Tips på stel gaffel till 29er

lindengbg

Aktiv medlem
Hej!

Sugen på en stel gaffel till min 29er. Behöver ej vara i plast..

Något tips? Gärna med länk :-)

Gillar utseendemässigt Niner-stuket mer än Salsa-stuket.

Jag har en budget HT från Cube som också borde stelopereras. Letar förmodligen efter stålgaffel då kolfiberdito kostar runt 4000 kr. Jag behöver plats för Ice Spicer Pro 29"x2.25.
Dessutom skulle jag vilja ha ett sånt här styre som på videon

Vi har kolfibergafflar i Niner stuk ( och även Niner-gafflar i lager ) med tapered styrrör och std. dropout eller 15 mm axel för 2025- resp.2550- för de som finns i lager f.n.
Har även kolfibergafflar i "normal" design med runda gaffelben i tapered eller std. styrrör 1 1/8" och 1565- resp. 1515- .
Niner stålgaffel i svart och 1 1/8" styrrör landar på 1950- .
Niner's carbongafflar kostar som sagt runt 4000-

Bilagor

• Carbon gaffel Niner style tap.jpg
    Carbon gaffel Niner style tap.jpg
    32.5 KB · Besök: 99
  • Carbon gaffel tapered.jpg
    Carbon gaffel tapered.jpg
    31.8 KB · Besök: 92
Tack för tipsen! Var som sagt budget alt jag letade efter.. men de rundade med kolfiber ska jag klura på.. är taperad med 9mm droppat jag behöver.

svårt att hitta en taper stålgaffel som inte är custom.

En singulargaffel, reynoldsstål och rätt billig.

singularcycles.co.uk tror jag

Bilagor

• prod111933_Green - Blue_NE_01.jpg
    prod111933_Green - Blue_NE_01.jpg
    8.7 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Begagnar mig av den här tråden då jag har liknande frågeställning.

Bygger ett boostframhjul till min helstela Cotic Simple 29. Behöver därför en boostgaffel 15x110 mm. Krav är coolfiber och den skall klara teknisk, skapligt hård stigcykling (inte billig kinagaffel). Ramen är gjord för 100-120 mm gaffel. Min smärtgräns går lite under 4000 kr.
Har idag denna gaffel https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/syncros-fl-carbon-mountain-bike-fork-preview/

Jag har hittills tre kandidater:
1. Kinesis Maxlight https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Forks/Mountain-Bike/MAXLIGHT-BOOST
2. Travers XC Prong http://www.traversbikes.com/store.html#!/Travers-XC-Prong-Boost-Carbon/p/73904492/category=15761046
3. Kubis https://best-bike-parts.de/Kubis-29...ork-15/110mm-29-tapered-PM-495mm-770g-UD-matt

De verkar ganska likvärdiga. Både geometri och utseende (även om Travers avviker lite från det kantiga som jag gillar).

Tips mottages gärna!

Traversgaffeln
travers-29-angus.jpg

Både Kinesis och Kubis ser ut ungefär så här.
cdfd88cfbaa57c5225ad5962720d1861.jpg

Senast ändrad:
Jag hittar inte heller någon stel budgetgaffel till 29. Har du hittat någon? Trodde on-one skulle ha en i cr-mo men inte ens den hittar jag.

ALK sa:
Jag hittar inte heller någon stel budgetgaffel till 29. Har du hittat någon? Trodde on-one skulle ha en i cr-mo men inte ens den hittar jag.

Om du inte ska ha boost finns det flera varianter från eXotic https://www.carboncycles.cc/?s=0&c=103&p=1786

Har precis byggt på en sån (49cm 29er UD QR15) och är nöjd med den när det gäller snöcykling så här långt. Fullständigt omdöme får vänta tills stigarna blivit bara och man kan testa lite bättre.

Surlys nya gaffel till Krampus finns i 15x110 men inte tapered och den är 29+ suspension corrected så geon kanske inte blir rätt med vanliga 29" däck.

Köttigare?

DebonAir vs Solo Air?

Min senaste gaffel var en Reba från 2007 (DualAir, 29er, 80 mm). Jag har inte hållit mig uppdaterad på gafelfronten eftersom jag kört helstelt i skogen sedan 2012.

Senast ändrad:
gandhi sa:
Köttigare?
DebonAir vs Solo Air?
Min senaste gaffel var en Reba från 2007 (DualAir, 29er, 80 mm). Jag har inte hållit mig uppdaterad på gafelfronte eftersom jag kört helstelt i skogen sedan 2012.
Som i mera kött på benen, alltså rimligen lite styvare vilket kan vara bra på längre gaffel.
DebonAir skall vara större negativ luftkammare för bättre respons och mer progressiv fjäderkurva etc., eller något sådant :) Hur som, alla nya gafflar har DebonAir, från SID till Lyrik.

Bilagor

• Sent_2.png
    Sent_2.png
    81.9 KB · Besök: 54
Aha! Tack!

Varför kör man vidare med SoloAir på Reban? Behålla XC-karaktäristiken?

Kan man byta från SoloAir till DebonAir tro?

Senast ändrad:
Reban kommer nog också att moderniseras inom inte allt för avlägsen framtid, men jag har inte sett/hört något om det än.

Därför kanske nya Sector RL är bättre köp, redan lanserad och borde dyka upp i butik snart.

Nya SID RL boost med 120 mm slag är också DebonAir. Snart i butik.

Ryms en ny Reba 120 mellan SID 120 och Sector 120? Alla tre 32 mm gaffelben. Eller blir Reban kvar som fattig kusin på landet?

Senast ändrad:
2021 gram enligt ovan. Tveksam till den uppgiften. Det är 150-200 gram mer än Pike 120 mm boost med 35 mm rör.

Samma vikt anges på 27.5" och 29" gaffeln. Båda anges klara 3.2" däck. Alltså klarar 27.5x3.2" gaffeln även 29x2.4" däck.

Skit att inte RS vågar ange alla vikter på alla gafflar i alla längder sin web. Hur svårt kan det vara?

Många frågetecken :(

Senast ändrad:
Ja nya Pike 120 mm skulle smaka fågel, men kostar ca dubbelt mot Sektor/Reba

Sixten Fors sa:
2021 gram enligt ovan. Tveksam till den uppgiften. Det är 150-200 gram mer än Pike 120 mm boost med 35 mm rör.

Samma vikt anges på 27.5" och 29" gaffeln. Båda anges klara 3.2" däck. Alltså klarar 27.5x3.2" gaffeln även 29x2.4" däck.

Skit att inte RS vågar ange alla vikter på alla gafflar i alla längder sin web. Hur svårt kan det vara?

Många frågetecken :(

Tillbaka
Topp