Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
WSB sa:
Lulle sa:
WSB sa:
Men jag gillar också att hetsa med kompisar och bekanta på vissa sträckor, de får fuska hur mycket de vill och ta mig fan köra en motorcykel om det är så.

Du ber inte dina vänner tänka på det onödiga slitage deras beteende orsakar?

Jag tycker det är ledsamt att du letar upp en mening, tolkar den ordagrant och sen kommenterar den för att spä på trådens tråkigheter.

Jag gillar att cykla. Men att mata internettroll är bara tröttsamt.

Det är ganska tydligt vad du skriver och jag är genuint intresserad av ett svar.

Jag gillar också att cykla, och hoppas kunna fortsätta göra det på fina stigar utan sura miner från övriga brukare av skogen.

Kan du inte komma med vettiga argument istället för att kalla folk som inte håller med dig för troll.

WSB sa:
Stefan, du har nog inte läst rätt eller så har jag inte varit tydlig nog. Men jag tar inte genvägarna när jag kör och ska Stravahetsa, utan jag kör den korrekta vägen eller den svåraste. Jag vill egentligen kommentera dina meningar om seriös träning, för jag tycker det börjar bli löjligt. Du måste inte dela min åsikt om att Strava är ett utmärkt träningsredskap, du får tycka vad du vill.

Vi får nog ta en tur och se vart du kör. Originalspåret är inte så lätt att hitta överallt. =)

P.s. Jag använder också Strava. Tror jag skrev det. Flera ggr. Ganska säker. d.s.

WSB sa:
Men jag som tävlar på elitnivå i enduro (och sitter uppe i Åre och skriver det här efter en tävlingsvecka) tycker att det är ett riktigt bra sätt att logga sin träning på och för att se hur JAG har blivit bättre på vissa sträckor. Men jag gillar också att hetsa med kompisar och bekanta på vissa sträckor, de får fuska hur mycket de vill och ta mig fan köra en motorcykel om det är så. Det kommer bara att göra att de får en bättre tid än mig, som jag kommer att slå genom att pusha mig själv ännu hårdare när jag fortsätter att köra rätt väg. Jag syftar VÄLDIGT mycket på Lasses del 1 just nu. Det är min favoritsträcka på TTn och jag måste vara grundlurad som jag tror att jag är bra då jag hållt KOM på den i ett år.

Klart du är bra. Till och med ruskigt snabb. Men hur snabb kan du inte utläsa av Strava. Är det så svårt att förstå?
Neil har inte lagt upp någon tid och Mårten Rooth har inte kört den sedan han började träna seriöst. (Till och med jag har bättre tid än Mårten, vilket inte känns rimligt.) Tony är vad jag känner till en XC-cyklist och kanske inte den du skall jämför dig med.
Dessutom säger du att det är en sträcka du fokuserar mycket på. Andra kanske kör hela TT:n lika hårt och håller då rimligen något lägre snittfart här. Bryr de sig ens om den etappen? Har de kört den under goda förhållanden? Vill man ha en bra totaltid på TT:n kan det vara smart att ta det lite lugnt på Lasses. Det kostar mycket energi att hålla fart här.

Så, ja, du är fantastiskt snabb men likt förbaskat grundlurad om du lägger så stor vikt vid din KOM. Klart du skall njuta av den men var medveten om att den inte säger hela sanningen.

WSB sa:
Jag kommer inte sluta låta pinnarna vara. Det finns andra som vill ta andra linjer i skogen och jag tänker låta dom göra det.

Att lägga helt separata chicken lines har jag inga som helst problem med. Det finns till och med redan ett antal förbi de värsta hindren. De har aldrig blockerats. Inte vad jag sett i vart fall.
Nej, det är ställen där det körs upp femtioelva alternativspår som jag är emot. De tjänar faktiskt inget syfte (ett hade räckt) utan gör bara att det ser förbaskat tråkigt ut. Där har det blockerats rätt frisk, vad jag sett, när det varit som mest sönderkört. Men kan vi inte försöka mota in dem till åtminstone ett alternativspår/chicken line istället för att vi får en bred motorväg på vissa ställen?
Det är ju också skillnad på markering och blockering. En låg pinnrad som visar var stigen går men som inte ens är en rot hög kan du väl ändå inte ha något emot? Den går ju att köra över om man är på det humöret.

WSB sa:
Ni kan komma hem till mig och diskutera detta när ni vill. Jag har säkert en öl att bjuda på i kylen, bor centralt. Hojta om det är intressant! Nu ska jag njuta av sista kvällen i Åre innan jag åker hem imorgon.

Det låter ju fint men jag anser att ämnet är uttömt redan =)

Tycker vi tar en cykeltur istället och tittar på stigen i dess rätta element.

Bra att vi verkar komma till ett avslut om den här tråkiga men viktiga diskussionen. Även om inte Martin inte är helt överens med oss andra. Diskussionen kommer nog väckas om ett år igen om vi inte hjälps åt att ta hand om våra fina stigar. Grattis till 41:a platsen i Åre-endurot Martin!

WSB: Hur gick det med med Mårten?

Senast ändrad:
Rooth fick ett elakt sår på smalbenet. Martin vet säkert mer.

Ang. strava har jag på något jävla sätt fått KOM på ett ställe. Kan någon åtgärda det? Ser ju fan inte klokt ut att jag ska sitta på det...

Visst är den bra. Det finns en liten kringelikrok ungefär mitt på som är svår att hitta men som innehåller ett dödsdrop och en dödsklyfta.

Jag körde en liten inspektionsrunda igår på TT:n och konstaterade att de ställen där det ser som mest jävligt ut är där det är berghäll under. Jorden sitter helt enkelt inte fast utan glider runt i ett brunt kaoz ovanpå hällarna. Enklaste åtgärden är nog att helt enkelt sopa hällarna rena. Då får man en vacker häll att njuta av samtidigt som det kvittar vilken väg folk tar.

Tju, apropå Nåsten och ingenting, någon som vill ta på sig att guida den här svettiga galten runt till exempel TTn, Lasses m.m. imorgon kväll eller torsdag? Solo-cyklist som jag mestadels är, vore det nästan lite roligt att strunta i att luta cyklar, och bara umgås med likartade på stigen istället. Tänker mig typ, ganska lagom tempo. Mer skoj än hets så att säga.
(Och nej, jag tänker inte köra sönder era stigar trots att jag äger lycra)

//Erik

Halloj, jag håller på att uppdatera openstreetmap (OSM) med MTB stigar runt Uppsala och Gozzies/Björklinge. I Lunsen och Nåsten finns de flesta stigarna med men mycket är ej MTB-taggat/graderat så jag försöker uppdatera detta. Jag ser oxå ett det har blivit en del nya stigar sedan jag flyttade från stan (såg bla idag att dom dragit om Upplandsleden lite vid Skråmossen i Lunsen) . Jag tar tackasamt imot GPX-filer (PM:a mig gärna) då man får bättre noggrannhet om man har flera GPS-spår på samma stig så att men kan utjämna positionsfelen i data.

MTB stigar i OSM är graderade efter svårighet och för Uppsala är det vanligaste grad 0 (grön), 1 (blå), och 2 (röd). T. ex är Flottsund->Lunsentorpet är grad 2 (+). Jag tar gärna imot info om gradering, speciellt i Norra Lunsen närmast Bergsbrunna där det var länge sedan jag hojade (mera info om gradering finns bla här: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking).

Om man har en Garmin GPS som kan visa karta så kan jag starkt rekommendra kartor från frikart.no och MTB overlay från mtbmap.no. Kolla några stigar runt t.ex Oslo på mtbmap.no så ser man ca hur det ser ut på GPSen (Strava använder oxå OSM-kartor men MTB info om visas ej)

/Fredrik

Loftberg sa:
Tju, apropå Nåsten och ingenting, någon som vill ta på sig att guida den här svettiga galten runt till exempel TTn, Lasses m.m. imorgon kväll eller torsdag? Solo-cyklist som jag mestadels är, vore det nästan lite roligt att strunta i att luta cyklar, och bara umgås med likartade på stigen istället. Tänker mig typ, ganska lagom tempo. Mer skoj än hets så att säga.
(Och nej, jag tänker inte köra sönder era stigar trots att jag äger lycra)

//Erik

Jag ska förhandla lite hemma imorgon när jag kommer hem så får vi se :-)

Semester tillbringas inledningsvis i närheten av Uppsala enligt tradition, så blir det något ikväll eller torsdag så finns intresse.
Jag lär inte cykla sönder någon eller något maa tempo. (utgångspunkt fetto-motionär som har gjort ca 20 landsvägsmil senaste månaden och 0 i skogen)

Härligt, skrik till när du/ni vet mer. Slutar 15.30 så jag är cyklingsbar från typ 16-17 och framåt iallafall. Utgår ifrån södra delen av stan så har lite transit att klara av innan Nåsten också.

Orkat vänta hade jag gjort alla gånger, ingen fara. Däremot så måste jag tyvärr knoppa tidigt då jag ska upp lite halvvidrigt tidigt imorgon, så att starta en runda i Nåsten kl åtta blir lite väl hårigt för mig just då, speciellt eftersom jag har 30-40 min transport både dit och hem. Men imorgon, kan du tidigare då?

Alright. Jag kommer iväg först nu, och börjar med en runda genom Morga, så kanske hamnar i Nåsten runt 20 ändå. Gör jag det slänger jag en snabb ping här så ser vi om du gett dig ut iallafall.

Mårten sa:
Ang. strava har jag på något jävla sätt fått KOM på ett ställe. Kan någon åtgärda det? Ser ju fan inte klokt ut att jag ska sitta på det...
Okej då, bara för att du ber så snällt...
Screenshot_2016-07-13-22-48-08-1.png

Blev en lite längre runda än tänkt ikväll, landade in på runt 65 km. Missade ju den förbannade sista-tiden för Flottsundsbron så den hann ju så klart stänga, redan på 'dit-vägen' efter ett varv i Morga, vilket gav en rejäl extra transport.

Hittade förövrigt vad som tydligen senare visade sig vara första delen 'Lasses slinga', efter att ha varit vilsen och burit cykel en stund. Riktigt trevlig. Dock förbannat jobbig (två uppförspartier helt omöjliga) med bara en växel (fortfarande). Med fräscha fungerande växlar och något torrare hällar kan jag tänka att den blir episk.

Skapligt långt då...

Jag kan nog köra inte så mycket innan men ändå innan 19 imorgon så vi kan väl ses då nångång. Är nog en till som ska med så får anpassa lite... Hörs imorgon!

Edit: var tvungen att kolla på Strava... Vilken jäkla runda! Långt och proppfullt med KOM:s och bra tider överallt :-)
Hoppas du kört slut på dig så man slipper bli fullständigt kränkt imorgon!

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Skapligt långt då...

Jag kan nog köra inte så mycket innan men ändå innan 19 imorgon så vi kan väl ses då nångång. Är nog en till som ska med så får anpassa lite... Hörs imorgon!

Edit: var tvungen att kolla på Strava... Vilken jäkla runda! Långt och proppfullt med KOM:s och bra tider överallt :-)
Hoppas du kört slut på dig så man slipper bli fullständigt kränkt imorgon!

Runt 19 blir toppen. Jag kanske drar ut lite tidigare så jag redan är på plats. För att försäkra mig om att hinna med bron idag.

Haha, tackar, jo du benen är inte jätteglada på mig idag kan jag lova. Med 1 enda tung jävla växel är jag nog inget hot. Speciellt inte mot tech-veteranerna från Nåsten.

Hörs!

Just ja, du har bara en växel också... Det gjorde ju inte prestationen sämre direkt :-)
Om du inte kört Lasses förut var det ju ingen dålig tid där direkt!

Ska vi sikta på 18.30 vid Högen så kan vi köra Uppvärmningen på Nåstenklassikerstarten, Nåsten TT, Fäbodarna DH, TT bakåt tillbaka till röda dunken och in på stigarna som Lasse C visade sist där det tom finns några meter upp och ner, Linné-stigen, upp i Nåsten igen på trix-stig uppåt till Lasses bakåt, Getingstigen, Rödmosseleden inkl Premiumhällarna ToR, led 22, Läbyvadstarmen ToR, Lasses nya bakåt och tillbaka mot högen på TT:n och starten på Nåstenklassikern?

Eller har du några invändningar på rutten :-)

Sen är iaf jag trött.

Det låter finemang, kul med mycket nytt för mig. Lär bli fullständigt utslut! Varningens ord bara, växeln gör att jag i vissa brantare/mer tekniska stigningar (såna där som behöver lite lättare tramp) ibland måste kliva av och gå (läs springa). Bara så vi klarat av den biten inför eventuella 'wtf går han?'-asgarv.

18.30 parkeringen (antar jag) vid Högen, ses där!

Det löser sig nog, på ett eller flera sätt.

Förresten, om det är av intresse hos någon så finns det en bunt av skogens guld längs den där så kallade Lasses. Jag är ingen svampmänniska själv tyvärr, så jag lät de sitta kvar. Rätt stora faktiskt!
20160713_2103360.jpg

Har sett kantareller på flera stigar på sistone! Tror de skulle bli rätt mosade i ryggsäcken bara så jag har lämnat dem...

Har inte du en framväxel förresten? Där finns ju flera växlar :-)

Senast ändrad:
Jodå, jag har att välja mellan ganska tungt och jävligt tungt :-D (bakväxeln kajkade ju ur på tyngsta, så klart)

Så i praktiken innebär det samma sak som en växel i skogen. Men oftast så funkar det faktiskt rätt bra. Det är just en del steg, branter och hällar som kan vara lite extra kryddiga bara :P

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Om du skruvar in H-skruven på bakväxeln borde du kunna få upp kedjan några drev vilket borde vara en bättre singelväxel!
Visserligen något jag kan testa tills jag tar ärslet ur vagnen. Borde till och med värdelöst obegåvade jag klara av. Inte ens tänkt tanken!

Tack för grym guidning och gott sällskap Daniel och Lasse. Blev knapp styrfart hem, och mycket riktigt, det blev lite drygt 60 totalt. Nu skriker kroppen, som det ska vara!

Ja tack
20160714_215446.jpg

Ps. Daniel, ser ut som du får hetsa 'Tarmen' lite mer nu :-D

Ja, jag får visst det... Skönt att bli kränkt av en som då kört 11 mil på två dagar och dessutom på en fånigt hög växel! Känns som dina lår vill vila en dag nu :-)
Kul runda idag! Tur att du grundade med några mil på vägen dit inkl en jättebra tid på Lasses.

Dags att lyfta upp tråden med lite lutande cyklar igen! Efter ett gäng cykelfria dagar kände jag mig taggad på att dra ut och se vad den här långhåriga långloppspajasen kunde göra med lite Strava-hets i Nåsten. Kunde dessutom få slänga in lite teknikträning i bröt och stök. Transporten (Zzz) dit och hem fick hela rundan att landa på ~46 km, och det kändes helt klart mer lagom för benen när man vill klämma in en del hets. Men det gick hyggligt (säkert mycket tack vare Daniel, H-skruven och en numera något lättare växel!) och jag lyckades fläska in en hel del tider jag helt klart är nöjd med. Som sig bör klämde jag även av några bilder på lutande cykel mellan passen.

Äntligen på plats vid Fäbodarna, strax utför på DH:n. Fortfarande rejält smörigt i gyttjepölarna, men blev ändå en klar förbättring mot mina tidigare försök.
nasten_ligg.JPG

Och efter det slafsiga hetsandet väntade Hågadalen och Linnéstigen.
nasten_dh.JPG

Nu tillbaka inne i Nåsten, på väg mot TT:n.
nasten_trail1.JPG

Obligatorisk spångest.
nasten_spang.JPG

Efter ett misslyckat (läs felkörning m.m.) försök på första delen av TT:n blev det paus innan lite härj på Lasses (del 1). Nu med choklad!
Edit* Nu klarade jag äntligen kruxet vid trädet samt slapp (nu med lättare växel) fotisättning. Glad så klart med under 2!
nasten_choco.JPG

Vädret var oerhört avvaktande och orosmoln hängde ständigt i horisonten. Men, det höll upp hela kvällen, och slutade riktigt bra! Ny tid på 'Tarmen', dessutom. "Kör sakta", vad fan är det?
nasten_tarmen.JPG

Avslutningvis, här min lilla token som jag tog med mig hem efter att, i Lunsen (innan rundan egentligen ens hade börjat...) strax innan jag korsade 255:an ner mot Flottsund, ofrivilligt bantade vikten på bakhjulet en aning. Trots banan till bakhjul gick det vägen hela turen runt. Bonuskul med lite happy-spotting innan bron också :-)
nasten_spoke.JPG

Senast ändrad:
Kul att stöta på dig! Körde till torpet, sen ner till morga och gula motorvägen tillbaka till stan. Lekte lite vid slottet innan jag drog hem, finns lite kul drop vid klockan.

Härligt, funderar på en hyfsat heltäckande Lunsenrunda ikväll i mystempo deluxe. Försöka varva in så många av de stora stigarna som möjligt och se vad man kan få ihop. Kommer bli mört. Men jag slipper åtminstone transporten.

Lustigt, just börjat undra vad de ska döpa Gula Stigen till när de väl grusat klart den. De kan ju omöjligt ha mage att marknadsföra den som en stig då iaf...

Nej, stig kan man la inte kalla den direkt.. Den duger som transportsträcka mellan de roliga skogarna, bättre än Dag H.

Loftberg sa:
Härligt, funderar på en hyfsat heltäckande Lunsenrunda ikväll i mystempo deluxe. Försöka varva in så många av de stora stigarna som möjligt och se vad man kan få ihop. Kommer bli mört. Men jag slipper åtminstone transporten.

Tänkte skriva att jag också skulle ut men glömde bort det :P Var det kanske dig jag hejjade på vid korset på Upplandsleden?

Herrgård sa:
Loftberg sa:

Tänkte skriva att jag också skulle ut men glömde bort det :P Var det kanske dig jag hejjade på vid korset på Upplandsleden?
Så pass, ja det är nog mycket möjligt! Om du var på väg neråt och jag uppåt. Då var du den enda tvåhjularn jag mötte på hela rundan (~4,5 timme) :O

Ska försöka slaska upp några bilder ikväll, bara för att.

Tillbaka
Topp