Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Fast lite av poängen med en velodrom vore väl att eliminera vädrets nycker som en faktor och det uppnår man ju inte med en utomhusvelodrom. Dessutom behövs väl drygt 1006 varv/dag om man ska slå Tarzans notering på den, givet att jag fattar http://velodrome-brest-ponant-iroise.jimdo.com/ rätt i att banan är 333,33 meter.

Velodromen i Helsingfors är 400 m har jag för mig.

Tommy Godwins rekord ...
Ny tävling för långcyklarmaffian:

Cykla runt i världen och besök alla världens velodromer och cykla (minst) ett varv på varje! Världen delas in i ett antal områden där varje område är sådant att
a) det innehåller minst en velodrom
b) alla velodromer i området är förbundna med cyklingsbara vägar
c) ingen velodrom utanför området kan nås via en cyklingsbar väg
Mellan dessa områden får man nyttja godtyckligt transportmedel och tranport mellan områden får ske mellan valfria punkter i området men varje område får bara besökas en gång förutom området i vilket start- och målorten ligger. I detta område måste man dock besöka alla velodromer antingen före alla velodromer i alla andra områden eller efter alla velodromer i alla andra områden. Start/målorten är valfri.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Runt jorden 2 gånger på 220 dagar då kan man säga. Hur håller hon sig frisk, får hon antibiotika i kroppen utan att vara sjuk som kor och grisar eller?

Hon träffar ju inte så mycket folk på nära håll antar jag så hon borde väl ha goda förutsättningar att hålla sig fri från virusinfektioner.

Mer konstigt tycker jag att hennes kropp håller för denna extrema påfrestning.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Amanda har efter gårdagens tur bara 247 miles kvar till 50000 miles. Bör nå dit tidigt på måndag då dagsdosen just nu ligger ganska stabilt på 235-240 miles/dag.

Hittills ligger totalsnittet på 368,9 km/dag och det krävs därmed 286,2 km/dag under de resterande 148 dagarna för att slå Tarzan. Ett annat sätt att se på det är att om hon fortsätter i nuvarande stil kommer hon att slå Tarzans notering med 33 dagar kvar på (cykel)året.

Vidare har dagsdosen under de 217 hittills avverkade dagarna bara legat under Tarzans snittdagsdos (335 km) vid nio tillfällen. Fortsätter det i den stilen kommer hon nog att hon alltså att uppnå ett Eddingtontal på över 335 km på ett års cyklande!

Slutligen kan man notera att november blev bästa månaden hittills med ett snitt på 373 km/dag. December är dock hittills ännu bättre med 376 km/dag. Jag misstänker dock att det kan komma att sjunka lite över jul baserat på att t.ex. thanksgiving firades med en "vilodag" (bara 111 miles).

Tommy Godwins rekord ...
Kollade Amandad excellblad med dagsnoteringar. Otroligt jämnt, bara 4 dagar med mindre än 200 miles (32 mil) varav åtminstone ett par av dem var pga dåligt väder (typ extremt skyfall med översvämningar).

Tommy Godwins rekord ...
Jag gillade också Steve men tycker faktiskt att han verkade lite naivt korkad som trodde att han skulle klara det schemat han hade lagt upp med den låga snitthadtigheten och långt över 40 mil per dygn under sommarmånaderna. Jag tror inte att han hade tagit rekordet även om han inte hade råkat ut för olyckan. Men med ett smartare upplägg tror jag ändå han har chans att ta revansch och slå rekordet (från Amanda verkar det som). Men jag tror han måste undvika England under vinterhalvåret för att ha en chans.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
NLC sa:
Helt jävla sjukt. På ett bra sätt =)

Jag vet inte. Väljer man att ägna ett år av sitt liv åt att cykla på ett, som jag tolkar det, geografiskt mycket begränsat område måste jag ändå undra lite över mental status och prioriteringar. Oavsett är det en enastående prestation så här långt och ännu mer om hon lyckas.

Måste för övrigt vara lite knäckande för Alicia Searvogel att Amanda cyklar och till och med längre än Kurtan. Alicia kan väl få ett rekord i sin ålderskategori, men inte det kvinnliga rekordet (vilket kändes väsentligt lättare att slå än Godwins och rimligen var hennes ursprungliga mål)?

Tommy Godwins rekord ...
Jag tycker att Amanda är mer seriös än Steve. Steve handikappade sig själv löjligt mycket, och vi såg ju vad det ledde till. Liggcykel är nästan ett måste för att avlasta känsliga delar under såna enorma volymer cykeltid.

Tommy Godwins rekord ...
Inte alls. Så stor är skillnaden inte heller mellan en öppen liggcykel och vanlig cykel. Lite lägre luftmotstånd, men det är ingen avgrundsskillnad.

Tommy Godwins rekord ...
Henrik_E sa:
Fast det är lite grann som att köra bil då och då när man försöker slå distansrekordet på motorcykel.

Tror knappast att det är tillåtet att använda bil om man ska slå MC-distansrekord medan liggcykel är tillåtet vid HAMR-försök.

Principiellt sett kan jag tycka att ett separat rekord för "vanliga cyklar" kan vara vettigt. Det som möjligen talar emot är att årscykling inte direkt är något som får människorna att gå man ur huse för att delta. För många rekord/titlar i förhållande till antal utövare devalverar i mitt tycke värdet av rekordet/titeln.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Henrik_E sa:
Fast det är lite grann som att köra bil då och då när man försöker slå distansrekordet på motorcykel.

Tror knappast att det är tillåtet att använda bil om man ska slå MC-distansrekord medan liggcykel är tillåtet vid HAMR-försök.

Principiellt sett kan jag tycka att ett separat rekord för "vanliga cyklar" kan vara vettigt. Det som möjligen talar emot är att årscykling inte direkt är något som får människorna att gå man ur huse för att delta. För många rekord/titlar i förhållande till antal utövare devalverar i mitt tycke värdet av rekordet/titeln.

Tror den sista biten är en viktig bit, det kommer troligen ändå inte vara någon större våg av nya årsrekordförsök så att dessutom dela in dem i olika undergrupper är nog inte rätt väg att gå.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
En tempocykel, rätt kittad, slår en enklare, öppen liggcykel aerodynamiskt. Så det blir ändå en diskussion om vem som använde vad.

Visst, jämföra det bästa med det sämsta i varje gren så blir det nog så.

Sen är ju komfort en ganska viktig del när man cyklar 37mil om dagen.

Tommy Godwins rekord ...
NLC sa:
GoranS sa:
Henrik_E sa:

Tror den sista biten är en viktig bit, det kommer troligen ändå inte vara någon större våg av nya årsrekordförsök så att dessutom dela in dem i olika undergrupper är nog inte rätt väg att gå.

Undrar om dom tänkte så när dom delade upp simning i olika klasser, Eller kanske brottning, eller cykling på touren tex.

Var det inte mycket bättre när starka tempoåkare kunde hänga av pelotonen med ganska många minuter med sin tempocykel för att därefter byta till sin linjecykel och köra upp för berget och vinna etappen?

Tommy Godwins rekord ...
Viss skillnad på antalet simmare och antalet personer som satsar på att cykla så långt som möjligt på ett år.

Stycke två förstår jag över huvud taget inte. Menar du att en person på tempocykel skulle hänga av en klunga vid plattkörning? Vidare, vad är kopplingen mellan att använda en otillåten cykel på etapplopp och att använda en tillåten cykel under ettårscykling?

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Viss skillnad på antalet simmare och antalet personer som satsar på att cykla så långt som möjligt på ett år.

Stycke två förstår jag över huvud taget inte. Menar du att en person på tempocykel skulle hänga av en klunga vid plattkörning? Vidare, vad är kopplingen mellan att använda en otillåten cykel på etapplopp och att använda en tillåten cykel under ettårscykling?

För mig handlar det inte om hur många utövare det finns. Det är skitsamma. Reglerna borde vara sådana att det är skillnad på liggcykel och vanlig.

Jag hittar inte klippet just nu men skall göra en bättre googling sen när pelotonen blir kränkt.
Vidare höll ju Tony Martin på att kränka pelotonen på Vueltan. Hade han kört tempocykel där är jag övertygad om att han hade lyckats.

Det sista jag menar är att det finns en självklarhet att inte blanda äpplen och päron på andra cykellopp, etapplopp, gplopp, velodrom men detta rekordet så är allt okej trots att Tommy tog det på en hederlig vanlig cykel.
Om man skall slå det så tycker inte jag att liggcykel är tillåtet.

Tommy Godwins rekord ...
OK, så man ska skilja på liggcykel och vanlig. Men varför stanna där? Du skriver ju själv att tempocykel och linjecykel är det stor skillnad på, så det är nog bäst att vi inför separata kategorier för det. Och en enväxlad cykel ger ju sämre förutsättningar än en med flera så vi borde nog ge de enväxlade en egen kategori, etc. Till slut blir det lite "alla får påse" av det hela.

Dessutom är reglerna nu som de är och att då tävla med privata extraregler som inte finns tycker i alla fall jag är att göra det lite onödigt krångligt för sig. Påminner lite om geologen som i sitt jobbsökande lägger till en massa extraregler vilka gör att hans förutsättningar att lyckas allvarligt försämras jämfört med om han följt de spelregler övriga världen följer.

Exemplet med Tony Martin är inte speciellt relevant. Jag kan lova att hade du gett Tony Martin en tempocykel så hade klungan ändå kört ikapp honom om incitamentet varit tillräckligt starkt. Hade du gett alla medlemmar i klungan 10 miljoner var om de lyckats köra ikapp honom skulle du fått se ett gigantiskt lagtempo med 150+ man. Inte skuggan av en chans att herr Martin skulle kunna stå emot det. Att soloutbrytningar ibland går hem på platta etapper har alltid en stor dos psykologi i sig. Detta på inget sätt sagt för att förminska Martins insats på den etappen, den var grym.

Fanns det f.ö. något i reglerna som hindrade Tommy att använda en liggcykel? Och, exakt hur såg reglerna ut?

Tommy Godwins rekord ...
För mig hade det räckt med en skillnad på liggcykel och vanlig cykel.
Det spelar ingen roll vilka argument som dyker upp här förutom ett bevis på att Tommy körde på liggcykel som kan få mig att se det på ett annat sätt.

Kör man på liggcykel och slår rekordet så känns det halvdant oavsett snitthastighet och avverkad sträcka.
Man har inte slagit rekordet på riktigt, man har tagit en stor genväg.

Tommy Godwins rekord ...
Du får naturligtvis ha vilken uppfattning som helst. Rent objektivt är dock rekordet slaget om man överträffar gällande notering och har följt reglerna.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Det spelar ingen roll vilka argument som dyker upp här förutom ett bevis på att Tommy körde på liggcykel som kan få mig att se det på ett annat sätt.

Kör man på liggcykel och slår rekordet så känns det halvdant oavsett snitthastighet och avverkad sträcka.

Så du menar att lidandet som en vanlig cykel innebär är ett absolut krav?

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Konkret sa:

Så du menar att lidandet som en vanlig cykel innebär är ett absolut krav?

Ja annars tar man en genväg. Jag dömer inte ut deras prestation men jag tycker inte dom spelar på samma villkor.

Tommy Godwins rekord ...
Fast användande/icke användande av draghjälp är väl en minst lika stor sak och om jag inte fattat det fel använde Tommy draghjälp medan Steve inte gjorde det. Verkar behövas åtminstone tre (troligen fyra) kateogrier om "genvägsargumentationen" ska hålla ihop.

Tommy Godwins rekord ...
Det står ju var och en idag fritt att använda liggcykel eller vanlig, så länge man håller sig inom reglerna.
Den enda som inte kan välja liggcykel är Tommy. Men han kan å andra sidan inte heller välja kolfiber, 11-delat, elektriska växlar osv. Ska nya rekord bara få slås på järnhäst, eller vad Tommy körde på då?

Jag ser positivt på en bred tolkning, då detta knappast är en folksport.

(sen kan jag naturligtvis sympatisera mer med Steve, och hans försök än Florida-cyklister, utan att för den delen nedvärdera Floridacykling)

Tommy Godwins rekord ...
Fast Tommy kunde teoretiskt i alla fall ha valt en liggcykel. Sådana fanns på den tiden. Däremot var nog antalet cyklar i kolfiber, med elektriska växlar, etc. lika med noll på den tiden.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Inte alls. Så stor är skillnaden inte heller mellan en öppen liggcykel och vanlig cykel. Lite lägre luftmotstånd, men det är ingen avgrundsskillnad.
Fast den stora skillnaden/vinsten ligger ju i den ändrade sittställningen som ger avlastning och därmed kräver något mindre HTFU.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
OK, så man ska skilja på liggcykel och vanlig. Men varför stanna där? [...] Till slut blir det lite "alla får påse" av det hela.
Värdet av ett rekord ligger ändå hos beundraren på något sätt så för mig skulle det inte vara något problem då jag förstår förutsättningarna av att någon slår ett rekord på 1700 talet och fem andra på 2100 talet med elcyklar.

Tommy Godwins rekord ...
Så egentligen ser du inte rekordet som vem som cyklat längst på ett år, utan vem som har lidit mest. Bara så vi har klart för oss var du står.

Det är ungefär som att månlandningen inte räknas lika mycket, bara för att ingen dog på vägen dit.

Tommy Godwins rekord ...
Mattias A:
OK, vad är omräkningsfaktorn jag ska använda när jag översätter mellan ett rekord slaget med liggcykel men utan draghjälp slaget i Skottland på banor med minst 100 hm per 30 km cykling och ett rekord slaget med traditionell cykel utan aeroram men med högprofilshjul och med draghjälp slaget på cykelbanor i Holland?

Poängen är att den centrala frågan/tävlingen är "Hur långt kan man cykla på ett år?". Det finns något tilltalande i att det finns ett (och bara ett) bästa resultat som kan jämföras. Så fort man har olika klasser är resultatjämförelse mycket mer vansklig. Ett exempel på problemet med devalvering är väl boxningen med sina många organisationer där var och en har sin världsmästare. I de fall en person har alla organisationers mästarbälten är det lätt att säga vem som är bäst, men om det blir en massa olika boxare som har olika bälten är det inte alls lika uppenbart och värdet av ett mästarbälte minskar. P.s.s. hävdar jag att det är i detta fall. T.ex. kommer väl Amanda om jag fattat det rätt inte att hamna i Guinness rekordbok medan Kajsa kan (eller kommer att?) hamna där, beroende på olika regler. Jag har inte koll på Kajsa, men som jag uppfattat det kör hon bara traditionell cykel. Så, då har man två rekord. I detta fall tycker jag det är rätt uppenbart vem som gjort den störst fysiska prestationen, men säg att skillnaden i resultat skulle vara betydligt mindre. Då vore det inte alls lika uppenbart.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp