Titan

Gunde

Ny medlem
Titan
Tänkte slänga bort 4-500:- på ett par snabbkopplingar i Titan :)
Hörde någonstans att det skulle kunna påverka vridstyvheten på hjulen.
Kan det stämma? Tar axeln upp några sådana krafter?

Titan
Köp qr med stålaxlar istället. Väger marginellt mer men är starkare än titanaxlar. En välgjord titanram är däremot inte ett val man behöver ångra. XTR 950/960 är bland de bästa qr man kan köpa, de kostar också mest av alla (om man köper dem separat) så om det är för blingfaktorns skull är de fortfarande ett fint köp.

Titan
Det finns inga möjligheter att den axeln kan påverka styvheten i hjulen då den mesta flexen kommer från ekrar och fäljar samt din ram. Vad du dock vinner är ju känslan av att ha titan på cykeln och den är ju OTROLIGT viktig för psyket. Detta ditt stärkta psyke kommer att styva upp hela cykeln.

SLÄNGA bort.... Nej detta är frågan om en välavvägd, genomtänkt, behövlig och prioriterad investering/uppgradering.

Titan
Doktor Englund Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej detta är frågan om en
> välavvägd, genomtänkt, behövlig och prioriterad
> investering/uppgradering.

Faktiskt helt oumbärlig,

Per

Titan
Jag håller med... Man kan inte slänga bort pengar på prylar till hojen. Man blir snabbare ju dyrare och lättare det blir. Man kan ju t.ex. inte bli omkörd av en som har en hoj som väger 2 kg mer! Eller hur ? :o)

//Skogling som snart bara har kvar sadel,ram och växlar från originalutrustningen...

Titan
Skogling Skrev:

> Man blir snabbare ju dyrare
> och lättare det blir. Man kan ju t.ex. inte bli
> omkörd av en som har en hoj som väger 2 kg mer!

Jodå om man cyklar i SKOGEN.. =Þ

Titan
Jag hade KORE titan på min Klein förut, men jag har bytt en dito med stålaxel istället på bakhjulet. Orsaken till bytet är att titanaxeln i snabbkopplingen var/är så pass flexig att den töjde sig när jag drog åt QR'en. Resultatet blev att QR'en släppte och "låste upp sig" av sig självt. Som tur är (?) så har ramen Kleins dropout's som man tar ut hjulet bakåt så jag har aldrig tappat hjulet, men jag upptäckte att jag cyklat med QR'en öppet. Mindre kul om det hänt nåt. Vad vill jag ha sagt med detta? Inte titan i QR.

Titan
Jag har Salsa Titan axlar på min heldämpade och har aldrig haft minsta problem med dem. Tvärtom. De är som riktigt bra komponenter ska vara. Man tänker aldrig på dem.

Per

Titan
Jag tycker att på vissa komponenter ska man inte prioritera låg vikt framför säkerhet, såsom bromsar, styre och snabbkopplingar. Finns säkert bra snabbkopplingar i titan, men då stål fungerar minst lika bra och väger inte mycket mer tycker jag man ska lägga pengarna på något annat.

Titan
Per Skrev:
> Jag har Salsa Titan axlar på min heldämpade och
> har aldrig haft minsta problem med dem. Tvärtom.
> De är som riktigt bra komponenter ska vara. Man
> tänker aldrig på dem.

Salsa rekommenderar inte sina titanaxlar för heldämpade cyklar.

Stainless steel for front and full-suspension or Titanium rod for road or rigid mtn only

http://www.salsacycles.com/comps_skewers.html

Senast ändrad:
Titan
Detta har nog varit uppe förut, men titan är mindre styvt per volymsenhet än stål och för cyklar med framdämpare och/eller skivbromsar blir påfrestningarna på snabbkopplingen väldigt stora. Titan känns helt enkelt inte tillräckligt tillförlitligt till den applikationen. Bak är det inte samma risk och inte samma (typ av) påfrestnignar på axeln.

/rikard

Titan
Bytte till Salsa titan qr för ett år sedan och märkte inget mer flex i framändan på hojen. Men sedan länge rekommenderar man inte det till tuffa FS cyklister då dom ger mer flex än dito stålkopplingar. Säkerhetsmässigt är det nog ingen skillnad, har inte hört någon köra sönder titankopplingar. Så frågan är om man står ut med mer flex mot ett par lättare QR's.

Titan
Man behöver inte köra sönder snabbkopplingen för att framhjulet skall lossna från gaffeln vid hård inbromsning med skivbromsar. Med fel gaffel räcker det att snabbkopplingen flexxar lite extra...

/rikard

[edit] staffli

Senast redigerad av en moderator:
Titan
Kolla också på Mavics snabbkopplingar - bra funktion, lätt och styv! Jag har aldrig haft problem med titan snabbkopplingar, men efter jag diskuterade med "berömde" cykel engineer betämde jag att inte använd dom....Better safe than sorry!

Titan
Kör Titan bak och Stål fram vetja.

Med titan får du alltid vara extra försiktig
så du inte drar för hårt eftersom titanaxeln
sträcker en hel del på sig.

Jag håller också med ekerdoktorn och Daner
Mavic och Shimano (XT/XTR) är det bästa man
kan köpa.

Titan
Newsboy Skrev:

> Jag håller också med ekerdoktorn och Daner
> Mavic och Shimano (XT/XTR) är det bästa man
> kan köpa.

Och om det är nån som har ett med stålaxel över till ett 135mm
baknav så vet ni att annonsen finns på köpes-sidan. Alltid finns
det väl nån som vill byta till titanaxel? Då ställer jag upp och köper
den gamla! :-D

Titan
Ville Skrev:
> Till alla gramjägare, varför snabbkoppling överhuvudetaget?

För att snabbt kunna få av hjulet utan verktyg när man får punka. Det är väl egentligen enda skälet att ha QR. Vore opraktiskt med något annat på en hoj som går i skogen. Däremot har jag en MTB, min första någonsin, som inte längre går i skogen utan bara i stan, på den har jag bytt ut snabbkopplingarna både på hjulen och på sadeln mot axlar med muttrar som dras med en insexnyckel för att få ha hjulen o sadeln kvar.

Per

Titan
JO, visst förstår jag att det är för att du skall kunna få av hjulet snabbt. Men hur mycket är det igentligen värt?, När man kan köpa billigare och lättare som dessutom är snyggare.

Jag kan väll kanske förstå de som ser cykling som ett jobb och vill vara några sekunder snabbare för att laga punkan när man slåss om placeringar. Eller förstår och förstår. De är ju det folket jag inte förstår så då kan jag väll förstå att de kör något oförstårligt vid hjulen.

Men till oss andra. en insexa är väll många som har med sig ivf.

Porriga snabbkopplingar = Blingbling för mig. Inget fel i det. men att skylla på att det tar tid på att laga punka tror jag bara är en bortförklaring för att få köpa dyrare grejjer=)

Titan
För mig som tar av hjulen var gång jag ska åka bil någonstans med cykeln är det rätt skönt med snabbkopplingar, fast det är klart. En insexnyckel kan man lätt ha liggande i bilen.

Men det verkar inte finnas några fördelar med att investera i QR-löst för mig :)

Titan
Ville Skrev:
> Noop. det finns sånna nav oxå, men det är oftast
> bättre med hel genomgående axel även fast det är
> lite tyngre.

Då förstår jag inte riktigt. Då har du altså ett snabbfäste med en insexa istället för ett spänne? Då har du ju alla nackdelarna med QR fortfarande men inga av fördelarna???

/rikard

Titan
Ville Skrev:
> fördelarna att det är lättare, billigare, snyggare
> samt lättaer att dra åt då??

Lättare låter jag vara osagt. En stålbult borde kunna väga som ett aluhandtag.

Billigare blir det inte om man köper shimanonav och får med ett vanligt QR på köpet.

Snyggare är en smaksak men det stämer nog lite iaf.

Lättare att dra åt är också lite tveksamt. Har man med sig en dålig (kort) insexa eller ett multiverktyg är det svårt att dra åt till samma moment som man kan med ett snabbspänne. Dessutom så kan man inte se på bulten om man har dragit åt den fel. Under vissa förutsättningar så kan snabbfästet lossna när man bromsar och det syns då på spännet.

Men jag håller helt och hållet med om att jag egentligen skulle vilja köra med genomgående axel och bultar. Funbolts från King tex. =)

/rikard

Titan
Förra året testade terrengsykkel nåt kit med insexbult o svarvade brickor som var anpassade till gaffeländarna. De fann att det ökade styvheten på en RS Sid Flexy-flyer gaffel högst märkbart. Jämfört med vanlig snabbkoppling.

Vore inte det nåt, med titanskruv, Willier?

Titan
ÖÖHHH, klart att det är lättare, på en vanlig snabbkoplling så har du ju oxå en stål eller ttanaxel. du kan ju inte räkna bort den på snabbkopplingen??, så då är det ju snarare vad aluhandtaget väger i jämförelse mot en insexskalle. vad väger de absolut lättaste kopplinagrna idag då??, skogling, du borde ju ha kol på det:)

Sen snacket om att man niet ser hur man drar den är väll oxå lite fel??, det är ju lättare att se med mindre saker runtomkring.

rikard Skrev:
> Ville Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fördelarna att det är lättare, billigare,
> snyggare
> > samt lättaer att dra åt då??
>
> Lättare låter jag vara osagt. En stålbult borde
> kunna väga som ett aluhandtag.
>
> Billigare blir det inte om man köper shimanonav
> och får med ett vanligt QR på köpet.
>
> Snyggare är en smaksak men det stämer nog lite
> iaf.
>
> Lättare att dra åt är också lite tveksamt. Har man
> med sig en dålig (kort) insexa eller ett
> multiverktyg är det svårt att dra åt till samma
> moment som man kan med ett snabbspänne. Dessutom
> så kan man inte se på bulten om man har dragit åt
> den fel. Under vissa förutsättningar så kan
> snabbfästet lossna när man bromsar och det syns då
> på spännet.
>
> Men jag håller helt och hållet med om att jag
> egentligen skulle vilja köra med genomgående axel
> och bultar. Funbolts från King tex. =)
>
> /rikard
>

Titan
Vi pratar nog om varandra som vanligt. Men om snabbkopplingshandtaget har vridit upp sig 30 grader så syns det väldigt tydligt, det är svårare att se på en rotationsymetrisk skruvskalle. =)

/rikard

Titan
Jag tror vi helt enkelt får bryta arm på nästa fotbollsklubb:)

Hoppas skogling hittar tråden snart så att man får veta vad världens lättaste snabbkoppling väger:)

Titan
Ville Skrev:
> Jag tror vi helt enkelt får bryta arm på nästa
> fotbollsklubb:)
>
> Hoppas skogling hittar tråden snart så att man får
> veta vad världens lättaste snabbkoppling väger:)

Jag har hittat tråden, TUNE är lättast !

//Skogling

Tillbaka
Topp