Tour de France 2016 - the tråd

Var väl en tittarfråga?
Om hur utbrytaren kunde tappa tid fast han körde i nerförsbacke och dom som jagade körde uppför..?

Eller va det en annan

Ja frågan var ju så dum att man misstänker att det var ett skämt ("Hur kan utbrytaren tappa tid mot klungan när han kör utför och klungan är kvar i stigningen") men svaret från kommentatorn var ju lika korkat ("Det är för att tidtagningen släpar efter lite").

Supertramp sa:
Ja frågan var ju så dum att man misstänker att det var ett skämt ("Hur kan utbrytaren tappa tid mot klungan när han kör utför och klungan är kvar i stigningen") men svaret från kommentatorn var ju lika korkat ("Det är för att tidtagningen släpar efter lite").
Ren och skär lyteskomik.

Senast ändrad:
Börjar inte "lyteskomik" bli lite väl felanvänt nu? 2a gången på några dagar, och x antal dessförinnan. Lyteskomik är när man skämtar OM någon med något handikapp eller liknande, och inte om någon säger något korkat.

me.I.am sa:
Börjar inte "lyteskomik" bli lite väl felanvänt nu? 2a gången på några dagar, och x antal dessförinnan. Lyteskomik är när man skämtar OM någon med något handikapp eller liknande, och inte om någon säger något korkat.

Jag utgick från att svaret inte var seriöst. Det måste vara ett trollsvar på en trollfråga.

Supertramp sa:

Blev irriterad på samma kommentar. Min slutsats blev att kommentatorn har problem med att skilja på tiden och rummet.

Pugilism sa:
Supertramp sa:

Blev irriterad på samma kommentar. Min slutsats blev att kommentatorn har problem med att skilja på tiden och rummet.

Man kanske skall vara lite försiktig innan man kritiserar. Vi vet inte var i rumtiden tidtagaren befann sig. Om det var sista nerförsbacken det gällde så såg den dessutom ganska dålig ut, utbrytaren kanske körde över några maskhål.

me.I.am sa:
Pugilism sa:
Supertramp sa:

Man kanske skall vara lite försiktig innan man kritiserar. Vi vet inte var i rumtiden tidtagaren befann sig. Om det var sista nerförsbacken det gällde så såg den dessutom ganska dålig ut, utbrytaren kanske körde över några maskhål.

Fast man kan ju undvika hela problemet genom att kostatera att antingen a/ dom kör i samma tid (nu) och om inte skulle de som är i fel tid försvinna, eller b/ dom tappar inte i tid för det är bara de som släppt som tappar i tid...

Vad gäller tidsdifferensen så gör även Vacchi en tankevurpa ibland. Typ när klungan jagar utbrytare och utbrytarna ger upp lite så kan man ibland se på helikopterbild att avståndet är väldigt litet fast att det enligt visad differens borde vara större avstånd. Hört några gånger att Vacchi säger "det där kan inte stämma" och när det sedan visas mer "korrekt" tidsskillnad så kommer det "så, nu har de justerat".

Jag antar att tidsskillnaden beräknas på hur långt tidigare utbrytarna passerat en viss punkt. Om man tar som exempel att några utbrytare ligger 5 minuter före klungan på punkt X (alltså att klungan passerar där 5 minuter efter utbrytarna), och att utbrytarna behåller samma tidsförsprång fram till punkt Y och därefter slår av på tempot så kommer tidsavståndet att visas som 5 minuter ända tills klungan passerar punkt Y. Även om utbrytarna skulle stanna och ta en fika vid punkt Y så skulle tidsdifferensen visas som 5 minuter ända fram till klungan passerar utbrytarna.

EDIT: Alltså, om visad tidsdifferens är 5 minuter så var det den skillnaden för 5 minuter sedan.

Jag antar iaf att det är så tidsdifferensen beräknas, har svårt att tänka mig att det görs något slags estimat utifrån gpssträcka och beräknad hastighet.

EDIT2:
Så rent teoretiskt skulle kommentatorn på TV4 lite långsökt kunna syfta på detta. Utbrytaren höll lägre tempo än klungan i uppförsbackarna, men körde hyfsat jämnt på platten samt utför (har jag för mig). Det ger då att, eftersom visad tidsdifferens hela tiden är för varje punkt som klungan passerar, så så länge klungan kör uppför så minskar visat tidsavstånd, medan visat tidsavstånd i de punkter där utbrytaren bränner på kommer att vara konstant, men det visas först när klungan passerar dessa punkter.

Väldigt teoretiskt, det kan dock uttryckas som att "tidtagningen släpar efter lite", vet ju dock inte om det var det som kommentatorn syftade på.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Vad gäller tidsdifferensen så gör även Vacchi en tankevurpa ibland. Typ när klungan jagar utbrytare och utbrytarna ger upp lite så kan man ibland se på helikopterbild att avståndet är väldigt litet fast att det enligt visad differens borde vara större avstånd. Hört några gånger att Vacchi säger "det där kan inte stämma" och när det sedan visas mer "korrekt" tidsskillnad så kommer det "så, nu har de justerat".

Jag antar att tidsskillnaden beräknas på hur långt tidigare utbrytarna passerat en viss punkt. Om man tar som exempel att några utbrytare ligger 5 minuter före klungan på punkt X (alltså att klungan passerar där 5 minuter efter utbrytarna), och att utbrytarna behåller samma tidsförsprång fram till punkt Y och därefter slår av på tempot så kommer tidsavståndet att visas som 5 minuter ända tills klungan passerar punkt Y. Även om utbrytarna skulle stanna och ta en fika vid punkt Y så skulle tidsdifferensen visas som 5 minuter ända fram till klungan passerar utbrytarna.

EDIT: Alltså, om visad tidsdifferens är 5 minuter så var det den skillnaden för 5 minuter sedan.

Jag antar iaf att det är så tidsdifferensen beräknas, har svårt att tänka mig att det görs något slags estimat utifrån gpssträcka och beräknad hastighet.

EDIT2:
Så rent teoretiskt skulle kommentatorn på TV4 lite långsökt kunna syfta på detta. Utbrytaren höll lägre tempo än klungan i uppförsbackarna, men körde hyfsat jämnt på platten samt utför (har jag för mig). Det ger då att, eftersom visad tidsdifferens hela tiden är för varje punkt som klungan passerar, så så länge klungan kör uppför så minskar visat tidsavstånd, medan visat tidsavstånd i de punkter där utbrytaren bränner på kommer att vara konstant, men det visas först när klungan passerar dessa punkter.

Väldigt teoretiskt, det kan dock uttryckas som att "tidtagningen släpar efter lite", vet ju dock inte om det var det som kommentatorn syftade på.

Det där är väl inte helt orimligt, känns logiskt.
.
Happy är sig inte likt, kan vi inte bara gnälla på sånt vi tycker är korkat?

Miss Lycka sa:
Har inte alla cyklar GPS-pod så deras position kan följas i realtid? Då kan varje cyklists hastighet också följas.

Vilken hastighet klungan respektive utbrytaren håller "just nu" säger absolut inget om tidsskillnaden. Och om man på något sätt skulle beräkna utifrån vilken hastighet utbrytaren höll vid en viss punkt så kan man inte använda det förrän klungan passerar samma punkt, och då är man tillbaka på ruta ett.

Det som däremot skulle vara intressant skulle vara att visa typ medelhastighet/tid senaste kilometern t.ex. för klungan jämfört med vad utbrytaren hade på samma ställe, tycker iaf jag. Då skulle man mer kunna se tendenser.

Saknar även mer grafik på vilka som ligger i respektive grupp, inklusive var dom ligger i sammandraget, när klungan splittras upp. Igår var det lite svårt att hålla koll på i vilken grupp t.ex. Froome eller Quintana låg i. Det gällde att vara på hugget och inte missa om någon ev. släppte nån grupp, om dom nu ens visar det.

Så tycker jag det är generellt i sändningar från Girot och TdF när det blir lite olika grupperingar mot slutet av en del bergsetapper. Dessutom skulle det vara intressant att se virtuellt leaderboard lie oftare mot slutet av etapperna - tycker iaf jag.

Miss Lycka sa:
Har inte alla cyklar GPS-pod så deras position kan följas i realtid? Då kan varje cyklists hastighet också följas.

Om TV-produktionen har tillgång till dessa data skulle man tex för en jagande klunga kunna visa skillnad i fart mellan klunga och utbrytare. Alltså skillnad i fart jämfört med var utbrytaren hade då han befann sig på samma ställe.

Senast ändrad:
Såg reprisen på etapp 6 i morse. Finfrukost att se Cav ge Kittel pisk. Yeah! Föredrar helt klart pulshöjande klungspurter framför bergsetapper i snigelfart.

Såg nån intervju med kittel efter målgång, han visade manlighet så Cristina Ronaldo framstår som en riktigt buskig hd-åkare.

Hur gör jag enklast för att titta på min tv?
Axelluxation och asfaltsallergi har förpassat mig till soffan.

Den har internet och är "smart", tanten hade den till sitt xbox, aldrig haft några kanaler. Funkar det att skaffa eurosport player enbart som jag läst nåt om?

Riktigt kul att se Cavendish i högform. Riktigt köttiga spurt.

Har tidigare inte varit något fan av Cavendish men jävlar vad bra och snyggt han kört ?
Och kul med etappseger för Van Avermaet efter kraschen i våras.

Dags för GC-åkarna att börja bekänna färg idag. Kan tänka mig att det inte blir några stora luckor men att en och annan får negativa besked kring sin form.

GoranS sa:
Dags för GC-åkarna att börja bekänna färg idag. Kan tänka mig att det inte blir några stora luckor men att en och annan får negativa besked kring sin form.

Exakt, sortering underifrån så att säga. Undrar om Contador kämpar vidare eller om man släpper fram Majka. Likaså är det väl dags för "hemmaåkarna" T Pinot och R Bardet att visa om de vill vara med i täten eller ej.

Oscar Camenzind sa:
me.I.am sa:

Jag utgick från att svaret inte var seriöst. Det måste vara ett trollsvar på en trollfråga.

Man kan ju strunta i att svara på dumma frågor, om man inte har något bra svar.
Mina smarta frågor kommer aldrig med. :/

Marren sa:
Oscar Camenzind sa:
me.I.am sa:

Det var du som ställde frågan, erkänn!

Raggamuffin sa:

Den har internet och är "smart", tanten hade den till sitt xbox, aldrig haft några kanaler. Funkar det att skaffa eurosport player enbart som jag läst nåt om?

Slår på tv4 eller tv4play om du inte har någon antenn ...?
Och har du ingen antenn stoppar du in en sladd i antennuttaget ...?

hm sa:
Raggamuffin sa:

Måste jag inte ha en box då? Tv4play ska jag kolla, funkar det via tv:ns webläsare?
Jag har inte haft TV sen 2003 när jag flyttade hemifrån...

Raggamuffin sa:
hm sa:
Raggamuffin sa:

Måste jag inte ha en box då? Tv4play ska jag kolla, funkar det via tv:ns webläsare?
Jag har inte haft TV sen 2003 när jag flyttade hemifrån...

Inte om tven är nyare än ca 10år , då har tven inbyggd digitalbox för att ta emot marksända kanaler.
Sen utsändningarna blev digitala behövs knappt nån antenn , såklart beroende på vart du bor . Men random sladd i antennuttaget kan duga . Annars en bordsantenn från classes....

Edit : dom flesta hus o lägenheter har ju antennuttag att ansluta tven till ..

Sen måste du iofs också gå in i tvens meny och söka upp kanalerna.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Marren sa:
Oscar Camenzind sa:
me.I.am sa:

Det var du som ställde frågan, erkänn!
Nope, hade en fråga om Pinot för två etapper sen, men det svaret fick vi väl i dag?

NLC sa:
Intressant analys av gårdagens spurt
http://velonews.competitor.com/2016/07/tour-de-france/slowest-man-won-thursdays-sprint_413832

Inte helt otippat dock att den kommer mha siffror från Dimension Data ;-)

Men ändå klockren. Har man varit i några klungspurter så inser man hur mycket som ligger i att lägga sig rätt, läsa gruppen och inte bränna sina kort för tidigt.
Nu har jag inte sett några effektsiffror på Cav men han är ju en liten lättviktare mot Kittel eller Greipel imho.

Tillbaka
Topp