Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Som utlovat kommer här ett gäng bilder från min maraton-runda i Lunsen. Runt 4,5 timmar lyckades jag avverka, och sammanslöt mer eller mindre alla de större stigarna/lederna, på ett eller annat sätt. En underbart härlig tur, men lite väl ambitiös visade det sig, då sista biten blev närmare en skräckupplevelse med att hinna ut ur skogen innan mörkret gjorde det för omöjligt att hitta rätt. Lampa tog jag givetvis inte med mig. Börjar komma fram till att lutande cyklar inte är så jävla upphetsande ändå, så detta blir sista bunten (äntligen slutar den där stollen!) bilder på ett tag innan jag kommer på något roligare :P

Håll till godo!

Någonstans på väg mot Plantskolan...verkligen helt jäkla snustorrt!
luns_raid1.JPG

Gillade ljuset här. Bra bild att sammanfatta hela turen med!
luns_raid2.JPG

Dessa vägval... När är allt är suveränt och lika superlockande att köra, blir det en del funderande. Slutade med att jag hade kört alla olika håll!
luns_raid3.JPG

Rundans proviant-slafsande skedde så klart vid Torpet. Var annars... Denna gång med malt till chokladen!
luns_raid4.JPG

Lyckades också klämma in årets första sväng förbi Fläktanstugan, med start från Nyby.
luns_raid_flakt.JPG

Och här andra svängen längs Upplandsleden mot Torpet. Började bli rejält mörkt här (syns nog inte på bilden), och härifrån blev det fullt ös ut ur skogen. Fokus, energi och sikt försämrades successivt avsevärt...tror det blev 2-3 marksyningar samt ett rejält spångest-fall rätt ner i dyn.
luns_raid_night.JPG

Nu tar jag helg. Även från cyklandet!

Körde en liten sväng i Hammarskog idag och det bjöds på blandade underlag med allt från asfalt via naturliga berg-berms och finstigar till rothelveten!

Liten vägg bakom stor cykel
DSC_5621.JPG

Utmärkt stig för någon med bättre trial-skills än mig
DSC_5622.JPG

Utsiktsberget som blev startplats för dödsbrant dh
DSC_5624.JPG

Våra kvigor gör inte bara gott med alla stigar...
DSC_5627.JPG

Vreta udde
_20160722_214926.JPG

Berg-berm
DSC_5632.JPG

Riktig jäkla PREMIUM-spång
DSC_5635.JPG

Inte så premium
DSC_5639.JPG

Fin stig mitt i ingenstans ovanför predikstolen. Det finns typ ingen stig bakom mig... Längre fram fanns det definitivt ingen stig alls...
DSC_5644.JPG

Hittade ett dropp till Martin mitt i landet Ingenstans
DSC_5647.JPG

Hemgång i kvällssol
DSC_5650.JPG

Ingen Loftberg-runda men det räckte bra för mig :-)
Screenshot_2016-07-22-23-11-00.png

Naturlig bergberm

Senast ändrad:
Snyggt, tror jag testat både premium- (!) och inte-så-premium-spången, men var fan är den där gigantiska jävla bergväggen? Jag vill veta. Bara för att få bevittna. Episkt är förnamnet!

Vänsterbacken sa:
Hej Uppsala-folk!

Åker ner med familjen till Uppsala nästa vecka och tänkte ta med cyklarna. Familjen består mig, fru som är ny på mtb och två killar 11 och 14. Jag har irrat runt i Lunsen förut och haft roligt, nu tänkte jag försöka få till en lagom teknisk (läs hyfsat lätt) tur ut till Torpet. Fru och yngsta grabben har kul på blå leden i Falun om det säger nåt. Så den nivån och lite över men inget uber-tekniskt önskas.

Finns nån med förslag på slinga mottages det tacksamt!

Hej!

Tänkte bara återkoppla lite från den här turen. Tack för tipsen!

Vi kom iväg från Flottsund och lyckades faktiskt navigera fel i början vilket ledde till lite onödigt teknisk cykling innan vi vek av norrut upp mot Plantskolan. Jag skyller på snabbcyklande fjortonåring som drog ifrån resten av familjen. Väl på rätt spår var turen ut till torpet kul tyckte hälften av sällskapet, dvs mig och 14-åringen. Frun och 11-åringen fick kämpa. Mysig fika och energipåfyllnad vid och torpet och sen började hemfärden mot Flottsund på Upplandsleden. Här nånstans började frun känna av knät som hon dragit i styret i början och minstingen hamnade i blåbärsriset på rygg. Lite motigt med andra ord. Efter en hel del kämpande av frun och minstingen och glada tjut från mig och äldsta grabben kom vi fram till slut.

Summa summarum var det lite optimistiskt val av mig av dra med frun som var ute på sin tredje skogstur och 11-åringen på sin 24-tummare på den turen, ett par snäpp för trixigt för dom. Men vi är fortfarande gifta och cykelsuget består:)

Härligt! Starkt att ni alla tog er an den fina men bitvis rejält stökiga leden. Det är verkligen topp-skick på stigarna nu. Bonus att ni fortfarande håller ihop också ;)

Har oftast egentligen inget emot att cykla i regn. Men just ikväll hade jag siktat inställt på att bara ge järnet och utnyttja det torra föret som skogarna fortfarande bjuder på.

Det höll upp, var snustorrt och jag lyckades kvällshetsa lite, som planerat. Bra Strava-pressande, utan att jag varken genade eller körde sönder någons gren. Och allt det i lycra - hoppsansa!
20160725_203455-01.jpeg

20160725_195725-01.jpeg

Funderar på att ta en svängom bortåt banorna i Knivsta någon dag i veckan. Med start via Lunsen. Någon som känner sig manad att haka på så skrik till.

//Erik

Loftberg sa:
Har oftast egentligen inget emot att cykla i regn. Men just ikväll hade jag siktat inställt på att bara ge järnet och utnyttja det torra föret som skogarna fortfarande bjuder på.

Det höll upp, var snustorrt och jag lyckades kvällshetsa lite, som planerat. Bra Strava-pressande, utan att jag varken genade eller körde sönder någons gren. Och allt det i lycra - hoppsansa!

Funderar på att ta en svängom bortåt banorna i Knivsta någon dag i veckan. Med start via Lunsen. Någon som känner sig manad att haka på så skrik till.

//Erik

Jag skulle kunna tänka mig att hänga på till knivsta. Är det efter kontorstid som gäller?

Jag jobbar första halvan av veckan till 17.00, andra halvan till 15.30. Så efter det någon gång, typ. Helgen, söndagish är också en möjlighet.

Jobbar till 16 imorgon, torsdag jobbar jag kväll och fredag till söndag är jag ledig. Lägga upp en post på FB-gruppen kanske?

Söndag kanske kan vara nåt då. Justja, Facebook finns också haha, jag har blivit helt passiv i den gruppen. Tänker mig man kan utgå från Plant sen mot Micksmossen, svänga av mot Fläktanstugan efter spången, sen bakvägen upp och förbi Torpet och ut mot Alsike, eller något dylikt.

Låter som en plan! Ska vi boka in söndag preliminärt då? Vädret ser ut att bli OK.
Har inte superbra koll på Lunsen, men litar på att du hittar. Planen är att köra vasan om några veckor (har bara inte kommit igång med träningen än), så inga problem om du vill köra en av dina superlånga rundor ;)

Absolut, vi säger söndag preliminärt. Ska köra Vasan jag med, så blir nog en lagom runda. Vi får känna på dagsformen och se vad det kan bli för tempo. Lugnt, jag hittar runt det mesta där. Hemvägen tänker jag att man kan köra 255an hela vägen tillbaka, eller om benen står pall, alternativt klämma in en sväng genom Morga på vägen. Men det ser vi ju då. Får titta på tid mer när det närmar sig men spontant känns förmiddag eller något mitt på dagen bra.

Tycker det är lite tyst från andra så tar saken i egna händer - och trots gårdagens hastiga himlaskur. så märks inget i skogarna, och det är fortfarande så där snuskigt supertorrt. Så jag går emot mig själv (kass självkontroll, typ) och slangar upp några lutande cyklar i vilket fall. Kvällen bjöd på mys i Lunsen, helt enkelt.

Stordammen i kvällssolen (nåja).
newluns_stord.JPG

Andra sidan av Stordammen. Aldrig cyklat här, såvitt jag minns. Bara joggat, promenerat och lattjat som liten. Fina stigar!
newluns_otherside.JPG

Ett styre istället för lutande. På väg upp i Lunsen från järnvägen.
newluns_steering.JPG

En sån där nödvändigt mysig solskens-bild.
newluns_shine.JPG

Paus vid Torpet som brukligt. Nu med socker och CO2!
newluns_zingo.JPG

Fint som attan på stigarna!

// Erik

Loftberg sa:
Så jag går emot mig själv (kass självkontroll, typ) och slangar upp några lutande cyklar i vilket fall.

Det gjorde du rätt i ;)
Finfina bilder.

Själv befinner jag mig på resande fot och lutar cykel på snälla stigar och torra myrar i utkanten av Umeå.

tur3.jpg

tur6.jpg

/Johan

Snygg cykel!

@Loftberg
Skulle också gärna vilja hänga med på söndag. Ska ju köra vasan jag med.... Blir väl någon slags bromskloss för att jag inte hunnit cykla på tre veckor nu... Jag jobbar söndag kväll (från kl. 18) så det skulle vara bra med inte för sent start.

Absolut, vi kan sikta på förmiddag, gärna för mig. Utgå ifrån Plantskolan om ingen misstycker? :) Vi tar det i det tempo dagen tillåter helt enkelt! Kan ju bestämma mer exakt tid under helgen.

Herrgård sa:
Finns det något kuperat precis i närheten av Umeå?

Nja, Umeå är ju, likt Uppsala, väldigt platt. Det finns en central skidbacke i stil med Sunnerstabacken med ett par anlagda spår. Inom cykelavstånd finns Hässningberget som har en rätt trevlig stig runt med lite upp och ner men det är inte många km effektiv cykling ( https://www.endomondo.com/users/149858/workouts/570884910 ). Åt andra hållet finns Tavelsjöberget med lite stökstig http://www.umea.se/umeakommun/kultu...velsjoleden.4.bbd1b101a585d7048000151543.html . Annars är det väl Övikstrakten (11 mil söderut) som bjuder lite mer höjdmeter men jag har ingen vidare koll.

/Johan

Tror det värsta hinner torka upp till imorgon. Det var inte så där genomsurt i marken. Snarare 'fem minuter efter skyfall och jävla hela helvete vad hala rötter'-blött. Men då ses vi vid 11. Funkar det för dig med, Espresso?

Drog en runda på NTT ikväll och det var också jättehalt. Det var faktiskt så halt att jag blev så slut att jag åkte vidare till BMX-banan och det var ju ännu jobbigare. Skapligt sugande blött underlag! Jag drabbades omedelbart av stora lårdöden.
Låren höll iaf bort till kommunens blå mtb-led i Vårdsätra/Graneberg och den banan är ju riktigt trevlig. Skogen där rund-slingan börjar och slutar är magisk!

Har tyvärr inga bilder för min telefon har tappat förmågan att spara bilder så ni får väl försöka lita på att jag cyklat ändå...

Jag har bara kört de där MTB-lederna i ultra-lera. Finns några partier mot slutet som aldrig tycktes kunna torka upp. Hur såg det ut där nu? Kanske så pass torrt nu att dagens väta inte gjorde så mycket.

För övrigt, glömde säga. Snygga bilder Johan. Framförallt första bilden. Hypnotiserande nästan. Brutalt snygg cykel dessutom.

Tycker det är bra att kommunen bygger leder, gillar speciellt leden vid Granebergsparken. Dock så sticker det upp en hel del kvistar/gamla träd på banorna (både blåa och graneberg), bara en tidsfråga innan punkan eller OTBn är ett faktum. Är det OK att åtgärda av dessa dödshinder på egen hand eller måste man gå via kommunen?

Tack för rundan och sällskapet :-) , även om det inte blev riktigt som vi hade tänkt oss. Sur jävla sten redan på väg mot Micksmossen resulterade i ett växelras och oturligt nog, trots tappra ful-meck-försök, även i ett mansfall. Hoppas du tog dig tillbaka till bilen relativt smärtfritt i alla fall - trist som attan det där!

Vi två överlevande fortsatte via Torpet mot Knivsta CK's otroligt fint skötta MTB-spår. Ett varv fick det bli, med alla slingor längs med inbakade. Tokslitigt! Sen blev det total misär-retur på asfalt i nästintill psykotisk motvind. Dåligt vägval av mig just idag. Nåja, mil i benen fick man. Och när de två mer mekaniskt kunniga herrarna pillade med växel, slängde jag likt en annan paparazzi, givetvis fram kameran för ett par bilder. Många blev det inte, då vi mestadels hade så bra flyt, men står man still får man passa på!

Testar nytt. Cykel som ligger (mmm porrigt).
happy_bikelay.JPG

Först var vi tre. Sen var vi bara två.
happy_not.JPG

Försöken att single-speed-konvertera gick så där. Blev automat-låda deluxe!
happy_fixin.JPG

Vi kanske kan hinna klämma in ett nytt försök längre fram (Lunsen/Morga typ). Jag kommer ha en del kvällar efter ~16-17 lediga nu i veckan och ska väl försöka komma ut några av dem iaf.

//Erik

Kul med rapport. Trist med haveri, men bättre att cyklar går sönder än cyklister. Knivsta låter bra. Asfalt och motvind mindre bra :)

/Johan

Det var en hård tur idag, iaf för mig. Började med att köra vilse i Lunsen påväg till plantskolan, alltså redan innan turen egentligen hade börjat. Han också med en OTB när jag stressad försökte hinna till plantskolan i tid. När vi väl startat satte Loftberg ett högt tempo med sina 2 (två!) växlar, jag och Espressionist fick jobba hårt för att hänga på. Eftersom det verkar finnas ett linjärt samband mellan antalet växlar och hastighet bestämde sig Espresso att slakta bakväxeln och köra single speed, det visade sig vara en dålig idé i kombination med bakdämpare. När Espressionist lämnat fortsatte färden till Knivsta mtb-bana, som hade fräschats upp rejält sedan jag var där förra året.
Banan med många tekniska klättringar passade Loftbergs tempolår utmärkt, enda missödet var en OTB (hur gick det med handen?) i början av banan.

Vägen hem hade nästan passat in i misär-tråden. Aldrig har det varit så tungt att cykla så långsamt..
65km fick jag ihop totalt, vilket känns i låren.

//Eric

Tack för bra sällskap och meck-hjälp! Tog mig väldigt försiktigt tillbaka till plantskolan, kedjan hoppade av många gånger... Det hjälpte lite att jag blockerade bakdämparen. Sedan var det bara att sitta i sadeln så mycket som möjligt för att inte tappa kedjespänningen...

Tillbaka
Topp