Tour de France 2016 - the tråd

När ska arrangören inse det vi tittare fattat ganska många år nu, att långa 6-7% avslutningsstigningar slutar nästan alltid med väldigt passiv cykelåkning? Det är för flackt för bergsgetterna, det är för brant för dom andra.

Hade dom haft näst sista stigningen som avslutning hade det varit betydligt mer action.

emmer sa:
DT sa:
Jag vill näthata mot TV4. Har de ett twitterkonto för sina TdF-sändningar eller hur gör man?
Dom har reklamfria sändningar oxå om du kan tänka dig att lägga näthatstiden till att tjäna in pengarna att betala med.

De får naturligtvis ha reklam, men de behöver inte lägga en flera minuter lång reklampaus när GC-favoriterna är 5 minuter från målgång i en HC-stigning.

Fast vem vet, de kanske går till reklam i 85:e minuten i EM-finalen ikväll? Vore faktiskt rätt kul om de gjorde det...

DT sa:
Fast vem vet, de kanske går till reklam i 85:e minuten i EM-finalen ikväll? Vore faktiskt rätt kul om de gjorde det...

Eftersom det är så ointressant i sig så kan de gärna har reklam från minut 2 till 88 för det händer ju ingenting däremellan ändå. Skit som skit liksom. Pest eller kolera-bara välj:-)

Framgår inte det av bilderna ??

Som strandsatt i obygden med "bara" TV4 att tillgå av tillbuds stående sändningsalternativen för TdF så får jag nog tycka att det är bättre än inget även om det blir lite väl mycket "varför gör man så" snack i var och varannan stigning. Samtidigt kommer jag ihåg den sagolika sommaren 2008 när det enda jag hade tillgång till var brittiska Eurosports ljudspår + live timing på TdF & Cyclingnews för att följa när Bjarne och Team CSC lurade skjortan av klabbet genom att låta C Saestre glida iväg uppför Alpe d'Huez istället för förhandstippade bröderna Schleck och snuvade C Evans på segern

Jenny W sa:
emmer sa:
DT sa:
Jag vill näthata mot TV4. Har de ett twitterkonto för sina TdF-sändningar eller hur gör man?
Dom har reklamfria sändningar oxå om du kan tänka dig att lägga näthatstiden till att tjäna in pengarna att betala med.

Dansk tv2 leverade! Synd att jag får gissa vad de säger, bara.

Jag måste uppenbarligen hålla språkskola framöver. 600km danskundervisning!

Jørgen Leth börjar väl bli lite väl förvirrad ibland men Rolf och Ritter är kompetenta.

Jag bytte till fyran när de började prata vildsvin på esp, men sen fick man ju slänga sig på kontrollen igen i slutet. Om de håller sig från otajmade reklampauser tycker jag det är rätt skönt med nya röster.

uppdatering ESP:

Tjöpte ny data idag. Den andra "gick sönder" (av sig självt, det är säkert) igår när ESP kukade...

Provat med 3 olika internetuppkopplingar och vardera av de med mozilla, explorer och Chrome... - funkar - kanske - lite bättre än innan, men faan inte bra. "Eftersändning" eller vid paus i direktsändning så ofta efter ngra minuter står det o rullar ett tag och antingen måste man "börja om" eller så går den till direktsänndingen och så får man trixa därifrån, vilket bara ibland funkar. Slutar ofta med att man får uppdatera och sedan hitta var man va. Typ, lite så.

faaninte OK.

Kan man fakturera ES för gamla datan?

-- tycker Froomes armbåge var skitcool. - fast var det verkligen så nödvändigt, eller moget...

Om ESP fortfarande kör silverlight så bör ett uppgraderat chrome vara det bästa valet. Nya Edge i win 10 stödjer inte silverlight men Firefox gör nog det, kolla tilläggen och uppdatera. Sen är jag skeptisk till ESP streamlösning, ju populärare program/tid desto mer lagg och dc.
Brukar köpa ESP till mobilen när snooker-VM går och det är skillnad på när man tittar, i pc'n då.
Jag har 100/100 till stationär pc med en vass router ändå är det inte bra vissa tider. Testade att streama Netflix trådlöst via Chromecast till tv samtidigt som snookern rullade via tråd på datorn med lagg.

Visst har ESP problem men supporten verkar vara hopkopplad med comhems så.....

Senast ändrad:
Marren sa:
DT sa:
Ja, förutom det här DÖDS-reklampausfiaskot har TV4 varit habila tycker jag. Klart över förväntan.
Håller med.
Håller med om att det är klart över förväntan. Huvudkommentatorn är ju inte briljant men än så länge har han inte irriterat mig alltför mkt. Reklampauser i slutet av etapperna får de dock se till att sköta bättre.

Undrar lite vad Quintanas strategi är - hänga Froome på alla etapper och attackera på Joux Plane och hoppas han kan skapa tillräcklig lucka för att ta över gula tröjan?

GoranS sa:
Marren sa:
DT sa:
Ja, förutom det här DÖDS-reklampausfiaskot har TV4 varit habila tycker jag. Klart över förväntan.
Håller med.
Håller med om att det är klart över förväntan. Huvudkommentatorn är ju inte briljant men än så länge har han inte irriterat mig alltför mkt. Reklampauser i slutet av etapperna får de dock se till att sköta bättre.

Undrar lite vad Quintanas strategi är - hänga Froome på alla etapper och attackera på Joux Plane och hoppas han kan skapa tillräcklig lucka för att ta över gula tröjan?

Vilka attacker vi sett på joux plane, särskilt jompers.... http://happyride.se/forum/read.php/1/463093/463119#msg-463119

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
emmer sa:
DT sa:

Dansk tv2 leverade! Synd att jag får gissa vad de säger, bara.

Jag måste uppenbarligen hålla språkskola framöver. 600km danskundervisning!

...

Hot eller löfte? :D

GoranS sa:

Än så länge har det väl varit lite för flackt för Quintana, möjligtvis undantag i förrgår men han kanske inte var så sugen på att ladda på max ner till mål. Förra året blev ju Quintana relativt Froome bättre och bättre så Quintana är kanske rätt nöjd med att hålla jämna steg än så länge och hoppas på samma trend som förra året?

Kör inte dom stora kanonerna lite på känsla? Känns det bra så försöker dom sticka, inte hur som helst men när det taktiskt är "riktigt". Även dom har ju bättre och sämre dagar. Sen har dom ju säkert även studerat etapperna i detalj för att se vilka partier som kan passa dom, och känns då benen bra så.

Intressant med Froomes ryck i sista utför på etapp 8. Han brukar väl inte gå för bergspriserna? Och bergspriset innan så gjorde han något liknande, han var tvåa efter sin hjälpryttare av de i klungan (kommer inte ihåg om det var någon utbrytare framför). Kanske han kände sig för lite där?

me.I.am sa:
Kör inte dom stora kanonerna lite på känsla? Känns det bra så försöker dom sticka, inte hur som helst men när det taktiskt är "riktigt". Även dom har ju bättre och sämre dagar. Sen har dom ju säkert även studerat etapperna i detalj för att se vilka partier som kan passa dom, och känns då benen bra så.

Intressant med Froomes ryck i sista utför på etapp 8. Han brukar väl inte gå för bergspriserna? Och bergspriset innan så gjorde han något liknande, han var tvåa efter sin hjälpryttare av de i klungan (kommer inte ihåg om det var någon utbrytare framför). Kanske han kände sig för lite där?

Enligt egen utsago testade han att attackera utför bara för att han tyckte det var kul, kunde det hålla in till mål var det bra men det var han ju inte säker på innan han korsat mållinjen i ensamt majestät... Men jäklarns var rädd man var att han skulle krascha i den utförskörningen! ;-)

Är ju själv på glad amatörnivå, men min gissning är att man måste träna en del ändå på att få det effektivt i den där (fula) aeropositionen, musklerna borde jobba lite annorlunda mot "vanlig" aeroställning? Här borde några på forumet som tränar på lite högre nivå kunna fylla i.

Så jag tror ändå att han tjuvtränat på just det, och mörkar det lite - typ hemligt vapen. För Froome och Sky så passar väl taktiken att skaffa ett litet försprång tidigt och sedan bevaka det ganska bra. Och som sagt, näst sista bergspriset tror jag han var uppe och nosade, antingen bara för att testa lite innan sista bergspriset eller att han funderade på att sätta in stöten redan där men ändrade sig.

EDIT:
Nu följer jag inte alla tävlingar minutiöst, men har aldrig sett någon mosa på så länge i den där rampositionen, några tramptag då och då har man ju sett.

Senast ändrad:
Känns som att det antingen är en dag för en utbrytning att gå hem eller, om det håller ihop hyggligt, Sagan. Tror knappast Cav och de andra spurtkanonerna grejar att gå med över Cat 3-stigningen med toppen 7 km från mål.

Inget som TV4/Eurosport rår över, det finns inga bilder att visa. Det franska produktionsbolaget bestämmer när sändningen ska börja, men man kan ju undra varför de inte vill visa allt.

Kan nog bli en kul avslutning: svårt men inte omöjligt att klungan kommer ikapp, stor utbrytargrupp där det kommer att komma attacker i slutet, samt en 3:e-kategoriare nära mål.

Ibland blir såna här mellanmjölksetapper mycket intressantare än vad som på papperet ser ut som episk bergsetapp, men där det inte händer någonting.

NLC sa:
GoranS sa:
Tycker OGE borde ha en rätt god chans, men det beror ju lite på hur cat 3-stigningen klaras av.

Bra tippat! Men heter de inte OBE nu för tiden?

Uppenbarligen. Jag är tydligen (minst) ett år efter min tid.

Noterar f.ö. till min förvåning att mitt tips innan etappen inte var så pjåkigt; http://happyride.se/forum/read.php/1/2475715/2980943#msg-2980943 Lite synd bara att Sagan inte rodde hem etappen. Då hade det nästan varit läge att köpa en lott.

Senast ändrad:
Borde bli klungspurt idag. Ska någon kunna knäppa Cav på näsan eller blir det hans fjärde etappseger under denna upplaga?

Det är väl annars dags för Greipel att visa framfötterna om han ska komma hem med "något" ... Eller är de halvlånga mellandagsetapperna på lördag och måndag kanske bättre lämpade för en gorilla?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp