Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Jag sa ju att jag ogillar Nåsten av en anledning, dnl... ;)

Men Shrue, du är jobbigt svinig nu - själv klev jag av tåget i väst och möttes av gråmulen dimma med lagom mängd drissel i luften och härligt svala 5 grader. Pung! :(

Grabbar, blir lite sugen att hänga med er på en sväng någon gång, men jag är sådan rookie i jämförelse... Såg spåren efter er i går när jag fräste (Hmmm, det var nog mest mina lungor som fräste..) upp över Sten Sture.

JojjeM sa:
Shrue sa:
Här kommer den högst inofficiella Stenduro-filmen! Nästa deltävling får vi fixa lite fler vinklar..

Helgrymt!
Gillade särskilt pnkcows lidande start :)

Shrue sa:
Eftersom det var vilodag från cykeln tog jag en promenad med hunden i Lunsen och rekade stigstatus.

Härligt. Är det en heeler?

/Johan

Ja, pnkcow laddade hårt på SS3 och körde, tillsammans med flera andra, fel. Var bara vi som hade tjuvtränat som hittade rätt... Klippet är från när han hade fått cykla upp igen inför omkörningen.

Stämmer bra att det är en Heeler!

Jag tänkte cykla en sväng efter skolan på torsdag. Tänkerutgå från SLU och köra gula stigen till Vårdsätra mtb bana och tillbaka upp mot till centrum via åsen. Om någon vill hänga på startar jag runt 16.00 på torsdag (tiden är lite flexibel om andra tider passar bättre)
//Oskar P

Tjena! Cyklade av min Tmars/Ice hisspinne igår. Är det någon som har en liggande? Gör inget om den är paj så länge själva stolpen är hel.
IMG_1824.JPG

Jag har en t-mars som kan funka, men det kan också vara så att jag filat den defekt. Den trilskas iallafall såpass att jag beställt en brand-x istället. Du kan få den på egen risk.

Jag testar gärna wobblie! Funkar den kan vi ju byta mot nåt eller så köper jag den. Vilken del har du filat på?

Generöst Espressionist! Men känns som höjosänkstolpar lever ett hårt liv och jag vill ju inte sabba den för dig. Om det inte funkar med wobblies kan vi kanske diskutera köp eller byte?

Jag har filat på stolpen, gradat av runt hålen. Tycker inte det borde påverka, och att det kanske är bristfälligt filande av vajern som strular. Eller så gradade jag för mycket. Men det är bara hämta och testa.

Har inte hjärta att ta betalt för något jag hade kastat i annat fall.

Har suttit hemma sjuk i tre dagar men nu fick det fan vara nog och jag trotsade förkylningen från helvetet för lite S-kurvor. Torsdagen till ära.

Övergången till högersvängen är inte helt snäll alltså, den är tight. Men nu efter mina bravader har spåret blivit lite stadigare och djupare och fångar upp bättre. Blir till att nöta vidare till dess att kurvtagningsförmågan vaknat ur vinterdvalan... En bra bit kvar innan jag är redo för att åka i bergen igen är jag rädd...

Edit: Förresten - låter era Pike-gafflar sådär också? Slurp liksom?

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
+1 verkligen!

dnleriksson sa:
Jag behöver verkligen träna berms!
+984555289466658000825

Härligt ni ser ut att ha det där hemma. Här har regnat hela dagen (eller hela veckan, minns inte längre...), och förutom skolan så har jag bara legat hemma och gnällt för mig själv över min onda axel och oavbrutna hosta. Tvättade iaf upp Haibiken och slängde i en ny slang, så då har jag ju nästan cyklat, väl?

Blir inte så mycket mer spännande än så här... (det här med att försöka rita cirklar alltså)
IMG_20170331_001401.jpg

Mårten sa:
Har suttit hemma sjuk i tre dagar men nu fick det fan vara nog och jag trotsade förkylningen från helvetet för lite S-kurvor. Torsdagen till ära.

Övergången till högersvängen är inte helt snäll alltså, den är tight. Men nu efter mina bravader har spåret blivit lite stadigare och djupare och fångar upp bättre. Blir till att nöta vidare till dess att kurvtagningsförmågan vaknat ur vinterdvalan... En bra bit kvar innan jag är redo för att åka i bergen igen är jag rädd...

Edit: Förresten - låter era Pike-gafflar sådär också? Slurp liksom?

Snyggt kört! Hörde inget slurpande ljud, går det att provocera fram genom att bara pumpa gaffeln?

Sen var vi (Dnleriksson, Loftberg samt undertecknad) och tramsade runt i Nåsten förra helgen, börjar få till riktningen på kameran så nu ser man mer än bara mark/knän.
Nästa steg blir att få hem en gorillaPod från Taiwan (35kr inkl. frakt på ebay) så att det blir lite andra vinklar också..

Shrue sa:
Sen var vi (Dnleriksson, Loftberg samt undertecknad) och tramsade runt i Nåsten förra helgen, börjar få till riktningen på kameran så nu ser man mer än bara mark/knän.

Snygg video :) Inte kört i Nåsten förut men vart ju lite sugen nu när man såg denna. Får man fråga var de är smart att börja? Finns de på Strava eller var ska man kolla för att hitta rätt? Tips är alltid kul.

Tips: börja inte på de "stigarna" i filmen ;-)

Jodå, vissa av dem är ju riktiga stigar! Enklast är att be om guidning antingen här eller på "Mountainbike i Uppsala" på Facebook då det inte är jätteenkelt att hitta allt godis själv. Om du trots allt propsar på att köra själv, sök på Nåsten Time Trial på Strava så har du något bra att utgå från :-)

Det finns en hel del på strava, sen beror det ju på vad för cykling man gillar. Om du har okej teknik kan jag rekommendera Nåsten TT, som går genom halva Nåsten typ.

Självklart har JojjeM fixat en vägbeskrivning :)

Ah är med där på Facebook också men har inte cyklat så mycket i Uppsala men ska börja mer med det så fort jag får ihop min cykel. Jo ska kolla in den där Strava rutten, tack! :)

Ska kolla in den där videon sen Shrue. Vet inte riktigt var jag ska "sätta" min MTB teknik om jag skulle behöva lägga den på en skala då jag inte cyklat överdrivet mycket sånt, cyklat lite i Lövstalöt förut när jag bodde i Björklinge men sen dess har det varit dåligt med det. Men skulle väl säga att jag är rätt okej/bra på downhill så hopp/dropp eller steniga nedförsbackar är absolut inga problem.

Av någon anledning är det mycket steniga uppförsbackar i Uppsala men väldigt få nedför... ;-)

Jag brukar cykla rätt mycket i Gozzis (Lövstalöt) också då jag bor på finsidan av stan!

Ehm...sida 3, okej!? :O

Så passligt för den här inhyrda västkust-sjuklingen att slänga upp en lite mer expeditionsliknande RR då.

Hostan har suttit i sen förra helgen, och jag har inte cyklat en meter sen i söndags, förutom sparsamt pendlande. Dessutom har vädret varit ett helvete i princip hela veckan, så man har inte direkt lockats ut. Men idag kände jag att, ska jag förtjäna den där glassen, de där ölen och det där glaset vin, ja då ska jag väl åtminstone ta mig ut och rulla av benen lite. Hostan har lugnat sig på sistone, så tänkte att lite ytterst försiktigt rull på asfalt vore lämplig comeback, och en chans för mig att utforska lite mer i detalj. Tanken var att köra lite kors och tvärs över Mölndal. Helt utan mål eller struktur egentligen. Ville undvika stigar och skog inte bara pga hostan, men också för att jag verkligen inte hade lust att behöva tvätta cykeln efteråt. Så, asfalt alltså. Två mil kanske? Rulla runt...

Lugn start, här upp en sväng runt Fässbergs Kyrka i centrala Mölndal. Lugnt och skönt.
IMG_20170401_131623-01.jpeg

AstraZeneca, går ju bra det här.
IMG_20170401_133949-01.jpeg

Nu började klättringen upp i Östra Mölndal. Lätta växlar. Inte bli för flåsig.
IMG_20170401_134732-01.jpeg

Jag hittade en bro i rhododendronsnår.
IMG_20170401_135806-01.jpeg

Klättringens belöning - utsikt över ett dimmigt Mölndal. Här uppe fanns det klippor. Vet inte om det är göteborgarnas svar på premiumhällar. Jag kallar det dödsgranit (halt sate!).
IMG_20170401_140652-01.jpeg

Efter att ha kryssat mig ner via bl.a. lite sjyssta ministigar mellan kåkarna på sluttningen, hittade jag det här. Cykeln var fortfarande relativt ren, jag var torr, och stigen såg lagom snäll ut. Borde vara en genväg.
IMG_20170401_142154-02.jpeg

Hmm, mer dödsgranit. Här börjar det anas oråd. Men, jag är envis, och tror bestämt att det fortfarande är en genväg.
IMG_20170401_143028-01.jpeg

Genvägen visade sig vara Bohusleden längs med Horsickan, tillika Sveriges just nu allra blötaste stig. Perfekt!
IMG_20170401_143834-01.jpeg

Mer granit, mer lera. Finns där ingen ände? Dags att ta ur lite av de där nästan 4 bar'en man slängde i inför den tänkta asfaltsrundan. Nåja, kör på, förr eller senare kommer man väl ut.
IMG_20170401_144317-01.jpeg

Här vart det plötsligt lite enduro-stök. Säkert skitkul med fullgung en varm och torr sommar. Mer ren skräck nu.
IMG_20170401_145056-01.jpeg

Efter stök kommer surhål. Och här tog det tvärstopp. Stigen var nerlusad med mängder av nära halvmetern djupa (viss överdrift men vi vet alla hur det känns) vatten- och lerhål. Att chansa sig igenom dem var verkligen ett lotteri. Många, som detta, var klart för djupa att forcera.
IMG_20170401_144812-01.jpeg

Sa jag att det var blött? Samma hål, annat perspektiv. Min plan att komma hem torr och ren, sket sig, minst sagt.
IMG_20170401_144752-01.jpeg

Efter ett möte med en snäll och trevlig vandringsflanör (som jag hade cyklat om ett antal gånger innan pga fotostopp m.m.) fick jag en rekommendation på utväg. Jag stod vid ett vägskäl på stigen där alla håll såg lika blöta ut, och han genomskådade min misär. Tillslut kom jag ut. Hyfsat lost, visade sig vara nåt ställe som hette Tulebo. Följde en väg alldeles för långt, som visade sig vara en dead end. Kul. Backtrackade mig tillbaka, nu dock på asfalt, via Tulebo (igen), vidare mot Greggered. Nu kändes saker bekant igen. Men benen var efter 4 mil i mixad terräng, verkligen inte sugna på monstervägen upp mot Benareby. Suck, är detta enda vägen runt Finnsjön? Puh, bara att bita ihop.
IMG_20170401_154115-01.jpeg

Långt senare, efter passage genom Mölnlycke, med trötta ben, tog jag av någon outgrundlig anledning på vägen hem, ett varv runt Delsjöarna. Varför vet jag inte. Men det är ju fint iallafall.
IMG_20170401_162519-01.jpeg

69 km och någon form av sträckning av insida lår senare, så var man hemma. Och ja, planen att vara helt, ren och torr sprack ju rejält. Och endast en vattenflaska (som efter halva turen vart så full av lera att jag mest spolade bort det mesta vattnet ändå) var ju inte riktigt optimalt. Men nu får jag ju ta den där ölen!
IMG_20170401_170320-01.jpeg

Skål och trevlig lördag på er :)

// Erik

Vilken runda alltså :-) Stigletning i Nåsten känns ju jättetorrt!

Men hur varmt har ni det egentligen då du ser ut att cykla i Speedos/kalsonger/något annat jättekort?

Ja verkligen dnl, jag ska aldrig mer klaga på väta i Uppsala!

Egentligen inte jättevarmt, inga 21-22 grader direkt. Men tillräckligt för att korta ben skulle funka (jag fryser väldigt sällan om just benen). Däremot blev tårna lite frusna efter x antal gyttjebad och vadande genom blöthål och myrmark.

Om någon undrar vad som har hänt med s-kurvorna vid Stensture är det jag som har sprängt den nedre. Framhjulet gick rakt igenom den och jag blev liggande i framstupa sidoläge på spåret.

Verkade inte görbart att få ordning på den igen utan regn så jag stampade bara till det värsta... Tyvärr.

Men varning alltså. Bermen håller inte. Alls.

Ser ju riktigt mysigt supertorrt ut i Gozzis, dnl. Fy bubblan så man saknar det. Episk film för övrigt :D

Idag höll jag vad jag lovat mig själv, och stannade på asfalten. Utforska stan lite mer, typ. Första gången jag tagit mig till både Skansen Lejonet och Skansen Kronan (för övrigt en bjässe till klättring!).

Soligt och blått ute vid Skansen Lejonet.
IMG_20170402_140347-01.jpeg

Kollage delux (ni är ändå inte intresserade av 9 högupplösta bilder västkustasfalt :P ).
IMG_20170402_201156-01.jpeg

Kalas!
IMG_20170402_172624.jpg

Hejsvejs.

Supergrym film dnl :D Var hittade du denna hopp-och-drop-kam?

@Loftberg: Vad hade vi sagt om att köra 2st Loftbergare i rad? (Hint: Det hade med vila att göra..)

Vi cyklade den ju sist när vi åkte in på stigen direkt till höger från grusvägen. Först stod vi och tittade på utsikten uppe bland träden och sen rullade vi ner för den här. Med lite fart är den ju finfin att "droppa" (är inte högt direkt...) och sen går det ju dessutom hoppa direkt efter som på filmen. Jag var lite rädd efter första försöket så vågade inte ladda på alls dock... Är bra smalt där! Kunde ju lika gärna ramlat åt höger :-)

Sidan 6 !?! Så kan vi inte ha det!

Var ute för med hunden i Lunsen en tur idag. Hade egentligen tänkt cykla själv, men eftersom jag visat för många bilder när Jojje cyklar med Ester för min fru, så tyckte hon att jag skulle ta med Oliver ut.. Och vilken superfin tur det blev! Var orolig att han skulle försöka ta självmord genom att hoppa in i bakväxeln, men allt funkade riktigt bra. Tempot hölls lågt och det blev en del pauser för att dricka ur alla surhål (samt bad i några av dem).

Påväg från plantis till Torpet
Photo2017-04-06104722.jpg

Chill + häll
Photo2017-04-06104738.jpg

Vätskepaus någonstans mellan förgrening och bergsbrunna
Photo2017-04-06110044.jpg

Photo2017-04-06110059.jpg

Mer vatten
Photo2017-04-06110109.jpg

Bara 9km kvar nu!
Photo2017-04-06110139.jpg

Tur att någon styr upp.

Såg ju helmysigt ut det där Shrue. Vad är det för marsfart på en sån där?

s sa:
Tur att någon styr upp.

Såg ju helmysigt ut det där Shrue. Vad är det för marsfart på en sån där?

Oklart, men han är ju mer av en sprinter än långdistanslöpare iaf. Helst ska det vara korta rusher på 25m, då kanske han kommer upp i typ 25km/h (enbart en uppskattning).

Tillbaka
Topp