Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Skral sa:
JojjeM sa:
Funderar på att rulla en Nåstenklassiker med start inom nån timme eller så. Nån som har lust att sällskapa med kort varsel?

/Johan

Jag hugger på den! Om du vill ha sällskap av en bromskloss dvs ;)

Tid/plats?

Sorry. Jag hann ut och missade ditt napp. Hoppas att du kom ut ändå.

Jag rullade en nåstenklassiker utan nåt vidare flyt. Hejade på två Canyoncyklister.

/johan

JojjeM sa:
Skral sa:
JojjeM sa:
Funderar på att rulla en Nåstenklassiker med start inom nån timme eller så. Nån som har lust att sällskapa med kort varsel?

/Johan

Jag hugger på den! Om du vill ha sällskap av en bromskloss dvs ;)

Tid/plats?

Sorry. Jag hann ut och missade ditt napp. Hoppas att du kom ut ändå.

Jag rullade en nåstenklassiker utan nåt vidare flyt. Hejade på två Canyoncyklister.

/johan

Osis!

Jag tänkte egentligen ha en cykelfri dag idag, så vi får väl se om jag lyckas hålla mig borta... :)

Det här är iofs inte från Uppsala, men tänkte jag kunde dela med mig lite av vad jag sysslar med när jag inte är hemma. Dessutom måste jag i min Lunsen-saknad få spy ur mig någon form av skogsporr, och att ha det här på behagligt avstånd från ens studentrum, är trots allt inte helt hemskt. Önskar bara jag kunde få ner rätt cykel någon gång...

Ett lite axplock av bilder från Änggårdsbergen. Några från idag, några från förra veckan :)

Sandiga flowiga utförslöpor finns det gott om
20160419_143246-01.jpeg

Stenälskaren kallas den visst...
20160419_170111-01.jpeg

Vitsippor javisst
20160419_145227-01.jpeg

Vindbitna tallar, och ja man ser faktiskt till havet
20160413_201349-01.jpeg

Starten på endurosträckan 'Episka'
20160412_193715-01.jpeg

//Erik

Senast ändrad:
Loftberg sa:
Det här är iofs inte från Uppsala, men tänkte jag kunde dela med mig lite av vad jag sysslar med när jag inte är hemma. Dessutom måste jag i min Lunsen-saknad få spy ur mig någon form av skogsporr, och att ha det här på behagligt avstånd från ens studentrum, är trots allt inte helt hemskt. Önskar bara jag kunde få ner rätt cykel någon gång...

Ett lite axplock av bilder från Änggårdsbergen. Några från idag, några från förra veckan :)

Sandiga flowiga utförslöpor finns det gott om

Stenälskaren kallas den visst...

Vitsippor javisst

Vindbitna tallar, och ja man ser faktiskt till havet

Starten på endurosträckan 'Episka'

//Erik

Ja det där blev man ju inte avundsjuk på när man har tentaplugg och cykeln är paj...

Åh, Episka och Preacher's flow är ju så jäkla goa! Stenälskaren maxade jag nerför en gång och fick dubbelpunka...

Kanske inte är så dumt på baksidan ändå :-) Har ju ändå nära släkt både på min och sambons sida i Göteborg så man kanske skulle dra en roadtrip i sommar!

Vi kladdade runt i Nåsten ikväll. Nu kan man cykla till halvnio utan lampa och det är ju jättetrevligt!

Punka...
DSC_5146.JPG

Lite blött!
DSC_5147.JPG

Mer blött :-)
DSC_5149.JPG

Jäkligt bra attityd där att inte banga ur! Men jag skulle vilja veta vad som hände halvsekunden efter bilderna... ingen som flög över styret? ;-)

Tyvärr inte! Jag körde lika själv och mina vattentäta skor hjälpte inte det minsta :-) Tillräckligt med fart så går det smärtfritt genom för det är bra botten i vänsterspåret!
Om någon hade otb:at i surhålet hade jag givetvis haft en bild på det :-D

Hittade en stig igår förresten som ni som är starka uppför och nerför kommer gilla! Inget för mig alltså :-)
Går från en grind till en annan från stora hagen i Hågadalen. Tyvärr ligger det ett träd i uppförsbacken men det är bara att hoppa igenom, mosa på upp och hålla vänster däruppe. När det börjar gå nerför svänger stigen höger (den ser ut att försvinna) genom lite stök och sen rätt ner för backen och förmodligen bör man ta sig ut genom grinden för att vara säker på att "klockan stannat". Svårt att se var jag skulle sluta segmentet.

Check out this segment on Strava: https://www.strava.com/segments/11861736 — Branta slingan från Lasses hage

Senast ändrad:
Stalkar ju mest den här tråden för att få tipsen om var fanken man cyklar någonstans. Bor i Eriksberg och nyinflyttad till stan verkar ju Hågadalen och Nåsten vara the shit, för min typ av ärkelångsam finväderscykling.

Har i vår hittills endast kommit ut en gång, men blev lite besviken. Men har jag för höga krav? Jag vill tro att jag verkligen bara inte hittade rätt stigar. Jag har ingen GPS och telefonen i ryggsäcken, så att följa slingor är svårt. Men skall det verkligen vara sådär jämrans blött? Är det extra vått i år eller kommer det vara såhär fram till i Augusti?
Lite väta får man ju tåla om man vill ut i en skog såklart, men det kommer nog inte hända att jag satsar på vadarstilen som WSB ovan.

Var är det torrt eller i alla fall lite normal stig utan gyttjehål och rotmattor? Varför gnäller jag så mycket istället för att cykla?

Simpanovic sa:
Stalkar ju mest den här tråden för att få tipsen om var fanken man cyklar någonstans. Bor i Eriksberg och nyinflyttad till stan verkar ju Hågadalen och Nåsten vara the shit, för min typ av ärkelångsam finväderscykling.

Har i vår hittills endast kommit ut en gång, men blev lite besviken. Men har jag för höga krav? Jag vill tro att jag verkligen bara inte hittade rätt stigar. Jag har ingen GPS och telefonen i ryggsäcken, så att följa slingor är svårt. Men skall det verkligen vara sådär jämrans blött? Är det extra vått i år eller kommer det vara såhär fram till i Augusti?
Lite väta får man ju tåla om man vill ut i en skog såklart, men det kommer nog inte hända att jag satsar på vadarstilen som WSB ovan.

Var är det torrt eller i alla fall lite normal stig utan gyttjehål och rotmattor? Varför gnäller jag så mycket istället för att cykla?

Nåsten är jättefint om man hittar, men i princip inte uppmärkt (på något sätt som passar skogscyklister) och cyklar man fel hamnar man (iallafall jag) ofelbart på häststigar, i surhål eller bara allmänt vilse... En bra sommar torkar det upp, en dålig sommar är det blött hela tiden.

Simpanovic sa:

Nåsten överlag är väldigt lerig och inte särskilt kul när det blir blött. Undantaget är just nåstenklassikern som är riktigt fin även efter lite regn, med undantag för några rejäla blöthål (se bilder ovan). Även om det börjar bli rätt uppkört går klassikern på mycket småstigar och en visning brukar vara bra.

Lulle sa:
Nåsten överlag är väldigt lerig och inte särskilt kul när det blir blött. Undantaget är just nåstenklassikern som är riktigt fin även efter lite regn, med undantag för några rejäla blöthål (se bilder ovan). Även om det börjar bli rätt uppkört går klassikern på mycket småstigar och en visning brukar vara bra.

+1 på klassikern.

Lunsen är riktigt bra också! Mindre lerigt och väl uppmärkta stigar.

Simpanovic sa:

Jag cyklar också ärkelångsamt och bor i eriksberg, så om du vill få en stigvisning nån dag så är jag på :)

Eller tre - naturreservat :-) Iofs ligger det en del hus i reservatet men det får nog inte byggas så mycket nytt?

Så farligt blött är det inte. Det är ju nästan bara i surhålen det är blött och hur stor procent står de för!

dnleriksson sa:
Eller tre - naturreservat :-) Iofs ligger det en del hus i reservatet men det får nog inte byggas så mycket nytt?

Så farligt blött är det inte. Det är ju nästan bara i surhålen det är blött och hur stor procent står de för!

Cyklar man planlöst kan det ibland kännas som typ 70-80% ;)

Det är ju underbart hur vilse man kan gå i Nåsten. Det kan bli fina vandringar och det är ju en härlig känsla ner halva underbenet sjunker ner i leran när det är typ 2 eller 3 plusgrader :-)

Espressionist sa:
... det är ju en härlig känsla ner halva underbenet sjunker ner i leran när det är typ 2 eller 3 plusgrader :-)

:)

Själv höll jag mig på två hjul för säkerhets skull.
Snokade rätt på dnlerikssons nya segment och fy satan... det var inte att leka med. Varken upp eller ner. Lite osäker på om jag körde rätt men tillräckligt rätt för att Strava skulle hugga i alla fall :)
Störd på att jag inte lyckas få till ett nytt PR på segmentet upp till KBH. Kört tre gånger på 55s nu :)
Taggad för nytt PR på Slottsryggen DH men fick tvärbromsa på mitten för studenter med systemkassar.
Dagens åk jämfört med tidigare personbästa.
dh-fail.jpg

/Johan

s sa:
Var börjar kbh segmentet egentligen?

Man kör från eriksbergshållet efter att ha korsat hågaån vid den branta hällen. Segmentet börjar vid färisten när man kör in i fårhagsdelen och slutar när man korsar färisten på andra sidan högen. Man ska alltså fortsätta en bit efter krönet.

Så kan man ju inte göra!!! Det är paus med fågelmatning när man kommit upp till krönet.

Nu vet jag i alla fall varför jag har så hiskeligt dålig tider där.

Får bli snabbmat nästa gång.

Bra kört Johan! Två ggr på det segmentet lär ha svidit lite i benen :-) Visst var det fint!

Synd bara att man är 3min efter nu... Tur att vi stod still och valde stig och väntade på en som höll på krokna så jag har lite att hämta in iaf :-)

Lulle sa:
Förresten så skulle jag uppskatta om ni håller över 49s, det skulle vara trist att behöva börja träna igen.

49 sekunder känns rätt avlägset för mig så du kan nog vara lugn :)

dnleriksson sa:
Bra kört Johan! Två ggr på det segmentet lär ha svidit lite i benen :-) Visst var det fint!

Synd bara att man är 3min efter nu... Tur att vi stod still och valde stig och väntade på en som höll på krokna så jag har lite att hämta in iaf :-)

Ja, riktigt fint, Jag är som sagt inte hundra på mina vägval så vi får synka vid tillfälle.
Har en känsla av att min tid inte kommer att stå sig så länge. Ägnade mig mest åt att flåsa och vingla.

/Johan

Jag måste nog cykla igen för att hitta rätt. Men det gick knappt köra på några andra sätt om jag minns rätt. Har ju bara kört en gång. Längst ner var det lite nära stängslet, sen över lilla spången och tvärt in genom grinden.

Kollade lite gps-spår. Lite vinglig var du nog :-)

Mitt
Screenshot_2016-04-21-09-33-48.png

Dina
Screenshot_2016-04-21-09-33-12.png

Senast ändrad:
snickarklas sa:
Bakhjulsträning med Velotek ikväll. Skitkul! Det är väl torsdag idag så jag inte har cyklat på fel dag?

Kul! Det skulle jag behöva men tiden funkade inte. Gjorde ni några framsteg.

Jag tramscyklade lite medan lilltjejen gympade. Hittade några gamla dirthopp och insåg att jag måste vara sämst i universum på att hoppa. Kanske ett uppslag för teknikträning för Velotek :)

hopp.jpg

/Johan

Tillbaka
Topp