Titanfjäder - Är det värt pengarna?

mtbkr

Aktiv medlem
Sitter i valet och kvalet om jag ska lägga ut de extra slantarna för en titanfjäder till min DHX? Ny fjäder blir det hur som helst då den jag har är för klen.

Vad har ni för erfarenheter?

Var det inte någon som räknade och mätte på det där och kom fram till att energin man sparade på en titanfjäder motsvarade att skruva av ventilhatten på slangen?
Men upp i dalgången med forskning! Jag håller med Robin, lättare och snyggare = självklart skall du ha en titanfjäder =)

Viktskillnaden är nog lite hypad; kolla noga innan du köper så du inte blir besviken. Det skiljer ganska mycket mellan de olika rates:en
Det finns nog bra anledning till att det är så sparsamt med viktuppgifter på nätet.

Men de rostar inte och det är ju bra....

Hur kan man ens jämnföra en Ti fjäder med ventilhatt? :D speciellt då det finns tonvis med olika ti fjädrar och ventilhattar :)

edit: vikten är inte direkt överhypad, har för mig jag sparade 260g från en vanlig fox 450x3.25 till en nuke proof ti 450x162mm

Senast redigerad av en moderator:
Ja, utseendet är väl det viktigaste =)

Jag har en begagnad manitou ti-fjäder på gång. Vet ni om den passar på en DHX?

Hittade detta på TF-tuned's hemsida: "Manitou Rear Shock Springs, 2.75". Softer springs up to and including 500 may also fit Fox DHX"

"may" låter ju inte inte helt 100...

yooz1e skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan man ens jämnföra en Ti fjäder med
> ventilhatt? :D speciellt då det finns tonvis med
> olika ti fjädrar och ventilhattar :)

Fysik 101 Patrik,,, en ventilhatt som roterar väger en hel del...

Men... Det är nog mest bling med dom.. även om jag kan se vissa fördelar...

Ja visst är det så Pelle, men allt beror ju på, hur snabbt snurrar hjulet, vad är vikten på ventilhatten, vad är det för ti fjäder. väldigt mycket som beror på vad man jämnför/beräknar med för saker. därav tycker jag det är lite knasig jämnförelse :)

Men... allt imploderar ju ändå över 40 kmh så.. :P

Köp en Ti fjäder du. Alla andra gör ju de... :)

Tur att man inte kan cykla snabbare än 40 då ;)

Men för att återgå till topicen, så innan du köper en Ti fjäder, om du skall köpa, se då till att du vet vilken hårdhet du skall ha. Dom kostar... :)

Men du kommer inte känna någon skillnad när du kör, men det är pimp om dämparn syns bra på hojen :)

Ja en sådan passar på din DHX, men har du en 240 lång bakdämpare kan fjädern med lite smuts nöta lite på piggyn. Även en Nuke Proof TI fjäder nöter på Piggyn på en DHX. Dock är det väldigt lite och påverkar såklart ingenting.

yooz1e skrev:
> Ja en sådan passar på din DHX, men har du en 240
> lång bakdämpare kan fjädern med lite smuts
> nöta lite på piggyn. Även en Nuke Proof TI
> fjäder nöter på Piggyn på en DHX. Dock är det
> väldigt lite och påverkar såklart ingenting.

Min är inte 240 mm. Är det bara på dom det nöter? Min är 9" (230mm).

plumse skrev:
> Var det inte någon som räknade och mätte på
> det där och kom fram till att energin man sparade
> på en titanfjäder motsvarade att skruva av
> ventilhatten på slangen?

Jag tror faktiskt att de hade rätt tunga ventilhattar:

44437.jpg ht=118

Då innerdiametern på en manitou är mer än på en fox kan fjädern åka lite på stopp grejorna. Därav kan du får nötningen om det kommer smuts emellan fjädern å piggybacken.

Och påtal om det så bör jag nämna att den nöter bara på bottom-out skruven på en DHX 5.0. Har du 4 eller 3 så skall de vara lugna puckar.

Är för övrigt helt safe å köra manitou fjäder på dhx dämpare, finns flera som gör det.

Om fjädern kommer åt bottom out-skruven under sin rörelse kommer den hindras i sin rörelse och inte fungera som tänkt. Dvs du kommer få extra, fysisk, kompressionsdämpning. :) Men du kan kanske fila ner ratten lite.

Jag skulle skaffat en fjäder som passar istället.

Fjädern passar, körde med manitou fjäder på min dhx i 3år utan en tillstymelse till problem, det är bara att köpa och montera. Du sparar kanske 200g.

Personligen tycker jag inte det är värt med Titan. En sån fjäder brukar kosta 1300? typ och en vanlig kostar 200-300.

Du sparar mera vikt på att deffa lite istället. På mina cyklar har jag aldrig prioriterat en låg vikt och kommer inte att göra det heller.

/M

Du behöver ju inte prioritera låg vikt för du e starkare än dom flesta av oss !
Sen så håller ju inte ens robusta delar för dig så hur skulle d bli med lättviktspryttlar ...
:)

Tillbaka
Topp