Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Stackars Håkan blev tvungen att cykla Nåsten i alla fall. Han gnällde inte ens särskilt mycket (utom på isfläckarna). Det berodde möjligtvis på att jag livade upp tillställningen genom att ofrivilligt klicka ur mina pedaler vid upprepade tillfällen.

Avfärd från KBH
Nsten-03.jpg

Surgubbe
Nsten-06.jpg

Spängerna var i alla fall inte hala
Nsten-08.jpg

Motljus
Nsten-19.jpg

Snickerspaus vid röda dunken
Nsten-27.jpg

Håkan svischar förbi
Nsten-33.jpg

På väg hemåt efter att Håkan vägrat cykla sista kroken på Linnéstigen
Nsten-36.jpg

/Johan

Conan arkivarien sa:
Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten.Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten.Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten. Jag vill Inte cykla i Nåsten.

Conan

Fan

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Ojoj vad fint Nåsten är alltså!

Japp. Igår var det riktigt fint.

För övrigt vill jag föra till protokollet att någon, jag nämner inga namn, cyklade uppför branta backen på Linnéstigen och ner igen utan fotisättningar medan någon annan, fortfarande inga namn nämnda, stod och latade sig.

Sen behöver jag också hjälp att hetsa Conny att köpa en Öhlinsgaffel så att jag kan köpa hans Pike.

/Johan

Är det någon is kvar på stigarna i Lunsen efter packad snö som smält eller hann det blir barmark i det senaste blidvädret? På bilderna från Nåsten ser det ut som att det bara ligger ett tunt lager snö på barmark. Någon som har koll?

pean sa:
Inte helt säker på vad det egentligen innebär, jag har inte varit i Nåste heller på ett tag.

Nåsten var hur bra som hest förra helgen. Några få isfläckar bara som man får akta sig för men inga överraskningar för övrigt.

I min världsbild har Uppsala två skogar, Nåsten och Lunsen. Men jag och några polare upptäckte "Svinskinnskogen" i veckan och det är rätt schysst cykling där! Nåstenliknande med vissa partier med snortight singletrack och fart!

Helt klart värt ett besök för den som, likt jag, vill vidga vyerna lite i Uppsala :)

https://www.strava.com/activities/487033775 - Här kan ni se dagens tur som exempel

edit: Det var rätt mycket stigar på hällar som var fint uppcyklade, så jag påstår inte att det är någon nyupptäckt skog ;) Bara ny för mig..

Senast ändrad:
Jag har kört där en del WSB och eftersom jag inte hittar brukar jag åka vilse men det är fina stigar! Jojje hittar nog bra där?

Hur var det med Vedyxa? Nån som kört där?

Jag längtar tillbaka till vår lilla tur på Upplandsleden för två år sen. Där fanns det grymt fina stigar och många ocykliga.
Kanske var det jobbigaste jag gjort. 32 grader och bromskaos :-)

Check out my 78,2 km Ride on Strava: https://www.strava.com/activities/168595327

WSB sa:
I min världsbild har Uppsala två skogar, Nåsten och Lunsen. Men jag och några polare upptäckte "Svinskinnskogen" i veckan och det är rätt schysst cykling där! Nåstenliknande med vissa partier med snortight singletrack och fart!

Helt klart värt ett besök för den som, likt jag, vill vidga vyerna lite i Uppsala :)

https://www.strava.com/activities/487033775 - Här kan ni se dagens tur som exempel

edit: Det var rätt mycket stigar på hällar som var fint uppcyklade, så jag påstår inte att det är någon nyupptäckt skog ;) Bara ny för mig..

Det var en riktigt fin skog den där svinskinnskogen. Tack för att jag fick hänga med er idag!

WSB sa:

Jag har cyklat där några gånger i höstas/vinter och håller med om att det är roliga stigar! Ofta lite väl lerigt bara men kanske inte värre än nåsten ändå

Ett krav för att det ska finnas stigar är ju att det rör sig lite folk i skogen. Hur ser det ut runt Enköping egentligen där det ändå bor lite folk?
Sen apropå Upplandsleden har jag små planer på att fortsätta från Gimo där vi avslutade sist till Västland, eller kanske Gävle tom. Sistnämnda blir en tvådagars för vi har gått Västland-Gimo förut och det är en bit...

Tog en lugn tur med hundtanten i Nåsten. Provrullade Gustavs hoj för att se om den satt ihop. Funkade fint trots små hjul. . Mötte Petter/Skral och Holger på hällarna bortanför Rödmosseleden. Hoppas ni fick en fortsatt fin tur.

Hundpromenix-02.jpg

Hundpromenix-04.jpg

Hundpromenix-05.jpg

Hundpromenix-07.jpg

Hundpromenix-10.jpg

Hundpromenix-11.jpg

Hundpromenix-12.jpg

Hundpromenix-13.jpg

Hundpromenix-15.jpg

Hundpromenix-16.jpg

Hundpromenix-17.jpg

Hundpromenix-19.jpg

Hundpromenix-20.jpg

Hundpromenix-21.jpg

Hundpromenix-23.jpg

Hundpromenix-26.jpg

Hundpromenix-29.jpg

Hundpromenix-34.jpg

Hundpromenix-36.jpg

Hundpromenix-37.jpg

Hundpromenix-39.jpg

Hundpromenix-41.jpg

/Johan

Ja det var nya vyer för mig. Såg fint ut!
Rullade själv en kortis i sunnerstahoodsen, fiddlade med dämparinställningar och testade förkylningsstatus. Lerigt!

Snacka om väldokumenterad tur! Snygga bilder och nice film i fint ljus! Goa hällar där! Det var ju sjukt tempo på hundtanten Ester, åtminstone när vi möttes! :)

Vi körde vidare rakt genom skogen efter premiumhällarna, det var ju helt OK med synlig stig fram till kalhygget där det var otroligt mycket dödsis på skidspåret som vi följde tillbaka till lasses. Kanske vore det smart att sätta på dubbdäcken i dagarna? Å andra sidan så har jag börjat använda knä- och armbågsskydd igen och det substituerar ju dubbdäck till viss del :)

Vår(?) i håga:
2016-02-0711.49.41.jpg

Holger filosoferar, att droppa eller inte droppa:
2016-02-0713.05.15.jpg

Blockkoja efter premiumhällarna, perfekt för nachos-fika.
2016-02-0713.57.11.jpg

Over the bars 1:
2016-02-0714.43.23.jpg

Over the bars 2. Note to self: styra och bromsa på dödsis är inte bra
2016-02-0714.59.03.jpg

JojjeM sa:
Blev en liten video från de fina hällarna efter Rödmosseleden också. Finns mer att utforska där.

/Johan

Ja, det där är ett riktigt fint parti. Daniel visade mig det sist vi var ute.

Men alltså vad är det som händer 1:15 in i filmen? Är det inte meningen att man skall sitta på cykeln?

s sa:
Ja, det där är ett riktigt fint parti. Daniel visade mig det sist vi var ute.

Men alltså vad är det som händer 1:15 in i filmen? Är det inte meningen att man skall sitta på cykeln?

Haha. Jag övervägde noga att rulla ner men kände jag mig sjukt osugen på att trilla och göra mig illa så det fick bli lite fegispromenad :). Säkert en baggis om man har grepp att lita på :)

(Och som vanligt är det mycket högre IRL än på film)

/Johan

Där du gick Johan går det alldeles utmärkt att cykla men det är rätt brant :-) Jag körde inte första gången...
Vi rensade bort lite pinnar nedanför sist så man slipper växelsallad för det var det stor risk för innan!
Otroligt att du orkar springa med kameran så mycket!
Jag och Lasse har kört vidare ut mot Högbyhatt två gånger varav första i mörker. Det var lite luddigt på hygget... Dessutom tycker jag nog att det är roligare stigar om man vänder där hällarna slutar.

Vore kul om förkylningen försvann nu efter den här bildbombningen!

dnleriksson sa:
Där du gick Johan går det alldeles utmärkt att cykla men det är rätt brant :-) Jag körde inte första gången...
Vi rensade bort lite pinnar nedanför sist så man slipper växelsallad för det var det stor risk för innan!
Otroligt att du orkar springa med kameran så mycket!
Jag och Lasse har kört vidare ut mot Högbyhatt två gånger varav första i mörker. Det var lite luddigt på hygget... Dessutom tycker jag nog att det är roligare stigar om man vänder där hällarna slutar.

Vore kul om förkylningen försvann nu efter den här bildbombningen!

Jag cyklade också ner där idag, alla drops har blivit SÅ mycket enklare med sänkstolpen! :)

2.8-nobbynicken gick förresten in i gaffeln som du misstänkte!

dnleriksson sa:
Skönt för mig så jag inte lurade dig! Är det bra då :-)

Jag tycker att det alltid känts skönare när jag satt på fläskigare däck. Rimligtvis borde ju en gräns nås nån gång, men det har inte jag gjort än iaf :)

Senast ändrad:
Skönt att kunna skylla på utrustningen!

Jag glömde sänka stolpen första gången, men jag visste ju att jag hade en sänkstolpe så det var lugnt ändå :-)

Varje gång jag går in på Strava så är Skral aktiv och är ute och cyklar.. Jag är avundsjuk och imponerad!

Bilagor

• Screenshot_20160208-113148.png
    Screenshot_20160208-113148.png
    157.4 KB · Besök: 33
Tillbaka
Topp