Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Shrue sa:
sih sa:
Valde Röbo/Gamla Uppsala för att slippa lera. Gick bra tills stigen upp mot dammarna. Trots att det bara var ett tunt lager på marken såg det ut så här efter en minut:

Och där försvann mitt sug att cykla i Uppsala i vinter. Man kanske borde stanna på västkusten?

Lunsen funkar bra vintertid så länge man håller sig från de södraste delarna med lövskog. Även TT:n i Nåsten håller sig fin vintertid.

s sa:
Shrue sa:
sih sa:
Valde Röbo/Gamla Uppsala för att slippa lera. Gick bra tills stigen upp mot dammarna. Trots att det bara var ett tunt lager på marken såg det ut så här efter en minut:

Och där försvann mitt sug att cykla i Uppsala i vinter. Man kanske borde stanna på västkusten?

Lunsen funkar bra vintertid så länge man håller sig från de södraste delarna med lövskog. Även TT:n i Nåsten håller sig fin vintertid.

+1

Åsarna brukar också vara okej. Lite skitigt, men sällan kladdlera.

Skapligt att kunna köra i shorts och utan buff på nyårsdagen! Var väldigt fint väder idag och då jag bara drack matöl igår så hade man ju möjlighet att starta cykelåret 2017 tidigt :-)

Dubbel-lut
20170101_112534_001.jpg

Ujujuj
20170101_115259.jpg

Har ju gått och blivit brillorm också och måste säga att det är lite skevt att cykla med glasögon. Planen för året har varit att cykla utan för jag är ganska långt ifrån blind, men nu när man vant sig vid dem annars har man dem gärna på cykeln också.
20170101_115452.jpg

Hittade en "ny" stig också. Har sett den länge men aldrig cyklat den. Den var riktigt fin i början och på klassiskt Nåstenmanér slutade den i ett kärr! Nästan iaf för det var bara några meter och sen gick det cykla igen :-) Det är böjen nere längst till vänster på min Stravalogg.
20170101_112150.jpg

Hågadalsmysväder
20170101_120118.jpg

Mysiga bilder Daniel.
Kul med ny stig. Och hojen ser riktigt fet ut :)

Jag ägnar mig i huvudsak åt att vara förkyld och ligga i sängen och hosta men kunde inte motstå att ta mig ut och promenadcykla lite i det fina vädret. Gick sjukt tungt men var trevligt ändå.
20170101_promenix.jpg

Angående att cykla med glasögon så är det lite en vanesak. Hjärnan brukar ta ett tag på sig att trimma in så att avståndsbedömning och perspektiv lirar :)

/Johan

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
@Dnleriksson

Hur känns nya hojen jämte stumpyn? Är det bra med coil på stig med enduron?

Det här var ju första rundan på bekanta stigar och första öht med Piken på. Har ju bara varit förkyld sen jag köpte den...
Det första som slog mig var att den känns riktigt låg i fram framförallt jämfört med Stumpjumpern. Det är väl mindre hjul och flackare cykel som gör det för jag tror gaffelrören är exakt lika långa. Har inte måttat något men hela cykeln är nog lägre.
Ang. coil tror jag att jag borde byta till 550-fjädern istället för 600'n som sitter på nu för den känns rätt hård, men å andra sidan är det rätt bra att den inte blir så mosig för jag behöver ju inte direkt 165mm i Uppsala. Dock är det riktigt skönt att droppa med den då den verkligen svarar upp i landningen! Måste cykla lite mer för att utvärdera den.
Sen finns ju en Inline att utvärdera också så jag lär ligga i lite...

Dagens runda var rätt hal dessutom så det var svårt att ligga på så värst och kombon med min nuvarande kondition gjorde inte saken bättre :-)

Stumpjumpern kommer bli svårslagen som stigcykel här i Uppsala, men det är kombon med utförscykling jag vill åt då jag inte vill ha två dyra cyklar.

Ska bli kul att få upp kondisen lite och få köra ordentligt i vår sen! Det är ändå alltid kul med ny cykel!

Hemma i Uppsala igen efter ett förkylt och halsont nyår i Eskilstuna. Tänkte jag skulle känna på kroppen med en lättare asfaltsrunda. Kände mig hyfsat pigg, så avslutade med att testa en för mig obeprövad stig-klättring. Visserligen ett KOM, men det var ett långsamt och kostsamt sådant. Så här i efterhand känns det riktigt illa. Lungorna ströp all tillförsel till energi, jag fick rejäl yrsel kort efter och blodsmaken ligger i än, för att inte tala om hostan som tilltagit ordentligt. Korkat är bara förnamnet...

Ut dit.
IMG_20170103_140746-01.jpeg

Och hem hit.
IMG_20170103_150917.jpg

Allt som allt, en skön tur ändå.

// Erik

Men då gick det ju riktigt bra ändå. Jag brukar avlida när jag försöker ta en KOM och ändå misslyckas.

Sjuk och tar ändå en KOM. Jag är krengkt :)

Jag fick för övrigt underkänt på halvårstest efter korbandsoperation i morse så nu är det tillbaks till gymmet. Skyller på förkylningshelvetet :)

/johan

Fan, tråkigt Johan, jag hade hoppats få hoja med legenden snart ju :( Krya och get well!

Efter gårdagens semi-misär, tänkte jag, i och med pudret idag, att jag gott och väl kunde unna mig en oerhört försiktig tur. Försiktigt och sansat, men det är då fy bubblarns vad det tröttar ut av att slira runt i lössnön. Sladda i ospårat och skrika av ilska när SPD'n är fullständigt igengrötad av is och snö, men det är ju kul ändå. Rocket Ron är kanske heller inte det val av däck som de flesta hade gjort för ändamålet. Men vad tusan, ska det cyklas så ska det. Bildbonanza givetvis!

Dagens först lut. Mysigt värre!
snowluns_firstlean.JPG

Dagens första riktiga stiglut, på väg in i Lunsen via Stordammen.
snowluns_firsttrail.JPG

Mmm, first tracks över hällarna på 'Transformers'.
snowluns_tiretrack.JPG

Lut direkt efter att hällarna slutar. Här beslöt jag mig för att vända tillbaka och bege mig längre in i Lunsen istället för att fortsätta ner mot hundhagen.
snowluns_transtrail.JPG

Cykel som ligger i puder.
snowluns_laying.JPG

Ett lite väl häftigt hinder. På Uppsalas mest trasiga spång, helt täckt i snö, dessutom.
snowluns_obstacle.JPG

Micksmossen.
snowluns_spangest.JPG

Ännu ett av dagens många lut i ett vinterlandskap.
snowluns_straightlean.JPG

Svängde av mot Fläktanstugan-korset efter Micksmossen. En personlig favorit som alltid öppnar för trevliga alternativ. Ett lut, så klart.
snowluns_lean2.JPG

Mer ospårat.
snowluns_styret.JPG

Här tog jag höger och fortsatte mot torpet, delvis ospårat här med.
snowluns_signed.JPG

Började bli skumt, och flatljuset hjälper ju inte direkt. Dags att lägga på ett kol.
snowluns_soon.JPG

Klassiskt torplut. Mer eller mindre obligatoriskt. Tror det är första gången jag besöker torpet med hardtail faktiskt.
snowluns_biketorp.JPG

Oskarp selfie, check. Nu började det skymma redigt snabbt.
snowluns_metorp.JPG

När man pluggar inför tentor i bland annat navigeringssystem, vad har man med sig ut i skogen om inte en kompass?
snowluns_compass.JPG

När man närmar sig Alsike i hastig skymning, men man egentligen bör befinna sig i Uppsala.
snowluns_goinghome.JPG

Grusvägen längs järnvägen hela vägen hem. Spännande då bara hälften var plogat. Därefter blev till att leta fäste och försöka hitta de enstaka hjulspår som fanns. Fick tillslut dra på mina strap-ons, mest för att synas för andra.
snowluns_alsikelight.JPG

Och jag tog mig till och med friheten att prova filma lite, så här kan ni se mig halka runt med alldeles för lätta växlar:

Edit:
Tyckte inte det var tillräckligt med bilder, så kompletterar med några från mobilen!

Lite frost blev det iallafall. Men mest glad.
IMG_20170104_162855.jpg

Upptäckte när jag kom hem, att mina skor och strumpor liksom hade frusit ihop. Det medförde att jag tydligen cyklat den avslutande biten med en helt stel höger fotled. Eller, den har som stelopererad, så nu ömmar det på bra runt leden.
IMG_20170104_162936.jpg

Nu stor hon och tinar i tvättstugan, efter väl utfört arbete.
IMG_20170104_170322.jpg

En slirig, emellanåt hal tur, men mysigt tyst och fluffig. Men andra delar gick betydligt bättre och jag fick fäste över förväntan. Men det var bara att sitta ner så mycket det bara gick, och aktivt röra sig på sadeln för att hitta det lilla fäste som fanns. Mindre trevligt över de allra stötigaste delarna, men va tusan. Snödjupet varierade kraftigt, som det brukar i skogen. En del kortare uppförsbitar tappade jag helt fästet och hade bekymmer med att starta om i, och fick således knata. Problem med pedaler/skor/klossar som kleggade igen, mycket tack vare att jag rände av och an från cykeln för att ta bilder m.m. Men att jag på en spång välte och plumsade rakt genom isen, och fick vatten/gegga halvvägs upp till knät på höger ben, gjorde väl inte situationen nåt gott. Har nog aldrig misshandlat pedaler och skor så mycket med bankningar, slag, kross, mos och knackningar. Vid ett tillfälle fick jag faktiskt sätta mig ner och pilla bort det värsta runt klossarna med mitt multiverktyg. Men så länge jag satt på sadeln gick det överlag bra. Rakt genom Lunsen, ner till Alsike och grusvägarna tillbaka, 23 km allt som allt, och jag är nöjd. Sa jag att det var kallt?

// Erik

Senast ändrad:
Du verkar ju vara en riktigt klen sjukling Loftberg :-)

Nästan så man blir lite cykelsugen! Kanske får ploga inatt så det kan bli någon timme med ledigt i dagsljus imorgon :-)

Grymt cyklat och dokumenterat (som vanligt) Loftberg.

Och apropå "legenden" får jag känslan att nån har lite höga förväntningar ;)
Men det är klart vi ska hooka upp och cykla nån gång.

Eloge förresten till dnleriksson och kollegor i snösvängen, Trots tidningarnas krigsrubriker om snösmocka och trafikkaos var det ju plogat varenda meter hemifrån ner till centrum när jag rullade strax efter sju i morse,

/Johan

Spännande med nya hojar. Jag harvar vidare i snön med min hardtail (som inte på något sätt är dålig eller gammal egentligen). Igår inhandlades lite saker jag saknat i min garderob - lite kläder för vintercykling. Drog en liten enkel grus(läs snö)rökare längs ån och tillbaka, och nya prylarna fungerade fint de 19 km det blev i kylan. Flängde iväg ett par bilder med mobilen men fick snabbt brått för att hinna till en lunch. Imorgon bär det ner till väst igen, så det gällde ju att klämma in en liten runda till!

Grusstart i mysljus.
IMG_20170106_111648-01.jpeg

Lite lite stig blev det iallafall. Typ hela 200 meter!
IMG_20170106_112103-01.jpeg

Mer mysljus i vinterskrud.
IMG_20170106_112347-01.jpeg

Den berömda, beryktade, älskade, hatade.
IMG_20170106_145557_754-01.jpeg

Mycket riktigt Shrue, det pumpas på för fullt vid stadens alpina hub.
IMG_20170106_114656-01.jpeg

Bra grejor det här - Gripgrab Arctic plus ett par långa skidsockor och dubbla underställ. Överdragen var lite kluriga att få på plats trots att jag tyckte jag tog en storlek större, men antar att det kan vara lite så när de är helt nya. När de väl satt på, gick det fint. De får arbetas in helt enkelt.
IMG_20170106_122254.jpg

249 kr just nu på XXL - ett kap.
IMG_20170106_122327.jpg

Och så ja, det blev ju lunch i Gamlis. Klen som jag är gick bara 23 bitar ner, resten hamnade i en låda att ta med hem. Men gott!
IMG_20170106_134251.jpg

Ha det gott nu allihopa och ta hand om Uppsala tills jag kommer upp nästa gång!

// Erik

Kommer bli lite tomt med cykelbilder från Uppsala i den här tråden känns det som... Det är ju verkligen en person som skött det mesta ett tag!

Klent att inte klara 30 tuggor ;-)

Jag cyklade faktiskt en kort sväng i Nåsten igår. Banvallen ut var väldigt jobbig (sen kom jag på att det var så lös snö att man kunde cykla bredvid det upptrampade), sen var det ganska bra förhållanden.

Telefonen tyckte inte om kylan (precis som GPS:en och växlarna) så det blev bara två bilder.

20170105-1412-IMG_20170105_141223227.jpg

20170105-1418-IMG_20170105_141849564.jpg

Fint i Lunsen! Tyvärr gick kedjan av efter 1km. Bedömde det för kallt för fältreparation

Bilagor

• WP_20170108_11_01_01_Pro.jpg
    WP_20170108_11_01_01_Pro.jpg
    212 KB · Besök: 32
  • WP_20170108_11_00_43_Pro.jpg
    WP_20170108_11_00_43_Pro.jpg
    181.7 KB · Besök: 33
Bra däck för dagen!

Jag och Shrue cyklade/gick lite i Gozzis. På vägarna in i Gozzis var det runt halvmetern med packad drivsnö. Det var inte direkt lättcyklat så vi körde bara lite stig innan vi gav upp. Vanliga 2,3or går inte kanon i halvpackad snö.

Men skönt att komma ut lite efter all jäkla förkylning!

Var ute ens sväng med Dnl i förmiddags, Forkarby - Lövstalöt - Bälinge fick det bli. Riktigt fint väder, dock med lite för mycket snö på sina håll. Rundan kantades av en hel del bike-push och jag hade stora problem att ta mig fram. Dnl rullade förvånansvärt lätt genom snön.

Dnl skiner ikapp med Enduron. Det enda som är praktiskt med mycket snö (ur cyklingssynpunkt) är att man inte behöver luta mot något..
Photo2017-01-08104944.jpg

Efter denna bild togs gick det åt helvete. Mitt bakdäck var inte tätt med punka som följd, vi fick slänga i en slang. Lite kallt om händerna att meka bakhjul i -10, men det gick tillslut. Riktigt kul att komma ut och cykla lite :)

Oj, strongt med cykling i det här föret och kul med bilder Loftberg, sih, Stånkan, Dnl och Shrue.

Annars +1 på att vi behöver mer bilder på Conny Gnällspikens rollator.

/Johan

Senast ändrad:
Två bilder till. Tycker föret var ganska bra, speciellt där det inte var upptrampat.

Bilagor

• IMG_20170108_142215322.jpg
    IMG_20170108_142215322.jpg
    378.6 KB · Besök: 30
  • IMG_20170108_192200.jpg
    IMG_20170108_192200.jpg
    171.5 KB · Besök: 32
Har slutat cykla och börjat med pulkaåkning i Sunnersta. Man får ett riktigt härligt snöskägg av det!

Bilagor

• 20170108_175235.jpg
    20170108_175235.jpg
    204.3 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Vilket röj med härligt snöiga bilder från alla olika håll, det gillar jag! Tillbaka nere i Götet, och här lockar just nu cykeln föga: snö --> regn --> minusgrader, tenderar att ta bort lusten lite. Kör tentaångest istället!

Tråden har halkat ner till sida 4, så kan vi inte ha det.

Efter att ha sanerat däcket som Dnl lurade på mig lyckades jag få det tätt tillslut och vilket grepp CM bjöd på i skogen! Så länge det inte var blank-is kan tilläggas, men det kanske inte kan begäras. Mycket nöjd med däcket iaf :)

Körde gula t/r och vurpade bara en gång, brottsplatsen var på en gångväg utanför Ångström. Sammanfattningsvis var det bättre grepp i skogen än på cykelbanorna.

Var och rekade lite Stenduro-slingor
Photo2017-01-12142013.jpg

Någonstans längs gula
Photo2017-01-12144413.jpg

Vårdsätra, börjar bli lite mörkt nu
Photo2017-01-12150101.jpg

Nu kommer mörkret
Photo2017-01-12154914.jpg

Härligt trådbumpat, lutat, fotat och givetvis cyklat, Shrue. Så fluffpudret har gett vika alltså. Själv är jag i Varberg på efter-tenta rehab. Ingen cykling (hostan har satt sig envetet efter nyårs-förkylningen), men mitt nya mål att komma ut på promenad minst en gång per dag, varje dag, resulterade idag i en vindsmekt tur längs strandpromenaden:

Havet var en riktigt bitig bråkstake idag.
IMG_20170112_170939_505.jpg

Det finns bara en strandpromenad, The Strandpromenaden!
IMG_20170112_172046_488.jpg

Skumt underlag det här.
IMG_20170112_162810-02.jpeg

// Erik

Tillbaka
Topp