Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Tack för idag grabbar, riktigt trevligt. Roligt med nytt för min del också. Blev ju en hel del bra tider för oss tillslut. Ledsen att jag kommer släpandes med ett lik till cykel där min kärlek till densamma helt uteblivit på sistone. Lovar att ha hela växlar och icke-exploderande kedja till nästa mini-happyride. Tur att jag har några som kan hoppa in och rädda dagen när händiga-Harry saknar både och verktyg och delar, samt besitter på sin höjd tafflig kunskap. Det tackar jag extra mycket för :-)

Får nog bli 1x11 sen (istället för 2x1,4295). Kan bli kul att attackera med, även om det kanske dröjer till nästa år. Tjoflöjt så länge!

Så hur var det, fanns det någon intresserad av att haka på ut en sväng nu i veckan? Får se om jag rullar heldämpad (danger zone) eller HT. Oavsett så tänker jag mig nog inget supertempo. Tänk lite som jag skrev tidigare - kaffetermos och bullar, ish.

// Erik

Jag är definitivt sugen! Tror jag kommer tillbaka till stan i morgon förmiddag.

PS. Glöm inte att Uppsala Stigcyklister har sitt första och uppstartande årsmöte idag! Mer info på fejjan. Själv kan jag tyvärr inte komma. DS.

Jag är alltid intresserad! Lite osäker på när jag kan dock, har en del saker att stå i denna veckan. Men kom med förslag på dag och tid så ska jag försöka komma loss :)

Senast ändrad:
Vad tror vi om imorgon eftermiddag då? Runt 16ish, eller senare? Tänker mig, typ Morga, kanske lite utkanten av Lunsen. Eller ja, södra sidan iallafall, bara för att det är jag som frågar nu :P

Tog mig förresten en liten tur i blåsten idag. Efter gårdagens skyfall ville jag se exakt hur blött det var. Bestämde mig direkt för att det fick bli mer XC-orienterat då jag rullade på min Greed istället och lät Stumpjumpern stå. Lite halt på en del rötter och vissa lerpölar fanns det allt. Men, jag kände mig stark, och pressade helt sinnes på en del segment. Inbillningen och första intrycket sa mig att jag var brutalt snabb. Nu jävlar skulle det bli KOM's. Men, när jag kom hem och synkade så var en del tider inte bara 2:a snabbaste, utan en del t.o.m. 3:e snabbaste (av tidigare försök), och i vissa fall segment som helt uteblivit. Om det var Strava som jävlades eller om jag helt enkelt bara blev lurad av min egen fantasi, låter jag vara osagt. Att jag kom hem efter över 55 km och inte var det minsta trött, kanske pekar åt det sistnämnda. Hur som helst, allt sånt där kan man ju faktiskt bortse från då det blev en fin "lagom-tur" oavsett. Nytt minneskort i kameran betydde att den fick följa med, så självklart kommer här lite lutande cyklar.

Värmde upp med Gula Stigen från stan till Skarholmen. Tog en paus vid vattnet och försökte fota i lite motljus. Kasst. Dök dessutom plötsligt upp en indier och frågade "Hej, do you want to sell?" och pekade ivrigt på min tysk. Jag blev så förvånad att jag brast ut i skratt och svarade "Hahaha nej du..".
german_skaris.JPG

Hittade denna potentiella enduro-pärla i Graneberg. Säkert hela 6-7 (!) meter lång. Och av stigresterna att döma så var jag ändå inte först med upptäcka den. Cyklade dock aldrig nedför - cykelval osv.
german_endurohill.JPG

Sen blev det lite härj på åsen. Obligatoriskt om man ska rasta sin hardtail.
german_lift.JPG

Så plötsligt var vi vid högarna. Måste göra något åt Fribergs KOM här...
german_oldhill.JPG

Lite asfaltsrull hemåt. Här genom Danmark. Hade tänkt få en bättre bild med hela kyrkan (min OCD kickar in när toppen är avskalad så där) men det kom ett gäng pokemon-jägare och förstörde min vision.
german_church.JPG

Måste tyvärr avböja stigcyklist-mötet i stan, men får representera med en lokal-öl till cykeltvätten.
german_beer.JPG

// Erik

Du är både grym på att cykla och att rapportera! Tagit över efter Jojje rakt av bara. Tänk vad mycket vi låtsascyklister kan läsa om när han är tillbaka i skogen :-)

Har också spanat på Fribergs KOM men har ännu endast cyklat uppför där...

Ska vi säga klockan 9 vid Plantskolan kanske? Ett varv i Morga (som jag tänkte vi kan förlänga med en stig jag vet som går nästan hela vägen från Krusenberg) för att sen köra lite småstigar i utkanten av Lunsen? Ping till alla intressenter.

Härligt! Då ska jag bara komma ihåg att fylla en termos och köpa med mig lite bullar. Funkar kanel för er?

Blev en liten tur idag igen. Tänkte jag skulle prova köra lite hardtail i Gozzis. En del ställen gick bra. En del ställen var fortfarande lite sådär smygsura och duktigt hala (det gick helt enkelt inte att köra fullt så fort som jag hade hoppats på). I slutändan verkar jag mer och mer övertygad om att en heldämpad nästan alltid är bäst, oavsett antalet fungerande växlar :P Tyvärr råkade jag ut för hundbajs-marodör och fick sanera hela cykeln efter ett avbrutet hetsförsök. Det var skit tamefan överallt. I både fram- och bakdäck, på mina flaskor (yippeee...), på ramen, på ekrarna, i hela drivlinan (hur fan..) m.m. Sån där härligt jättegul och smetig... Till råga på allt så ledde detta till, medan jag försökte få bort det värsta, i ett obevakat ögonblick, att cykeln började rulla längs med stenen jag lutat den på. Varpå den precis hinner dimpa ner i densamma sten, och så klart får två lackurslag i ramen. Från en jävla sten jag lutade den mot... Jag skrek och grät på samma gång, typ. Dessutom bjöds jag på en redig OTB när styret högg tag i ett stycke tall, som tydligen stod i vägen. Resultatet blev ett böjt bromshandtag. Men då är jag ändå glad - med den smällen så räknade jag med att hela styret skulle vara knäckt. Nå väl, en tur blev det ju hursomhelst. Bilder följer givetvis här nedan (jag är ju tvungen att hålla igång nu när man får så värmande ord om min rapportering :-) )

Först blev det en grussväng genom Nåsten. Här chillar'n med sin morsa (antar jag).
longride_horse.JPG

Vägval, vägval. Blev ut mot Fjärilsvägen.
longride_signs2.JPG

Försökte få någon fin bild med både kvarnen och vattnet, men det var ju helt omöjligt, om man dessutom vill få in en cykel mitt i allt.
longride_kvarn.JPG

Åter i Gamlis. Den här gången fick Calle med stort F däng i alla fall på ett segment. Duger för mig!
longride_old.JPG

Snart dags att se vad hardtail-tysken kan göra i Gozzis.
longride_trees.JPG

Något speciellt med de här skogarna. Påminner verkligen om Dalarna. Inte konstigt att en slinga är döpt efter Rättvik.
longride_trees2.JPG

Lite blött var det ännu på sina håll.
longride_mirror.JPG

Ja ni vet, det där med att luta cyklar och så.
longride_treeees3.JPG

Tar tag i gruset. Eller, ja ni förstår.
longride_sands.JPG

Försökte mig givetvis på Kraftledninghill. Utan lycka. En gnutta för surt i ingången och första uppförslöpan. En 2:a plats efter Shrue får duga så länge som revansch mot min kedje-spräckar-ångest.
longride_hill.JPG

Hemfärd via Ulva, bara för att. Motvind delux.
longride_ulva.JPG

Och en loop förbi Linnés Hammarby, bara för 'shits and giggles'. Sen fanns det då fan inte mer att ge!
longride_linnes.JPG

Så jag lär vara så där mysigt mör imorgon, det blev ju trots allt 10 mil. Härligt med morgon-röj om några timmar då ;)

// Erik

Senast ändrad:
Väl rapporterat, det gillar vi!
Kanel blir bra, kan ta med en lite mindre termos. Funderar på om jag ska köra sympati-HT imorgon, hur brötigt hade du tänkt dig?

Shrue sa:
Väl rapporterat, det gillar vi!
Kanel blir bra, kan ta med en lite mindre termos. Funderar på om jag ska köra sympati-HT imorgon, hur brötigt hade du tänkt dig?
Härligt, då fixar jag det! Tar du HTn så kan vi ju hetsa ikapp uppför Hellclimb... I övrigt har jag nog alltid kört mer hardtail än FS i Morga, så det borde gå fint. Min mamma är 30 år äldre och kör sin hardtail där utan problem (men så är hon förbannat badass också). Och delarna av Lunsen jag tänkt mig är av den mindre brötiga sorten. Men välj det du har roligast på annars bara :-)

Tack för dagens Bullride grabbar! Hoppas det inte blev alltför slätt för era fullgungare bara.

Shrue och Herrgård avnjuter de minsta bullarna i stan, helt klart ganska nöjda.
bullride1.JPG

Med stans bästa utsikt dessutom.
bullride2.JPG

Shrue undrar om det verkligen ska vara så här, eller är det kanske en variant på Loftberg-mod för att bli snabbare?
bullride3.JPG

Mjae... Nu blir jag tveksam alltså.
bullride4.JPG

Söndag preliminärt Lunsen-mys då. Bara jag får hyfsad ordning på min medelklassilized... Vi hörs vidare helt enkelt!
Tills dess, trevlig helg på er alla :)

// Erik

Tack för en fin tur och den gigantiska kanelbullen! Får växla lite försiktigare i framtiden, insåg att köra utan växlar inte riktigt var min grej..
Borde kunna fixa en ny skruv senare idag, så på söndag kör vi igen :)

Glad att bullen uppskattades :-) Jag var lite orolig att de kanske skulle vara i största laget :P Alltid kul att visa nytt också!

Nu har jag i bilen mot Eskilstuna funderat ut exakt vilken rutt vi kan ta genom Lunsen på söndag (kom som en blixt från klar himmel!). Borde kunna fippla till växeln ner ett hack och få det att fungera något så när. Då är det bara att hålla tummarna för vädret!

Idag hade jag med cykeln på taket till jobbet som drog över lite så cykeln fick sitta kvar och köra driven på Burger King istället. Räknas det som cykling? Jag tänkte ju faktiskt cykla :-)

dnleriksson sa:
Idag hade jag med cykeln på taket till jobbet som drog över lite så cykeln fick sitta kvar och köra driven på Burger King istället. Räknas det som cykling? Jag tänkte ju faktiskt cykla :-)

Om det inte loggades på strava så har du inte cyklat ;)

Shrue sa:
dnleriksson sa:

Om det inte loggades på strava så har du inte cyklat ;)
+1

Förresten, vad säger vi om imorgon då. Lite regn idag som det ser ut, men uppehåll imorgon. Kör vi vidare på planerna? Som sagt, jag har en rutt hyfsat utstakad. Ska bara få ordning på cykelen. Vad säger alla intressenter om lämplig tidpunkt? Utgår ifrån att termos och fikabröd (läs bulle) är obligatoriskt även denna gång. Eller snarare, jag bestämmer att det är så. Start vid Plantis igen, typ?

// Erik

Jag cyklar gärna i morgon om vädret tillåter.

Men Morga? Nä, det är ju bara slätt och lerigt. Jag kan visa alla roliga småstigar i Lunsen istället.

Vi ska inte köra Morga, vi ska köra Lunsen :) Bilderna är från det förflutna, inte från framtiden y'see ;) Jag har dock redan en rätt stark vision av vart jag tänkte vi skulle köra :P Men du verkar ju sitta på en hel del stighemligheter så man kanske kan väva ihop något riktigt bra!

Min vänsterarm är inte vad den brukar vara efter en hård OTB-in-i-träd i Gozzis, men förhoppningsvis ska det gå bra att cykla ändå.

Senast ändrad:
13.00 eller runt där kanske då? Shrue, Herrgård, S, någon annan? Jag kommer från Eskilstuna på morgonen och är upptagen på kvällen så måste pricka in ett hål mitt i där. Tänker givetvis ta med kameran för lite bildkavalkad också.

Ajdå, 13 är på tok för sent för mig. Har annan träning klockan 15 som jag skall gå på.

10 sådär hade jag tänkt mig. Men då är väl inte ungdomarna vakna =)

...jag är nämligen i Södermanland och matar fåglar med skosnören och knäskålar som de tycks gilla att tugga på.
received_10208676061492212.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp