Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Vet inte om de finns kvar, men förut fanns det några dirthopp där i/intill grusgropen. Finns en rätt bra brant på norra sidan om man vill köra backträning också :-)

Dödsbranten ska ju användas som startramp till hoppet över stängslet ut i hagen.

Är det inte Gozzis vid Lövstalöt du tänker på Herrgård? Där finns det nämligen en lite risig dirtbana. Från dirten är det jättebrant ner i gropen igen! Det här är närmare stan. Mellan Röbo och högarna vid Gamla Uppsala.

Jag var ute på en liten tur idag. Börjar bli fint på stigarna och riktigt härligt lerigt och slirigt på vissa ställen. Mitt 2.8 nobby nic-framdäck hade ingen chans att greppa i leran. Blev ett rätt ordentligt lerbad vid fäbod-DH:n. Kanade flera meter i leran. Men det kan jag nog inte skylla på däcket, snarare vettet :-)

Nya vita platta sneakers som cykelskor. Det känns som en bra idé. Kommer nog hålla sig rena länge.
2016-03-1912.12.40.jpg

Fine tuning av växlar.
2016-03-1913.58.29.jpg

Nu är det VÅR! (fast när jag skriver det här snöar det ute...)
2016-03-1913.59.13.jpg

Rapporten från mässan är tyvärr: Enformigt, inte mycket utstickare, och ganska litet. Enda positiva med dagen är la att jag kunde snurra fler varv än Söderström på bakhjulet, haha.

Bjuder på en bild från min lilla monter och på containerdropet.

Bilagor

• IMG_20160319_090421.jpg
    IMG_20160319_090421.jpg
    273.4 KB · Besök: 35
  • FB_IMG_1458397659364.jpg
    FB_IMG_1458397659364.jpg
    86.9 KB · Besök: 41
Var isen borta från FDH Skral? När jag var där förra helgen var det galet isigt. Ovanför där man kan välja höger ner på vägen var det nog en halvmeter is. Minst!

Även om vårvädret lyser med sin frånvaro får jag väl stå vid mitt ord och guida Gozzis imorgon vid 12 om någon kan. Jag har tyvärr inte hunnit reka isläget, men det borde väl minskat ordentligt nu?
Hör av er om ni är sugna!

Edit: du är inte klok WSB :-) Det där är ju jättehögt och totalt mycket livsfarligare än min lilla slänt!

Edit 2: isläget var det ja... Men snöläget då? Vem ringer man!?
DSC_5001.JPG

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Var isen borta från FDH Skral? När jag var där förra helgen var det galet isigt. Ovanför där man kan välja höger ner på vägen var det nog en halvmeter is. Minst!

Även om vårvädret lyser med sin frånvaro får jag väl stå vid mitt ord och guida Gozzis imorgon vid 12 om någon kan. Jag har tyvärr inte hunnit reka isläget, men det borde väl minskat ordentligt nu?
Hör av er om ni är sugna!

Edit: du är inte klok WSB :-) Det där är ju jättehögt och totalt mycket livsfarligare än min lilla slänt!

Coolt WSB!

Daniel: det låg nog is kvar däruppe, men resten är helt cyklingsbart, förutom leran då. jag gjorde en likadan vurpa i förrgår på nästan samma ställe, så om man vill ta KOM så gör man nog bäst i att vänta tills det torkar upp. men det är ju alltid kul att slira runt också! ;-)

Gozzis får bli en annan gång för mig. Det blir lite långt att cykla hela vägen dit i det här jäkla vädret.

WSB sa:
Rapporten från mässan är tyvärr: Enformigt, inte mycket utstickare, och ganska litet. Enda positiva med dagen är la att jag kunde snurra fler varv än Söderström på bakhjulet, haha.

Bjuder på en bild från min lilla monter och på containerdropet.

Tack för rapporten! Tror jag stannar hemma i morgon då. Verkar ha en ny förkylning på g också som tur är så jag slipper nog ens fundera i morgon bitti på att åka. Han ju i alla fall cykla en fjärdedels runda förra helgen med den förra förkylningen i kroppen.

Coolt dropp!

Verkligen mycket finare förhållanden på stigarna i Nåsten (tills dagens snöfall iaf...).

Non-action bilder från en liten tur i fredags.

Bilagor

• IMG_20160317_170957441_HDR.jpg
    IMG_20160317_170957441_HDR.jpg
    472.2 KB · Besök: 31
  • IMG_20160317_165434736.jpg
    IMG_20160317_165434736.jpg
    269.6 KB · Besök: 36
Tänkte köra en runda efter jobbet typ 16.30-17.00 tisdag eller onsdag. ungefär 2 timmar siktar jag på. Förra veckan körde jag Ulltuna åsen och Stadsskogen. Jag jobbar nära bilbesiktningen på Fyrislund.

Jäklar vad trevligt det var med Skral i Nåsten idag! Körde lite nya stigar och körde bort oss på nya "stigar" i fina områden!
Fäbodarna DH var fantastiskt lerig! Jag gick på mitt bästa breställ nånsin genom första svängen :-) 10m med bakhjulet en halvmeter utanför framhjulet. Sjukt nöjd med att inte hamna i buskaget och inte ramla i lersmacket :-P
Det provade jag iofs på andra ställen... Skral testade vattentätheten på sina nya fina vita skor när han gick genom isen på ett 100m långt surhål. De var jätteotäta ända upp till knät :-D
När jag kom hem fick jag ett mail om att någon tagit min KOM på segmentet rallähmuimerp som jag knappt visste fanns. Får väl åka dit och styra upp det nån dag helt enkelt :-)

Är det någon som har ett par däck i 27,5" att låna ut en vecka eller så?
Väntar på leverans men det drar ut på tiden så nu står jag helt utan däck till nybygget. Hoppas kunna komma ut och provköra lite i påskhelgen. Jag lånar tacksamt vilka skräpdäck som helst bara de är tillräckligt hela att köra med.

Espressionist sa:

Grymt grön cykel. Hoppas den känns lika bra som den ser ut :)

dnleriksson sa:
Jäklar vad trevligt det var med Skral i Nåsten idag! Körde lite nya stigar och körde bort oss på nya "stigar" i fina områden!
Fäbodarna DH var fantastiskt lerig! Jag gick på mitt bästa breställ nånsin genom första svängen :-) 10m med bakhjulet en halvmeter utanför framhjulet. Sjukt nöjd med att inte hamna i buskaget och inte ramla i lersmacket :-P
Det provade jag iofs på andra ställen... Skral testade vattentätheten på sina nya fina vita skor när han gick genom isen på ett 100m långt surhål. De var jätteotäta ända upp till knät :-D
När jag kom hem fick jag ett mail om att någon tagit min KOM på segmentet rallähmuimerp som jag knappt visste fanns. Får väl åka dit och styra upp det nån dag helt enkelt :-)

Låter kalas!

s sa:
Väntar på leverans men det drar ut på tiden så nu står jag helt utan däck till nybygget. Hoppas kunna komma ut och provköra lite i påskhelgen. Jag lånar tacksamt vilka skräpdäck som helst bara de är tillräckligt hela att köra med.
Har tyvärr inga sådana moderniteter s. Hoppas det ordnar sig.

/Johan

s sa:

Vilken osis, jag kastade nyss ett par smart sam!

Jag har ett magic mary och ett schwalbe marathon i garderoben som du gärna får låna. Tvek på om marathonet kommer göra dig glad i skogen dock :P

Du är inte ensam om att ha missat det... Han byggde ju hjul för 27,5+ till Turner'n förut, men fläskdäcken passade inte i gaffeln så det fick visst bli en cykel till hjulen istället :-)

s sa:

Har en burk Mavic-vätska liggande om du vill använda dina nuvarande däck.

http://happyride.se/2013/04/01/mektips-gor-dina-egna-275-dack/

Skral sa:
Jag har ett magic mary och ett schwalbe marathon i garderoben som du gärna får låna. Tvek på om marathonet kommer göra dig glad i skogen dock :P

MM är ju kanonfint men Marathon ... vetetusan om jag är så desperat. =)

Hetsjägar´n sa:
Har inte heller hunnit skaffa några extradäck tyvärr. Men vad har jag missat?! Vad blev det för bygge?!

Det blev ett svartbygge.

WSB sa:
Jag har däck, vill du låna?

Ja, hemskt gärna om de bara är lite greppigare än Schwalbe Marathon så vore det superbussigt!

Lulle sa:

Schysst men den tekniken funkar inte förrän om 11 dagar.

s sa:
Skral sa:

MM är ju kanonfint men Marathon ... vetetusan om jag är så desperat. =)

Hetsjägar´n sa:
Har inte heller hunnit skaffa några extradäck tyvärr. Men vad har jag missat?! Vad blev det för bygge?!

Det blev ett svartbygge.

WSB sa:
Jag har däck, vill du låna?

Ja, hemskt gärna om de bara är lite greppigare än Schwalbe Marathon så vore det superbussigt!

Lulle sa:

Schysst men den tekniken funkar inte förrän om 11 dagar.

NNN och HD, trailstar.

Jag hittade en tripod till mobilen i en låda hemma så det blev en film från dagens tur. Kul och en aning ångestladdat att se sig själv på rörlig bild. Tydligen har jag satt sadeln så högt nu att jag vickar på rumpan som en salsadansare. What ever works...

Jag kom precis på att jag borde ha en uppsättning HD i Performance på vinden, de kan du få permanent om du vill...

JojjeM sa:
Espressionist sa:

Grymt grön cykel. Hoppas den känns lika bra som den ser ut :)

Jag är mycket nöjd hittills! Hjulstorleken (27.5) känns helt rätt. Har dock inte pysslat med att justera gaffeln/dämparn så mycket än. Mycket sugen att testa i lite högre fart utförs. Det kommer väl dock att dröja en tid tills jag lyckas med det...

Skral sa:
Jag hittade en tripod till mobilen i en låda hemma så det blev en film från dagens tur. Kul och en aning ångestladdat att se sig själv på rörlig bild. Tydligen har jag satt sadeln så högt nu att jag vickar på rumpan som en salsadansare. What ever works...

Ah, kul med film!
Bra ladd andra varvet i backen :)

EDIT: Och vad praktiskt det verkar med vita cykelskor :)

Espressionist sa:
Jag är mycket nöjd hittills! Hjulstorleken (27.5) känns helt rätt. Har dock inte pysslat med att justera gaffeln/dämparn så mycket än. Mycket sugen att testa i lite högre fart utförs. Det kommer väl dock att dröja en tid tills jag lyckas med det...

Kul att den känns bra!

/Johan

Senast ändrad:
Nån som är sugen på (skär)Torsdagscykling i Uppsala imorgon? :-)

Jag tänkte cykla i nåsten i pensionärstempo typ klockan 12.

Bilagor

• 2016-03-23 17.19.08.jpg
    2016-03-23 17.19.08.jpg
    512.5 KB · Besök: 29
Trevlig efterjobbet cykling parkerade vid Ångström och tog gula stigen ner mot Sunnersta och sedan Ulltuna åsen tillbaks. Inte helt lätt att förstås var Sunnersta spåret börjar
bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

Jag är sugen på att se lite nya stigar. Finns det någon som har lust att guida på måndag? Nåsten, lunsen eller något annat trevligt.

Jag tycker du styrde upp fel. Nu ligger jag ju trea :-)
Imorgon ska jag nog cykla lite. Vet inte var och min bakväxelvajer kommer garanterat gå av då den tydligen bara sitter ihop med runt 5 trådar. Ska till man singlifiera på lämplig utväxling från början eller?
Smörjde hela länkaget och vevlager idag och allt var torrt och vissa lager glappar eller skorrar. Bara så ni vet alltså om jag verkar långsam imorgon för jag är ju jättesnabb egentligen...

dnleriksson sa:
Jag tycker du styrde upp fel. Nu ligger jag ju trea :-)
Imorgon ska jag nog cykla lite. Vet inte var och min bakväxelvajer kommer garanterat gå av då den tydligen bara sitter ihop med runt 5 trådar. Ska till man singlifiera på lämplig utväxling från början eller?
Smörjde hela länkaget och vevlager idag och allt var torrt och vissa lager glappar eller skorrar. Bara så ni vet alltså om jag verkar långsam imorgon för jag är ju jättesnabb egentligen...

Jag hade bytt vajern...

Cykling låter roligt men jag är i sämre skick än sist vi cyklade och vi vet ju har bra det gick =)

Tänkte cykla på måndag, i och med min värdelösa lokalkännedom får ju gärna någon hänga på.. Blir nog Nåsten om jag kör ensam. :) Men är öppen för allt. Varit förkyld snart en vecka så jäääävla trögt!

Men tänk om jag inte har någon vajer då :-(

Funderar på att byta reglage på en gång så får man ny vajer på köpet för jag tycker mitt X7 börjar kännas slappt på något vis... GX borde väl vara något bättre och matcha den nya GX-bakväxeln jag också bör köpa snart då nuvarande glappar i infästningen och cagen har slagit runt förbi stoppskruven en gång. Den känns bara halvt pålitlig och växlar inte alls 100.

Åker nog ut efter lunch nu. Vet inte var dock. Någon annan som ska ut?

Tillbaka
Topp