Per skrev:
-------------------------------------------------------
> är det praktiskt taget
> ingen som använder skivbroms på resor i tredje
> världen.
Det finns faktiskt några väldigt bra anledningar till att mekaniska skivbromsar inte har använts särskilt mycket på touring tidigare. För det första så är skivbromsade cyklar en relativt ny företeelse, så det finns knappt några (touring)ramar som duger.
För det andra så har mek-skivor fram tills nu varit något som mest har använts på instegs-mtb, och det har inte varit särskilt bra saker. Det är inte ett dugg konstigt att folk har valt andra bromsar med dom förutsättningarna. Man experimenterar inte med oprövade prylar när man ger sig ut på långresa, då väljer man något man tror på. Det är inte koservatism, det är klokt att resonera så.
Vad jag säger är att den här typen av bromsar har klivit upp från leksaksstadiet till att vara pålitliga. Nu återstår väl bara att vänta på att det ska finnas några vettiga (touring)stålramar också, med skivfästen, stänkskärmsfästen och lödda öron för pakethållare.
Edit: Jag hittade ett så bra citat som jag bara måste klippa in. Gissa vem som har skrivit det här?:
"Idag har skivbromsarna blivit så bra att man faktiskt kan överväga att använda skivor även för långresor. Till skillnad från fälgbromsar äter de inte hjul och vid utförskörning i berg med packning är de helt överlägsna. De är också pålitliga i alla väder. När hojen väl är på vägen ska det inte vara några problem. Det riskabla är väl främst om man transporterar hojen utan särskild förpackning på busstak eller truckflak i tredje världen; då är det lätt hänt att linorna går av. Jag har en känsla av att man i princip skulle kunna hoja från Nordkap till Kap horn med XT-skrivbromsar och inte behöva ha mer reserdelar till dem än en liten flaska bromsolja, hälften så stor som en vanlig flaska Finishline, och två par extra bromsbelägg.
Det mesta talar för att man skulle få dutta i någon cl olja i centralafrika men klara sig på samma belägg hela vägen till Kapstaden. Med motsvarande fälgbroms skulle man ha fått byta vajer och bromsbelägg flera gånger. Det centrala är dock att den som hojade med skivbromsar anländer i Kapstaden med fälgar som är i princip lika gott skick som de var när man startade från Nordkap. Den som däremot åkt med fälgbroms funderar med största sannolikhet på var man kan få fatt på nya fälgar."