Tour de France 2010 - Vem vinner

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Cav efter målgången...
>

Efter dagens målgång var han nog inte så sur.. :)

ÅL skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > har hittat en 700 meters
> > grusvägsbacke med 17% lutning
>
>
> Va? medel eller max lutning? Sverige eller?

Max, med reservation för att min Edge inte visar rätt, skulle gissa 10-12 snitt. Kan återkomma när jag laddat ner filen med mer exakta mått. Höga Kusten har många och långa grusvägsbackar, rena CX-paradiset, även om jag åker omkring på en mtb nu. Backintervaller är liksom utgångsläge, iallafall där vi bor.

freddan skrev:
> äsch, backar runt 10-12% och 500-800 meter långa
> finns det ju gott om. :)

Ja. Här kommer dom med två km mellanrum:)

Är det någon vänlig själ här som har tips på sajter med bra sammandrag och analyser för varje dags tävling?

Senast redigerad av en moderator:
Naugas skrev:
> Är det någon vänlig själ här som har tips på
> sajter med bra sammandrag och analyser för varje
> dags tävling?

http://www.cyclingnews.com/

Exempelvis dagens etapp: http://www.cyclingnews.com/races/97th-tour-de-france-gt/stage-5/results

Fredagens etapp: http://www.cyclingnews.com/races/97th-tour-de-france-gt/stage-6

EDIT - Fast den här är ju lite roligare förstås, av Bike Snob NYC: http://www.universalsports.com/blogs/blog=Tourtalk/index.html

Freddie L skrev:

> Tråkigt med Cav, kul att Petacchi klarar "egna"
> spurter.

Jaha, där fick man igen. Tur jag inte fick med något lag i manager-spelet i år.

Någon mer som tittar på tooooren med barn i närheten. Mina verkar hur som helst vara totalt dagislobotomerade och kommer springande i 120 varje gång SAS-reklamen går igång, utan undantag. "O Sivan är här..."

Globalistic skrev:
> Klungspurt idag med???

Med den banprofilen är och under första veckan är det väl ingen högoddsare med en klungspurt direkt. Största chansen att det inte ska bli det på en sån etapp känns nästan som att det skulle vara rejäl kantvind.

gabbeon skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klungspurt idag med???
>
>
> Nä, Lance attakerar snart.

Japp, han kör långspurt sista 4 kilometrarna, han glömde sin taktik hemma idag;)

cyklariskogen skrev:
> Nu går det fort, enligt Mark Renshaws mätare
> runt 60 km/h och 450 W. Några fina skarpa kurvor
> där på slutet.

Äh, tråkigt, Renshaws telemetrilänk pajade i slutet, sist den syntes hade han 197 i puls och 900 W, hade varit kul att se hur det såg ut när han drog upp spurten.

Ja Renshaw är för jäkla duktig på att ta sig fram till precis rätt position vid exakt rätt tillfälle. Utan Renshaw skulle Cav knappast ha tagit speciellt många av årets eller förra årets vinster.

Åhh morgondagens etapp blir något att se fram mot. Men jag kan banne mig inte tippa vem som kommer ta hem den.

PROFIL.gif ht=250

Jag tror att det blir lite franskt i morgon. GT-snubbarna väntar ytterligare en dag med att köra i backarna och Fedrigo tar hem det efter att ha varit i utbrytning större delen av dagen. Han spurtar ner Egoi Martinez som tagit alla andra bergspris under dagen och därmed kör i rödprickigt på Söndag.

Gissar på Vinerkorven. Med tanke på hur rutten jag är på att gissa så borde det vara hans "kiss of death" ... ;-)

Skulle vara kul att se någon av de som man väntar sig ska vara med uppe i toppen attackera redan på näst sista stigningen. För att vara touren så ser det faktiskt ut som det inte skulle vara en total självmordsstrategi att attackera före sista stigningen vilket ofta brukar vara fallet då det inte sällan är en platt/lättåkt bit från det att utförskörningen efter näst sista backen slutar och sista backen börjar. Misstänker dock att ingen vågar gå "all in" redan på första bergsetappen utan att de vill se lite hur benen fungerar samt avvakta söndagens målbacke som väl är lite tuffare. Åkare som Gesink, Sastre, Basso eller Armstrong som ju tappat lite inledningsvis "borde" dock kunna vara intresserade.

För en lång utbrytning som håller hem skulle man kunna tänka sig Cunego som ju är helt ofarlig i sammandraget nu och som om han är i hyggligt skick bör klara backarna skapligt.

Svårtippat etapp.

Cancellara, Evans och Geraint Thomas borde klara backarna och vill behålla/ta över gula tröjan.

Annars kan jag tänka mig att åkare som jagar bergspoäng försöker gå loss, Martinez, Pineau, Taaramae... tillsammans med de vanliga utbrytarna som Voeckler och liknande.

Vinokourov kan få fria händer då laget har andra cyklister som kan gå med Contador här. Annars LL Sanchez, Samuel Sanchez, Edvald Boasson Hagen, Cunego... som sagt svårt att gissa hur det går idag.

//j

Då missar jag alla etapper fram till och med onsdag. Semester utan tv :(
Ser fram mot torsdagens etapp
Kommer doch att följa resultaten och denna tråd noga.

Trevligt med lite offensiv åkning även om de riktiga tungviktarna fortfarande avvaktar. Undrar om det blir riktiga attacker i sista stigningen ...

I intervjun de hade tidigare med Evans lät det mer som han funderade på att "spara" krafterna till morgondagen.

Edit: stavfel

Nu har jag precis läst Armstrongs "My Comeback" så nu vill jag se honom långt framme igen. Jag tror det är dags att cykla Leadville 100, så att man kan säga att man fått pisk av Armstrong.

Det viktiga är att Armstrong spöar Vinokourov.

GoranS skrev:
> Det viktiga är att Gotland ställer av de andra
> med en timme i morgon ... ;-)

Tänkte inte på det.

Tillbaka
Topp