Tips på rostborttagning

Transwave

Aktiv medlem
Tips på rostborttagning
Har köpt en antik cykel som jag tänkte fräscha upp genom att plocka isär den, rengöra, fetta in det som behövs och sätta ihop den igen. Den har en del ytlig rost på sina ställen som jag skulle vilja få bort eller åtminstone reducera. Det verkar finnas mängder med sätt att ta bort rost på så jag tänkte höra vilken metod du har erfarenhet av och kan rekommendera. De delar som är lackerade vill jag inte att lacken ska skadas så det ska inte vara för starka medel och ingen slipning.

Mindre delar såsom skruvar mm kanske går att lägga i en skål med citronsyra över natten medan övriga cykeln kan putsas med en trasa med bikarbonatlösning?

Tips på rostborttagning
Coca Cola är bra på att lösa bort rost, tillsammans med aluminiumfolie.
Screenshot_20200407-105144.jpg
Screenshot_20200407-105151.jpg

Tips på rostborttagning
Verkar finnas hur många sätt som helst att ta bort rost på. Hittade en bra sida med översikt på olika metoder:
Vanlig borste/disksvamp i kombination med bikarbonat/citronsyra/vitvinsvinäger verkar vara vägen att gå.

Tips på rostborttagning
Ja rost är ju rätt poröst så det kommer ofta bort lätt med borste om det ligger på ytan. Om du av någon anledning vill ta bort rosten på kemisk väg så finns det rostlösare som inte är syra-baserade. Dom brukar vara snällare mot andra delar också.

Tips på rostborttagning
Ja rost är ju rätt poröst så det kommer ofta bort lätt med borste om det ligger på ytan. Om du av någon anledning vill ta bort rosten på kemisk väg så finns det rostlösare som inte är syra-baserade. Dom brukar vara snällare mot andra delar också.
Menar du något i stil med detta?

Tips på rostborttagning
Jag har en liknande grej, gammal patinerad stålram som jag skulle vilja behålla den gamla patinerade lacken på, men få bort lite bruna fläckar.
Har läst att Oxalsyra är poppis och att det ska ske nåt slags kemisk process som gör att det kanske inte direkt börjar rosta igen på samma ställe utan blir typ en svart beläggning istället?
Vill liksom inte slipa / skada originallacken, utan behålla den i "slitet skick" så jag är inte så pigg på slipa / borsta lösningar.

Har testat Biltemas rostlösare på en bil en gång, funkade tyvärr inte alls.

Tips på rostborttagning
Menar du något i stil med detta?

Just den är fosforsyrabaserad enligt dokumentet som är länkat på sidan. Dom är billiga, snabba och effektiva i min erfarenhet men kan skada och bleka färg och man måste vara noggrann med hanteringen och återvinningen.

Tips på rostborttagning
Oxalsyra har jag förstått är starkare än citronsyra så det lär funka, hoppas bara det inte är för starkt och tar bort lack som sagt.

Just den är fosforsyrabaserad enligt dokumentet som är länkat på sidan. Dom är billiga, snabba och effektiva i min erfarenhet men kan skada och bleka färg och man måste vara noggrann med hanteringen och återvinningen.
Har du tips på någon icke syrabaserad rostlösare som finns att köpa i butik?

Tips på rostborttagning
just när det gäller att ta bort ytrost tycker jag autosol är en väldigt användbar produkt. är det lite gravare rost kombinera med svinto.

svinto är betydligt effektivare på rost än dito liknande fin stålull utan tvätt-tillsats

syror och andra rostomvandlare gör rosten hård och svart, men tar inte i första hand bort den.

Tips på rostborttagning
just när det gäller att ta bort ytrost tycker jag autosol är en väldigt användbar produkt. är det lite gravare rost kombinera med svinto.

svinto är betydligt effektivare på rost än dito liknande fin stålull utan tvätt-tillsats

syror och andra rostomvandlare gör rosten hård och svart, men tar inte i första hand bort den.
Autosol är ett varumärke - exakt vilken produkt syftar du på i deras sortiment?

Tips på rostborttagning
rost är oxid, syra löser oxid. Får ni en lite fläck på en kökskniv, lägg en droppe citronjuice på från flaska.
Kanske vet du mer än mej, men syra påskyndar väl oxidering? Brukar ta bort grov rost från bl.a. gamla verktyg med ättiksbad men när de kommer upp och i kontakt med syre igen bildas genast ny rost om man inte neutraliserar lösningen först.

5-56 o. dyl. funkar säkert men själv skulle jag inte använda så starka lösningsmedel på lacken. Svinto tror jag mer på. För ytrost kan jag även tipsa om ett mycket effektivt tvätt/polermedel vid namn universal stone, det tar bort det mesta och lämnar dessutom en fin yta.

Tips på rostborttagning
Har du tips på någon icke syrabaserad rostlösare som finns att köpa i butik?

Vad som finns i dina lokala butiker vad jag inte, men Evapo-Rust är bra och poppis. Tänk på att vissa krypoljor och liknande medel som är till för att hjälpa med att få upp rostade förband också kan heta typ rostlösare och liknande, det är inte det du behöver.

Du ser i filmen hur han både kan hantera medlet för hand och hur den blåa färgen ser bra ut efter behandling. Finns säkert andra produkter med liknande kemi från andra tillverkare i butik om du inte hittar just denna.

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Kanske vet du mer än mej, men syra påskyndar väl oxidering? Brukar ta bort grov rost från bl.a. gamla verktyg med ättiksbad men när de kommer upp och i kontakt med syre igen bildas genast ny rost om man inte neutraliserar lösningen först.

5-56 o. dyl. funkar säkert men själv skulle jag inte använda så starka lösningsmedel på lacken. Svinto tror jag mer på. För ytrost kan jag även tipsa om ett mycket effektivt tvätt/polermedel vid namn universal stone, det tar bort det mesta och lämnar dessutom en fin yta.
nej syra reducerar, inte oxiderar, motsats till rost. däremot oxideras syran vid kontakt med rost, och rosten reduceras bort. reduktion käkar upp oxidation. Det jag tror händer med ditt verktyg, är att du tar bort all oxid på dina verktyg med syran, det öppnar upp det för att oxideras av luften typ?

Tips på rostborttagning
Aluminium "rostar" men oxiden är inte missfärgad, och den är stabil, så yttersta lagret rostar så att säga, sen händer inget mer, tyvärr blir inte rost på järn/stål lufttät, utan porös, så det fortsätter att rosta.

Tips på rostborttagning
Vad tror ni om denna produkt?
Cykeln är rätt skitig så avfettningsmedel kommer jag behöva oavsett. Står att den även funkar på ytliga rostfläckar. Har fått bra recensioner..

Tips på rostborttagning
Jag har blivit med ett skruvstäd som stått utomhus i flera år och som behöver rostlösas. Är det Evapo-Rust som gäller här eller? Det skulle behöva sänkas ner i ett bad.

Bilagor

• 20210410_075915.jpg
    20210410_075915.jpg
    696.4 KB · Besök: 452
  • 20210410_075902.jpg
    20210410_075902.jpg
    551.9 KB · Besök: 153
Tips på rostborttagning

Tips på rostborttagning
"Ej avsett för fastrostade detaljer" enl Smedjans. Städets delar är definitivt ihoprostade, men det kanske går ändå. Jag mejlar Smedjans och frågar...

Tips på rostborttagning
Nje det är en rostomvandlare snarare än lösare. Lägger man nåt ihoprostat i badet tror jag det sätter sig värre då det blir ett svart oxidlager.

Tips på rostborttagning
Lossa den från bänken, så du kommer åt och ser vad du gör. Borsta av så mycket rost du kan med stålborste. Mjuk borste sen för att ta bort det som lossnat. Pensla sedan på spillolja och vänta. Kan inte rekommendera att dra runt veven/handtaget förrän oljan riktigt trängt in, kan ta flera dagar, ty nån verkar ha varit på den redan, så den har nog en och annan svag punkt.
Lämpligen torkar du av oljan efteråt. Eventuellt kan du göra om proceduren.
Du måste förstås fetta in "glidbanorna" och matarskruven innan du åter fäster skruvstädet.
Litet off: Fett är faktiskt numera oftast olja som blandats upp med något för att göra den tjock och stabil.

Tips på rostborttagning
Verkar finnas hur många sätt som helst att ta bort rost på. Hittade en bra sida med översikt på olika metoder:
Vanlig borste/disksvamp i kombination med bikarbonat/citronsyra/vitvinsvinäger verkar vara vägen att gå.
Intressanta tips. Jag var just iväg och köpte en flaska vitvinsvinäger, 250 ml för 20 kr. Tänkte jag skulle testa förslag nr 1 och se vad som händer. Jag hade lite fästen, bultar, muttrar och brickor till en frambroms och till sadeln på en cykel, som alla får vara med i experimentet. Jag stoppar även med ca. 10 cm rostig bromsvajer och en del av vajerhöljet i vinägern och låter det stå i 24 timmar, enligt instruktionen. Tänkte sedan se om det går att borsta av med en gammal tandborste.

Ska försöka följa upp igen om ett dygn och se vad effekten blev. Om inte detta funkar så är väl nästa steg kanske citronsyra, eller Coca-Cola. Det vore intressant att se före- och efter-bilder för er som har testat olika medel för att lösa rost, samt vad ni använt och hur länge det behövt appliceras för att lösa rosten.

IMG_3161.JPG

IMG_3163.JPG

Flaskan gick åt och det blir ca. 80 kr/liter om man ska hålla på med vitvinsvinäger. Det finns säkert billigare och minst lika effektiva medel, som kan vara bra om man har större prylar och behöver större mängder vätska för att lösa rost.

Någon som vet om man törs ha i bromsarmarna av aluminium i vinägern också? De hade fått lite rostfärg från brickorna och muttrarna i stål.

Addendum: Det borde funka. Jag hittade bl.a. nedanstående på Wiki-sidan om aluminium (vinäger innehåller en låg koncentration av ättiksyra har det senare visat sig i mina undersökningar).

"Aluminium klarar av att vara i svavelsyra, salpetersyra och ättiksyra tack vare att det antingen bildas en passiv oxidfilm eller acetater, som isolerar aluminiumet från oxidationsmedlet."

Jag skulle tro att rosten från brickor/muttrar angrips av ättiksyran innan det bildas en massa aluminiumoxid av aluminiumet. Men kan nog vara bra att ha koll så att inte aluminiumet ligger i ättiksyran längre än nödvändigt för att lösa upp rostspåren.

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Intressanta tips. Jag var just iväg och köpte en flaska vitvinsvinäger, 250 ml för 20 kr. Tänkte jag skulle testa förslag nr 1 och se vad som händer. Jag hade lite fästen, bultar, muttrar och brickor till en frambroms och till sadeln på en cykel, som alla får vara med i experimentet. Jag stoppar även med ca. 10 cm rostig bromsvajer och en del av vajerhöljet i vinägern och låter det stå i 24 timmar, enligt instruktionen. Tänkte sedan se om det går att borsta av med en gammal tandborste.

Ska försöka följa upp igen om ett dygn och se vad effekten blev. Om inte detta funkar så är väl nästa steg kanske citronsyra, eller Coca-Cola. Det vore intressant att se före- och efter-bilder för er som har testat olika medel för att lösa rost, samt vad ni använt och hur länge det behövt appliceras för att lösa rosten.

Visa bilaga 698011

Visa bilaga 698012

Flaskan gick åt och det blir ca. 80 kr/liter om man ska hålla på med vitvinsvinäger. Det finns säkert billigare och minst lika effektiva medel, som kan vara bra om man har större prylar och behöver större mängder vätska för att lösa rost.

Någon som vet om man törs ha i bromsarmarna av aluminium i vinägern också? De hade fått lite rostfärg från brickorna och muttrarna i stål.
Nu har det gått en natt (10 timmar) sedan jag la grejerna i vinägern. Igår kväll, direkt efter att jag lagt i prylarna i vätskan, kom det rätt friskt med bubblor, men nu på morgonen har det avstannat. Jag antar att det tyder på att en kemisk reaktion inträffade de första timmarna, men att den nu har avstannat. Någon som är en hejare på kemi som kan den kemiska reaktionen? Är det meningslöst att vänta ytterligare 14 timmar så att det blir 24 timmar enligt "instruktionen"? Jag tycker det verkar intelligentare att vänta tills reaktionen har avstannat, oavsett om det tar 10 eller 24 timmar. Hur lång tid reaktionen pågår antar jag beror på mängden/tjockleken av rostet.

Tips på rostborttagning
"white vinegar" är ättika på svenska, blir billigare.
Nu blir jag lite förvirrad. Om jag kikar på de svenska Wikipedia-sidorna så finns det sidor för både ättika och vinäger. Om jag däremot går till den engelska översättningen av dessa sidor så hamnar jag på samma engelska sida, nämligen vinegar. Skiljer man inte på ättika och vinäger i det engelska språket?

Jag är själv osäker på vad som är skillnaden mellan ättika och vinäger, men jag antar att ättika är mer "kemiskt ren" då den är gjord på ren etanol, medan vinäger kan vara gjord på olika saker, som vin, cider etc. som ger det bl.a. "smak".

Jag kollar länkarna noggrannare och ser att ättika är kopplat till kapitlet Spirits på den engelska Vinegar-sidan. Tydligen kallas ättika för "spirit vinegar" på engelska. Komplicerat.

Ättika hade jag ju redan hemma, i 24%-koncentration (alltså 24% ättikssyra). Kunde ha testat det direkt istället. Förmodligen både billigare och effektivare än vinäger. Det får bli nästa experiment. Sen finns ju citronsyra också, som jag sett exempel på att det fungerar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinäger
https://en.wikipedia.org/wiki/Vinegar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ättika
https://en.wikipedia.org/wiki/Vinegar#Spirits

Addendum: Det verkar finnas viss språkförbistring inom engelskan, beroende på lokala skillnader. Jag läser följande på den engelska Vinegar-sidan på Wikipedia:

"The term 'distilled vinegar' as used in the United States (called 'spirit vinegar' in the UK, 'white vinegar' in Canada) is something of a misnomer because it is not produced by distillation, but by fermentation of distilled alcohol."

Det här är alltså vad vi svenskar kallar ättika (eller ättiksprit), som jag förstår det.

Addendum 2: Jag läser på min flaska med vitvinsvinäger att det innehåller 6% "vinägersyra". Ytterligare ett förvirrande begrepp. Jag hittar sedan att vinägersyra egentligen innebär ättikssyra. Jag har alltså använt en låg koncentration av ättikssyra. Vinäger går i fortsättningen bort för min del v.g. rostborttagning. Kan lika gärna köpa ättika direkt istället, som @ttfh föreslår. Vill jag ha lägre koncentration än de 12 eller 24%, som normalt säljs i butik, är det bara att späda ut med vatten.
https://svaren.nu/vad-ar-vinager/

Addendum 3: Jag ser nu att det tydligen är skillnad på ättika och ättiksprit. Tydligen är ättiksprit den svagare koncentrationen av ättiksyra (12%) som finns i butiker, medan ättika är den starkare koncentrationen (24%). Helt otroligt vad komplicerat de ska göra det med alla olika handelsnamn.
https://levaochbo.expressen.se/gor-...ktivt-sa-enkelt-gor-du-eget-rengoringsmedel-/

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Jag använder fosforsyra, det gick att köpa på flaska förut. Idag får man köpa Hessa Kalkbort på ÖoB, det är fosforsyra.

Borsta först - tipset med ”tandborstarna” från Jula eller vad det är är bra.

Det bubblar svagt, brukar vara värt att vänta ett par dygn även om man inte ser någon reaktion. Efteråt får man en svart yta att polera bort.

Varmt vatten snabbar på reaktionen. Det verkar inte göra mycket nytta med högre koncentration. Har inte provat vetenskapligt. Men kör nog 5 delar vatten på en del Kalkbort.

Tips på rostborttagning
Ja, men enligt Wikipedia-artikeln så heter det "destilled vinegar" i USA och "white vinegar" i Canada (se Addendum i min post ovan). Ättiksprit i Sverige verkar innehålla 12% ättiksyra, medan ättika innehåller 24%. Om standardkoncentrationen i USA är 5% så motsvarar det ungefär vad som fanns i min flaska vitvinsvinäger (6%).

Tips på rostborttagning
Jag använder fosforsyra, det gick att köpa på flaska förut. Idag får man köpa Hessa Kalkbort på ÖoB, det är fosforsyra.

Borsta först - tipset med ”tandborstarna” från Jula eller vad det är är bra.

Det bubblar svagt, brukar vara värt att vänta ett par dygn även om man inte ser någon reaktion. Efteråt får man en svart yta att polera bort.

Varmt vatten snabbar på reaktionen. Det verkar inte göra mycket nytta med högre koncentration. Har inte provat vetenskapligt. Men kör nog 5 delar vatten på en del Kalkbort.
Det verkar som att de kemiska hushållsprodukterna som kan användas för rostborttagning innehåller antingen ättiksyra, fosforsyra eller citronsyra. Jag funderar över hur starka dessa syror är i förhållande till varandra och i vilka koncentrationer de finns/bör användas. Än så länge har jag bara satt mig in i ättikssyra. Jag antar att det generellt är mest fördelaktigt att ha så svag koncentration som möjligt för att inte skada material, lack etc. i onödan. Man vill ju inte använda storsläggan om man kan använda den lilla hammaren s.a.s.

Addendum: Jag gjorde förresten en liten inventering av kemprodukterna för städ- och matlagning här i hushållet. Jag hittade en hel del medel som potentiellt skulle kunna funka för rostborttagning.

Först och främst ättikan och ättiksspriten, längst fram. Innehåller båda ättikssyra, 24 resp. 12%. Sedan tre flaskor kalklösare längst upp till höger. "Kalkrent" innehåller 8-10% fosforsyra, ett medel som jag fick av en lokalvårdare på mitt tidigare jobb. Kalkosan och MP52 innehåller både fosforsyra och citronsyra. Dock oklart vilka koncentrationer. Badrumsrengöring innehåller citronsyra, troligen i rätt låg koncentration. Slutligen Bang, som innehåller bl.a. sulfaminsyra och oxalsyra. Sulfaminsyra har jag inte hört talas om tidigare.

IMG_3164.JPG

Addendum 2: Jag läser på lite om syror och deras styrka. Tydligen är det något som heter "syrakonstanten" (Ka) som anger en syras styrka. Ju lägre pKa (pKa = −log10Ka), desto starkare syra. Som exempel har den starka syran salpetersyra pKa -1,3. Den svaga ättikssyran har däremot ett pKa-värde på 4,8.

Några exempel (från starkast till svagast):
Salpetersyra -1,3
Saltsyra <0
Svavelsyra <0
Oxalsyra 0,90
Sulfaminsyra (H3NSO3) 1,0
Fosforsyra 2,16
Ättiksyra 4,8
Citronsyra 17,9

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Aluminiumet går bra att rengöra med trasa, tvål och vatten. Det finns något som heter försiktighetsprincipen, som i det här fallet ska tolkas som, att man börjar med vatten innan man använder frätande ämnen.

Tips på rostborttagning
Aluminiumet går bra att rengöra med trasa, tvål och vatten. Det finns något som heter försiktighetsprincipen, som i det här fallet ska tolkas som, att man börjar med vatten innan man använder frätande ämnen.
Rostfläckarna från brickorna gick inte bort med diskmedel och varmvatten. Har redan testat. Sänkte sedan ned bromsarmarna i en lösning med citronsyra (Badrumsrengöring från ICA Basic, se bild ovan), mest för att jag ville testa en något svagare syra (citronsyra) än ättiksyra. Hade bromsarmarna i vätskan ett par timmar men såg ingen reaktion (inga bubblor etc). Kunde inte heller borsta bort några rostavlagringar (ännu). Kommer att låta dem ligga där i badrumsrengöringen ytterligare några timmar, men om inget händer med rostavlagringarna åker bromsarmarna också ned i vinägerbadet.

Tips på rostborttagning
Jag kunde f.ö, inte hålla mig ifrån att kolla grejerna jag la ned i vinägern igår kväll. Jag började ta upp dem ur vinägern vid 14-tiden, alltså efter 17 timmar, för att se om jag kunde borsta bort det som såg ut att ha varit rost. Det som varit rost hade nu blivit svart alternativt helt metallrent. Endast på ett par tunna brickor fanns det röd rost kvar, men den kunde jag skrapa bort med nageln. Det svarta gick bra att borsta bort med tandborsten.

Efter att ha stått och borstat och sköljt av prylarna med vatten märkte jag dock att de hade börjat få röd eller mörkare färg under tiden de låg och torkade på en handduk. Tydligen så är metallen väldigt känslig för rost efter att det blivit metallrent och den då kommer åt vatten och syre. Jag funderar nu på vad som är bästa sättet att hantera grejerna efter att man fiskat upp dem ur vinägern/syran och borstat rent dem. Ska man försöka torka dem snabbt med t.ex. fläkt, trasa eller varmluftspistol, eller ska man försöka få på olja på dem så snart som möjligt för att förhindra att syre kommer åt metallen? Hur gör ni?

Tips på rostborttagning
Jag kunde f.ö, inte hålla mig ifrån att kolla grejerna jag la ned i vinägern igår kväll. Jag började ta upp dem ur vinägern vid 14-tiden, alltså efter 17 timmar, för att se om jag kunde borsta bort det som såg ut att ha varit rost. Det som varit rost hade nu blivit svart alternativt helt metallrent. Endast på ett par tunna brickor fanns det röd rost kvar, men den kunde jag skrapa bort med nageln. Det svarta gick bra att borsta bort med tandborsten.

Efter att ha stått och borstat och sköljt av prylarna med vatten märkte jag dock att de hade börjat få röd eller mörkare färg under tiden de låg och torkade på en handduk. Tydligen så är metallen väldigt känslig för rost efter att det blivit metallrent och den då kommer åt vatten och syre. Jag funderar nu på vad som är bästa sättet att hantera grejerna efter att man fiskat upp dem ur vinägern/syran och borstat rent dem. Ska man försöka torka dem snabbt med t.ex. fläkt, trasa eller varmluftspistol, eller ska man försöka få på olja på dem så snart som möjligt för att förhindra att syre kommer åt metallen? Hur gör ni?
Torka och sen gnugga lätt med en oljig garagetrasa skulle jag gjort

Tips på rostborttagning
"white vinegar" är ättika på svenska, blir billigare.
Exakt, och funkar mycket bättre! Renoverade min monark 828 i vintras och kämpade med ”styrstammen” som satt ordentligt fast. Sista försöket fick bli med ättika. Lyckades få ner lite runt stammen och väntade. Efter några timmars lossade den väldigt enkelt, trodde inte det var sant. Sen fick alla beslag och skruvar bada i ättika, behövde nog bara byta ut en skruv. Styrstammen var dock bortom räddning, så det blev en ny från k&s ?

Tips på rostborttagning
Efter syra bad får man väl inte röra utan handskar innan lackering...

Källa TV
Torka och sen gnugga lätt med en oljig garagetrasa skulle jag gjort
Bra tips, tack! Ska ta på mig plasthandskarna, sen fiska upp grejerna igen ur vinägern, borsta av snabbt med tandborsten, skölja med rinnande vatten, sen torka snabbt, antingen med handduk, trasa, papper, eller ev. varmluftpistol/hårtork e.d, sen snabbt torka med trasa/trassel med olja på. Intressant att se om det funkar bättre.

Tillbaka
Topp