Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
[Då kan jag väl också presentera några bilder från en extra tur efter jobbet med pendlingshojen i fredags. Någonstans norr om Stenhagen.

IMG_20170210_153811235.jpg

IMG_20170210_153830377.jpg

IMG_20170210_154614715_HDR.jpg

Scouten har inte varit utanför garaget ett bra tag, det är lite andra prioriteringar just nu...

"Vad är det för gaffel du har? Hör med Velotek annars, de brukar kunna fixa fram det mesta."

Har en Rockshox Reba RL. Får höra med Velotek. Tack för tipset.

Espressionist sa:
[Då kan jag väl också presentera några bilder från en extra tur efter jobbet med pendlingshojen i fredags. Någonstans norr om Stenhagen.

Scouten har inte varit utanför garaget ett bra tag, det är lite andra prioriteringar just nu...

Finns en del fina segment i Svinskinnsskogen! Starkt att du lyckades ta dig runt där med pendlaren :)

Väldigt trevliga bilder, Jojje och Espresso. Faktiskt, så pass trevliga att jag skrämde ut mig själv på en runda så här när man ändå är hemma i stan över helgen. Det var först med viss skepsis, då jag igår spenderade tid på närakuten för att kontrollera mitt blodtryck/hjärta, som var på tok för högt (men allt annat var helt normalt), och sen inatt låg och svettades och hade rejält ont i halsen. Imorse var det dock som bortblåst (nåja, nästan iaf), och vädret gjorde ju inte beslutet direkt svårare. Ut skulle jag! Stumpjumpern står i dvala så blev till att låna mammas blå raket igen. En trevlig cykel helt klart!

Okej, sitter ni ner? För nu kommer det bilder i massor:

Första lutet blev i ett soldränkt Lugnet.
IMG_20170212_114623-01.jpeg

Vidare in i Lunsen...
IMG_20170212_120450-01.jpeg

Tack, det var ett trevligt besök! (tyckte mig f.ö. här vid Plantis se en forumbekant hoj på ett stycke biltak..)
IMG_20170212_121237-01.jpeg

Förlängde turen i Lunsen. Hamnade i något slags dreamstate emellanåt. Ljuset var helt magiskt!
IMG_20170212_121820-01.jpeg

Ministök med Treken, på leden ner mot Flottsund.
IMG_20170212_122539-01.jpeg

Bort till Morga. Inte från det håll jag brukar se på Oxtorget.
IMG_20170212_124544-01.jpeg

Körde några varv i Morga (på Ekoln, kan bli ett segment, bara för att jävlas)!
IMG_20170212_125845-01.jpeg

Sa jag att det var ganska så najs väder?
IMG_20170212_130509-01.jpeg

Det här var något av det mest berusande jag gjort på två hjul. Körde ospårat i perfekt greppig snö, på Ekoln, i princip hela vägen bort till scoutstugan i Morga. Under en strålande blå himmel. Klyschorna kan hagla. Även detta kan mycket möjligt bli ett sånt där jävligt segment... ;)
IMG_20170212_130332-01.jpeg

En tripp upp till Sunnerstabacken. Försigick något slags räjs. Fick här även äran att heja på dnl, trevligt :)
IMG_20170212_133424-01.jpeg

Mitt vinterland (sån här nedrans kanonsnö var då ett helvete att ta sig fram i).
IMG_20170212_133640-01.jpeg

Predikstolen.
IMG_20170212_141150-01.jpeg

Fikastund vid Fäbodarna, efter dagens enda hets tillika enda marksyning. Is är förjäkla halt, och ont gör det, riktigt ont!
IMG_20170212_143911-01.jpeg

Riktig stigpropaganda mellan Fäbodarna och Ekensberg.
IMG_20170212_145202-01.jpeg

Helt 'okej' även på delar av TT:n.
IMG_20170212_151346-01.jpeg

Lugnet, Lunsen, Morga, Sunnersta, Nåsten, bra wrap tycker jag när man bara är hemma lite då och då.
IMG_20170212_152235-01.jpeg

Hit men inte längre. Skäms nästan lite. Det är inte ofta jag måste avbryta, men den här gången gick det inte. Iskalla tår längtade inte riktigt efter transport genom hela stan, så ringde och beställde trupptransport till Kung Björns. Orutinerat att inte ta med mina nya fina skoöverdrag.
IMG_20170212_153334-01.jpeg

Håll till godo mina vänner!

// Erik

Grymt fina bilder Loftberg. Och en rejäl tur.

Jag missade det fina cykelvädret idag men funderar på att ta en sväng med lampa lite senare. Nån som är intresserad av en nåstenklassiker eller liknande i mörkret.

/Johan

En jävla bild, mer tänker jag inte bjuda på. Jag vet inte ens när bildjäveln är tagen men det ser ut som fanskapet är från torpet. FY FAN!!!!!!

Bilagor

• 50850526305__4AC3E38D-575E-427A-A747-FAA2EB799951.JPG
    50850526305__4AC3E38D-575E-427A-A747-FAA2EB799951.JPG
    340.4 KB · Besök: 32
Under påtryckning med dödshot så har även jag anmält mig till SBR24. Det kan nog bli riktigt roligt även om jag inte haft cykeln ute en endaste gång i år.

Har vi någon plan för samåkning?
Jag får det till att vi blir sex personer från Uppsala, WSB, JojjeM, Hästätarn, dnleriksson, Shrue och jag. Om jag inte missat någon?
Har bil och plats för två cyklar inklusive min.

s sa:
Under påtryckning med dödshot så har även jag anmält mig till SBR24. Det kan nog bli riktigt roligt även om jag inte haft cykeln ute en endaste gång i år.

Har vi någon plan för samåkning?
Jag får det till att vi blir sex personer från Uppsala, WSB, JojjeM, Hästätarn, dnleriksson, Shrue och jag. Om jag inte missat någon?
Har bil och plats för två cyklar inklusive min.

Rejäl uppslutning - kul! Jag åker gärna med om möjligt s. Blir det tajt om bilar får jag ta en förhandling här hemma. Bilen är upptagen men allt går lösa.

Det vore kul men misstänker att det blir svårt att packa cyklar bra i släp utan custom inredning. Borde dock få med 4-5 cyklister utan större problem. Får i två cyklar med framhjul och pedaler avplockade i takboxen.

/Johan

Man kan också ställa dem upp och ner och surra. Men det stora problemet är tiden. Det tar en bra stund att köra runt till alla och surra en cykel här och en där. I så fall skall man bestämma mötesplats och låta alla ta sig dit för egen maskin.
Kan nog bli trångt med packning också. Jag tänker nog ta med både stig och DH-kitt. Innan jag sett banorna vet jag inte vad jag vill ha på mig. Går väll i iofs att slänga i en sopsäck på kärran. Mer å surra bara.

Jag och Shrue åker nog ihop och jag kommer också ha med lite dubbelt i utrustningsväg. Det kan ju vara dödsföre i värsta fall och då har jag nog gärna lite mer skydd.
Undrar om man ska köra på nya DHF Doubledown MaxxGrip för säkerhets skull :-) Eller inte. Dubbla hjul med kanske...

Bra dag att jobba hemma. Vår i luften på lunchpromenix med vovven.

Vovve på snö
lunch2.jpg

Bandit i skogsdunge
lunch1.jpg

Tramsfarbror på barncykel

/Johan

The Bandit blev ju riktigt cool, ingen kan anklaga dig för att inte lägga ner mycket energi (och cash?) på att få ut Jojje-Junior i skogen ;)

Veckans töväder har ju medfört en hel del isvatten på vissa stigar. Därför avstod jag att använda hänga-på-väggen-över-soffan-Spectralen och tog istället lagrad-i-grannens-förråd-HTn på en runda. Är nämligen för lat för att orka tvätta leriga cyklar just nu.

Började med att försöka leta rätt på de Stenduro-segment jag missade förra turen. Att få de registrerade på strava innebär visserligen inte att jag kört rätt spår, men iaf inom strava-marginalen (aka. +-500m).
Efter det blev det en sväng på gulan och sen vidare till Graneberg, där en del träd hade vält över första delen av Mtb-slingan.

HTns däckuppsättning (HD TS fram, NN PS bak) rullade på riktigt bra jämfört med Spectralens (HR2 fram, CM enduro bak), men hade fortfarande helt OK grepp. Men jag vill ju inte såra dnlerikssons känslor, så jag rullar väl vidare på hans CM (aka. ankaret) ett tag till.

Första backen i Graneberg
Photo2017-02-14151641.jpg

Photo2017-02-14151713.jpg

Vidare till åsen
Photo2017-02-14152937.jpg

Lerstänk överallt, trots mudguard och ass-saver
Photo2017-02-14153025.jpg

Avslutning via Ultunaåsen och utkiksplatsen
Photo2017-02-14154524.jpg

Nu blir det vila (ok, kanske lite klättring) fram tills SBR. Kommer bli episkt!

Senast ändrad:
Mysig labbe som alltid Jojje! Och nästan erotiskt vacker bild på Banditen :O Dessutom smidig som satan själv över stocken, bra där!

Bra tur du fick ihop Shrue. Känns som Stenduro-slingorna måste köras lite mer frekvent, annars kommer jag köra vilse :( så extra kudos på det! Härliga bilder också, visst är det skoj på HT ändå? ;D

Själv har fått någon typ av ultrapest så spenderade första halvan av dagen i sängen. Sen förflyttade jag mig till soffan för lite Supernatural. Jag tog mig dock ut en sväng i finvädret för lite luft. Till fots så klart (14 km! Luft gör gott, sol också), och snubblade över en ny, för mig hittills oupptäckt stigpärla, utför dessutom...

IMG_20170214_173849_151.jpg

Allt för mig, nu ska jag tömma fler paket glass!

Blev tvungen att tramsa lite ikväll och körde den förhoppningsvis rallykorrekta kombon backintervaller+lastkajsDr0P.

Nytt årspulshögsta (med råge)
Rallytrams20170214.jpg

Försiktigt drop

/Johan

WSB sa:
Loftberg sa:
och snubblade över en ny, för mig hittills oupptäckt stigpärla, utför dessutom...

Vart är detta? Ser nice ut. Det stället ser bra ut för lite foto :)
Ligger längre ner på samma ås som 'Preachers Flow'-starten. Vet ännu inte om den här stigen är ett segment eller ej dock. Gick längs hela sträckningen, riktig tokfin!

JojjeM sa:
Blev tvungen att tramsa lite ikväll och körde den förhoppningsvis rallykorrekta kombon backintervaller+lastkajsDr0P.

Nytt årspulshögsta (med råge)

Försiktigt drop

/Johan

Ambitiöst!

Mitt mål för lördag är att inte komma sist. Apropå det, hur får vi med oss Conan?

Så, när alla andra får roa sig i Stockholms-skogarna, sitter jag här hemma och filosoferar. Nu fick det vara nog. Bära eller brista, något ska ju den där bufferten användas till. Kör hårt nu grabbar!

Shrue och dnl, nu är den där pannrums-ölen lite närmare!
crap.jpg

Senast ändrad:
Loftberg sa:
Så, när alla andra får roa sig i Stockholms-skogarna, sitter jag här hemma och filosoferar. Nu fick det vara nog. Bära eller brista, något ska ju den där bufferten användas till. Kör hårt nu grabbar!

Låter lovande med mek-öl, men den där summan kommer du vl inte långt med? Eller är det bara för att värma upp betalkortet? :)

Shrue sa:
Loftberg sa:

Låter lovande med mek-öl, men den där summan kommer du vl inte långt med? Eller är det bara för att värma upp betalkortet? :)

Om han köpt vevlager med italiensk gäng så lär ni hinna få i er en ansenlig mängd öl innan det är på plats.

Shrue sa:
Loftberg sa:

Det är det nödvändigaste för att få igång liket, XT-grupp, klinga, skruvar och den där bash-guiden. Däcken och handtag kommer senare, men kände att jag ju måste börja någonstans.

Glöm allt jag skrev om att inte träna. Det var ett dåligt koncept tydligen. Någon som kan visa Stendurosegmenten? gärna på lördag. =)

Jag vill också lära mig dem! Gick ju bara halvdåligt sist jag försökte hitta dem i mörkret.

s, du var otroligt vass uppför i lördags! Mosade ifrån alla som gick upp utan att blinka :-)

dnleriksson sa:
Jag vill också lära mig dem! Gick ju bara halvdåligt sist jag försökte hitta dem i mörkret.

s, du var otroligt vass uppför i lördags! Mosade ifrån alla som gick upp utan att blinka :-)

Vore kul om vi kunde få ihop ett gäng.

Jo, tack, flås och styrka var det väl inget större fel på men det märktes att jag inte cyklat sedan i december. Trodde rutinen skulle sitta i kroppen men icke. Underlaget bättrade ju inte på självförtroendet det heller precis.

Jag kan visa dom på lördag. Det är jävligt dålig tajming att visa Stendurosträckorna efter förra veckans galet fina stigar i Löttinge, men så får det bli!

Haha, ja möjligheterna i Uppsala är inte riktigt lika bra men det kommer bli skitkul ändå!
Synd att det ska bli massa snö nu bara.

Tänk att jag bott 7 år i Sollentuna med all världens mtb-cykling runtomkring och den enda cykel jag ägde då var en HYBRID :-( Och en racer sista året iofs. Till sist köpte jag en mtb och flyttade till Uppsala ett par månader senare. Hade den hos brorsan i Uppsala innan dessutom så jag inte skulle riskera att råka cykla nåt kul i Stockholmsområdet.

/Pucko

Tillbaka
Topp