Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
dnleriksson sa:
Vad gör folk? Äter chips?

Näe! Verkligen inte!

2016-05-1608.12.14.jpg

s sa:
Herrgård sa:
Det gick bra! Jag är helt slut efter en tur på 7h. Pga tidsbrist hoppade vi över Södra rundan, men lyckades få till en hel del bra cykling. Ved fanns i vedboden vid Torpet :)

Mm, Nåsten var väldigt fin. Ja, allt var nog fint förutom lite väl kall vind.

Grym tur!

Var upp en sväng till torpet nu på eftermiddagen men då var ni redan borta.

Så här blev cykeln till slut:

Den är sjukt snabb. Mycket snabbare än mig.

Mustig! Vad gillar du Inlinen?

Hur löser sig hemtransporterna när cykeln kör ifrån dig?

Visserligen inte dagsfärsk. Även om lättöl och jordnötter var en gåva värd guld vid målgång på borggården, så fick det sen bli en riktig polsk bamsing som proper afterbike.
IMG_20160517_074800.jpg

Ni som hojar i Uppsala. Brukar ni fika i anslutning till era rundor? Finns det någon naturlig samlingspunkt? Jag tycker det verkar väldigt skralt med lämpliga cafeer som har öppet kvällstid och på helger. Varför funkar inte Hammarskog som Uppsalas motsvarighet till Hellasgården?

'Problemet' (om det nu kan ses som ett sådant) är väl att Uppsalas finare stigar ligger betydligt mer avigt till och är mindre lättåtkomliga. Och ute i vildmarken där det passerar en handfull människor per dag, är det nog svårt att driva ett lönsamt fik. Men tar du med dig eget så är både Lunsentorpet och stränderna i Morga, oerhört fina rastplatser. Annars hittar du många fina caféer inne i stan.

Uppsalas cykelområden ligger utanför stan och där ute finns det inte något ställe att fika på. Pizzerian i Sunnersta längs huvudvägen har väl ätits på nån gång, men det är bara om man transportcyklar tillbaka till stan. Flertalet här tar nog bilen till skogen och kommer sådeles inte förbi fikaställena på transporten hem. Tror inte så många är sugna på en fika i city med leriga cykelkläder heller :P

Problem och problem. Lyxproblem kan vi väl säga? Eller? Det är lite synd och trist att det inte finns någon naturlig mötesplats för friluftsmänniskor. Till och med Sunnerstastugan har ju stängt för det mesta. Och när de väl har öppet så kanske det är lite sisådär med stilen på det hela om jag ska vara ärlig.

Jag uppskattar faktiskt att cyklingen är så pass avsides som den är på många håll i stan. Det ger en mer rå och naturnära känsla, samt att skogen i stort är relativt orörd. Och Lunsentorpet är faktiskt en väldigt populär mötesplats för just friluftsfolk. Enda skillnaden är att du måste ta med dig saft och bulle själv.

Ja, fikar gör man vid Lunsentorpet eller röda dunken.

Ekensberg? Kul! Men lite off va? Kan det verkligen dra folk?

Hetsjägar´n sa:
Hysteriskt bra. Men jag har ju bara rp23:or att jämföra med för stigcykling.

Hetsjägar´n sa:
Hur löser sig hemtransporterna när cykeln kör ifrån dig?
Den brukar komma och hämta mig. Likt en yster hund som börjar känna sig ensam.

Ja, de drog igång i vintras för skidspåret till Hammarskog går precis utanför så de hoppas väl på frusna skidåkare vintertid och att de ska sprida ryktet sen?

Ekensberg ja. Det är så det heter. Den lilla gården på väg till hammarskog. Det måste jag kolla upp. Är det någon som känner till öppettider eller så?

s sa:
Ja, fikar gör man vid Lunsentorpet eller röda dunken.

Ekensberg? Kul! Men lite off va? Kan det verkligen dra folk?

Hetsjägar´n sa:
Hysteriskt bra. Men jag har ju bara rp23:or att jämföra med för stigcykling.

Härligt! Är samma här, bara van vid Rp23 men jättenöjd. Bortsett från att den pajade här på vårvintern.

Loftberg sa:
Härlig tur, men min OCD-light gråter. Skriker efter 'runda' snygga slutna loopar. Är jag ensam om det? :(

Ja, det där är inte helt OK. Speciellt inte med tanke på att han slaktade mitt enda KOM i skogen...

Eller juste, jag är ju KOM på Rödmosselaggen, den lär ju ingen rå på förrän nästa vinter iaf! :-D

Fick precis veta att jag också just förlorat en KOM hemma i Uppsala. Tystnaden som uppstår... Visserligen bara en väldigt kort rökare, men ändock högst bekymmersamt. Hemgången kan inte komma nog så fort nu!

Det är bara den där lilla pluttstigen längs med järnvägen från när man precis kommer ut ur Lunsen mot Bergsbrunna. Tror vi pratar ett segment på ~20-30 sekunder typ. Men det är en rolig spurt-sträcka om inte annat. Kör så det ryker. Jag behöver lite utmaningar till nya hojen när jag kommer hem!

Edit:
Men som jag fattat det hänger du mycket i Nåsten. Då kanske varvet i Morga skulle ge lite variation? Har bara kört det två-tre gånger, men jävlarimig vad slitigt det är om man laddar non-stop. Vackert dessutom. Körs fördelaktigt sen kvällstid då färre fotgängare och dylikt rör sig i området.
Screenshot_2016-05-19-17-21-12-1.png

Senast ändrad:
Hm, där har jag varit någon gång...
Morga är ju så jobbigt för där måste man ju vara snabb på pedalerna hela tiden för att ha en chans :-)
Brukar hänga lite i Gozzis där det också är snabba kuperade stigar. Varje stig är som ett intervallpass :-)

Jag ska ut och hetsa i Nåsten efter jobbet. Det var svinkallt imorse så tog med långbyxor och tjocktröja men nu är det ju görvarmt ute, så hittar ni en överkokt Göteborgare i skogen kan ni lämna in den på närmsta sjukhus. Ville bara säga det...

WSB sa:
Jag ska ut och hetsa i Nåsten efter jobbet. Det var svinkallt imorse så tog med långbyxor och tjocktröja men nu är det ju görvarmt ute, så hittar ni en överkokt Göteborgare i skogen kan ni lämna in den på närmsta sjukhus. Ville bara säga det...

Jag tänkte också ut i Nåsten som aw. När drar du? Jag satsar på att dra ifrån Science park vid 15 i bästa fall. Men hetsning vete fanken om jag orkar.

Du såg väl hur det såg ut vid FDH sist! Vi fick mota kvigor innan det gick cykla :-) Det värsta var att det fattades 6st som kunde stå bakom första krök... Som tur var stod de längre ner i hagen!

För er som inte vet det är det våra kvigor så vi har en fördel där i och med rätten att mota bort dem från viktiga segment ;-)

jonteg sa:
Ska ni ta vägen över flottsundsbron får ni hålla ett bra tempo . Bron öppnas för båttrafik 11:15 - 16:15 ;)

Holy shit, visste inte att kommunen hade fuckat upp så otroligt med den där bron... Men efter att ha kollat kommunens hemsida är jag i lätt chocktillstånd.

Det är väl visserligen ingen gigantisk omväg att köra andra sidan ån? Då kan ni ju köra mot Vindbron och fortsätta med lite spångest genom kohagen längs Linnéstigen mot Kuggebro!

Tillbaka
Topp