Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Glad midsommar på er. Själv krigar jag mot en miljon fästingar. Men jag har iaf en stabil bas!
IMG_20170623_150156.jpg

Hej,

Jag är en glad 38 årig nybörjare som just beställt en HT Canyonhojj och undrar vilka som är bästa ställena kring Uppsala för att köpa cykeltillbehör, samt om det är några cykelträffar kring Uppsala i Juli där man kan träffa andra och cykla på fina ställen?

hsb sa:
Hej,

Jag är en glad 38 årig nybörjare som just beställt en HT Canyonhojj och undrar vilka som är bästa ställena kring Uppsala för att köpa cykeltillbehör, samt om det är några cykelträffar kring Uppsala i Juli där man kan träffa andra och cykla på fina ställen?

Finns ju en mängd olika cykelbutiker att köpa tillbehör i. Velotek, Sportson, Team Sportia, XXL plus några till mindre aktörer. Vilken som är bäst beror nog på personliga preferenser.
Brukar inte vara några regelrätta cykelträffar (om man inte kör för klubb), utan mer spontanträffar som bestäms i den här tråden eller på någon av Facebook-grupperna för cykling i Uppsala.

Den minsta typen av grupp (2st personer) gav sig idag ut för att utforska Hammarskog. Daniel hade redan tidigare lockat med att han skulle visa den superhemliga utförsslingan vid Toran, ett sådant bete tackar man inte nej till och det var bara att trampa till Nåsten för uppsamling.

Högst upp vid Toran finner ni startplatsen (men troligtvis inte resten av segmentet, då det är superhemligt och alldeles omöjligt att hitta)
Photo2017-06-25115359.jpg

Fika vid Vreta udd
Photo2017-06-25122615.jpg

Lite trial vid KBH för att Daniel skulle få ihop de sista kilometrarna
Photo2017-06-25153848.jpg

Härlig tur, och grymt cyklat. Jag vill fortfarande få guidning i Hammarskog...

Själv är jag åter hemma, och har precis börjat få ordning på batterierna i kroppen. Ungefär så där lagom mycket att jag orkar ta en ta en till öl iallafall.

Fint tramsat vid KBH Shrue och dnl.

Jag har lite kommit av mig lite med cyklandet men rastade gubbsoffan och hunden en sväng ikväll. Det var trevligt. Som en bonus stötte jag ihop med Stånkan på tuff 26" stål-SSHT i Stabbyskogen.

20170626_220038.jpg

/Johan

Jag har träning klockan 8, tyvärr.

Masstart på TT:n låter oerhört spännande men jag tänkte mig nog lite mer sansad gubbhets i Lunsen.

Mysig bild Jojje, riktigt trevliga färger. Jag har själv blivit mer och mer...vet inte om ointresserad är rätt ord, men ja, inte fullt lika sugen på att cykla. Kan delvis ha att göra med att sommaren hittills bjudit på strålande sol när man cyklar till jobbet kl 6, för att sen bytas till spontana uppbyggande jätteregnmoln lagom tills man ska hem. Varje. Jävla. Dag. Då slutar det oftast med att jag bara somnar i soffan istället...

Hursomhaver, kände att jag inte riktigt levererat en sådan där mer ikonisk runda på bra länge, de där ni kallar Loftbergare. Så igår smidde jag planer. Hela Uppsala skulle mappas in. Så blev det dessvärre inte riktigt. Tiden rann iväg, och plötsligt var jag fortfarande på fel sida ån med tanken 'åh helvete, jag borde sovit för en timme sen...'. Trots att jag kortade ner det hela, blev det igår iallafall klart godkända ~67 km. Blötare än väntat och segtrampade filmjölks-partier tog musten ur benen.

En monsterurladdning med bilder på lutande cyklar följer givetvis:

Start på hemmaplan så klart, Stordammen med sliten Stumpy i förgrunden.
IMG_20170627_165433-01.jpeg

Lite mer Lunsmys.
IMG_20170627_171700-01.jpeg

Via en kort sväng genom Lugnet, fortsatte jag turen upp på Kronåsen. Utsiktsbild ett måste.
IMG_20170627_174925-01.jpeg

Först hade jag tänkt köra på rätt bra på Gulan. Första gången jag skulle bränna av hela i år. Dessa små godingar satte gudskelov stopp för det. Det var benen glada över.
IMG_20170627_180757-01.jpeg

Efter Gulan och ett varv i Graneberg, testade även jag på den nya sista etappen av Vårdsätra-strandpromenaden. Episkt snyggt bygge! Här vill man nästan ta en öl, eller åtta.
IMG_20170627_184920-01.jpeg

Fullt liv på fåglarna i Dalkarskärret i Hammarskog. Men knappt en krusning på vattnet. Flugor då? Jo som fan. Överallt.
IMG_20170627_191335-01.jpeg

Hade ett svagt minne av att det skulle finnas nåt vid Toran. En stig eller nåt. Jag hittade iallafall en skylt. Fullgod början.
IMG_20170627_192643-01.jpeg

Tillslut hittade jag mig upp till toppen, där utsikten var helt okej. Men någon ordentlig stig fanns det då fan inte.
IMG_20170627_193325-01.jpeg

Efter kryssade genom kohage kom jag till Vreta Udd(e?). Godis som energipåfyllning typiskt bra.
IMG_20170627_194827-01.jpeg

All cykling som kan ske precis intill Ekoln är bra cykling. Hittade en perfekt klippa att träna drop på strax innan detta också. Film kanske kommer.
IMG_20170627_194345-01.jpeg

Sen vidare för att hitta dnl's klippa. Mustig!
IMG_20170627_205007-01.jpeg

Uppsprickande molntäcke i kvällssol över Stabby och Skärfälten.
IMG_20170627_205537-01.jpeg

Nu blev jag lite förälskad. Gosekalvarna var väldigt intresserade av svettig långhårig lycraman. Ja förutom en då, som mest var hungrig.
IMG_20170627_205732-01.jpeg

Sen bar det av på kort sväng genom Nåsten. På höjderna var Ekensberg - Fäbodarna riktigt torr.
IMG_20170627_211211-01.jpeg

I svackornas standardlerhål, not so much...
IMG_20170627_211856-01.jpeg

Därefter blev det mer eller mindre hemåt. Ja, jag drog till Kung Björns och brände av 45 sekunder uppför då. Men sen hemåt!

Jag vore ju inte jag, om jag slutade mitt bildursinne redan där, och med tanke på dagens fräsiga väder, var jag bara tvungen att hinna ut på en kort runda idag igen.

Började försiktigt med asfalt i solskenet. Här via Danmark vidare mot Fäbodarna och Mora Stenar. För att slutligen ta mig in bakvägen till Lunsen.
IMG_20170628_172547-01.jpeg

Plötsligt var jag på väg mot Fläktanstugan.
IMG_20170628_180818-01.jpeg

Långkärrets spång döljs som vanligt av sin karakteristiskt gröna mystik.
IMG_20170628_181754-01.jpeg

Det var lite blått på himlen. Lite.
IMG_20170628_181655-01.jpeg

Närmar mig korset för att vika norrut genom Lunsens östra delar.
IMG_20170628_182053-01.jpeg

Fortfarande gott om surhål och lera, trots dagens torra väder.
IMG_20170628_184524-01.jpeg

Det var nog allt från mig för denna gång.

Förresten, vem är den hemliga Hallsjö-handlande snickaren som hänger här? :O

Skål!

// Erik

Masstart i Gin och tonic låter trevligt, tycker detta borde ske på regelbunden basis resten av sommaren. Tyvärr (ja, egentligen inte kanske) är jag i Götet för tillfället, så det får bli en annan gång.

I övrigt får någon se till att stoppa Loftbergs framfart i skogarna när jag är borta, innan han förstör min semester...

IMG_0467.PNG

Shrue kommer inte kunna njuta av sin cykelsemester nu utan kommer ligga och vrida och vända på sig halva nätterna när Lost KOM-mardrömmarna slår till ;-)

Stravahets är så 2013!!!! Går det inte att cykla för det är skoj? Om man nu tycker det är skoj att cykla, vilket jag inte gör. Men Gin och tonic är kul och finska dessertviner!!!

Conan arkivarien sa:
Stravahets är så 2013!!!! Går det inte att cykla för det är skoj? Om man nu tycker det är skoj att cykla, vilket jag inte gör. Men Gin och tonic är kul och finska dessertviner!!!

Cykla gör man väl för att man måste, inte för att man faktiskt vill? Själv kompenserar jag mina korta hetsjakter med väldigt många och väldigt långa fotopauser. Så snittmässigt är jag nog långsammare en genomsnittsfarbrorn (och gumman).

GT är för övrigt alltid rätt, oavsett situation. Att kombinera med psykling låter särledes lämpligt. Dags att ha grogg i vätskeblåsan på nästa tur tror jag.

Planen är att träffas 10:00 på lördag. Var pratade vi aldrig om men om inget annat sägs så är plantis ett bra alternativ.

Jag kommer! Eller försöker iallafall befinna mig vid Plantis i tid. Så länge det är sant gubbtempo som gäller.

Slog för övrigt ihop lite Vreta Udde-drop med dagens Lunsen-träning, video nedan:

Och några få stillbilder hann jag med:

Fredag sa någon? Javisst, i skogen sa jag!
IMG_20170630_181000.jpg

Motivationshöjande vätskeersättning.
IMG_20170630_180717.jpg

Mmm, delikat häll.
IMG_20170630_181210-01.jpeg

Droppa genom björkris är också en sport.
IMG_20170630_200051.528-01.jpeg

Ses imorgon!

// Erik

Jag tror egentligen inte Jojje existerar på riktigt. Han är bara ett påhittat sagoväsen som är till för att teasa oss andra. Bilderna är så klart stulna.

Skämt åsido, trist så klart, men så är det ju ibland. Nästa gång så!

Tack för igår grabbar! Kul med både nya stigar och nya ansikten att cykla med :)

Paus #1, efter s-guidning längs för mig okända nya småstigar samt Andkärrsleden.
IMG_20170701_103048-01.jpeg

Paus #2, påfyllning vid Fläktanstugan. Broms fanns det gott om också.
IMG_20170701_105904-01.jpeg

Fågeltornsview. Vad hände med de där domedagslika regnmolnen som skulle krossa berg och dränka dalar, som SMHI hade utlovat?
IMG_20170701_110039-01.jpeg

Vid stigs ände, efter Moralund. 'Vaf*n, har vi bara kört 1 mil?'.
IMG_20170701_113654-01.jpeg

Via Stordammen och lite andra småstigar tillbaka till Plantis.
IMG_20170701_125622-01.jpeg

Nu måste jag få cykeln servad och kroppen gladare. Hur är det med handen idag förresten, dnl?

// Erik

Till Bansheekillarna Jag mötte i Berthågaskogen. Hunden Honey är upphittad. Bara något hundratal meter från där vi sågs.

/Johan med den gamla labradoren

Missade gubbcyklingen i går tyvärr.
Var ute i Lunsen i dag, ungefär vid stigen till Fläktanstugan skådade jag mitt livs första mård!!
Screenshot_20170702-200617.png

Körde även Andkärrsleden, första gången på flera år, fint hantverk :-)
20170702_120147.jpg

Edit: Minken på bilden har inget med händelsen att göra

Senast ändrad:
Det ser ju verkligen kul ut. Tack för bilderna! Hade gärna hängt med, men samma som Johan, familjen...

Undrar bara över en sak: vad hände med Gin Tonic?

Tillbaka
Topp