Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Sjukt mycket folk i Lunsen. Inklusive ett gäng från CK Uni.

Fick också en kommentar från en herre med hund att ”Det fick vara nog med dumheterna”, stannade och pratade lite och vi önskade tillslut varandra en trevlig fortsättning på våra respektive turer.

Jag gjorde ett utlänsbesök och cyklade i Hansta [1] istället. Parkeringen var överfull, infarten igenproppad av parkerade bilar, knöfullt på och runt Bögs [2] gård och helt tomt i skogen. Gillar inte Stockholmare skog?

[1] Tänk Järvafältets förlängning norrut. Precis utanför Stockholms kommungräns och därmed öppet för mtb.

[2] Döpt efter ett gammalt ord för vägkrök, ”där vägen böjer”.

Fick också en kommentar från en herre med hund att ”Det fick vara nog med dumheterna”, stannade och pratade lite och vi önskade tillslut varandra en trevlig fortsättning på våra respektive turer.
Det var CK Uni barn och ungdom som var ute idag. Jag är med där som förälder. Särskilt mycket cykling för egen del blir det däremot inte...

Friday night lights.
Fast det är ju måndag, och mer kväll, och bara ett lyse.
Monday evening light…
8AFF651B-D19D-400C-880C-633C9A1A98E1.jpeg

Det är därför man ska vara ute 7.50, mitt enda sällskap nu på morgonen var ett gäng småfåglar och en stor uggla.

Fick faktiskt möte av en gående mitt i Svinskinnsskogen 07.10 på väg till jobbet igår! Han var trevlig och hejade glatt och jag med ? Har förövrigt cyklat till jobbet hela veckan för bilen är trasig och jäklar vad jobbigt det var efter några dagar när man knappt cyklat i år! Har 14-17 km till jobbet och har haft som mål att hitta kortaste vägen genom Svinskinnsskogen så man haft nåt kul projekt under tiden ?
20221014_071633.jpg

Alltså, här har man laddat för lite ensamsegling i Nåsten i typ fyra år. Och vad händer!? Ett helt jädra luciatåg av pannlampsjoggare kommer och stör friden på Rödmosseleden. Blev ju tvungen att planera om för att slippa trängseln.

Kan också konstatera att cykelskills är färskvara och att mina passerat bäst före-datum för längesen. Vinglade runt i knapp styrfart och var mest rädd för att trilla och bryta lårbenshalsarna.

Och inte är pannlampsbatterier som fina viner, så de blir bättre med lagring. Ena lampan slocknade efter 20 minuter. Fast jag är nästan säker att jag hade laddat batteriet 2018 eller -19

Nåja, hunden uppskattade tilltaget i alla fall.
20221017_191054.jpg

/Johan

Alltså, här har man laddat för lite ensamsegling i Nåsten i typ fyra år. Och vad händer!? Ett helt jädra luciatåg av pannlampsjoggare kommer och stör friden på Rödmosseleden. Blev ju tvungen att planera om för att slippa trängseln.

Kan också konstatera att cykelskills är färskvara och att mina passerat bäst före-datum för längesen. Vinglade runt i knapp styrfart och var mest rädd för att trilla och bryta lårbenshalsarna.

Och inte är pannlampsbatterier som fina viner, så de blir bättre med lagring. Ena lampan slocknade efter 20 minuter. Fast jag är nästan säker att jag hade laddat batteriet 2018 eller -19

Nåja, hunden uppskattade tilltaget i alla fall.
Visa bilaga 587945

/Johan

I Lunsen var det lugnt och skönt i kväll. Det är något avkopplande med att cykla i knapp styrfart i en mörk skog.

Jojje, känslan säger att du inte har så dåliga skills som du säger! Men jag förstår vad du menar för känner exakt likadant... Rädd för minsta hala sten och försöker knappt på "svårare" hinder. Kollar tillbaka på bilder när man körde SBR och det känns ju rätt långt borta. Minst sagt ?

Förövrigt såg jag direkt en gammal Vätternkamrat som misstänkt med pannlampa och jodå, kollade Strava och han var ute och sprang långt som vanligt! Finns säkert under något namn här på Happy också, men cyklar mindre än oss nuförtiden ?

Festligt med enduro-mc spår i Lunsen

8AD3BFB1-3898-4990-8A92-E61B76B1F348.jpeg

Inte bästa bilden, men svårt att hitta något som otvetydigt är just mc och inte mtb. Det mesta är rejäla sladdspår och gaspådrag…
A9BD54A4-4B3C-44D2-9B7B-E2BC0307DA91.jpeg
F56FF822-31F7-4CFC-B91D-AC0C29356D28.jpeg

Senast ändrad:
Nu när kommunen (eller snarare Bjerking som på uppdrag av kommunen bränner runt med fyrhjulingar i Lunsen) så är det väl klart att en och annan kan få en idé. Det är ju det som blir problemet, när man bygger i Lunsen så minskar nog respekten även för reservatsdelen tyvärr.

Apropå cykling, gnällgubbar och Lunsen, skulle det finnas intresse för lite sällskapscykling i helgen? Typ söndag förmiddag (måste bara stämma av hemma).

Min nyvaknade entusiasm för skogscykling har hittills bara resulterat i soloturer (med hund) i mörker. Det vore kul med omväxling.

/Johan

Hade gärna följt med, mest för att bli förnedrad av Mårten, men FM är körd. Nästa gång.

Borde funka för mig med. Har eventuellt en total nybörjare med mig men i så fall kan vi vara lite psuedosociala vid starten så drar ni bara iväg om det går för långsamt.

@JojjeM om du vill värma upp riktigt riktigt långsamt på lördag EM innan du ska tampas med Mårten och S på söndag så är det bara att höra av dig.

Mina värdeord (som tagits fram med ett gäng managementkonsulter från Stockholm) är kort, långsamt & otekniskt.

Borde funka för mig med. Har eventuellt en total nybörjare med mig men i så fall kan vi vara lite psuedosociala vid starten så drar ni bara iväg om det går för långsamt.
Det är bara bra, då kanske jag överlever. Jag behöver träna på att vara social efter att ha suttit mestadels hemma i snart 3 år…

Vad menar vi med förmiddag förresten?

Tramscyklade några ”features”, ? och borde hållit mig till det. Cyklade en sväng och det var fruktansvärt. Halt, tungtrampat och folk i skogen.

Tillbaka
Topp