Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Blir en lång kväll för Steve om han ska upp i 38 mil idag med nuvarande fart. Han hade nyss 277 km på mätaren och har hittills idag snittat 24,3 km/h (om man ska tro https://frrt.org/tg/riders ). Fortsätter han så och ska nå 38 mil är han inte klar förrän runt halv ett lokal tid.

Den här diskussionen om hans snittfart och puls. Borde det inte ge en viss positiv träningseffekt om man kör som Amanda, även om hon inte strikt följer en Happyplan för återhämtning. Steves plan är förmodligen att kunna öka dagssträckorna framöver, så var planen flörra gången iaf. Tror att han inspirerats av Godwin där.

Men ligger man på så låg puls så ger det väl inte så mycket "träningseffekt" med avseende att öka kapaciteten? Att han vänjer kroppen vid att slita på cykeln i många timmar är en annan sak. Men hans plan är kanske just det, att sakta öka belastningen så han inte blir typ övertränad.

Tommy Godwins rekord ...
Första gången gick han väl in i försöket "ur form" och räknade med att komma i bättre form vartefter och då kunna öka farten. Den här gången har jag fått intrycket att han startade i bättre skick. Sen minns jag inte hur långa dagsetapper han körde första gången, men farten var väl ännu lägre än nu. Oavsett så är min känsla att ska han köra längre så krävs det högre fart. Att utöka tiden i sadeln skulle visserligen initialt kunna ge fler kilometer/dag men jag misstänker att det i långa loppet skulle leda till sämre återhämtning och en nedåtgående spiral.

Men, det där är ju bara spekulationer från min sida. Vi får väl se om några månader hur det utvecklar sig.

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagens övningar genererade följande data:

S: 370,6 km, 25,9 km/h i rullsnitt (14.17 rulltid, 15.05 totaltid). 1139 höjdmeter. Puls: 80/129. Kadens: 61/99
A: 394,6 km, 32,3 km/h i rullsnitt (12.13 i rulltid, 13.20 totaltid). 183 höjdmeter. Puls: 106/129

Värdena för puls och kadens är på formatet medel/max (fanns ingen kadensdata för A.).

Första dagen med under 40 mil för Amanda sedan 27:e februari. Är det så att månadsförsökets ökade dos börjar påverka henne eller är det beroende på blåst? Hennes kommentar kring gårdagens tur var "Another blustery day at Windy Woods!" vilket kan tyda på det senare. Var f.ö. en kommentar på Strava postad på gårdagens tur (även om den egentligen berör turen dagen innan):

Yesterday, the 14th, I rode Flat Woods for about an hour, partly to see just how bad it was for Amanda, who, as I knew, would be out there for over twelve hours. The wind was so bad that it dropped my average Max speed per ride by seven MPH, and my average speed by four MPH, peddling as hard as this old man can peddle.

De närmaste dagarna borde avslöja om det är vindrelaterat eller beror på annat. Enligt worldweatheronline ska vindarna nämligen avta de närmaste dagarna.

Tommy Godwins rekord ...
Har svårt att tro att det blåser så mycket för Amanda. Så här ser ett varv ut på gårdagens tur. Hastigheten är helt jämn, hade det varit kraftig blåst hade den varierat mer.
Screenshot_20170316-082935.jpg

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Schlitter bikes som sponsar Amanda med liggcykeln hade en blänkare på FB nyss. De fick då frågan om hur mycket hon kör på liggcykeln jämfört med DF (Diamond Frame) cykeln.

"She rides equal amounts on both. When you ride that many miles on any bike every day the same position creates friction somewhere. Thus continuously changing positions and muscles worked has helped her to reduce the amount of fatigue and wear and tear to any one area or muscle group."

Ahaa!

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Har svårt att tro att det blåser så mycket för Amanda. Så här ser ett varv ut på gårdagens tur. Hastigheten är helt jämn, hade det varit kraftig blåst hade den varierat mer.

Strax efter 30 mil var det några varv där det var 8-10 km/h i variation beroende på om hon körde åt S eller N.

Tommy Godwins rekord ...
Vätternrundan är ju det viktigaste för M-Svensson! Varför inte starta HAMR där 500varv på ett år
måste ju gå? Sen finns det ju inga backar där.Därav kallat för pannkaksloppet.

Tommy Godwins rekord ...
Med puls på 80 eller strax över i snitt hade jag varit förvånad om han flåsat speciellt mkt.

Han verkar ju optimistisk får man säga. Låter som han skulle uppskatta lite sällskap. Misstänker dock att han skulle ha lättare att få det om han körde kortare loopar istället för långa heldagsrundor.

Tommy Godwins rekord ...
Det är den låga pulsen som får mig att tvivla på att han kan öka snittet efterhand. Det ger väl inte så mycket "konditionsträning" om man kör med framfördatornpuls. Jag får högre puls än vad han har när jag ser någon snygg cykel i någon tråd.

Och som du säger, återhämtningen blir inte så bra med lite vila - som det blir med hans hastighet.

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Det är den låga pulsen som får mig att tvivla på att han kan öka snittet efterhand. Det ger väl inte så mycket "konditionsträning" om man kör med framfördatornpuls. Jag får högre puls än vad han har när jag ser någon snygg cykel i någon tråd.

Och som du säger, återhämtningen blir inte så bra med lite vila - som det blir med hans hastighet.
Men på detta försök kör han faktiskt betydligt snabbare än sist.

Tommy Godwins rekord ...
ohellstrom sa:
Supertramp sa:
Steves 82 bpm är ju verkligen extremt!
Om det inte vore för att han måste styra så känns det som att han skulle kunna cykla i sömnen.

Jag fick den idén en gång på en brevet, i en backe.... "nu går det så långsamt att det borde gå fint att stänga ögonen en liten stund". Jag skulle avråda Steve från detta

Uppförs eller nedförs ? ;-)

Tommy Godwins rekord ...
NLC sa:
ohellstrom sa:
Supertramp sa:
Steves 82 bpm är ju verkligen extremt!
Om det inte vore för att han måste styra så känns det som att han skulle kunna cykla i sömnen.

Jag fick den idén en gång på en brevet, i en backe.... "nu går det så långsamt att det borde gå fint att stänga ögonen en liten stund". Jag skulle avråda Steve från detta

Uppförs eller nedförs ? ;-)

Jag tror du eventuellt anar att det var på väg upp mot Lyby Kyrka.

Jag har ett antal "don't try this at home" från den turen ;)

IMG_3572.JPG

Foto: NLC

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Vätternrundan är ju det viktigaste för M-Svensson! Varför inte starta HAMR där 500varv på ett år
måste ju gå? Sen finns det ju inga backar där.Därav kallat för pannkaksloppet.

Är väl ungefär lika platt som det Steve kör och en storleksordning mer kuperat än det Amanda ägnar sig åt. Mitt ytterst naiva analyticcycling-experiment tidigare i tråden indikerade en förlust på en halvtimme per dag med 40 mils cykling om man väljer det denna kuperingsgrad kontra att köra helt platt bansträckning.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
me.I.am sa:

Gör han? Intressant isf, har du några siffror?

Tommy Godwins rekord ...
Steve o Tarzan verkar ju oförmögna till något annat än att tuffa på som industridieslar.
Amanda däremot verkar ju mycket mera dynamisk o m man ser till hennes puls. Häromdagen var maxpulsen 160 och som jag nämnt tidigare satte hon ett par QOM en dag, bl.a på en 7-minuters sträcka o hade en maxpuls på 174.
Ibland kan man, vilket gud förbjude, tro att hon tycker att det är kul att cykla!

För.ö måste hon vara otroligt duktig på att få till återhämtning och matintag.

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
janolle sa:
me.I.am sa:

Gör han? Intressant isf, har du några siffror?

Om man kikar i tråden var i alla fall inledningen långsammare. Går säkert att rota fram mer och se hur han presterade i mitten av mars 2015. https://happyride.se/forum/read.php/1/2582349/2590799#msg-2590799

Tommy Godwins rekord ...
Med en maxpuls under rundan på 174 (cykelmaxpuls nästan helt säkert på 180+ då) kan vi nog ändå konstatera att 105-110 i snittpuls är riktigt lugnt för henne. Vilket får farterna att framstå som ännu mer imponerande!

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagens "motion":

S: 332,5 km, 25,3 km/h i rullsnitt (13.09 rulltid, 13.55 totaltid). 1677 höjdmeter. Puls: 80/130. Kadens: 62/94
A: 394,5 km, 32,6 km/h i rullsnitt (12.07 i rulltid, 13.33 totaltid). 175 höjdmeter. Puls: 111/172

Lite kortare dag för Steve medan Amanda hade ovanligt mkt dötid, nästan en och en halv timme. Trots att Amanda hade ytterligare en dag (strax) under 40 mil gick snittlängden per dag för första gången sedan dag 7 upp till >= 232 miles/dag (ca 373,3 km/dag). Som lägst var det nere på 224,42 miles/dag efter dag 24. En liten tabell hur det utvecklats kan kanske vara på sin plats (första talet är dag och det andra dittillsvarande snitt i miles/dag):

25: 224,81
50: 226,13
75: 227,60
100: 228,25
125: 228,86
150: 228,43
175: 228,60
200: 228,91
225: 228,92
250: 229,35
275: 230,30
300: 231,63
306: 232,00 (efter gårdagens tur)

Tommy Godwins rekord ...
Tack Goran.

Steves puls är verkligen speciell, undrar hur hur hårt / högt han kan gå om han tar i. Snittet är lågt men även att inte ens komma över 130 en enda gång på så många mil.

Vad har vi sett honom maxa?

Tommy Godwins rekord ...
Strava borde ha en funktion som ger ett histogram för hela pulshistoriken för en vald tidsperiod, ungefär som effektkurvan som har maxvärden per tidsintervall för en vald tidsperiod. Då skulle man ganska snabbt få fram ungefärlig maxpuls, samtidigt som verktyget skulle vara bra för att utvärdera träning och förändringar i träning och andra pulspåverkande faktorer.

Tommy Godwins rekord ...
Ganska långsam inledning för Steve idag med 23,6 km/h i snittfart första 74 km. Å andra sidan verkar han ha skaplig motvind på sin färd åt SV. Detta innebär nya marker under detta försök. Tidigare har han startat åt N, NO eller O från MK.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Med en maxpuls under rundan på 174 (cykelmaxpuls nästan helt säkert på 180+ då) kan vi nog ändå konstatera att 105-110 i snittpuls är riktigt lugnt för henne. Vilket får farterna att framstå som ännu mer imponerande!

Vet inte hur man länkar till Strava från mobilen men kolla Amandas dag 294. Hon hårdkörde ett Strava-segment som heter "3 mile time trial" och tog en andraplats totalt, maxpulsen var 187bpm.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
geologen sa:

Vet inte hur man länkar till Strava från mobilen men kolla Amandas dag 294. Hon hårdkörde ett Strava-segment som heter "3 mile time trial" och tog en andraplats totalt, maxpulsen var 187bpm.

Kan väl bjuda på länken helt enkelt: https://www.strava.com/activities/887951842#21624161685

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Ganska långsam inledning för Steve idag med 23,6 km/h i snittfart första 74 km. Å andra sidan verkar han ha skaplig motvind på sin färd åt SV. Detta innebär nya marker under detta försök. Tidigare har han startat åt N, NO eller O från MK.

Måste vara elak vind idag för efter 118 km är snittet nere på 21,8 km/h.

Tommy Godwins rekord ...
Följande var vad de två lyckades prestera igår:

S: 338,6 km, 24,3 km/h i rullsnitt (13.55 rulltid, 15.08 totaltid). 1553 höjdmeter. Puls: 81/126. Kadens: 61/95
A: 403,2 km, 32,7 km/h i rullsnitt (12.18 i rulltid, 13.33 totaltid). 163 höjdmeter. Puls: 103/137

Amanda alltså åter upp över 40 mil medan Steve verkar haft en lite slitig dag. Efter att ha kikat lite på höjdprofilerna för Amandas dagar undrar jag om inte siffrorna för totalklättring är för höga. Trots att hon snurrar runt på ett ganska kort varv så finns det en mer storskalig variation över dagen. I går startade hon t.ex. enligt höjdprofilen på 38 möh. Efter 11-12 mil hade hon kommit ner till 12 möh. Efter 32-33 mil hade hon sedan nått 52 möh och "i mål" var hon nere på 43 möh. Kan detta vara en barometrisk effekt?

Tommy Godwins rekord ...
Alltså, det är helt sinnessjukt att cykla i 33 med snittpuls under 55 procent! Fan, jag kommer ju upp i 100 bara jag börjar veva med tvåsiffrig effekt på tetscykeln.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Efter att ha kikat lite på höjdprofilerna för Amandas dagar undrar jag om inte siffrorna för totalklättring är för höga. Trots att hon snurrar runt på ett ganska kort varv så finns det en mer storskalig variation över dagen. I går startade hon t.ex. enligt höjdprofilen på 38 möh. Efter 11-12 mil hade hon kommit ner till 12 möh. Efter 32-33 mil hade hon sedan nått 52 möh och "i mål" var hon nere på 43 möh. Kan detta vara en barometrisk effekt?

Högst sannolikt, lufttrycket hinner ämdra sig lite under dagen. Jag har ofta liknande effekter med min Garmin. (Om än i mindre skala eftersom jag lite mer sällan är ute i 13 timmar...)

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
För att släppa tramsandet och återgå till det tråden handlar om:

Steve ligger fortsättningsvis på strax under 25 km/h i dag och har cyklat knappt 23 mil än så länge. Ser ut som turen är rätt lik torsdagens, men med en extra utvidgning upp till Swaffham. Torsdagsturen landade på 346 km så jag skulle kunna tänka mig att det kan bli lite längre idag.

Tommy Godwins rekord ...
Lördagens övningar verkar ha gett följande resultat (lite osäkerhet kring Steves data då det är loggat som två turer på Strava)

S: 363,9 km, 23,5 km/h i rullsnitt (15.30 rulltid, 17.21 totaltid). 1949 höjdmeter. Puls: 84/146. Kadens: 61/94
A: 408,3 km, 32,7 km/h i rullsnitt (12.28 i rulltid, 13.41 totaltid). 164 höjdmeter. Puls: 108/139

Noteras kan att Steve inte var klar med del två förrän strax efter klockan tre i morse lokal tid. Han verkar ha haft ett stopp strax före midnatt i trakterna av Royston innan han gjorde de sista 65 km hem. Ska man misstänka en lite senare start idag!?

Om man tittar på de två delarna, första 30 milen mot sista 6, ser man att snittkadensen var 3 varv/minut lägre på andra delen (59 varv/min jämfört med 62 varv/min) medan snittpulsen var 3 slag/min högre (85 slag/min jämfört med 82 slag/min).

Vidare noteras att Steves maxpuls var högre än Amandas igår. Vad jag kan påminna mig är det första gången för det sen pulsjämförelserna började i denna tråd.

Tommy Godwins rekord ...
Pulsen sjunker ju längre man är ute. Har man 190 i max Behövde ja ha ca 130 i snitt för 30km/h
och ca 175 För 40 km/h . Om man körde 3dygn kom inte Max pulsen upp i 120. så 55% är normalt

Tillbaka
Topp