Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Pimpade cykeln med vattenflaskhållare, får se om det håller en tur eller två!

Bilagor

• IMG_20170802_163109.jpg
    IMG_20170802_163109.jpg
    227.7 KB · Besök: 58
För en månad sedan var jag med familjen och semestrade kring Mayrhofen i Österrike. Eftersom en av dagarna vi cyklade på var en torsdag så måste jag ju lägga upp en liten film från resan.

Fint filmat Shrue!
Men har inte du fullt upp med Grenserittet?

För egen del satte jag plattisar på Inbreden idag. Den blev inte ett dugg roligare för det.

20170804_192318-01.jpeg

Är det Dee Dar som gäller om man är sugen på att bygga billig stig-HT.

/Johan

Jag och Neil rekade linjer i Gozzis idag. Båda fick äta sand. Ordentligt.

Kolla min Instagram och Neils. ( @martinpetren och @velotek.se )

Bilagor

• IMG_20170804_165848.jpg
    IMG_20170804_165848.jpg
    508.4 KB · Besök: 129
Fy fan va jag ligger efter nu. Två filmer från Shrue att syna i sömmarna och tre egna turer jag glömt dela något från. Men Neil's och WSB's kaos i gruset har man hunnit se iaf, galet!

Ni är nog faktiskt inte riktigt kloka WSB! Dock kul att se att ni två kan ramla ibland också ;-)

Jojje, man ska inte cykla ht på stig helt enkelt! Min Vitus är jätterolig att öva bunny hopp och bakhjulsåka med och om man råkar bli sugen på att ut och rulla lite och leta nya stigar i slätlandskap, men vid första roten skiter det sig :-P
Du har ju dock vanan och styrkan för sånt. Jag nöter hellre sadel på fs!

Apropå sadel har ju min på Enduron varit lite trasig sen jag köpte den, men idag köpte jag tillbaka min sadel från Stumpjumpern då han tydligen kört med en annan. Perfekt med en som redan är inkörd av mig själv!

Fin film Shrue! Vyerna är ungefär som från åsen...

Senast ändrad:
Förutom utvalda delar av Morga och Gozzis, samt (nya) Gula Stigen, har jag svårt att se vart en HT oavsett hjulstorlek skulle kunna ses som 'snabb' runt Uppsala. Men så har jag ju blivit lat, långsam och fullständigt heldämpalized...

Det kan ändå vara rätt så skojigt med HT (på sina ställen). Tycker det år kul med direkt kontakt med marken ibland. Jag har ju cyklat en hel del med min 26" Soul i år. Snabb är jag dock inte (men det beror inte på cykeln).
@Johan: Har du kikat på Commencal? till exempel meta Meta HT AM Cromo https://www.commencal-store.com/cadre-meta-ht-am-crmo-black-2017-c2x19925176 (vilket namn...). De har ju rea nästan jämnt.

Tänkte röra mig till Lunsen nästa vecka någon gång för första gången. Någon som har nåt super tips på vilken stig man borde testa först? Länka gärna till Strava om den rutten finns med där. Gillar Nåsten TT så lite den typen av stig vore kul. :)

Är också inne på HT, tänker mig en Orange Crush. De är bra pris på och de lär palla Shrue-to-flat också :) Eller heter det huck-to-flat?

Det är sjukt bra att köra HT för att träna upp förmågan att hitta grepp, framförallt uppför. Funderar på att köra flats på min också, också bra att träna på ibland!

SpriCo sa:
Tänkte röra mig till Lunsen nästa vecka någon gång för första gången. Någon som har nåt super tips på vilken stig man borde testa först? Länka gärna till Strava om den rutten finns med där. Gillar Nåsten TT så lite den typen av stig vore kul. :)

Upplandsleden från Flottsund till Lunsentorpet är bland de roligaste och lätt att hitta. Sedan finns det massor av roliga småstigar i västra- nordvästra delen.

WSB sa:
Är också inne på HT, tänker mig en Orange Crush. De är bra pris på och de lär palla Shrue-to-flat också :) Eller heter det huck-to-flat?

Det är sjukt bra att köra HT för att träna upp förmågan att hitta grepp, framförallt uppför. Funderar på att köra flats på min också, också bra att träna på ibland!

Efter 6-7 år på enbart FS fick HT något slags romantiskt skimmer över sig i mina tankar. Tänk så kul jag ändå hade på den tiden jag körde HT...
Jag byggde ihop en HT i vintras. Det var roligt c:a tre turer sedan började jag leta FS-ram. Den jag har nu med 80mm slag och DW split pivot är nära nog rapp som en HT men komfortabel som en riktig gubbsoffa. Helt perfekt för Uppsala terrängen. Det finns några tokdropp som jag inte vågar köra med den men överallt annars är den precis lagom.

Det låter inte helt fel faktiskt S! Tror också skarpt på något kortslagigt för Uppsala terräng, n+1, men samtidigt tror jag på HT för direktkontakt med marken för att få kämpa lite :)

Jag har ju både min gamla 26" Scale och min 29" Greed, men ska jag ut i stök faller valet oftast i 9 fall av 10 på Stumpjumpern. Ska det pressas uppför, eller köras i Morga kan jag dock ta min Greed. Blev ju inte så mycket till Långloppscup för mig i år, annars hade nog fördelningen sett annorlunda ut. Det är ju en fröjd att veta att man får ner 100% av kraften när det väl gäller. Typiskt extra roligt på de obligatoriska sista klättringarna på valfritt långlopp.

Slog mig att jag bara varit vid Torpet en gång i år med HT. Och det var i snö...
IMG_20170805_203207.jpg

Intressant HT-diskussion.

Ja, det kan nog definitivt vara en släng av romantiskt skimmer jag har men jag kommer ihåg min Singular Buzzard som riktigt kul även om FS alltid är snabbare på stökstig.

Ska kolla in Commencal och deras evighetsrea :)

Korkat att sälja den här
buzzard.jpg

/Johan

Jag gillar ht. Det jobbiga är övergångarna mellan fs och ht där första timmen alltid mest är smärtsam, både fysiskt och psykiskt.

Håller faktiskt som bäst på att piffa till min fs-Bird för Köp och sälj. Har tappat cykelpeppen och ska nöja mig med att motionera på ht:n ett tag. Tell ya friends!

Hetsjägar´n sa:
Håller faktiskt som bäst på att piffa till min fs-Bird för Köp och sälj. Har tappat cykelpeppen och ska nöja mig med att motionera på ht:n ett tag. Tell ya friends!

Åfan, det var tråkigt. Men vi kanske kan bilda en klubb för tappade cykelpeppar :)

/Johan

Mitt pepp har sakta mattats av i och med kraschen som bet knät hårdare än jag först trodde. Rätt tajming dock, då jag strax går på praktik och säsongen i Uppsala löper mot sitt slut. Nu handlar det bara om att rulla in dom där sista viktiga kilometrarna innan man kliver ombord!

Alla skulle få ny pepp om vi hade lite mer liftassisterad utförsåkning här ?
Jag är mest sugen på att åka till såna ställen iaf, men har inte riktigt tiden och det lär inte bli bättre nu under skördetider...

Var iaf en sväng till Gozzis idag och körde allt som Martin och Neil inte körde!
Lyckades dessutom undvika regnet helt och hållet!

Brongest? Nä, inte värst...
20170806_095251.jpg

Ny färggrann hjälm fyndad på KoS!
20170806_113903.jpg

Inte alls lika ny broder glider fram på ett ställe där jag länge önskat mig en stig och där det tydligen redan fanns en...
20170806_1036490.jpg

Håller med om att en kortslagig FS troligtvis är det effektivaste vapnet i Uppsala. Men det tar ju emot att ha två FS med någorlunda lika slaglängd, då känns det mer berättigat med en HT samt en FS.

Hur som helst blir det ju inte många mil på HTn, men den är bra som back-up ifall man hamnar i rambrotts-tråden ;)

Tillbaka
Topp