WSB sa:
s sa:
Problemet är att vi riskerar att få cykelförbud i skogarna om inte folk kan hålla sig i skinnet och respekterar naturen. Det börjar bitvis se rent ut sagt fördjävligt ut på TT:n med femtioelva alternativspår och bredsladdar i varenda kurva.
Att alternativspåren skulle vara för nybörjare är rent skitsnack. Jag har guidat absoluta nybörjare på TT:n i femton år och de har alla tyckt att det varit roligt och inspirerat till mer teknikträning. Ingen har efterfrågat en genväg. Ingen.
Nej, alternativspåren har en sak gemensamt och de är att de är snabbare och uppkörda av de som jagar placering på Strava.
Och till vilket syfte, en KOM på Strava där man inte ens vet vilken stig tvåan cyklat och förstapriset är ett cykelförbud? Bra jobbat.
Jag tror också vi riskerar cykelförbud om det eskalerar. Men du som guidat folk där i femton år borde ju själv också ha märkt att antalet användare har ökat? Jag märker skillnad på bara fyra år som jag varit i stan. I början var det som en stig som jag och mina polare råkade stöta på. Nu är det nästan som en av de större lederna genom reservatet. Det blir ju så när det är mycket folk i rörelse där.
En del av er verkar ha mycket emot Strava, kanske för att ni inte är snabba nog själva för att få bra tider eller för att ni helt enkelt inte känner behovet av att använda det.
Jag och de flesta som kommenterat använder Strava regelbundet och jämför oss med varandra och oss själva. Det är väldigt givande men det är som jag skrev inte så meningsfullt att jämföra med andra än de man vet vilket spår de faktiskt cyklar när det skiljer så pass mycket. Att jämföra sig med någon som kör alla genvägarna ger jag inte mycket för. Ur min synvinkel kunde det lika gärna varit någon som dopat sig eller kört med el-assisterad MTB som satt de tiderna.
WSB sa:
Det spelar ingen roll vad anledningen är, men ni måste ju ändå försöka ha i åtanke att några (inklusive jag) använder det i förbättringssyfte inför tävlingar. Uppsala är tätt med tävlingscyklister, framförallt XC. Det ger en inte rätt till att förstöra naturen för att man tävlar, men det kommer inte sluta användas då det redovisar detaljerade och direkta resultat på din prestation.
Om det nu verkligen handlar om seriös träning vad är då syftet med att mosa upp nya spår? Man får mer träning om man kör originalspåret. Det är längre och svårare. Kör det om du menar allvar med att du vill förbättra dig.
Köra genvägar blir man inte en bättre cyklist av oavsett vad Strava säger. ;-)
Lasses är inte någon XC-stig, så särskilt många XC-cyklister som är ute på intensiva konditionspass tror jag knappast att vi ser där. Möjligen kör de teknikträning där och borde då rimligtvis vara intresserade av tekniska utmaningar och inte genvägar.
Ser du jämförelsen med andra på Strava som ett mått på din prestation så är du grundlurad.
WSB sa:
Så istället för att generera memes om Strava och att bygga trämurar i skogen, kan ni inte komma på ett vettigt förslag till lösning så att alla kan trivas istället?
Ja, håll dig på ursprungsstigen och ge fan i pinnarna. De ligger där för att visa var det roligaste och mest tekniskt utmanande spåret går. Inte för att sabotera din Stravahybris så som du lyckats inbilla dig. Det blir faktiskt samma påverkan på allas Stravatider. Vi andra använder också det, som sagt. Trot eller ej.
Du gillar ju uppenbarligen tekniskt utmanande stig så hjälp till med att vårda stigen istället så att den blir en utmaning även i morgon. För oss och för kommande cyklister.