa undan gubbsjuke-varning.

Wasabi: Alltså, man kan vara söt i fler bemärkelser än utseendemässigt. Man kan ha ett sött sätt till exempel. Man kan säga söta saker. Man kan äta söta saker. Självklart menade jag det mest som kontrast till de gamla griniga gubbarna som sitter och pajfäktas här i tråden.

Bara för att du är hälften så gammal som mig gör mig dessutom inte automatiskt till gubbe ditt lilla glin!

Per skrev:
> är det praktiskt taget
> ingen som använder skivbroms på resor i tredje
> världen.

Det finns faktiskt några väldigt bra anledningar till att mekaniska skivbromsar inte har använts särskilt mycket på touring tidigare. För det första så är skivbromsade cyklar en relativt ny företeelse, så det finns knappt några (touring)ramar som duger.
För det andra så har mek-skivor fram tills nu varit något som mest har använts på instegs-mtb, och det har inte varit särskilt bra saker. Det är inte ett dugg konstigt att folk har valt andra bromsar med dom förutsättningarna. Man experimenterar inte med oprövade prylar när man ger sig ut på långresa, då väljer man något man tror på. Det är inte koservatism, det är klokt att resonera så.

Vad jag säger är att den här typen av bromsar har klivit upp från leksaksstadiet till att vara pålitliga. Nu återstår väl bara att vänta på att det ska finnas några vettiga (touring)stålramar också, med skivfästen, stänkskärmsfästen och lödda öron för pakethållare.

Edit: Jag hittade ett så bra citat som jag bara måste klippa in. Gissa vem som har skrivit det här?:

"Idag har skivbromsarna blivit så bra att man faktiskt kan överväga att använda skivor även för långresor. Till skillnad från fälgbromsar äter de inte hjul och vid utförskörning i berg med packning är de helt överlägsna. De är också pålitliga i alla väder. När hojen väl är på vägen ska det inte vara några problem. Det riskabla är väl främst om man transporterar hojen utan särskild förpackning på busstak eller truckflak i tredje världen; då är det lätt hänt att linorna går av. Jag har en känsla av att man i princip skulle kunna hoja från Nordkap till Kap horn med XT-skrivbromsar och inte behöva ha mer reserdelar till dem än en liten flaska bromsolja, hälften så stor som en vanlig flaska Finishline, och två par extra bromsbelägg.

Det mesta talar för att man skulle få dutta i någon cl olja i centralafrika men klara sig på samma belägg hela vägen till Kapstaden. Med motsvarande fälgbroms skulle man ha fått byta vajer och bromsbelägg flera gånger. Det centrala är dock att den som hojade med skivbromsar anländer i Kapstaden med fälgar som är i princip lika gott skick som de var när man startade från Nordkap. Den som däremot åkt med fälgbroms funderar med största sannolikhet på var man kan få fatt på nya fälgar."

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
> Edit: Jag hittade ett så bra citat som jag bara
> måste klippa in. Gissa vem som har skrivit det
> här?:

Nu är du elak Markus. :)

Om det inte är exakt samma sak som det som kallas keramiska fälgar så är det åtminstone samma princip att försöka göra hållbarare fälgar.
Istället för att helt enkelt erkänna för sig själv att det är en dålig ide att bromsa ned en utav de mest vitala bärande konstruktionerna på hela cykeln och istället flytta bromsytan annorstädes.
Dock helt omöjligt att veta hur bra det funkar i praktiken innan man provat.

Det där om att bromsa ner fälgen. Jag har kört 200 mil på ett par sunkfälgar i lera och regn i Hellas innan de dog av andra skäl. Icke keramiska. Ett par bra keramiska borde klara minst det dubbla och tar man in i räkningen att det inte borde vara samma förhållanden på en sådan långtur som planeras i tråden borde det väl knappast vara ett problem? Börjar bli litet hårklyveri snart...

Mathias skrev:
> borde det väl knappast vara ett problem?

Varför känner sig då Thorn manade att sälja cyklar med extra slittåliga fälgar om problemet inte existerar?
Sedan får vi inte glömma bort att skivbromsar faktiskt är bättre som bromsar betraktat.
Men det går som sagt utmärkt att toura på fälgbromsar, det är bara det att det är suboptimalt, enligt mitt sätt att se på saken.

En pinne i hjulet måste väl ändå vara den optimala touringbromsen? Går pinnen sönder är det inte allt för svårt att hitta en ny.. Borde inte slita så mycket på fälgen heller. :o)

bjorre skrev:
> En pinne i hjulet måste väl ändå vara den
> optimala touringbromsen? Går pinnen sönder är
> det inte allt för svårt att hitta en ny.. Borde
> inte slita så mycket på fälgen heller. :o)

Helt korrektomundo. Eller en doja i framhjulet. Man får passa sig för att bryta tårna bara...

Det är helt suveränt att höra Mytis och Markus gläfsa om de bästa långcyklingsbromsarna. Man får tydligen ovärdelig efrarenhet av jobbpendling. =D
Hoppas mina fälgar håller hem till Hässelby idag.
/J

Finner jag inga bra bromsar så får jag lära mig göra stoppsvängar på cykeln istället för på skidorna. I värsta fall kör jag in i någon närliggande bergsvägg!

För övrigt så har jag lite funderingar på Brookssadlar. Hur är det att cykla på en sådan i minusgrader samt i regn och rusk? Det känns som den kan bli lite obekväm.

För min del tycker jag att Brooks sadlar funkar 100% medans man hojjar, känns inte konstigare i kyla o regn än andra sadlar, däremots så patineras de ju ganska fort när man kör heldagar i lera osv. Men å andra sidan poleras de upp och blir fina igen när man kör i fint väder!

bigmollo skrev:
> Man får tydligen ovärdelig efrarenhet av
> jobbpendling. =D

Alltså, den där typen av logik som du, Per och Mathias nytjat i den här tråden är helt makaber.
Man måste inte ha erfarenhet av extrem långfärdcykling för att diskutera vad som vore bra att ha på en cykel för extrem långfärdcykling.
Precis på samma sätt som att man inte behöver vara snygg för diskutera vad som är snyggt att ha på sig och på samma sätt som att man inte måste vara bra på att spela fotboll för att kunna sy sjyssta fotbollar.

bigmollo skrev:
> Man behöver inte vara en liten mops för att
> gläfsa. =O

Exactomundo. Men det underlättar ;-)

mytomspunnen skrev:
> Man måste inte ha erfarenhet av extrem
> långfärdcykling för att diskutera vad som vore
> bra att ha på en cykel för extrem
> långfärdcykling.

Du har alldeles rätt. Det står givetvis eskimåer fritt att diskutera och ha sina egna preferenser ifråga om vilken sorts kamel som är bäst och beduiner kan säkert ha mycket att tillföra en diskussion om bästa sättet att bygga en igloo.

Det verkar som om världen förhåller sig ungfär såhär:

*Långtbortistancykling är genomförbart med fälgbromsar.
Det finns folk som gjort det. De vet att det brukar gå att fixa en fälgbroms hos bysmeden och nya
hjul/fägar går att köpa lite överallt. Alltså:rep och nyinköp av saker kommer att krävas, men det är ett lösbart problem.

*Långtbortistancykling med (mek)skivbroms är sämre.
Varför? Inte helt klarlagt, det verkar inte finnas någon som har dåliga erfarenheter. Eller erfarenheter över huvudtaget, för den delen. Finns det?

Per skrev:
>
> Du har alldeles rätt. Det står givetvis
> eskimåer fritt att diskutera och ha sina egna
> preferenser ifråga om vilken sorts kamel som är
> bäst och beduiner kan säkert ha mycket att
> tillföra en diskussion om bästa sättet att
> bygga en igloo.

Eller så kan raljerande säga "Jag fick stryk av min pappa när jag var liten. Det har barnen fått ialla tider. Det fungerar. Man ska slå sina barn, det har vi alltid gjort". Bara för att barnen inte dog hela tiden så innebär det inte att det är sämre att inte slå barnen. Den förste som inte slog sina barn hade ju ingen erfarenhet av uppfostran utan våld.

Mathias skrev:
> tar man in i räkningen att det
> inte borde vara samma förhållanden på en sådan
> långtur som planeras i tråden

Du menar att man håller sig inom en enda klimatzon och låter hojen stå när det inte är soligt?

(jag är mest intresserad av att vara dryg)

bigmollo skrev:
> Ha ha ha!! Smaka på den Mytis. =D

Med nöje tar jag mig en munsbit utav den. Endast en slagen man bjuder på sådant godis.
Tbone lyckades för övrigt med olidlig precision beskriva det Per med fanclub ej förstått, jag bockar och bugar för det.

TBone skrev:

> Bara för att barnen inte dog hela tiden så innebär det inte att det
> är sämre att inte slå barnen.

— hmm, de skall alltså få stryk för att de inte dött. Eller?

Jag tycker att det bästa med den här tråden är Per´s totala omsvängning mot tidigare tråd (se mitt citat ovanför). Nu funderar jag på att också byta åsikt för att få lite fart på pajkastningen.

Markus F skrev:
> Jag tycker att det bästa med den här tråden är
> Per´s totala omsvängning mot tidigare tråd (se
> mitt citat ovanför).

Det gällde hydraliska XT skivbromsar, och exemplet gällde en tur som till stor del gick genom shimanoland.

> Nu funderar jag på att
> också byta åsikt för att få lite fart på
> pajkastningen.

Det gör du rätt i och du har visst stöd för det här http://happymtb.org/forum/read.php/1/36374/36378#msg-36378. Det är inte alltid det är lättare att justera skivbromsar än V-bromsar.

Det är alltid lika festligt att se den gamla "bromsen låg på" plojen.
Nä, lägg en falukorv på magen så latmasken kryper ut.

Per skrev:
> Det gör du rätt i och du har visst stöd för
> det här
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/36374/36378#m
> sg-36378. Det är inte alltid det är lättare att
> justera skivbromsar än V-bromsar.

Återigen visar Per att han inte vet vad han pratar om, att han helt enkelt inte kan skilja på pärer och päron.
I den här tråden har jag och Markus snackat upp användbarheten av moderna mekaniska skivbromsar till touring och nu refererar Per till en tråd där Markus klagar på ett par ursunkiga och extremt omoderna hydrauliska skivbromsar som använts till mtb.

;-P

Senast redigerad av en moderator:
Trumbroms är det helt klart överlägsna bromssystemet vid långturer utanför shimanoland. Trummor är nämligen något som förekommer överallt i världen. Går bromsen sönder på en stig i amazonas är det bara att leta upp närmsta indianstam så har de garanterat en utmärkt trummakare som utan problem fixar bromsen.

Bara för att jävlas med mytis så hävdar jag att fälgbromsar är den teoretiskt bästa bromsen bara att det är ingen som fattar det och därför sker det ingen utveckling på den.

Måste jag säga att jag lämnat touringlandet nu?...HEHE

Per skrev:

> Det gällde hydraliska XT skivbromsar, och
> exemplet gällde en tur som till stor del gick
> genom shimanoland.
Centralafrika? Rwanda?

Bilagor

• woodbike02.jpg
    woodbike02.jpg
    65.7 KB · Besök: 37