Tipsa mig på stål lvg

Ombäck

Medlem
Tipsa mig på stål lvg
Ska köpa ny lvg till hösten / vintern och är riktigt sugen på en stålcykel. Behöver lite tips förutom genesis. Budget på max 20.000

/ Christoffer

Tipsa mig på stål lvg
Som jag tolkar N+1 så bör man senast ett halvår efter senaste köp börja planera för nästa, så dax för nästa.

Funderar på en vinterträningscykel/pendlarcykel, vad är argumenten för stål? (tyckte frågan passar här).

Tipsa mig på stål lvg
me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på en vinterträningscykel/pendlarcykel,
> vad är argumenten för stål?

Du vill inte ha en billig/bekväm/hållbar/säker/stabil/mfl-cykel, eller ngn annan fördom?

/Håkan

Tipsa mig på stål lvg
HåkanC skrev:
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderar på en
> vinterträningscykel/pendlarcykel,
> > vad är argumenten för stål?
>
> Du vill inte ha en
> billig/bekväm/hållbar/säker/stabil/mfl-cykel,
> eller ngn annan fördom?
>
>
> /Håkan

Har svårt att tolka ditt svar, är ironin riktad för eller emot stålracer?

Tipsa mig på stål lvg
HåkanC skrev:
> Det finns MÅÅNGA andra faktorer som är
> viktigare än ramens material för att få en bra
> cykel.
>
>
> /Håkan

Vem har önskat en bra cykel?

Tipsa mig på stål lvg
DaK skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > Det finns MÅÅNGA andra faktorer som är
> > viktigare än ramens material för att få en
> bra
> > cykel.
> >
> >
> > /Håkan
>
> Vem har önskat en bra cykel?

TS är kanske allergisk mot aluminium, titan eller plast? Bambu?

Tipsa mig på stål lvg
jofahjalm skrev:
> Det är jättetufft med stålcyklar. Vad finns
> inte att gilla? Surly Pacer är ett alternativ.

+1
Surly gör fina cyklar.

Tipsa mig på stål lvg
Condorcyklarna tyckte jag var finast av de uppraknade i den här tråden.

De Rosa Corum är också fin men blir nog för dyrt. Casati gör sanslöst vackra stålcyklar men de är dyra.

Anledningen till att man köper stålcykel är helt enkelt för att de är snyggast och coolhetsfaktorn är hög. För att låna Johan A:s uttryck, det är mer fjong i stålcyklar:)

BTW, Tour testade moderna stålcyklar för ett tag sedan, om man nu bryr sig om en massa värden:
http://www.tour-magazin.de/technik/...n/test-rennraeder-mit-stahlrahmen/a25419.html

Tipsa mig på stål lvg
Olga skrev:
> Varför stål?

Varför inte stål?

För viktens skull - För oss vanliga dödliga spelar knappast några hundra gram någon större roll
Rost - det blir ytterst sällan problem med en stålram av hög kvalitet; såvida det inte handlar om enbart vintercykling?

Vill du ha en massproducerad stålram av bra kvalitet, liknande Surly eller Genesis (finns ju massor av märken som spelar i samma dimension) får du mycket för pengarna; eller om du vill ha en handtillverkad Italiensk ram (jo, det finns fortfarande Italienska ramar i stål, gjorda i Italien för en vettig penning) med något som fortfarande har någon slags själ, och inte bara är plast rakt genom...

Carbon/kolfiber är i min mening jäkligt överreklamerat, och dessutom svårt att reparera, känsligt för slag och inte minst, miljömässigt ett dåligt alternativ.

Tipsa mig på stål lvg
Skulle gärna ha ett eget litet byggprojekt med en mysig stålram. Och då hade en Ritchey road Logic som sagt varit en bra kandidat http://ritcheylogic.com/frames/road/road-logic-frame.html. Eller kanske ännu hellre Condor Super Accacio http://www.condorcycles.com/Road/10650-Condor-Super-Acciaio-Frameset/flypage.tpl.html .

Finns massor med customtillverkare, även från England, men jag tycker det är lite snålt utbud i prisklassen 8-10.000 om man inte vill ha custom ( av olika anledningar).

Tipsa mig på stål lvg
jofahjalm skrev:
> Det är jättetufft med stålcyklar. Vad finns
> inte att gilla? Surly Pacer är ett alternativ.

+1

Den är sjukt läcker!

Tipsa mig på stål lvg
Pegorelli skrev:
-----------------------------
> Carbon/kolfiber är i min mening jäkligt
> överreklamerat, och dessutom svårt att reparera,
> känsligt för slag och inte minst, miljömässigt
> ett dåligt alternativ.

Svårt att reparera?
Slagkänsligt?
Miljömässigt dåligt?

Jämfört med vad? Knappast alu, troligen inte stål heller.

Tipsa mig på stål lvg
HaraldN skrev:
> Pegorelli skrev:
> -----------------------------
> > Carbon/kolfiber är i min mening jäkligt
> > överreklamerat, och dessutom svårt att
> reparera,
> > känsligt för slag och inte minst,
> miljömässigt
> > ett dåligt alternativ.
>
> Svårt att reparera?
> Slagkänsligt?
> Miljömässigt dåligt?
>
> Jämfört med vad? Knappast alu, troligen inte
> stål heller.

Ja, svårt att reparera jämfört med stål. Hur många aktörer finns det här i Sverige som klarar av att reparera en carbon-ram med en spricka i? Jämför det med hur många som är duktiga på att svetsa och som klarar av att reparera en stålram.

Det är allmänt känt att Carbon/komposit är känsligt för slag och därigenom riskerar spricka.
En stålram har en helt annan elasticitet, och tänjer i stället på sig. En buckla kan exempelvis bli resultatet. Rätt elementärt, eller hur?

Sant är att utvecklingen går framåt, vissa tillverkare arbetar med återvinning av olika sorters plaster och kompositmaterial, inte minst i bilindustrin. Det kryllar av artiklar om ämnet (googla!) och visst detta är omdebatterat. Just nu verkar det vara någon slags strid som pågår mellan förespråkare för stål och kompositer.

http://www.adventure-journal.com/2011/12/the-carbon-footprint-of-carbon-bikes/
Flera av de större tillverkarna är medvetna om problemet, och ja, artikeln är gammal.
Snackar vi recycling, hur många av de kinesiska noname-märkena har någon slags filosofi här?

http://www.greencarreports.com/news...-more-energy-to-make-lower-lifetime-emissions

Olika meningar om "problemet"

Då de flesta ramar dessutom kommer från fjärran östern spär det ytterligare på problemet genom alla transporter av råvaror.
Det bästa alternativet borde alltså vara en stål-ram tillverkad i Europa förutsatt att råvaran kommer från Europa (Svenskt/Tyskt stål?)

Cykelindustrin har fortfarande lång väg att vandra, och kan inte bara hålla på att ursäkta sig med att det är så mycket mer miljömässigt bra att cykla jämfört med att använda bil.
Det handlar om att ta ett eget ansvar och arbeta för en utveckling i den egna branschen.

Att någon typ av märkning inte verkar vara på gång är lite märkligt tycker jag.
Men det är väl kanske för att man är så oense och för att branschen måhända inte vill skylta med att många av de klassiska "fina" märkena numera har nästan all sin produktion någon annanstans än i det egna landet?

Sorry att jag blev offtopic, det är ju ett så intressant ämne!

Tipsa mig på stål lvg
Charge Plug-3 finns på Wiggle för 10.000kr

Inte läst nån review på den så ingen aning om kvalisort men utseendemässigt så är den apsnygg..
Har plats för rejäla däck samt hål för skärmar + pakethållare om du vill leka pendelführer.

chargeplug3.jpg

Senast ändrad:
Tipsa mig på stål lvg
Tjusningen med en fin stålcykel är ju att den håller stilen genom åren. Den är ju lika fin om 10 år. Carbon åldras inte vackert....Är sjäv sugen på en Canyon Ultimate CF SL men frågan är hur pass grann den känns om 5 år?

Tipsa mig på stål lvg
Man köper ju stålcykel för att man vill köpa en stålcykel helt enkelt. Cyklar är för roliga för att välja med hjärnan.

Ritchey Road Logic är ju svinigt tjusig.

Tipsa mig på stål lvg
Ja, en Ritchey Road Logic med högprofilare och en toppgrupp så är man hemma! Just kontrasten mellan den ramen och moderna komponenter kan bli svinsnyggt.

Tipsa mig på stål lvg
Pegorelli skrev:
> Ja, svårt att reparera jämfört med stål. Hur
> många aktörer finns det här i Sverige som
> klarar av att reparera en carbon-ram med en
> spricka i? Jämför det med hur många som är
> duktiga på att svetsa och som klarar av att
> reparera en stålram.
>
> Det är allmänt känt att Carbon/komposit är
> känsligt för slag och därigenom riskerar
> spricka.
> En stålram har en helt annan elasticitet, och
> tänjer i stället på sig. En buckla kan
> exempelvis bli resultatet. Rätt elementärt,
> eller hur?

Snyggt försök! Synd att ingen nappade.

Tipsa mig på stål lvg
Stevie DeVille skrev:
> Pegorelli skrev:
> -----
> > Ja, svårt att reparera jämfört med stål.
> Hur
> > många aktörer finns det här i Sverige som
> > klarar av att reparera en carbon-ram med en
> > spricka i? Jämför det med hur många som är
> > duktiga på att svetsa och som klarar av att
> > reparera en stålram.
> >
> > Det är allmänt känt att Carbon/komposit är
> > känsligt för slag och därigenom riskerar
> > spricka.
> > En stålram har en helt annan elasticitet, och
> > tänjer i stället på sig. En buckla kan
> > exempelvis bli resultatet. Rätt elementärt,
> > eller hur?
>
> Snyggt försök! Synd att ingen nappade.

Absolut, men än finns chansen. Dagen är inte slut än.
För att vara lite mer korrekt, här finns en inte allt för okomplett lista över brittiska rambyggare: http://www.framebuilding.com/custom_uk_bicycle_framebuilders.htm

Merican tycker jag själv om. En ram bygg med någon av Reynolds mellan-rörsatser borde hamna på dryga 10000. Då finns pengar kvar till en 105-grupp, och vettiga hjul.
http://www.merciancycles.co.uk/

Jon hos Just riding along är supertrevlig och bygger riktigt fina hjul:
http://www.justridingalong.com/

Tipsa mig på stål lvg
Nog tycker även jag att det lan vara läckert med stålramar och det finns säkert en del rationella skäl att välja stål också. Fast om man snackar miljösvineri när det gäller cyklar, gissar jag ett det största problemet är slit och släng mentaliteten. Kort livslängd på skitprodukter måste rimligtvis ge hög miljöbelastning oavsett om man kan återvinna eller ej.

Tipsa mig på stål lvg
pewe skrev:
> Tjusningen med en fin stålcykel är ju att den
> håller stilen genom åren. Den är ju lika fin om
> 10 år. Carbon åldras inte vackert....Är sjäv
> sugen på en Canyon Ultimate CF SL men frågan är
> hur pass grann den känns om 5 år?

+1 Vi är rörande överens där.

Kanske kommer det framöver att finnas sug efter vissa kolfibermodeller, rent estetiskt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp