Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Eller hur! Lär ju äta snickers ståndsmässigt :-)
Någon som vet vilken Lidl-butik som brukar ha bäst cykelutbud? Det är ju rea på torsdag och jag skulle behöva ett par kvalitetsgrejer!

Se där vad som dyker upp i skogarna!

Körde själv TT:n idag. Gick bättre än väntat men långt ifrån bra. Storsurhålet var gigantiskt så gag bar över cykeln. Kändes onödigt att blöta ner WSB:s däck liksom...

Ja, däcken måste man vara rädd om! Jag hade mina Shimano MW81 (gore tex, halvhöga) och var ändå dyngsur om fötterna. Det var rätt djupt och rann från knäna och neråt i skorna :-)

Eftersom han inte gillar Nåsten överlag så har jag svårt att tänka mig att han gillar stigen till den där "kojan"! Den har adress 71 om han ändå vill dit :-)

Jag hade faktiskt också tänkt cykla i Nåsten idag men punkade redan efter mindre än en km transport och hade visst inte tillräckligt med gucka för att det skulle täta så det blev promenad hem. Tog det dumma beslutet att jogga en sväng istället med följden att mitt knä pajade till sig så nu är man halt igen :(

Imorrn tar jag rollatorn till bingohallen.

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM sa:
Jag hade faktiskt också tänkt cykla i Nåsten idag men punkade redan efter mindre än en km transport och hade visst inte tillräckligt med gucka för att det skulle täta så det blev promenad hem. Tog det dumma beslutet att jogga en sväng istället med följden att mitt knä pajade till sig så nu är man halt igen :(

/Johan

Fan va trist.

JojjeM sa:

/Johan

Passa dig för galna bingopensionärsmaffian bara! Farligt värre. Mycket farligare än att cykla.

Saknar Lunsen..

Bilagor

• IMG-20160331-WA0003.jpg
    IMG-20160331-WA0003.jpg
    254.2 KB · Besök: 41
s sa:
Lulle sa:
Kanske bara är jag som ser skevt, men är det inte en rätt trist felkörning vid 0:36? Hällen där någon konstant flyttar på pinnarna som läggs ut för att visa rätta vägen? Hela vägen över hällen och sen skarp höger, inte gena snett över.

Jag tycker det ser rätt ut. Någon har flyttat pinnarna och lagt på vänstra hällen.

Ja, jag kör rätt. Jag skaffade mig bara tillräckligt med fart för att lite smått hoppa över. Kan visa Lulle någon dag hur man gör om han faktiskt cyklar? Mest internet gnäll och nedklankande på skandisloppet jag läser...

Testade att köra på bakhjulet med vridet styre för att komma förbi passagen vid trädet och stenen. Funkade hyfsat. Vingligt och lååångt ifrån lika snyggt som WSB men jag kom förbi och upp för hällen. =)

WSB sa:
s sa:
Lulle sa:
Kanske bara är jag som ser skevt, men är det inte en rätt trist felkörning vid 0:36? Hällen där någon konstant flyttar på pinnarna som läggs ut för att visa rätta vägen? Hela vägen över hällen och sen skarp höger, inte gena snett över.

Jag tycker det ser rätt ut. Någon har flyttat pinnarna och lagt på vänstra hällen.

Ja, jag kör rätt. Jag skaffade mig bara tillräckligt med fart för att lite smått hoppa över. Kan visa Lulle någon dag hur man gör om han faktiskt cyklar? Mest internet gnäll och nedklankande på skandisloppet jag läser...

Lugna puckar nu. Inget illa menat.

Jag cyklar, även i verkligheten.

Okej, bara formuleringen jag reagerade på. Jag får skylla på att jag är inne på femte 13-timmars dagen med filminspelning åt Volvo i Spanien...

Bilagor

• IMG-20160331-WA0033.jpg
    IMG-20160331-WA0033.jpg
    89.3 KB · Besök: 31
s sa:
Testade att köra på bakhjulet med vridet styre för att komma förbi passagen vid trädet och stenen. Funkade hyfsat. Vingligt och lååångt ifrån lika snyggt som WSB men jag kom förbi och upp för hällen. =)

Bra jobbat! Jag är fullständigt talanglös på bakhjulsåka men om man någonsin ska ha en chans på sub2 lär man lära sig köra åtminstone 1m på bakhjulet så man tar sig förbi det där.

HiLo sa:
JojjeM sa:
Skral sa:

Dags att lära sig WSB:s bakhjulsmanöver för den där passagen :)

/Johan

Imponerande cykling, kul att se men måste det sladdas så mkt?
Låst bakhjul 8ggr på 2 min ;-)
Var rädd om stigen ungdomar!

Det hjälper att komma runt kurvorna fortare för mig. Men du har rätt, stigen ska vårdas och det är inte alltid man har så bråttom som i videon som tur är.

Första gången jag körde TTn och Lasses var stigen ganska naturtrogen. Men nu när TTn blivit så extremt populär börjar den vidgas och bli ordentligt uppkörd, så dels blir den enklare att köra och dels hittar ännu fler in på den. Nästan så att vi borde göra en ny TT för att låta denna vila lite grann..

WSB sa:
HiLo sa:
JojjeM sa:
Skral sa:

Dags att lära sig WSB:s bakhjulsmanöver för den där passagen :)

/Johan

Imponerande cykling, kul att se men måste det sladdas så mkt?
Låst bakhjul 8ggr på 2 min ;-)
Var rädd om stigen ungdomar!

Det hjälper att komma runt kurvorna fortare för mig. Men du har rätt, stigen ska vårdas och det är inte alltid man har så bråttom som i videon som tur är.

Första gången jag körde TTn och Lasses var stigen ganska naturtrogen. Men nu när TTn blivit så extremt populär börjar den vidgas och bli ordentligt uppkörd, så dels blir den enklare att köra och dels hittar ännu fler in på den. Nästan så att vi borde göra en ny TT för att låta denna vila lite grann..

+1 på fler TT:ar!

Snirkliga stigar som utnyttjar hällar (och undviker lerhål) så mycket som möjligt är mumma! :)

Så här tillfälligt hemvänden som jag är, så har jag försökt maximera utloppen för cykelabstinensen. Och idag vart inget undantag, trots 5 grader, regn och snålblåst. Misärförhållanden med tappad känsel och förbannade jävla skrårötter, men på något sätt är jag jäkligt nöjd och samtidigt väldigt glad att jag drog ut. 61 km blev det, och lyckades baka in lite allt möjligt av både gamla och för mig nya områden.

Började med ett varv runt Morga, för att sen dra vidare mot Vårdsätraskogen och både den Blåa och Blå/Röda banan (men fy fan, de måste lyckats pricka in Uppsalas alla värsta surhål på en och samma bana här...) och sen upp på Gula Stigen (körde trappan både ner och upp på andra sidan för första gången!) hela vägen till Sten Sture. Väl där så blev det ett antal (trötta) repetitioner uppför, då jag tog mig tid och provade mer eller mindre alla olika nedförslöpor som finns runt monumentet.

När jag kände mig klar där drog jag längs Åsen och delar av UNIs uppmärkta bana (Mördarbacken tog knäcken på mig, så väl värd namnet) tillbaka mot Flottsund. Dumfan som jag är, så tänkte jag ut den utomordentligt smarta idén att sedan avsluta det hela, efter drygt 5 mil i lera och backar, med ett varv på Sunnersta-banan (som jag inte kört sen 2013). Jävligt korkat, och även om jag tog mig (hjälpligt) runt, så grillade det verkligen det allra sista i benen. Och sen skulle jag ju hem också... Tjoflöjt.

Har två bilder från Gula Stigen som får summera känslan av dagen. Föret var tungrott, minst sagt. Men efter en varm dusch och lite malt i kroppen är jag en glad grabb!
20160407_153042-01.jpeg

20160407_153054.jpg

PS. Jag skiter i grammatiken och eventuella syftningsfel idag, och parenteserna bjuder jag på!

Senast ändrad:
Shit, Det var hårt :)
Jag hade tänkt cykla lite medan lilltjejen var på gympa ikväll men struntade i det när det duggade...

/Johan

Tycker det är lite dålig puts på cykeln! Skärpning :-)

Jag cyklade Enduro-ish med Velotek i Lunsen ikväll och det var roligt att se HUR man ska göra... Köra med känsla och teknik alltså och inte smälla bashar och sånt som man normalt sysslar med :-)
Vi var 11 från början och 5 på slutet så det gick lagom hårt till. En body (kanske), en framgaffel, två punkor, några försvann av oklar anledning och någon försvann av kompispunka. Fint väder var det iaf!

Kul med Lunsen! Jag hann med en sväng där förra helgen, inklusive en missbedömning av en särskilt djup pöl, som levererade säsongens första OTB.
Tjong sa det! Glad att styret inte tog fullt så hårt en bit högre upp...
20160404_113117-01.jpeg

Förresten, tänkte ju fråga, är det någon som vet hur tanken är med Gula Stigen? Första gången jag cyklade den sen förra sommaren, och upptäckte nu de här sorgliga och beryktade gruspartierna folk pratat om. Är tanken att hela leden ska bli grusad i slutändan? Och ska dessutom grusningen göras lika genomusel som de bitar de hittills tagit, så lär det ändå inte kunna fungera som rullstolsanpassat. Såg också att delar av några fina omärkta stigar i Vårdsätraskogen, också åkt på samma behandling. Tragiskt är vad det är, på alla sätt.

dnleriksson sa:
Jag cyklade Enduro-ish med Velotek i Lunsen ikväll och det var roligt att se HUR man ska göra... Köra med känsla och teknik alltså och inte smälla bashar och sånt som man normalt sysslar med :-)
Vi var 11 från början och 5 på slutet så det gick lagom hårt till. En body (kanske), en framgaffel, två punkor, några försvann av oklar anledning och någon försvann av kompispunka. Fint väder var det iaf!

Oj, det låter som att det gick hårt till.
Hade gärna hängt på men var redan bokad som gymnastikträningschaufför.

/Johan

dnleriksson sa:
Tycker det är lite dålig puts på cykeln! Skärpning :-)

Ja den där punkan sved... Typ två minuter efter att jag skrutit för Neil att jag inte haft en bakhjulspunka på snart fyra år. Lite onödigt att jinxa så kanske när man rullar ht med xc-däck bak... Kände i alla fall att gruppen inte hade tid med fler stopp då inte alla hade lampa så vi släppte iväg er. Kul var det iaf!

s sa:
Loftberg sa:
Förresten, tänkte ju fråga, är det någon som vet hur tanken är med Gula Stigen? ...

Se §9 http://happyride.se/forum/read.php/1/2404781/page=1

;-)
Får väl formulera mig lite bättre då: vad är kommunens plan och syn på mountainbike i allmänhet? Det pratades om ett möte eller liknande av något slag, men sen var det tyst. Behandlingen av Gula Stigen ser jag bara som en möjlig mall av hur de vill tillgängliggöra andra naturområden i kommunen för den stora massan, och därav min oro och undran.

Härligt blåmärke där loftberg!

Gula stigen är som du säger mall för hur stigarna runt uppsala ska transformeras. Jag hörde av en vän som jobbar på kommunen att de planerar att bygga grusstig på nån sträcka mellan flottsund och lunsentorpet...

Det verkar ju jättefint. Då blir det inte så jobbigt att cykla!

Jag och Lasse och en till körde en liten Lunsning idag i det fantastiska shortsvädret :-) Mycket fint och jättejobbigt var det också.

Lätt framhjul :-)
IMG-20160410-WA0015.jpg

Inte lika lätt framhjul :-)
DSC_5097.JPG

Nästan torrt på vissa ställen.
DSC_5095.JPG

Slut 1, andra Lidl-jappen för dagen... Frukost kl 7 och cykling 10-13 innebär ju att man missar lunchen!
DSC_5099.JPG

Slut 2, tur att det går äta lunch sent också.
DSC_5100.JPG

Sensation! Svampad :-)
DSC_5107.JPG

Skral: stämmer det så är det ju rent hemskt. Och det säger jag inte som enbart cyklist, utan som den naturmänniska jag är. Jag kan inte förstå varför heller. För vore det i syfte att barnvagns- och rullstolssäkra en passage genom ett naturreservat (vilket jag kan se som den enda möjliga anledningen då de markerade lederna redan är så pass bra utmärkta och anordnade för vanliga fotgängare och dylikt), blir det ju isåfall till att spränga en redig massa berg också. Då känns det ju bara som att grus enbart förstör, utan att tillföra något, för någon...

Daniel: snygga bilder, ser riktigt fint ut i Lunsen nu. Surt att jag precis återigen flyttat ner till väst. Nåväl, Änggårds får duga så länge.

Nice, Daniel!

Själv åkta jag en sväng i Nåsten med några fejjor. Det var halvtorrt förutom i surhålen där det var tokblött.

Vi körde hällsurfen vid Rödmossen med förlängning men tappade bort stigen vid Conans koja. Vårt vägval gjorde att vi fick släpa cyklarna genom pinnbrötet vid Rödmosseleden. Finns det någon stig efter kojan som leder vidare?

Senast ändrad:
Fina bilder!

Själv bråkade jag med ett kärvande bromsok (på bilen) mest hela dagen (inklusive att hitta en 7 mm insex) så det blev en kortis innan det mörknade ikväll.

/Johan

När man kommer till kojan viker man 90° höger innan och ner för ett steg. Sen håller man lite höger igen och efter det är stigen rätt tydlig.
Tills man kommer till hygget alltså...
Där siktar man på en stor sten och håller höger efter den så kommer man ut på skidspåret som är brutalt blött hela vägen till Högbyhatt. Inte så långt iofs :-)

Loftberg sa:
s sa:
Loftberg sa:
Förresten, tänkte ju fråga, är det någon som vet hur tanken är med Gula Stigen? ...

Se §9 http://happyride.se/forum/read.php/1/2404781/page=1

;-)
Får väl formulera mig lite bättre då: vad är kommunens plan och syn på mountainbike i allmänhet? Det pratades om ett möte eller liknande av något slag, men sen var det tyst. Behandlingen av Gula Stigen ser jag bara som en möjlig mall av hur de vill tillgängliggöra andra naturområden i kommunen för den stora massan, och därav min oro och undran.

Hos kommunen är det viktiga att der ser bra ut uppåt i hierarkin och att det är någon annan som betalar, resten kvittar.

Det blev en lång runda igår...

Namnls.jpg

Genomslag på de uppstickande stenarna vid branten nere vid ån och ett hål i däcket och pytteliten buckla i fälgen. Att byta till rejsiga sommardäck gick ju jäkligt bra! :-)

Nu ska vi se om min slanglagningslapp och limning tätat ordentligt...

Äsch då. Men även en kort cykeltur är bättre än ingen cykeltur.

Själv stravahetsade jag lite igår bara för att upptäcka att GPS:en på min skittelefon inte funkat på hela rundan :)

/johan

Funderar på att rulla en Nåstenklassiker med start inom nån timme eller så. Nån som har lust att sällskapa med kort varsel?

/Johan

Tillbaka
Topp