Tips på slimmade ryggskydd

manneblask

Aktiv medlem
Halloj! Jag letar efter något vettigt slimmat ryggskydd. Jag kör idag med POC VPD Air+ som används främst i park men lite väl klumpig till annat som faller lite under det.

Langa gärna över bra tips! :)

Jag har en camelbak med där man kan köra med bara skydd utan rygga. Jag kollade först på denna men den är bara level-1.

@jonte987 Har sett den där, men funderar på hur skönt den sitter under en tröja. Menar du att du kan ta bort skyddet från ryggan och köra separat?
Yes. Som nedan.
Jag tänker att man har POCen utan på tröjan och den är luftig.
302007_03_d.jpg

Ixs flow vest ? riktigt trevlig testat det. Men valde leatt 3df airfit lite vest då det va lite "grövre" skydd. Kör med det allt från lite mer teknisk xc till bikepark.

@jonte987
Precis något mindre biffigt. Min har ju rygg+bröst+axel. Kan bara ta ur bröst och rygg dessutom. Så hade den varit mer slimmad och axelskydden gick att ta ur så hade den kunnat gå an.

@liveforthis
IXS såg ju smutt ut! Sitter det bra slimmat? Jag tror mitt problem är att jag inte är så lång (176) och ganska smal så just slimmat har varit svårt.

@jonte987
Precis något mindre billigt. Min har ju rygg+bröst+axel. Kan bara ta ur bröst och rygg dessutom annars kanske det hade funkat (om man kunde ta ur axelskydden).

@liveforthis
Det såg jag ju smutt ut! Sitter det bra slimmat? Jag tror mitt problem är att jag inte är så lång (176) och ganska smal så just slimmat har varit svårt.
Ja det sitter som en våtdräkt nästan. Jag är 188 och 98kg och testade L/XL. Vet en herre här i stan som jag sålde ett sånt till när han kör landsväg ☺️ och han är väldigt nöjd med det

Bilagor

• Screenshot_20200203-141642.png
    Screenshot_20200203-141642.png
    42.8 KB · Besök: 353
Okej trodde poc skyddet han har va det med axelskydd och bröstskydd.
Medabs ixs flow vest lär ju knappast va bulkigare än ryggan?

Nej, ryggan är ju bulkig men sitter utanpå och går att ta av när man pausar. Det var så jag tänkte och därför jag var intresserad av den andra POC om också sitter utanpå
och så tyckte jag att den han hade redan såg rätt nimm ut och är Level-1 men jag hade tydligen fel.

EDIT: Ok, det är kanske knöligt med axelskydden som du säger.

Senast ändrad:
Jag har den POC VPD System ovan och är mycket nöjd, testat både under tröja och ovan, den försvinner rätt bra faktiskt. Jag köpte även till bröstskyddet, mest som test, med kör alltid med det nu, även fast jag bara är ute och kör lite lugnare (nerför). Jag har inte provat crasha hårt eller i varm sommar ännu men sofar är det klart över förväntan. Nice med bröstskydd också för man har ju läst om mer än ett par mountainbikare som dött av att hjärtat krossats, även i småcrasher.

Med ovan sagt så har jag även ett Sweet protection bearsuit och det finns ingen chans att jag vill ta med det ut i skogen, inte ens när jag körde ett par ESS race så fick det hänga med. alldeles för stort och klumpigt, men jag har varit glad att jag haft det när jag kör liftburet. Kaaanske att det blir ersatt av POC systemet på dom varmaste dagarna i sommar även i liften :)

@liveforthis
Det var 3df airfit lite vest inte ISX jag kollade på...läste för slarvigt.
Tyckte in den så så smidig ut :P
Men kanske en sån jag själv ska ha i park. Bra pris för all in.

@Marcus TSD
Allright! Kanske ska testa den med. Min nuvarande är som sagt alldeles för bulky för vanlig stigcykling. Bröstskydd skippade jag sist jag körde park och slutade såklart med brutet revben. Även om det inte är någon garanti med bröstskydd så gör jag inte om misstaget ?

@liveforthis
Det var 3df airfit lite vest inte ISX jag kollade på...läste för slarvigt.
Tyckte in den så så smidig ut :p
Men kanske en sån jag själv ska ha i park. Bra pris för all in.
Jag är väldigt nöjd med min hade den när jag körde ess och haft den på Vallåsen m.m även kört med vätskerygga utanpå den . Jag är väldigt varm av mig men den håller nere tempen så gott det går och med riktigt följsamma skydd . Så kan verkligen rekommendera Leatt 3df

Poc`s vpd system tycker jag är suveränt, när man haft det på sig några minuter så känns det knappt.
Ska testa att sätta fast gopron på bröstdelen så att man slipper ha den på hjälmen.

Bliss verkar ha rätt slimmade skydd.
Har inte testat något, men har polare som var väldigt nöjd.

Kör du med bibs? I såna fall kan jag varmt rekommendera Alpinestars Paragon Bib. Jäkligt sköna och med inbyggt ryggskydd. Det finns även plats för vätskeblåsa och de har bra fickor att förvara verktyg, slang eller snacks i.
Fördelen med att ha skyddet i bibsen är ju att det alltid hänger med oavsett ryggsäck eller väst.
De är något små i storleken, men använder du dig av deras storleksguide som finns på hemsidan bör du kunna hitta rätt :).

Kör du med bibs? I såna fall kan jag varmt rekommendera Alpinestars Paragon Bib. Jäkligt sköna och med inbyggt ryggskydd. Det finns även plats för vätskeblåsa och de har bra fickor att förvara verktyg, slang eller snacks i.
Fördelen med att ha skyddet i bibsen är ju att det alltid hänger med oavsett ryggsäck eller väst.
De är något små i storleken, men använder du dig av deras storleksguide som finns på hemsidan bör du kunna hitta rätt :).
Bibs ska vara små i storleken annars sitter de kasst. Men de kanske är ännu mindre än så?

Verkar för övrigt rätt obekvämt att ha västar med skydd direkt inpå kroppen. Varmt med ett extra lager tyg på magen jmf med en ryggsäck också. Men each to his own.

@Ultralite
Hittar ingen sådan modell? Menar du Air flex? Ingen rabatt på nätet (eller så söker jag dåligt).

@unsuspected
Bra tips! Ska kolla. Någon egen erfarenhet av dem?

@Ustzeust
Ännu en förespråkare för VPD system, känns ju lovande då :)
Tyvärr inte. Har redan en EVOC Protector Vest Lite och en EVOC FR ENDURO BLACKLINE så känner inte att jag har ett behov för den cyklingen jag utför men skulle gärna pröva.

@mg25
Tackar! Ska kika in, ser lovande ut.

@OskarBouvin
Kör inte med BIBS och tror inte jag har några planer att börja heller ? Men du har ju en poäng med att de sitter på oavsett.

@Rattnalle
Jag förstår vad du menar. Tänker mig inte att användning kommer till hands på långa turer. Jag är dock generellt mer störd av en ryggsäck än en slimmad väst.

@unsuspected
Allright! Jag förstår.

Jag tycker det är svalare med en ryggsäck med ryggskydd i än ryggskydd under eller ovan kläder.
Jag har en lätt Salomonryggsäck jag har stoppat i ett Poc ryggskydd i (ett från en Spine VPD Air Backpack vest). Funkar super men klippte till skyddet så det passade i ryggsäcken. Finns separata att köpa från Norröna, Dakine osv.
Multitool, tubelesskorvar osv samt första hjälpen har man väl varje vettig cyklist med sig ändå så skadar ju inte med ryggsäck :)

Jag tycker det är svalare med en ryggsäck med ryggskydd i än ryggskydd under eller ovan kläder.
Jag har en lätt Salomonryggsäck jag har stoppat i ett Poc ryggskydd i (ett från en Spine VPD Air Backpack vest). Funkar super men klippte till skyddet så det passade i ryggsäcken. Finns separata att köpa från Norröna, Dakine osv.
Multitool, tubelesskorvar osv samt första hjälpen har man väl varje vettig cyklist med sig ändå så skadar ju inte med ryggsäck :)

Jag kör ändå med vätskesystem i ryggan så då känns det enklast att köra skyddet där också.
Visst är det tungt men det är hanterbart tycker jag.

@Rattnalle
Absolut, men ryggskydd i kombination med Fanny pack/liten rygga använder jag sällan. Min poäng var att jag vill kunna vara mer flexibel med ett separat smidigt ryggskydd än att kånka runt på en rygga i tid och otid.

@Rattnalle
Absolut, men ryggskydd i kombination med Fanny pack/liten rygga använder jag sällan. Min poäng var att jag vill kunna vara mer flexibel med ett separat smidigt ryggskydd än att kånka runt på en rygga i tid och otid.
Fast om du ändå inte använder den kombon kvittar det väl?

Jag har ryggsäck med skydd och Fanny pack färdigpackade bredvid dörren. Väljer efter turens längd, behov av lastvolym och om jag tänkt ramla eller inte (som om det går att välja..).

Att ha en separat väst att hålla reda på, som om den bärs mot kroppen dessutom behöver tvättas efter varje tur, blir ju mer meck i jämförelse med ryggsäck.

Det som saknas i min garderob är ett riktigt rygg/kroppsskydd för bikepark.

Som sagt, each to his own. Men det skulle vara så väldigt smidigt jämfört med ryggsäck tycker jag är ett påstående som behöver nyanseras lite.

@Rattnalle
För att jag inte vill cykla runt med en stor ryggsäck helt enkelt. En slimmad väst är för mig betydligt bekvämare än alla mängder ryggor jag kört med. Nu har jag en liten som jag gillar starkt och skulle även fungera med skydd (om jag måste).

Som du skriver, var och en för sig lixom.

Ryggsäck med ett lite styvare skydd glappar lite och luftar bättre än väst IMO.

Sedan har det iof bråkats om förr men många mjuka ryggskydd är helt värdelösa trots ev L2 klassning. Allt dom gör är att ge roten eller stenen lite bättre komfort när den bryter ens fina skelett. 3df är däremot rätt styvt och bra trots sin flexibilitet och säkert POC också men det finns mycket skit därute.

Dåliga skydd man använder är såklart bättre än bra man inte använder..

De flesta seriösa varianter är väl någon form av viskoelastiskt skum numera. I olika tjocklek, struktur och med eller utan saker som stickskydd.

Jag har haft ett modernt IXS av viskoelastiskt skum som jag uppenbarligen är kraftigt missnöjd med. Det var level 2 dessutom. Ryggskydd av viskoelastiskt skum är en tunn tempurmadsrass men labbtesterna verkar det vara bra till.
Non-newtonian prylar som d3o och 3df verkar däremot bra men någon annan som faktiskt har våldsklotat i det får gärna komma med ris eller ros.

Jag har haft ett modernt IXS av viskoelastiskt skum som jag uppenbarligen är kraftigt missnöjd med. Det var level 2 dessutom. Ryggskydd av viskoelastiskt skum är en tunn tempurmadsrass men labbtesterna verkar det vara bra till.
Non-newtonian prylar som d3o och 3df verkar däremot bra men någon annan som faktiskt har våldsklotat i det får gärna komma med ris eller ros.
Jag trodde det bara var varumärken? De känns ju likadana i handen iaf som POCs VPD eller materialet i mina IXS Flow knäskydd (som jag kraschtestat rätt noga). Osäker på vad för märke plattan i Deuters ryggsäck är gjord av men den har jag också provramlat ganska hårt på och den funkade även den, även om den bara är L1.

Jag trodde det bara var varumärken? De känns ju likadana i handen iaf som POCs VPD eller materialet i mina IXS Flow knäskydd (som jag kraschtestat rätt noga). Osäker på vad för märke plattan i Deuters ryggsäck är gjord av men den har jag också provramlat ganska hårt på och den funkade även den, även om den bara är L1.

Det är helt olika egenskaper i materialen och t.ex d3o (som är i scotts Air Flex väst) stelnar vid en stöt och absorberar energi i processen medan skum bara absorberar. Sedan verkar skumskydden komma i olika styvhet och så. Jag har för övrigt också bara gott att säga om mina egna IXS flow. Poängen är egentligen det du säger att det där med level 1 och 2 inte alltid är så viktigt. Känns det som att det är för mjukt och slimmat för att kunna fungera är det med all säkerhet så.

Det är helt olika egenskaper i materialen och t.ex d3o (som är i scotts Air Flex väst) stelnar vid en stöt och absorberar energi i processen medan skum bara absorberar. Sedan verkar skumskydden komma i olika styvhet och så. Jag har för övrigt också bara gott att säga om mina egna IXS flow. Poängen är egentligen det du säger att det där med level 1 och 2 inte alltid är så viktigt. Känns det som att det är för mjukt och slimmat för att kunna fungera är det med all säkerhet så.
Ja det var exakt det jag syftade på med viskoelastiskt skum men det kanske är helt fel begrepp. Det är ju oavsett exakt den egenskapen som VPD m fl också har. IXS Flow är ju också såna.

Skydd av rent skumgummi vet jag också finns men det trodde jag ingen ens tänkte tanken på att köpa.

Tillbaka
Topp