Tl vätska Läcker genom fälgskarven.

konscious

Aktiv medlem
Hej Happyiter det är äntligen Fredag.

Dagen fråga hur f.. gör man om stans tätningsvätska läcker genom skarven i en icke svetsad Alufälg made in Taiwan.
Det är min Trek Pendlare med Bontrager hjul.

Täcker med tublesstape?

@jofa: är det inte du som gnäller på att en viss person kommer med "felaktiga" råd och så "bidrar" du själv med sånt här....?

/T

Det är väldigt svårt att tejpa hela skarven så den blir lufttät. Ghettotubeless är det som har en chans att fungera bra. Varför man skulle vilka ha tubeless på en pendlare är däremot ett mysterium för mig.

jofahjalm sa:
Det är väldigt svårt att tejpa hela skarven så den blir lufttät. Ghettotubeless är det som har en chans att fungera bra. Varför man skulle vilka ha tubeless på en pendlare är däremot ett mysterium för mig.

Tejpa skarven har funkat för mig.
Tubless eller inte är väl en åsiktsfråga.

/T

Jag har en fälg som efter att ha fått några smällar läckte genom sidan mellan där tejpen slutar och däcket börjar så att säga. Drog på epoxi över skarven. Håller tätt än men blir nog hål om det får en smäll.

Det är du som sitter med bollen nu. Jag har sett många försöka, men ingen lyckas. Tesatejpen är normalt allt för smal och dessutom kan man inte böja den tvärt nog.

calinde sa:
Jag har en fälg som efter att ha fått några smällar läckte genom sidan mellan där tejpen slutar och däcket börjar så att säga. Drog på epoxi över skarven. Håller tätt än men blir nog hål om det får en smäll.

En äkta fullösning, den köper jag.

TL är bra men kräver en tät fälg.
Funderar på ny kolfälg men behålla det övriga.
Det enklaste alt är nog att byta hjul.

Att byta fälgar tar tid=pengar

Senast ändrad:
konscious sa:
jofahjalm sa:
Slang är enklare?

Vad ska tubeless ge? En latexslag väger mindre och lär rulla lika bra om man är kräsen.
Det ger högre komfort bättre punkaskydd och dessutom lägre rullmotstånd.
Precis och en latexslang väger inte mindre. Varför ska man ha slang, det känns lite 1900-tal...

Senast ändrad:
Min gissning är att det inte fungerar då jag tror att partiklarna i tätningsvätskan skulle sätta sig på latexytan i slangen. Det är bara en ytkemisk spekulation.

Är det alltså en icke tubeless ready fälg, eller en tubeless ready där skarven är lite tillwonkad?

Då är man ju i ghettoträsket och frikör iaf.

Det finns ju 'stiftade' (sleeve/pin) fälgar som är tubeless ready och fine, t.ex. WTB ST.

Latexslang är skitbra på en pendlare eftersom inget slår att börja dagen med att behöva pumpa däcket var och varannan dag.......said no one ever.

Man kan först lägga TL-tejp tvärs fälgen, över skarven, som täcker hela insidan upp till överkant på båda sidorna. Sedan tejpar man fälgen som vanligt varvet runt, inkl. ovanpå skarven som redan är tejpad på tvären, med en TL-tape som är inre fälgbredd +2 mm.

jofahjalm sa:
Min gissning är att det inte fungerar då jag tror att partiklarna i tätningsvätskan skulle sätta sig på latexytan i slangen. Det är bara en ytkemisk spekulation.
Spekulation som var fel i all fall i sån mån att du verkar säga att det inte då skulle fungera.
Jag kör tubdäck med latexslang, och har haft i schwalbes doc blue i dem, samma som stans, och de har räddat en "stickpunka" på ekerö, kom ut lite vätska ur hålet, som det också tätade.

Mitt empiriska bevis.

qma sa:
Är det alltså en icke tubeless ready fälg, eller en tubeless ready där skarven är lite tillwonkad?

Då är man ju i ghettoträsket och frikör iaf.

Det finns ju 'stiftade' (sleeve/pin) fälgar som är tubeless ready och fine, t.ex. WTB ST.

Exaktamundo en noname fälg.

Men med fultema produkt och nytt försök verkar det hålla tätt ett tag....

Skrmavbild2019-04-26kl.20.29.51.png

Skrmavbild2019-04-26kl.20.30.05.png

Eller så tejpar man på tills man har ett däck man är nöjd med, går det inte att laga med gaffatejp så är det inte trasigt.

Bilagor

• 738178338_1280x720.jpg
    738178338_1280x720.jpg
    89.3 KB · Besök: 90
glitch sa:
Latexslang är skitbra på en pendlare eftersom inget slår att börja dagen med att behöva pumpa däcket var och varannan dag.......said no one ever.

Till skillnad från tubeless?

Sixten Fors sa:
Man kan först lägga TL-tejp tvärs fälgen, över skarven, som täcker hela insidan upp till överkant på båda sidorna. Sedan tejpar man fälgen som vanligt varvet runt, inkl. ovanpå skarven som redan är tejpad på tvären, med en TL-tape som är inre fälgbredd +2 mm.

Man lär ju däremot ha rätt pilligt arbete om man använder tesatejpen. Då lär man behöva hitta en bättre tejp.

Stervelo sa:
Spekulation som var fel i all fall i sån mån att du verkar säga att det inte då skulle fungera.
Jag kör tubdäck med latexslang, och har haft i schwalbes doc blue i dem, samma som stans, och de har räddat en "stickpunka" på ekerö, kom ut lite vätska ur hålet, som det också tätade.

Mitt empiriska bevis.

Det är ju bara att fylla på tillräckligt mycket så funkar det någon gång. Samma sak om man inte vill täta skarven i fälgen, förr eller senare kommer hela fälgen vara tätad invändigt av gucka.

Tubeless är grymt mycket tätare än latexslang. Jag har kört slanglöst på krullstyret i snart 3 år. Latexslang ruttnade jag på efter några månader när man behövde pumpa varannan dag.

Jo, jag håller med om att TL ofta är tätare än latexslang, men TL är oftast ganska långt från butylslang. Det skulle aldrig falla mig in att köra latexslang eller TL på pendlaren.

Kolla lufttrycket innan man skall ut å rulla hör ju till pre-ride rutinen, oavsett om man har latexslang/tuber eller tubeless. 0,1 bar fel kan sluta i katastrof! :)
Fast på pendlar'n kör jag butylslang. Set and Forget liksom.
.

jofahjalm sa:
Sixten Fors sa:
Man lär ju däremot ha rätt pilligt arbete om man använder tesatejpen. Då lär man behöva hitta en bättre tejp.
Om jag var otydlig eller missförstår vad du menar så menar Jag att man sätter EN tejpbit på tvären precis över skarven som går från övre fälgkant via botten av fälgen och upp till fälgkanten på andra sidan. Borde vara en enkel match även om det står Tesa på rullen? Givet att tesa har god/tillräcklig vidhäftning. Sedan tejpar hela fälgen varvet runt, som vanligt.

Jag använde själv aldrig tesa till fälgar. Oftast DT, ibland Schwalbe eller Mavic TL-tape.

Det är vidhäftningen när man böjer den som kommer vara knepigt. Det gäller också satt inte peta bort den när man ska få på däcket. Det kan ju funka, men jag tror inte det är enkelt. Limma kanske är enklare?

jofahjalm sa:
Det är vidhäftningen när man böjer den som kommer vara knepigt. Det gäller också satt inte peta bort den när man ska få på däcket. Det kan ju funka, men jag tror inte det är enkelt. Limma kanske är enklare?
Lim, mjukfog med svart silikon, tejpa med 3M vinyl wrap som sitter som f-n.

Vet inte om jag tycker att vidhäftningen av en TL-tejp är avgörande. Den behöver fästa lite lagom så den inte glider omkring vid monteringen och så den biter vid överlappningen. Mycket viktigare att den är av rätt bredd och lagom stark så den går att sträcka riktigt hårt med en aning deformation. Har lite svårt att se hur man skulle kunna peta bort en korrekt monterad tejp när man sätter på ett däck också.
Fast jag tror iofs inte att jag provat den nämnda tesa-tejpen, så jag kanske missar vad som är problemet.

Senast ändrad:
Att tejpen släpper är en vanlig anledning till olycka för mig. Det är inte enkelt att rengöra en nersmetad fälg och tejpa om den. Att tejpa kanterna på en stiftad fälg är inget jag skulle vilja försöka.

jofahjalm sa:
Sixten Fors sa:
Jag hade inte köpt fälgen från början.

Grattis! Eller vad man nu säger...

Jag har köpt flertalet stiftade fälgar till mina pendlare. Har inte lidit av det, men då har jag inte heller försökt köra dom tubeless.
Jag har haft flera stiftade TL-fälgar som fungerat utmärkt så det är nog inte just där det klämmer heller.

Tillbaka
Topp