Tour de France 2016 - the tråd

Jag måste hålla med. Mollema skriver dessutom på sociala medier, undrar vad som hänt om bara han fastnat på mcn, de andra två kört vidare? Ingenting hade hänt.

Jag tycker det klingar ganska ihåligt.

Mcn måste stanna för att människor pressar på, det är det som hänt.

De kör in i mcn. Skyll er själva. Jag menar att de kör in i stillastående mc, hur är det arrangörens fel. Pajjar din hoj i tumultet så jaha. Tough luck. HTFU, hyr en gråterska eller vad happykorrekta termen är.

Sen som froome fulade sig när han ville ha tillbaka sina hjälpryttare, WTF? Vad handlade det om? Jag tyckte karma gav en rimlig payback.

Då är touren nästan död. Yates är ingen TT åkare. Quintana är det inte heller, Mollema kanske kanske kan överraska lite? Tror Froome kommer att ta över en minut på dem alla, Quintana kommer att tappa mer än 2.

Herrarna Froome och Porte (och för den delen ASO) ska nog tacka lyckans stjärna för att dem tredje musketören Mollema hade krut kvar och hel cykel för att köra på resterande del av etappen, vilken tid skulle de annars justerats mot??

Stervelo sa:
Jag måste hålla med. Mollema skriver dessutom på sociala medier, undrar vad som hänt om bara han fastnat på mcn, de andra två kört vidare? Ingenting hade hänt.

De kör in i mcn. Skyll er själva. Jag menar att de kör in i stillastående mc, hur är det arrangörens fel. Pajjar din hoj i tumultet så jaha. Tough luck. HTFU, hyr en gråterska eller vad happykorrekta termen är.

Sen som froome fulade sig när han ville ha tillbaka sina hjälpryttare, WTF? Vad handlade det om? Jag tyckte karma gav en rimlig payback.

Då är touren nästan död. Yates är ingen TT åkare. Quintana är det inte heller, Mollema kanske kanske kan överraska lite? Tror Froome kommer att ta över en minut på dem alla, Quintana kommer att tappa mer än 2.

Nja, i den trängseln.??

IMG_20160714_205811.jpg

Man kan ju tycka att arrangören har en viss skyldighet att se till fri väg.

Senast ändrad:
Arrangörsmissen var ju att inte sätta upp staket, inte ens motorcyklarna kom fram eftersom folk överallt i vägen, vilket i sin tur orsakade kraschen. De skulle väl tagit tiden sista km om helt fair. I om kaoset de skapat iom att inte hålla tillbaka publiken.

Aliide sa:
Arrangörsmissen var ju att inte sätta upp staket, inte ens motorcyklarna kom fram eftersom folk överallt i vägen, vilket i sin tur orsakade kraschen. De skulle väl tagit tiden sista km om helt fair. I om kaoset de skapat iom att inte hålla tillbaka publiken.

Även att en MC från arrangörerna kör över Froomes cykel så den går sönder kan anses vara en arrangörsmiss.

Jag tycker att beslutet att ge Froome och Porte samma tid som Mollema var det minst dåliga man kunde göra givet det som hände.

Kanske att publiken skärper sig lite nu i fortsättningen nu när man ser vad det kan få för konsekvenser eller är det att hoppas på för mycket?

Senast ändrad:
The Loner sa:
Aliide sa:

Även att en MC från arrangörerna kör över Froomes cykel så den går sönder kan anses vara en arrangörsmiss.

Och sedan ger honom en för liten gul cykel med fel pedaler...

Aliide sa:
The Loner sa:
Aliide sa:

BTW Konstigt att inte den efterföljande polis-MCn hann bromsa i tid trots att den hade hydrauliska skivbromsar...

;-)

Letade efter bilden ovan, hitta bara den i ett youtubeklipp. Polis längst fram, 2 motorcyklar med pressfotografer och sist filmkameramotorcykel. Känns som 2 för många och stoppet berodde väl helt enkelt på gummibandseffekt i motorcykelkön. Väck med pressfotograferna när det är så här tajt!

...och så förbannat trångt var det inte på berget, har sett betydligt tajtare publikgator på touren gen åren men då har dom bara haft polis-mc framför och filmat bakifrån eller med helikopter...

Supertramp sa:
Jag tycker att beslutet att ge Froome och Porte samma tid som Mollema var det minst dåliga man kunde göra givet det som hände.

Kanske att publiken skärper sig lite nu i fortsättningen nu när man ser vad det kan få för konsekvenser eller är det att hoppas på för mycket?

Är nog att hoppas på för mycket. Finns alltid för mycket alkohol på topparna. Kan ju hoppas över att de idag skäms ögonen ur sig när de vaknar i morgon bitti och ser sig själva i varenda mediakanal...
Fast det brukar ju visserligen finnas stängsel så att det "bara" är de riktigt fulla skitstövlarna som springer omkring i vägen.

Var ju inte så att det inte fanns tid att sätta upp såväl läktare som ståplatser innanför kravallstaket under loppets gång åtminstone, beslutet att flytta ner målet togs väl tidigt igår liksom. Att det skulle komma publik var väl liksom ingen överaskning?

Tror inte detta var publikens fel, bilden ovan är tagen precis innan vurpan och publiken ger "gott" om plats. Problemet är de 4 motorcyklarna.

The Loner sa:
Är det klargjort att det var en arrangörs-MC som körde över Froomes cykel?
Dvs ingen TV-MC, journalist-MC, service-MC eller ngn av alla de andra, icke arrangörs-MCar, som också är med.

/Håkan

Oklara besked, eller fattar jag trögt? Läst dels att tidsdiffarna vid kraschen gäller, men också att Froome et al fick samma tid som Mollema hade vid målgång? Oavsett vilket, så blir det ju orättvist för några...

Aliide sa:
The Loner sa:
Aliide sa:

Det främsta felet med den gula cykeln var nog att den saknade effektmätare. Froome blev ju helt lost då, ingen aning vad han ska stirra på eller hur hårt han ska trampa. :-)

HåkanC sa:
The Loner sa:
Är det klargjort att det var en arrangörs-MC som körde över Froomes cykel?
Dvs ingen TV-MC, journalist-MC, service-MC eller ngn av alla de andra, icke arrangörs-MCar, som också är med.

/Håkan

Tja, MC utan passagerare. Kanske var en semesteråkare det är ju ändå Frankrike de är i.

Stervelo sa:

Jaha, så du tycker att det inte är arrangörernas sak att se till att hålla vägarna fria s.a. cyklisterna kan få tävla om vem som är den starkaste cyklisten!? Då är det väl bara att köra SM-linjet över Götgatsbacken, längs Västerlånggatan och vidare upp längs Drottninggatan en solig lördageftermiddag. Kommer de inte fram eller kraschar in i något är det bara att HTFU.

Sen håller jag med de som skriver att de borde skickat bort pressfotograferna med en halvmil kvar eller med tanke på publiksituationen.

Tja, jag menar att du är själv ansvarig för att du stannar för saker, eller hur?

Det som är felet här är inget som uppstod under racet. Det uppstod före racet.
Det är inte avspärrat nog.

Det enda då som skulle korrigerats, det var att stryka hela etappen, kan jag tycka.

Men det är tyckande, de gör som de vill. Det är som det är.

GoranS sa:
Då är det väl bara att köra SM-linjet över Götgatsbacken, längs Västerlånggatan och vidare upp längs Drottninggatan en solig lördageftermiddag.

Jag tycker faktiskt att Froomes cykelstil på pricken liknar en stressad hybridpendlare som jag ofta ser uppför Götgatsbacken! Armbågaena ut och samma jättehöga kadens, största skillnaden är att gul tröja istället för bara gul väst.

Asså det här med avspärrningar längre sträcka hjälper föga, såvida man inte spärrar av hela backen. Publiken vill stå nära åkarna, inte nödvändigtvis nära mål, det är ju det speciella med cykelsporten att man kommer så tätt inpå. Var själv på bergstempot på alpe d huez 2004(?) och stod precis där kravallstaketen började, typ 5km innan målet. Där var "folktomt" jämfört med 300m längre ner i backen.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar men är det inte en oskriven regel att man brukar vänta in gula ledartröjan om denna har bekymmer som inte är orsakat av denna själv? Självklart blir det ju lite mer speciellt när det är så nära målet som det var nu och en bergsetapp. Men jag tyckte det såg ut som Quintana, som såg ut att ha svårt å hänga på Froomes tempoökning tidigare, ångade på med allt han var värd efter incidenten tillsammans med några andra tävlande?

Man väntar inte in när det bara är 1 km kvar till målet i en hård HC-backe och alla går all-out. Froome tappade 1:40 på den här incidenten (innan juryn justerade tiderna), alla andra toppåkare kan givetvis inte förväntas slöcykla i flera minuter så nära mål.

Skillnad mot om det händer något på en transportsträcka 10 mil innan mål, då väntas det ibland in. Och ibland inte, och så blir det livliga internetdebatter om det var rätt eller fel.

Tycket iaf det var skönt att tiderna blev korrigerade. Känns som den minst dåliga lösningen av en knivig situation.

Henrik_E sa:
Synd att inte racejuryn följde UCI:s regler. Neutralisering hade varit bättre.

Vad innebär "neutralusering"? Att man tar tiden som cyklisterna hade där incidenten hände? I så fall borde väl resultatet inte skilja så mycket jämfört med som dom gjorde nu?

Senast ändrad:
InlineOla sa:
Tror inte detta var publikens fel, bilden ovan är tagen precis innan vurpan och publiken ger "gott" om plats. Problemet är de 4 motorcyklarna.

Håller definitivt med. Grymt orutinerat att inte ana vad som kunde hända när de ligger 4 MC tätt tätt framför. Är väl (borde iaf) vara välkänt hos alla som arrangerar och är ansvariga att det kan bli stockningar när flera skall trängas på en liten yta. Inte ovanligt t.ex. att klungan tjorvar ihop sig vid avsmalningar.

Det måste varit nära liknande incidenter x antal gånger, och då lett till diskussioner. Man kan alltid diskutera kravallstaket och annat fram och tillbaka, men att det inte är en klar regel att endast en (rutinerad) polis-MC framför cyklisterna vid liknande situationer är ganska sjukt. En MC-polis som rensar framåt och har stenkoll bakåt så avståndet hålls borde vara självklar rutin. Nu var det alltså 4 MC där två av dem skulle hålla balansen för extrapassagerare i låg fart, och den närmast cyklisterna håller koncentration på att kameran är riktad korrekt. Så otroligt klantigt!

Och om det skulle blivit liten fartökning, var då tanken att närmsta MC:n skulle skrika till fotografen framför, som för det vidare till sin chaufför som i sin tur skriker till fotografen framför honom "öka", som då knackar sin chaufför på ryggen, "du, öka lite", och han typ tutar och visar med tecken till MC-polisen att han ska öka... Var väl typ omöjligt för MC-polisen att hålla koll bakåt på cyklisterna, och att han eller dom andra inte reagerade på situationen innan det var för sent, korkat.
Nej, även om det var värre på ett sätt med teambilen som knuffade någon in i taggtråd, så var det här så otroligt mycket mer klantigt.

Ja, jag blir upprörd.

Senast ändrad:
Att totalt friskriva publiken från ansvar tycker jag är tveksamt. Hade det funnits en chans för Mollema och Froome att på ett hyggligt säkert sätt passera Porte såsom publiken stod? Jag hävdar att det inte gjorde det, oavsett om det varit en MC framför gruppen. Därmed stod publiken i mitt tycke för nära då de potentiellt påverkade möjligheterna för cyklisterna att tävla på vad jag tycker är vettiga villkor.

Och, är det fastlagt vad som orsakade inbromsningen? Var det ngn av motorcyklarna som utan anledning helt plötsligt bromsade in eller fanns det en anledning i form av att MC:n längst fram inte kunde köra på som den ville p.g.a. publiken? Om det var det senare så verkar det tveksamt att anta att publiken skulle uppföra sig mer disciplinerat med bara en MC. Och att argumentera för att den enda MC:n skulle ha hållit ett större avstånd till Porte tycker jag också är tveksamt. Jag tror att effekten skulle bli att MC:n körde fram genom publiken som steg åt sidan när MC:n kom för att direkt därefter täppa till i luckan mellan MC:n och, i detta fall, Porte. Om man tror att detta skulle fungera vore det bättre att helt plocka bort alla motorcyklar. Personligen tror jag att det skulle leda till väsentligt ökad risk för kollision mellan cyklister och åskådare.

Om man bortser från aktuella händelsen så är min känsla att gränserna för vad som är OK beteende gradvis pushats under de snart 25 år jag följt cykel på TV gradvis blivit. Med beteende menar jag riskbeteenden, d.v.s. flytta sig väldigt sent för cyklister, springa med cyklister oerhört nära och med fladdrande föremål, etc. Jag är inte säker, men min känsla är att det är så och om man har ett eskalerande problem är det i mina ögon rimligt att man kan behöva ta till åtgärder som inte tidigare behövts, t.ex. i form av mer kravallstaket på stigningar, framför allt avslutningsstigningar och riktigt kända stigningar där det kan förväntas vara extra mkt folk. För jag tror att även om det är häftigt att se cyklisterna cykla upp genom ett publikhav så är det ingen som tycker att det är önskvärt att cyklister blir hindrade från att cykla så fort de vill uppför p.g.a. publiken.

Fast vem skall utmana Froom?
Mollema såg stark ut i går och kanske kan köra tempo?
Lite surt för Mollema som såg stark ut, krånglar sig förbi motorcyklarna och spurtar men fick inget för det.

Så som dom körde enligt bilden längre upp, med den konstellationen så behöver inte första MC:n ha fått tvärstopp. Det blir som en inverterad gummibandseffekt bakåt om 1a gör en plötslig fartminskning, speciellt när dom ligger så tätt. Jämför med klunga vid snabbt avsmalnande väg som jag skrev, 1a cyklisterna kan köra på som vanligt men ju längre bak desto mer stopp och tillräckligt långt bak blir det tvärstopp.

Mycket folk och trångt är inte precis en ny situation, men vad jag sett är det inte speciellt vanligt med 4 MC framför som ligger så tätt, och där endast en har som uppgift att röja väg, de andra är rätt klumpiga ekipage.

Vidhåller att det var otroligt amatörmässigt.

Kristoffer sa:
Fast vem skall utmana Froom?
Mollema såg stark ut i går och kanske kan köra tempo?
Lite surt för Mollema som såg stark ut, krånglar sig förbi motorcyklarna och spurtar men fick inget för det.

Kommer ju fler berg och Froome såg inte riktigt lika rapp ut igår som tidigare, men kanske maskerade han lite inför avslutningsveckan?

Vad gäller GC ser det ut som förra året, Froome dominerade då de första bergsetapperna stort (för att sen bli sämre och sämre). I år har han dessutom lagt energi på att ta väldigt få sekunder på stora ansträngningar så hoppet om en spännande Tour lever vidare.

Om publiken inte står extremt tajt är det mkt liten anledning för ngn MC att över huvud taget ändra farten. Och på fjärde rulle är gummibandseffekten sällan speciellt stor. I alla fall blir det inte tvärstopp. Åtminstone gäller detta enligt min erfarenhet på cykel. På MC låter jag det vara osagt. Så antingen var publiken i vägen så mkt att första MC:n blev tvungen att göra en mkt kraftig inbromsning eller så fuckade ngn av de andra motorcyklarna upp det rejält med en omotiverat kraftig inbromsning. Vilket vet jag inte, men det låter inte helt orimligt att det skulle kunnat vara det förstnämnda.

me.I.am sa:
Mycket folk och trångt är inte precis en ny situation, men vad jag sett är det inte speciellt vanligt med 4 MC framför som ligger så tätt, och där endast en har som uppgift att röja väg, de andra är rätt klumpiga ekipage.
Den första borde vara lite mer "Mad Max" -inspirerad så är problemet ur världen :-)

Jo men en ensam (rutinerad!) MC-polis kan ha bättre koll på att hålla avstånd till cyklisterna. Nu kunde den främsta MC:n omöjligt se var cyklisterna låg när det var som tätast med publik. Hålla korrekt hastighet i blindo är inte enkelt.

De motsvarande situationer jag sett, men då med 1 framförvarande MC så har MC:n hållit avstånd, vilket vid eventuella hinder självklart minskat men tack vare marginalen inte orsakat något. Nu låg dom redan väldigt tätt, alla 4 samt cyklisterna, behövdes inte mycket för att något skulle hända. Som det var så behövde inte främsta MC:n stanna helt för att det skulle sluta som det gjorde. Det räcker med att någon av de bakomvarande MC:arna är nära att köra in i framförvarande och gör en liten panikbroms, sen är det kört.

emmer sa:
me.I.am sa:
Den första borde vara lite mer "Mad Max" -inspirerad så är problemet ur världen :-)

Han körde ju utan hjälm, knappast något föredöme!

me.I.am sa:
Jo men en ensam (rutinerad!) MC-polis kan ha bättre koll på att hålla avstånd till cyklisterna. Nu kunde den främsta MC:n omöjligt se var cyklisterna låg när det var som tätast med publik. Hålla korrekt hastighet i blindo är inte enkelt.

De motsvarande situationer jag sett, men då med 1 framförvarande MC så har MC:n hållit avstånd, vilket vid eventuella hinder självklart minskat men tack vare marginalen inte orsakat något. Nu låg dom redan väldigt tätt, alla 4 samt cyklisterna, behövdes inte mycket för att något skulle hända. Som det var så behövde inte främsta MC:n stanna helt för att det skulle sluta som det gjorde. Det räcker med att någon av de bakomvarande MC:arna är nära att köra in i framförvarande och gör en liten panikbroms, sen är det kört.

Alltså, jag håller fullkomligen med om att det var fel att för många motorcyklar framför gruppen och att det var en arrangörsmiss att tillåta det när det var så tätt med publik. Likaledes tycker jag det var en arrangörsmiss att inte få ut staket på (åtminstone) sista km.

Att den första MC:n inte ser cyklisterna är ju dock knappast en anledning till att den skulle tvärnita och håller den första MC:n farten bör den andra också kunna hålla farten hyggligt, etc. Det som skulle kunna hända är då att Porte inte kan köra så fort som han ville (om den första MC:n kör för långsamt) eller att det blir en lucka mellan motorcyklarna (om den första MC:n kör fortare än Porte).

Så, jag kan bara se två skäl till att (åtminstone) fjärde MC:n ska behöva tvärstanna och det är att antingen så har någon av de framförfarande motorcyklarna ha tvärstannat antingen p.g.a. misstag (orutinerad förare) eller så har publiken helt enkelt varit i vägen och tvingat MC:n att stanna för att inte köra över någon. Jag vet som sagt inte vilket som är fallet, men jag utesluter inte att det kan vara publiken och tycker därmed att enkom och ovillkorligen lägga hela ansvaret på ASO är att ta i.

Kan dom inte köra först med dom här istället ? MC polisen verkar inte kunna rensa vägen ordentligt...
.

Bilagor

• ss1.JPG
    ss1.JPG
    40.4 KB · Besök: 126
Tillbaka
Topp