[Tisdagsrajd] - 22/7 Hellas

Aron

Inventarie
Jag utgår från att upplägget blir det samma som de senaste veckorna med tre turer.

17:30 Jerrys rajd - Happytempo

18:00 Korprajd - Lite snabbare tempo

18:30 Tisdagsrajd mk 1 - Tempo: Upbeat

Samtliga samlas vid Hammarbybacken och avslutas på Max i Sjöstaden vid 21.

Noterade också att den evige kvasten Johan A förra veckan gnällde över att tempot inte var så tufft på 18:30 turen. http://happymtb.org/forum/read.php/1/915824/916442#msg-916442

Tyvärr kan jag inte närvara själv denna vecka men jag förutsätter att övriga deltagare ser till att Johan är tillräckligt trött efter tisdagens tur...

>:-)

Jag tänker göra mitt bästa för att hinna till Korprajden. Går inte det så tänker jag blir kränkt av 1830-turen innan jag ringer Oskar för att ansluta till dom. ;-)

Snacket runt lägerelden har varit att Korprajderna numera håller ungefär samma tempo som The Original Tisdagsrajd. Jag vet inte om det är sant, men det kan vara värt att hålla i åtanke.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Snacket runt lägerelden har varit att
> Korprajderna numera håller ungefär samma tempo
> som The Original Tisdagsrajd. Jag vet inte om det
> är sant, men det kan vara värt att hålla i
> åtanke.

Det kan även vara värt att förtydliga vad som menas med korprajd; den som inte hänger med lämnas åt korparna.
Dvs: Det är inget happytempo där man alltid väntar på alla.

Lol skoj o ligga där med brutet ben och alla bara cyklar förbi.
Närå det är bra med förklaringar innan alla turer så folk vet vad som gäller när dom kommer.

Aron skrev:
> Noterade också att den evige kvasten Johan A
> förra veckan gnällde över att tempot inte var
> så tufft på 18:30 turen.

Gnällde??? Jag var ju överlycklig över att jag inte var totalt helt galet sist hela tiden så ingen j*kla tempohöjning nu va.

17:30-turen.

HBB - Bruses backe - Kolonilotterna - Mördarbacken - I&V - Dow Jones - Våta Fötter - Ulvsjöslingan - Vita - Russian BBQ - Nacka Masterna - Badplatsen - Övergånsstället - Fem Svåra - Mördarbacken - HBB - Max.

Vi stannar med jämna mellanrum och väntar in varandra.

Sist höll vi på i 3:45 så ta med er vatten och bars mm.

Det blir inga improvisationer den här gången.

Jerry
Tobe
PerJ
PerJ's gröne polare
fredde.se
Mickelino
Snickers
Bruse
osterman
smurfrox?

Senast redigerad av en moderator:
Om jag mot förmodan hinner bygga ihop min nödfallshoj tills dess kommer jag att dyka upp på Jerry-turen. (Och om nu inte TdF drar ut på tiden, vill säga, nu vankas det ju bergsetapper. ;-))

Kära Bullen!

Jag vill gärna följa med och cykla men jag vet inte vilken grupp som passar mig.

1. Vad brukar tempot (mil på antal minuter) vara för resp grupp?
2. I vilken grupp är det flest tjejer?
3. Är det lift-systemet vid hammarbybacken som gäller?
4. Jag känner ingen, är ni snälla?

"...det är inte personen som skrivit brevet som är med i filmen..."

/Fredde

fredde.se skrev:
> 1. Vad brukar tempot (mil på antal minuter) vara för resp grupp?

Lågt, lagom, högt. I lågt- och högt-gruppen väntar man in varandra, däremot är det minimalt med pauser i sena gruppen. Lagom-gruppens tempo är just lagom, men där väntar man inte in varandra. Så passa dig för att köra sönder cykeln eller dig själv, då blir du korpmat.

> 2. I vilken grupp är det flest tjejer?

Vet ej, det brukar vara svårt att avgöra vilka som är vad.

> 3. Är det lift-systemet vid hammarbybacken som gäller?

Nej, det är parkeringen, 30 meter längre norrut.

> 4. Jag känner ingen, är ni snälla?

Jättesnälla.

1. Ju senare, desto snabbare. 18-gruppen håller ca 10km/h i rullsnitt och tar få pauser. Alla grupper är klara runt 21 och har då troligen cyklat ungefär lika långt.

2. Vanligtvis kl 18, men antagligen inte denna vecka.

3. Ja, samling är på parkeringen nedanför liften.

4. Vi är jättesnälla så länge du är snäll. Att du inte känner nån är inget problem, det är delvis därför det är "öppet för alla".

Börja med 17:30 om du har möjlighet, då märker du om det är för snabbt, för långsamt eller lagom.

Den här gången BLIR det korprajd för mig. (Sa jag iofs inför förra tisdan också, men hamnade på jerry-turen istället)
/Damp-Björn

20km brukar enkelt kunna översättas till 2 mil.

Dock är det terrängcykling som dominerar dessa rundor, så att göra en uppskattning av intensiteten i sträcka är sämre än tid, skulle jag säga. Minimalt med transportsträckor ( = du kan släppa styret med ena handen).

Om du har mindre skogsvana kommer din puls garanterat vara hög, och du kommer nog ganska snart passera din mjölksyratröskel.
Testa med Jerrys runda som en invigning.

(huu, jag låter som ett svetto va?)

//C

18:30-gruppen är absolut _ingen_ happyraid. Den som har bäst ork för dagen anger takten och detta på de mest tekniska stigar som finns i Hellas. Här får du räkna med att: 1. Bli avhängd, 2. Folk börjar cykla så fort du får syn på gruppen som har stått och pustat ut, 3. Bära cykeln genom träsk och snårskog, 4. Det är normalt att ramla och slå sig någon gång då och då etc.

18:00-gruppen aka korpraiden har jag aldrig cyklat med, men det som gäller för den är att det _inte_ är frågan om någon happyrajd. Dvs ifall du inte klarar av att hänga med i tempot för kvällen pga mekaniska problem eller för att du helt enkelt inte orkar så blir du kvar i skogen.

17:30-gruppen brukar bli +3 timmar och 2 - 2,5 mil i happytempo, dvs vi stannar till och väntar in varandra. Däremot en brasklapp för att det är teknisk stigcykling som gäller. Det finns också gott om ställen där man kan avbryta turen när man fått sitt lystmäte:-)

Sist var alla ungefär samtidigt på Max:-)

Sprockets skrev:
> fredde.se skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Asså i mil? :)
> >
> > /fredde
>
> Mer än en dalamil. Troligen mer än 3 finska mil.
> 3 småländska mil är inte omöjligt.
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Mil

Vette fan hur jag fick till detdär, okej, jag sladdar in på parkeringen vid 17.27.

/Fredde

fredde.se skrev:
> Kära Bullen!
>
> Jag vill gärna följa med och cykla men jag vet
> inte vilken grupp som passar mig.
>
> 1. Vad brukar tempot (mil på antal minuter) vara
> för resp grupp?

Alla grupper kör ungefär lika långt, strax över 20 km, och är klara vid 21. Du får själv beräkna mil/min :).

Täten på 18:30 turen brukar ha ett rullsnitt kring 13-14 km/h. På välkända partier där alla hittar och det finns en naturlig återsamlingsplats (tex Dow Jones) brukar vi köra på ordentligt och då kan det stundtals gå riktigt fort.

> 2. I vilken grupp är det flest tjejer?

18:30 har antagligen högst andel rakade ben...

> 4. Jag känner ingen, är ni snälla?

Alla är snälla och hjälpsamma. Det är bara att dyka upp och ha kul.

> "...det är inte personen som skrivit brevet som
> är med i filmen..."
>
> /Fredde

Det verkar som om Villes 19:00 tur helt glömts bort.... den vart väldigt lyckad förra veckan tror jag, iaf så har ingen klagat på att den var dålig....

Vi lämnar inte folk avsiktligt på korprajden, det bara blir så. Plötsligt är vi färre och vi hör "ett utpräglat, djupt, skorrande, dovt lockläte; korrp" nånstans bakom oss. Skulle nån få mekaniska problem försöker vi fixa det, men det senaste allvarligare problemet var väl ett växelöra som gick av, då är det ingen mening att vi står kvar och tittar på det. Den som drabbades skulle ju ändå få rulla sakta hemåt med en snigelspeedifierad hoj. Och där stannade haveristens kompis som moraliskt stöd.

Den vanligaste orsaken till att folk blir korpmat är att de inte håller framförvarande inom synhåll vid stigkorsningar. ;)

200px-Raven_croak.jpg

Det drog förbi ett mulligt åskväder för en liten stund sedan här i Älvsjö - håller tummarna inför morgondagen:-)

Man kan nog säga att Tisdagsrajden/Korprajden förutsätter att alla hänger med, och gör inga extra kontroller att det verkligen är så. Så länge det verkar vara problemfritt finns det ju ingen anledning att sluta cykla. Minimal byråkrati.

Jerrys ride (Happyride) förutsätter inte det, utan gör stopp då och för att hämta andan och kolla att alla är med.

Jag har inte förstått vitsen med att samlas samma tid och samma plats, för att sedan ha som mål att cykla ifrån varandra. är det en tävling eller? Trodde syftet med gemenskap just var gemenskap? Men jag är ju så jävla OPK som man kan bli.

Målet är inte, och har aldrig varit, att cykla ifrån varandra. Det är endast en olycklig bieffekt av högt tempo och dynamiskt vägval. Men de allra flesta är nöjda och glada efter en tisdagkväll, så det kan ju inte vara ett så stort problem som det verkar. Folk återkommer ju vecka efter vecka, men de kanske är "a glutton for punishment", vad vet jag.

Edit:
Ja, det kortsiktiga målet kan ju vara att cykla ifrån den som är alldelses bakom. Är denne för nära är det ju ett tecken på att man själv cyklar för långsamt och behöver skärpa sig. Däremot är naturligtvis inte målet för hela turen att folk skall bli korpmat.

Hur kul det än var senast så gör jag en happy den här gången till förmån för http://www.dngalan.com/main/
(dessutom så slipper jag fulmeka då, måste byta vajrar, vxlöra, kedja, kassett o framklingor, men det är väl ett fall för "väntar-på-paket"-tråden)

Det borde jag också göra men mot bättre vetande så :-)

mamme1 skrev:
<->
> (dessutom så slipper jag fulmeka då, måste byta
> vajrar, vxlöra, kedja, kassett o framklingor, men
> det är väl ett fall för
> "väntar-på-paket"-tråden)

mamme1 skrev:
> (dessutom så slipper jag fulmeka då, måste byta vajrar, vxlöra, kedja, kassett o framklingor, men
> det är väl ett fall för väntar-på-paket"-tråden)

Bah, cry me a river...

För min egen del lutar det också åt att det blir en happy, men då för att jag inte hittat någon passande sadelstolpe till den hastig ihopbyggda nödfallshojpan. (Vad säger haverikommisionen om kombinationen MZ MZ Comp och 203 mm J5?)

Jag hänger med på 18:00 tur...

...undrar också lite grand över hur "hårt" den här "keep up or die" filosfi verkligen är.
Jag är ju ganska ny till tisdagsrajden,dock inte till mtb...

Om syftet är PR, så att alla vet om att det kommer vara tuff(varför jag aldrig kommer prova 18:30 rundan,ni verkar crazy), och ingen gröna newbisar behöver dyka upp, så tycker jag att det är bra. Men lämnar man verkligen någon ensam utan att veta att det inte är medvetslös i skogen någonstans?

Det känns för mig lite konstigt med en sådant filosofi, men jag var ju uppvuxet i klippiga bergen där
det finns björn,puma,stora klippor,o andra diverse hinder till glada cykling. Jag skulle aldrig lämna en ensam person där....men det kanske finns färre björn i stockholm (den vild håriga sorten men klor och stora tänder alltså...)

Ses vid hbb 18 immorn!!!

Tillbaka
Topp