Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
JojjeM sa:
Asfalt och motvind mindre bra :)
Verkligen inte bra. 4 km kändes som 4 mil :(

Shrue sa:
enda missödet var en OTB (hur gick det med handen?) i början av banan.
Jodå, den verkar återhämtat sig skapligt. Lite öm men fullt rörlig. Du sammanfattade för övrigt turen betydligt bättre än vad jag gjorde :P

dnleriksson sa:
Såg på Strava att herr Loftberg inte var riktigt nöjd utan drog en runda till senare... Galet.
Vet inte vad som hände, fick något slags ryck. Idag känns det dock, kan jag lova. Blir rehab med lite bira i solen idag istället.

Hoppas förresten du får ordning på växlar och allt i kring utan allt för stora bekymmer eller prislapp, Espressionist.

Senast ändrad:
Tänkte cykla lite ikväll och söker sällskap! Törs knappt skriva i den här tråden längre där det bara är dösnabba människor med, men orkade inte leta upp onsdagstråden.
Är totalt oflexibel så kl 20.00 är det som gäller för min del.

Hade vart jävla skoj, men jag måste faktiskt lyssna på kroppen idag, och slänga in lite vila. Man måste ju tydligen göra sånt också. Men bild bjuder jag ju givetvis på ändå!
IMG_20160801_163856.jpg

Hoppas du får en go' tur! Blir nog en tur imorgon först för mig.

Är det där ölen som går åt för att byta klossar när man har tummen mitt i handen ;-)
Måste säga att det där såg gott ut! Man kanske skulle ta ett par Carlsberg två-åttor och en påse chips istället...
Har ju ändå försökt hitta sällskap via happy, fb, fb messenger, sms och telefon utan resultat så nu ger jag nog upp :-)

dnleriksson sa:
Har ju ändå försökt hitta sällskap via happy, fb, fb messenger, sms och telefon utan resultat så nu ger jag nog upp :-)

Kom igen samma tid nästa år så kan jag säkert haka :)
(då lär jag ju dessutom vara långsam så det räcker och blir över)

Hoppas du får en bra tur. Alternativt att chipsen och tvåmastarna smakar ;)

/Johan

Grymt! Ser fram emot comebacken :-)

Sitter i soffan och tittar på Paw Patrol med dottern i knät just nu istället :-) Får se om jag åker ut och springer eller cyklar ölturen på MIU imorgon istället...

dnleriksson sa:
Grymt! Ser fram emot comebacken :-)

Sitter i soffan och tittar på Paw Patrol med dottern i knät just nu istället :-) Får se om jag åker ut och springer eller cyklar ölturen på MIU imorgon istället...

Osis, jag som nyss tänkte hugga på ditt erbjudande. men jag är iofs kanske liiite sen

dnleriksson sa:
Är det där ölen som går åt för att byta klossar när man har tummen mitt i handen ;-)
Jajjebox!

Hur blev din kväll tillslut?
*edit: Ser nu! Men ingen bira?

Själv blev det audiovisuella konstverket Tron Legacy tillsammans med katten.

Senast ändrad:
Vafan, ser det nu. Jag som hade planerat in lite gott-o-blandat-hets imorgon. Får väl se vart jag befinner mig vid gällande tidpunkt! Måste ju egentligen börja trappa ner lite inför Finnmarksturen, om jag ska vara korrekt, så en ölrunda kanske vore bättre. Men å andra sidan så hatar jag korrekt...

Här var det livat! Och inte ens jag kan bidra med något härligt cykelrelaterat såsom lutande cyklar och solstrålar genom skogsgläntor, då jag är på cykel-avgiftning (läs normalisering) i vårt kära grannland.

Men det går tydligen att se en del fint även utan cykel :)

Bilagor

• 20160818_191210-01.jpeg
    20160818_191210-01.jpeg
    268.8 KB · Besök: 161
  • IMG_20160818_174501.jpg
    IMG_20160818_174501.jpg
    298.8 KB · Besök: 158
  • received_10208541691613049-01.jpeg
    received_10208541691613049-01.jpeg
    38.4 KB · Besök: 163
Vackert Loftberg! Vädret i Uppsala har varit rejält trasigt nu på sistone, med utebliven cykellust som följd.

WSB: återkommer imorgon om jag orkat byta kullager!

Tackar! Nu är man återinrättad i Uppsala igen. Åtminstone någon vecka innan det bär ut på de sju blå. Så jag tänkte att, va fasen, klart jag ska cykla lite, med uppehåll sen målgången i Mora förra helgen. Hade en vision av att kroppen skulle vara fenomenalt pigg och sådär äckligt suprsugen på att fräsa runt på lite heldämpat. Inget jättestök, snälla grejor såsom Åsen, Gula och Morga m.m. Helt utan ambitioner och utan fler lopp att träna mot. Vad kan gå fel?

Nu kommer det GNÄLL!
Började med lite mindre felkörningar, men känner även direkt att kroppen inte alls svarar som jag vill. Känns trött och slappt och helt utan power. Nåja, vidare in mot stan. Väl uppe på Åsen kunde jag börja härja lite tänkte jag. Kedjan började direkt hoppa sate, så där i smyg vid belastning (ni är ju några stycken som vet hur mitt drivpaket fungerar..), trots att jag suttit och putsat på just dessa delar innan rundan. Nåväl, får väl leva med det och fortsatte. Kom sen inte längre än en kort bit ner på Skandis-stigen ner från utkiksplatsen innan jag möter någon som går med typ... 8 lösa och utspridda hundar. Jag älskar djur och hundar i synnerhet, så jag saktar givetvis in och sniglar mig emellan. Men alltså, vafan?
Resten av turen på Åsen gick helt okej. Trots att benen kändes som släggor.

Sen bar det av till starten av Gula Stigen. Längesen sen jag körde hela, så ville klämma in det innan jag drar iväg, 'ez-mode' eller ej. Gick väl hyfsat, men fortsatt strul med kedja och tomma ben. Men sen började det skina riktigt muntert om mitt leende. Valde att ta en försiktig tur längs Ekoln (ni vet, Graneberg etc) mot Flottsundsbron för vidare tripp till Morga. Och det var tamefan flugor i miljardtal, i princip mer eller mindre hela vägen från Skarholmen till Morga. Alltså ingen sån där liten svärm eller två. Nej, konstant. Hela vägen. Som ett jävla skyfall. Så fort man smetade ut och viftade bort det som gick, var man redan täckt av tusentals nya. Päck!!

Provade hursomhelst min lycka genom Morga, men bestämde mig rätt snabbt för att det fick bli en paus längs vattnet. Bara andas lite.
20160823_161045-01.jpeg

Fick sedan hälsa på lite kor innan färden bar tillbaka hemåt igen. Och då kom nådastöten, the mathafrippin spik in the mathafrippin kist. Punktering. Den första punktering någonsin på min Stumpjumper. Jag fattade nästan ingenting i början. Klev av. Stirrade på bakhjulet. Försökte suga in vad som just skett (reva i sidewallen så är väl dags för nya sulor, tillslut). När jag väl insett vad som behövde göras var det bara att slå sig till ro och börja kränga. Och det var då fan vad det skulle krängas. Av var inga problem. Fort i med ny slang. Men sen, när den sista decimetern av däcket skulle på igen, ja då visste däckgudarna inga gränser för hur mycket man kan irritera ett stycke Erik.
20160823_165054-01.jpeg

Nåja, på kom det slutligen och jag kunde fortsätta min tur, så sakteliga hemåt. Tänkte ta en tur nedför Stupet vid Lugnet, bara sådär för skojs eftersom man ändå passerar där. Ja, vad händer då, jo då tragglar sig en förbannat envis och alldeles överdjävulskt stor gren upp, snett underifrån bakhjulet och upp genom härvan av kablar och vajrar under veven. Gudskelov inte så pass illa att något slets av. Men ändå till den grad att jag var tvungen att på riktigt ta i och slita för att överhuvudtaget rubba grenen. Efter detta sista missöde avslutade jag turen med en försiktig sväng upp förbi Stordammen. Finalen då? Till råga på allt.. Jo, då rullar jag givetvis in på snöpligt frustrerande 49,9 km. Allt detta till trots, resulterade det i en del bra tider och faktiskt många sköna kilometer. Men jag tror framförallt min cykel försöker säga mig nåt...

Ursäkta det röriga upplägget, den bristfälliga grammatiken, och bristen på bilder kontra ord, och det vulgärt obscena språket, men det får ni leva med!

Skål!

Förresten, sida 7, vad falls???

//Erik

Haha. Kul rapport!
Och bra hojat (som vanligt) trots motgångarna.

/Johan

EDIT:
Jag fick förresten också punka idag. Annars inte så mycket misär förutom motvind.
punkailby.jpg

Senast ändrad:
Hoppsan, och här går jag runt och är förbenat sugen på att skaffa asfaltshjuling. Dina rundor inkl. bilder, punktering eller ej, gör ju inte suget mindre heller.

Nej fy farao Daniel, det är bara skit, det därena påhittet folket kallar mtb. Jobbigt och jäkligt. Ont gör det ju också. Ska faktiskt nästan (nästan!) bli skönt att _tvingas_ slippa det ett par månader snart :P

Förresten, jag tycker det vore skoj om man hann med en runda med lite Happykändisar innan jag måste parkera undan hojarna. Är det något som kan tänkas kanske kunna gå att genomföra möjligtvis nästa vecka någon dag? Förslagsvis i början på veckan (läs första hälften). Tänker mig, typ termos och bulle, ett torp och lite stigar. Jag ska visserligen ut i Lunsen imorgon om allt vill sig väl, men kanske är lite kort varsel, samt att jag tänkte köra på förmiddagen.

Härligt. Min tanke är väl inget hetsröj direkt, utan mer fikamyscykling. Speciellt då jag märker att min biter ifrån mer och mer och bara skriker "Nej sluta snälla!". Och jag ids inte fixa det nu (ie. lämna in...) precis innan den ska ställas undan. Daniel och Eric kanske är på också? Någon mer?

Hur som haver. Blev en liten tur idag med. Kameran fick följa med, så hör och häpna, nu kommer det lite lutande cyklar, trots att jag sagt att jag tänkte gå ifrån det lite grann.

Först blev det ett stycke Linné-hets. Idag igen. Benen kändes bättre.
lunsbajs_linne.JPG

På väg mot Lunsen körde jag även in en vända på Lugnets MTB-spår. Alltid lika trevligt!
lunsbajs_lugnet.JPG

Lunsenmys, precis som det ska vara.
lunsbajs_tree1.JPG

Ännu mer mys, ännu mera premium.
lunsbajs_redtree.JPG

Även om jag alltid stör mig (lite grann) på staketet, så är det något speciellt med att få komma ut ur skogen och bara knata en stund i solen.
lunsbajs_micks.JPG

När man redan har sitt (sin?) KOM och bara stannar upp en stund istället.
lunsbajs_spang.JPG

Misstänker att det finns åtminstone en i den här tråden som gladeligen droppar detta. Jag är inte _riktigt_ där än.
lunsbajs_cliff.JPG

Efter att ha hetsat mig genom ett första seriöst försök på Södra Lunsenvändan, visade det sig att benen nu börjat krokna. Halvvägs genom vändan tog det liksom lite stopp och misstagen avlöste varandra. Jag blev nöjd tillslut iallafall. Blodet till trots.
lunsbajs_blood.JPG

Efter detta fortsatte jag åter mot Torpet för att sedan vända neråt Fläktanstugan m.m. Tyvärr tog det roliga slut här någonstans. Kroppen var helt tom och jag kände mig både yr och trött. Efter en lång paus och hetsigt nyttjande av Torpets pump (och en sisådär 4-5 flaskor vatten + en enervit-tuggtablett) började jag känna mig konstig i magen. Kändes som det gick över, så jag hoppade tillslut upp och fortsatte min färd. Bestämde mig här ganska snabbt för att korta ner turen och köra raka spåret hemåt istället, fanns inget kvar att ge. Nu handlade det om överlevnad. Fläktan får vänta! Dröjde inte länge till dagens riktiga äventyr. Magen ballade ur fullständigt (mest troligt en kombination av brist på lunch + alldeles för mycket vatten alldeles för snabbt) och nu var goda råd dyra. Skulle jag bita ihop och försöka ta mig hem, eller var jag tvungen att inse den bittra sanningen? Sagt och gjort, tog inte lång stund innan det inte längre gick att stå emot. Ut i periferin, fort som fasen, leta upp lämplig sten och sen inta position. Jägarställning och en hel jäkla massa nävar mossa senare, kunde jag slutligen rulla hemåt, på hjälplig sparlåga. Det sista lilla scenariot besparar jag er dock bilder ifrån ;)

// Erik

Starkt kört Loftberg, imponerad av att du lyckades fixa en KOM på Linnestigen vid Lilla djurgården. Mängden hundar, hästar samt flanörer på den sträckan (och i den skogen överlag) gör det svårt att hålla fart där.

Var och rekade Gozzis idag och det ser riktigt fint ut. Torrt överallt (utom vid sänkan under kraftledningen) och allmänt tomt på folk.
Vi får väl se om vi lyckas styra upp en happy-ride på söndag. Har plats för en cykel till på biltaket. Loftberg får såklart cykla ut till Gozzis så att han gör av med lite energi, vi vill ju hålla hetsandet på en rimlig nivå ;)

Nice tur Loftberg! Säkert någon som gillar att hoppa ner där, jag brukar även hoppa upp :)

Du kör imponerande distanser på dina turer. Önskar att jag hade sånt tryck i benen!

JojjeM sa:
Sjukt onödigt ;)

/Johan
F'låt :(

Shrue sa:
Starkt kört Loftberg, imponerad av att du lyckades fixa en KOM på Linnestigen vid Lilla djurgården. Mängden hundar, hästar samt flanörer på den sträckan (och i den skogen överlag) gör det svårt att hålla fart där.

Var och rekade Gozzis idag och det ser riktigt fint ut. Torrt överallt (utom vid sänkan under kraftledningen) och allmänt tomt på folk.
Vi får väl se om vi lyckas styra upp en happy-ride på söndag. Har plats för en cykel till på biltaket. Loftberg får såklart cykla ut till Gozzis så att han gör av med lite energi, vi vill ju hålla hetsandet på en rimlig nivå ;)
Jag vet, det är inte riktigt optimalt Strava-område, men jag gav mig ut strax efter lunch en vardag, så det blev väl ganska bra ändå. Inte en kotte!
Och äsch, pish posh, du är ju inte så där direkt megaultrasuperlångsam själv... Men när du ändå nämner det, hur långt är det egentligen till Gozzis?

WSB sa:
...säkert någon som gillar att hoppa ner där, jag brukar även hoppa upp :)
Du var bara tvungen... ;)

Inte längre? Då bör det ju vara görbart, bra uppvärmning om inte annat. Jag är mest rädd för hemvägen. Blir det för sent måste jag leta rätt på mina lampor, som jag kan ha glömt i Mölndal... Men vi får väl se hur det ser ut med tid och dag och allt sånt. Kanske jag tigger skjuts tillslut ändå ;)

Loftberg sa:
Hoppsan, och här går jag runt och är förbenat sugen på att skaffa asfaltshjuling. Dina rundor inkl. bilder, punktering eller ej, gör ju inte suget mindre heller.

Nej fy farao Daniel, det är bara skit, det därena påhittet folket kallar mtb. Jobbigt och jäkligt. Ont gör det ju också. Ska faktiskt nästan (nästan!) bli skönt att _tvingas_ slippa det ett par månader snart :P

Förresten, jag tycker det vore skoj om man hann med en runda med lite Happykändisar innan jag måste parkera undan hojarna. Är det något som kan tänkas kanske kunna gå att genomföra möjligtvis nästa vecka någon dag? Förslagsvis i början på veckan (läs första hälften). Tänker mig, typ termos och bulle, ett torp och lite stigar. Jag ska visserligen ut i Lunsen imorgon om allt vill sig väl, men kanske är lite kort varsel, samt att jag tänkte köra på förmiddagen.

Vadå? Gruppcykling? Det låter ju helknasigt!

Fast lite kul vore det allt. Dessvärre är många av Uppsalas s.k. happykändisar gamla gubbar. Tyvärr inte så gamla att vi gått i pension och får leka på heltid, nej det är nog så att det är arbete som gäller för många av oss på vardagarna. =/
Jag hänger gärna på en tur till helgen. Jo, trott eller ej. Bara jag kommer ihåg bullarna.

Asfaltscykling i Uppsalatrakterna är faktiskt riktigt fint. Det finns många fina småvägar kantade av ett öppet landskap.

Loftberg sa:
Inte längre? Då bör det ju vara görbart, bra uppvärmning om inte annat. Jag är mest rädd för hemvägen. Blir det för sent måste jag leta rätt på mina lampor, som jag kan ha glömt i Mölndal... Men vi får väl se hur det ser ut med tid och dag och allt sånt. Kanske jag tigger skjuts tillslut ändå ;)

Av ren nyfikenhet, vart i Mölndal bor du? Kommer änna därifrån.

Så pass! I ett typiskt superlyxigt (ajuste) student-inrett garage i Toltorpsdalen. Vid foten av Änggårdsbergen och med en kvart på Biltema-tralla till Stenpiren. Tillräckligt funkis för att jag ska överleva, än så länge iallafall!

S, vore ju superkul med ännu lite fler obekantingar att göra sig semi-bekant med. Gubbar är vi allihopa. Får återkomma närmare hur det ser ut med tiden. Gozzis på söndag ser ju att vara något preliminärt åtminstone. Jag lär köra både på söndag och någon eller några gånger nästa vecka.

Så ja, nu snackar vi! Vi har någon sorts semi-hemlig förberedelse i ett alldeles för långt kommentarsfält på Strava. Snart kanske det sprider sig hit också.

Söndag är väl det som är på tal för stunden, men min tanke är som sagt att köra även nästa vecka några gånger. Abstinensen måste ju proaktivt stävjas så gott det går.

Edit:
Kl 14.00 på söndag vid Gozzis, ser ut att vara relativt jäkla jättebestämt nu. Blir premiär där för mig, så jag cyklar givetvis ut.

Senast ändrad:
Vem hade trott att du skulle göra något annat... Två mil asfalt (enkel) är ju aldrig fel :-) Cykla genom Röbo så får du lite grus och stig iaf. Jag möter upp i Svista så fuskar vi med lite stig på väg till Gozzis också!

Kan tyvärr inte heller, barnkalas och en fru som har jour... Någon som ska ut nästa vecka? [har dock inte heller cyklat sedan vasan, bara fraktat runt barnen i lådcykeln, räknas kanske också som nåt slags träning ;-) ]

Lite orolig över att '14 grader och regn' har flyttats till flera timmar tidigare nu. Om inte annat, så kan jag åka på världens sämsta hemresa...

Loftberg sa:
Lite orolig över att '14 grader och regn' har flyttats till flera timmar tidigare nu. Om inte annat, så kan jag åka på världens sämsta hemresa...

Det ser ut som regnet uteblir. Skönt med lite svalare temperatur också, slipper man svettas lika mycket :)

dnleriksson sa:
15° och moln är ju fantastiskt bra cykelväder! Det här blir finfint :-)

Åker du bil till parkeringen där vi möttes sist Shrue? Jag cyklar dit så runt 13.45 kan vi mötas i Svista vid Vergina Palace Loftberg. Det är restaurangen vid gamla E4 där man tar höger mot Storvreta.

Screenshot_2016-08-28-08-28-59.png

dnleriksson sa:
Åker du bil till parkeringen där vi möttes sist Shrue? Jag cyklar dit så runt 13.45 kan vi mötas i Svista vid Vergina Palace Loftberg. Det är restaurangen vid gamla E4 där man tar höger mot Storvreta.

Yes, är där vid 14.

Det finns fortfarande en ledig plats på taket ifall någon mer vill hänga med (och inte cykla hela vägen till Gozzis)!

Tillbaka
Topp