Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Hetsjägar´n sa:
Conan arkivarien sa:
Hetsjägar´n sa:
Tänkte efterlysa en rapport på stigstatus igen. Nån som kört idag? Isigt?
Jag är också nyfiken Hästägar'n måste göra något.

Alltid redo! Återkommer med rapport efter 22 nån gång. Blir sunnerstanära tror jag.

Bäste Conny Akvarium,
Baksidan av Sunnerstaåsen var mycket fin. Inte mycket is alls så det gick rentav gasa på lite (typ...nästan... Kändes tufft iaf...). Körde bara godsakerna så jag har ingen aning om hur tramppartierna ser ut. Mtb-spåret i Granebergsskogen var istäckt, men det är mer av slush så det var också sköj. Sladdfest.

Mvh Ponnyinnehavaren

SvenC sa:
s sa:
Vedyxa är rätt ok. Finns en del fina partier.
SvenC räcker upp handen och är sugen på att guida. Näha, inte det? Joho! Kom igen nu.

Det ska väl kunna ordnas.
Ja, va kul!

SvenC sa:
Just nu har jag ett högerben som inte vill vara med, men det ordnar sig nog inom kort.
Det lät ju inte lika kul. Cyklat för lite?

SvenC sa:
Återkommer med tid och plats.

Rehabrullade några meter med vovven ikväll (pajade gammal knäskada på sportlovet). Lite halvsmält is bitvis men inga som helst problem att cykla utan dubbar.
IMG_20160309_202718.jpg

/johan

Tog mig till torpet idag, väldigt fin stig upp dit måste jag säga. Men riktigt isigt :)
Någon som har en lättnavigerad slinga i nåsten jag kan prova på? Inga grusvägar bara.. Eller om någon ska dit i helgen?? :)

Det kommer troligtvis inte vara mindre isigt i Nåsten då det är ett allmänt blötare ställe än Lunsen. Lättnavigerat... mja, väldigt svårt att förklara för någon som aldrig varit där. Såg dock att Nåsten Time Trial finns på trailforks där det tydligen ska gå navigera med appen. Jag har inte testat för jag hittar ju :-) Installerade den för att se om Uppsala var representerat där men det var väldigt klent med stigar. NTT var den enda typ... Ska vi låta Uppsala vara ett svart hål där eller borde någon göra något?
Har möjligtvis planer på Lunsen på söndag, men inget spikat.

Daniel Nstrom sa:
Någon som har en lättnavigerad slinga i nåsten jag kan prova på? Inga grusvägar bara.. Eller om någon ska dit i helgen?? :)

Det är nog som sagt risk för minst lika mycket eller mer is i Nåsten men om du vill känna på är det ganska enkelt att hitta in på "led 22" (se sidan om Nåsten på http://www.loewdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm ). Om du har bil kör du ut Enköpingsvägen ur stan (förbi ICA Maxi) och svänger vänster vid Shell och parkerar efter en liten bro.

Jag körde en liten sväng fram och tillbaka mot Rödmossen häromveckan https://www.strava.com/activities/488190710

Bilder här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2404781/2877647#msg-2877647

Visar gärna runt nån gång men är inte riktigt i skick för skogscykling för tillfället :)

/Johan

Jag klarade mig ganska bra utan dubbdäck i Lunsen imorse. Mellan långspången och tre korset på Upplandsleden var det dock några längre partier blank is där jag fick leda cykeln.

Det var väldigt isigt ute idag tycker jag.. Men en del vat åtminstone porös :) dock så är östsidan av åsen livsfarlig. Drog en monstervurpa till följd av tjäle som stack upp och fick framhjulslås i nedför, sen ungefär samma sak fast då kramade jag ett träd istället. Enligt Strava gick det bara i 20ish, så tur är väl det.

Så Åsen är farlig.. Inte redo för max attack nedför utan dubb ;)

De stora vanliga lederna i Lunsen är ganska isiga men de mindre stigarna , typ norra delen runt stordammen är det mest barmark och snö.

Ligger dubbdäcken på behåll dem, är de av redan, kör på.

Eftersom jag verkar bli själv imorgon så måste jag nu försöka få nytt sällskap! Vem vill cykla vid 11 imorgon?
Ingen nyinflyttad som behöver bli guidad i Nåsten tex :-)

Senast ändrad:
Skogshuggare sa:
dnleriksson sa:
Jag kanske ska visa lite stigar i Gozzis istället... Det är ganska gott om dem och man blir lite yr ibland om man inte hittar. På helgerna brukar det passa bäst runt 12 då dottern sover så jag kan smita ut :-) Hör av dig om det passar nån helg! Veckorna är lite svåra än då det är mörkt på kvällarna och då är det omöjligt att lära ut stigar...
Gozzis är inte så tekniskt utan mer släta stigar med många och branta backar i vissa delar :-)

Låter kanon! Jag slänger iväg ett PM om det blir aktuellt till näsa helg. För helgen som kommer så blir jag ett år äldre och kommer ha fullt upp :)

typ grattis då!

Perfekt! Vi ses vid parkeringen till Kung Björns Hög kl 11! Ligger i Håga intill Nåsten. Sök på Eniro så hittar du dit.

Finns väl viss risk för is där med så jag låter dubbdäcken sitta på.

Grattis Skogshuggarn!

Reverben är tillbaka från verkstan, knät bråkar inte så mycket längre, och isen smälter. Perfekt upplagt för fin ledig cyklingsvecka :-)

Riktigt kul på snöfria partier!
2016-03-1413.10.05.jpg

Premiumhällarna
2016-03-1413.33.06.jpg

Nackdelen med att all snö försvinner... LERIGT!
2016-03-1414.35.31.jpg

Skral sa:
Reverben är tillbaka från verkstan, knät bråkar inte så mycket längre, och isen smälter. Perfekt upplagt för fin ledig cyklingsvecka :-)

Premiumhällarna

Var är de två första bilderna tagna? Skulle den andra möjligtvis kunna vara efter grusvägen mot hästhagen på nåstenklassiken?

Lulle sa:
Skral sa:

Premiumhällarna

Var är de två första bilderna tagna? Skulle den andra möjligtvis kunna vara efter grusvägen mot hästhagen på nåstenklassiken?

Första är tagen på led 22, den andra bortom rödmossen. har du strava så finns ett segment som heter Premiumhällarna

dnleriksson sa:
Avslutningsdroppet på Rödmosseleden brukar jag banga på, men nu när det är ett rejält isfall där går det finfint med dubb :-)

Det låter ju helt bananas att åka ner där nu! Jag tyckte det var svårt att ens komma ned till fots

Idag var det hundratals procent finare i nåsten än igår, kanonfint på stigarna för det mesta. Jag lyckades till och med trycka ut ett personbästa på lasses del 1 ur benen

Någon tusendels sekunds air time... jag vill också kunna droppa som WSB! :-)
Namnls.jpg

Fint _nästan_ överallt
2016-03-1514.45.51.jpg

Det var lättare att cykla med dubb än att gå kan jag ju säga. Fick ju gå upp sen...
WSB körde isfall med fatbiken när vi var ute för nån vecka sen. Det var mer bananigt!

Testade Youtubes antiskak och redigering med ett actionfattigt hundpromenadklipp från dagens lunchpromenad. Ser mest ut som att ram och gaffel är av gummi bitvis när det rör sig i kanterna:). Funkade hjälpligt att klippa men kändes inte hundra procent stabilt.

Fint väder var det i alla fall.

/Johan

JojjeM sa:
Testade Youtubes antiskak och redigering med ett actionfattigt hundpromenadklipp från dagens lunchpromenad. Ser mest ut som att ram och gaffel är av gummi bitvis när det rör sig i kanterna:). Funkade hjälpligt att klippa men kändes inte hundra procent stabilt.

Fint väder var det i alla fall.

/Johan

najs antiskak där! det brukar ju kunna bli riktigt skakigt med gopro annars.

Chestmount så hårt åtspänt att man hör pulsen brukar funka fint också :)

En fråga till er som bor i eller nära löten, kan man hitta en vattenslang någonstans att spola cykeln med? Tar in cykeln i duschen nu och fy fan vad lerigt det blir.. Letat på mitt område utan lycka!

Ta ned en hink med vatten till cykeln och häll över, kanske en svamp också. Eller så låter du smutsen torka och borstar av den.

Själv gör jag inget av det utan ställer bara in cykeln i förrådet. Rengöring sker vid service.

JojJe: Sånt stål vill jag också ha en ram i! :-D

Daniel Nstrom sa:
Chestmount så hårt åtspänt att man hör pulsen brukar funka fint också :)

En fråga till er som bor i eller nära löten, kan man hitta en vattenslang någonstans att spola cykeln med? Tar in cykeln i duschen nu och fy fan vad lerigt det blir.. Letat på mitt område utan lycka!

Jag brukar utnyttja bensinmackarnas vattenkannor för att spola av det värsta. Borde finnas vattenkannor vid Statoil (bredvid Scandic)?

Hittade en bra dödsbrant idag. Synd att "någon" placerat ett stängsel precis nedanför bara. Hade varit lagom med runt 7m till platt annars! Med en liten utjämning i vinkeln nere så hade den varit fullt körbar och jätteläskig :-)

DSC_4985.JPG

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Hittade en bra dödsbrant idag. Synd att "någon" placerat ett stängsel precis nedanför bara. Hade varit lagom med runt 7m till platt annars! Med en liten utjämning i vinkeln nere så hade den varit fullt körbar och jätteläskig :-)

Ser ut som ett mycket fint ställe att bryta armar och ben på! ;-)

Skral sa:
dnleriksson sa:

Ser ut som ett mycket fint ställe att bryta armar och ben på! ;-)

+1,
Kul "vägg" men ser livsfarligt ut.

Jag rehabpromenixade lite ikväll medan lilltjejen gympade på Domarringen, Dungarna längst ut i Svartbäcken och i Röbo var ju lite kuperade med Uppsalamått mätt. Blir nog till att ta med hojen nån gång.

promenix_17mars16.jpg

/Johan

Det är mer kuperat längre bort mot högarna. Finns en del stigar faktiskt. Tränade löpning där inför Lidingöloppet!

Screenshot_2016-03-18-09-00-17.png

Kolla höjdmetrarna, inte tempot :-P
Screenshot_2016-03-18-09-01-30.png

Tillbaka
Topp