Tour de France 2016 - the tråd

Partier med 17.9% lutning i slutet av morgondagens etapp. Vem kniper etappvinsten? Maika? Froome? Sprätter Quintana till eller stannar han på Froomes bakhjul imorgon också?

Marren sa:
Cav drar sig ur....bra där....

Greg kommenterade detta i dagens avsnitt på ES och menade att det var logiskt av Cav att inte köra ända in i kaklet med tanke på att hans stora mål var 1) bära gula tröjan 2) Rio OS för vilket han behöver mer vila och bancykelspecifik träning - och han ändå inte har chansen på gröna tröjan.

Antar att 17,9% ska anses vara någon sorts maxlutning. Personligen tycker jag det drar lite av ett löjes skimmer när man snackar om maxlutningar med precision på tiondels procent. Detta då det mig veterligen inte finns någon vedertagen definition för maxlutning och om man låter två olika personer mäta den så kan de komma till resultat som skiljer sig inte bara på tiondels procent utan på hela procent, i synnerhet för lite brantare backar kan man se ganska skiftande siffror. Och att utgå från de värden som någon elektronisk tingest på ens styre momentant visar skulle jag säga kommer att leda till väldigt konstiga uppfattningar.

Även om alla maxlutningsmätningar gjordes utifrån den regeln (vilket jag allvarligt betvivlar) så behövs tydligare specifikation för att få ett entydigt svar.

stage-7-finhaut-emosson.png

Senast ändrad:
Där cyklade jag förra sommaren, på min Touring-Bike. Måste ju kolla på etappen, ett fantastiskt fint ställe !!

Bilagor

• b5.JPG
    b5.JPG
    65.8 KB · Besök: 179
  • b6.jpg
    b6.jpg
    208.3 KB · Besök: 159
  • b7.jpg
    b7.jpg
    241.3 KB · Besök: 182
  • b8.jpg
    b8.jpg
    185.7 KB · Besök: 146
  • b9.jpg
    b9.jpg
    280.7 KB · Besök: 159
  • b10.jpg
    b10.jpg
    179.8 KB · Besök: 160
  • b11.jpg
    b11.jpg
    226.4 KB · Besök: 157
  • b12.jpg
    b12.jpg
    211.4 KB · Besök: 154
  • b13.jpg
    b13.jpg
    295.2 KB · Besök: 154
  • b14.jpg
    b14.jpg
    232 KB · Besök: 150
  • b15.jpg
    b15.jpg
    203.5 KB · Besök: 144
  • b16.jpg
    b16.jpg
    198.2 KB · Besök: 159
NLC sa:
Marren sa:

Greg kommenterade detta i dagens avsnitt på ES och menade att det var logiskt av Cav att inte köra ända in i kaklet med tanke på att hans stora mål var 1) bära gula tröjan 2) Rio OS för vilket han behöver mer vila och bancykelspecifik träning - och han ändå inte har chansen på gröna tröjan.

Exakt. Cav klargjorde i media redan i vintras att han har tre mål i år och det är som du säger gula tröjan, OS i Rio och sedan VM i Doha.
Han har gjort sitt och har jobb att göra annorstädes.
Så Kittel och Greipel får en chans i år också och det ska bli kul att se vem som tar hem Champs-Élysées.

Senast ändrad:
thepoka sa:
NLC sa:
Marren sa:

Exakt. Cav klargjorde i media redan i vintras att han har tre mål i år och det är som du säger gula tröjan, OS i Rio och sedan VM i Doha.
Han har gjort sitt och har jobb att göra annorstädes.
Så Kittel och Greipel får en chans i år också och det ska bli kul att se vem som tar hem Champs-Élysées.

Måste vara ganska jobbigt att plocka med sig hela gatan/avenyn hem. Och frågan är vad parisarna säger när deras paradgata försvunnit. ;-)

Full förståelse för Cav´s beslut men hade varit kul att se honom ta en 5e seger på sista etappen. Han har bjudit på fina spurter i år.

Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är lite osportsligt att sno en massa etappsegrar och sen kliva av utan att vara skadad eller liknande. Det är ett treveckorslopp.

Stewe sa:
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är lite osportsligt att sno en massa etappsegrar och sen kliva av utan att vara skadad eller liknande. Det är ett treveckorslopp.

Jag skulle snarare säga att det är ett antal olika tävlingar under en treveckorsperiod. Det tävlas om gul, grön, vit, rödprickig tröja, det tävlas om etappsegrar, det tävlas om seger i lagtävling och det tävlas om spurtpriser och bergspriser. Om det bara vore en treveckorstävling om den gula tröjan skulle man knappast se några spurtare vara med alls.

Att försöka införa ngn slags regler för att undvika att åkare startar utan att ha ambitioner att fullfölja hela touren tror jag skulle leda fel.

GoranS sa:
Stewe sa:

Jag skulle snarare säga att det är ett antal olika tävlingar under en treveckorsperiod. Det tävlas om gul, grön, vit, rödprickig tröja, det tävlas om etappsegrar, det tävlas om seger i lagtävling och det tävlas om spurtpriser och bergspriser. Om det bara vore en treveckorstävling om den gula tröjan skulle man knappast se några spurtare vara med alls.

Att försöka införa ngn slags regler för att undvika att åkare startar utan att ha ambitioner att fullfölja hela touren tror jag skulle leda fel.

Det tror inte jag, bara att dom får klart och tydligt deklarera att dom ska göra sitt bästa för att fullfölja loppet. sen är det bara skada eller läkarintyg som gills om dom vill kliva av.
Annars får dom inte tillgodoräkna sig ev. etappvinster, poäng, vinstpengar mm.

Busenkelt och rättvist. Annars får han bli en klassikeråkare istället?

Stewe sa:
GoranS sa:
Stewe sa:

Det tror inte jag, bara att dom får klart och tydligt deklarera att dom ska göra sitt bästa för att fullfölja loppet. sen är det bara skada eller läkarintyg som gills om dom vill kliva av.

Busenkelt och rättvist. Annars får han bli en klassikeråkare istället?

Du glömmer bort att det är pengarna som styr.

Det där med läkarintyg och skador har testats i Davis Cup-sammanhang för att få stjärnorna att spela på söndagen i redan avgjorda matcher. Funkade skitdåligt.

Dessutom, hur ska man verifiera att någon gör sitt bästa för att fullfölja loppet? Med en sådan regel som du föreslår skulle Cav enkelt kunna få "lite mekaniska problem" tidigt på dagens etapp, gå ner till servicebilen där det visar sig att Cav måste stanna för att de ska kunna fixa problemet, mekanikern är lite fumlig och Cav kommer så långt bak att han inte kan gå tillbaka till klungan på karavanen och han orkar inte själv täppa luckan. Sen bryr sig laget inte om att skicka ner hjälpryttare för att hjälpa honom tillbaka utan han får köra etappen solo. Han är ingen klättrare och har dessutom denna dag "inte benen", vilket gör att han tappar så mkt att han missar maxtiden.

Ska man även förbjuda mekaniska problem, klumpiga mekaniker, att inte skicka ner hjälpryttare för att köra tillbaka lagkamrater till klungan och/eller att ha dåliga ben? Eller ska man ta bort maxtiden på etapperna?

Är lite speciellt med OS runt knuten och Cavendish satsning på bana också, de flesta spurtarna är ju kvar eftersom de vill ha sista etappsegern och inte kör OS.

Det är ju maxtider på etapperna som man måste klara. Svårt att kontrollera att någon inte anstränger sig tillräckligt. Fast jag ser inte problemet, gröna tröjan + chansen att vinna sista etappen är tillräcklig motivation för att de flesta spurtarna ska köra hela touren.

GoranS sa:
Med en sådan regel som du föreslår skulle Cav enkelt kunna få "lite mekaniska problem" tidigt på dagens etapp, gå ner till servicebilen där det visar sig att Cav måste stanna för att de ska kunna fixa problemet, mekanikern är lite fumlig och Cav kommer så långt bak att han inte kan gå tillbaka till klungan på karavanen och han orkar inte själv täppa luckan. Sen bryr sig laget inte om att skicka ner hjälpryttare för att hjälpa honom tillbaka utan han får köra etappen solo. Han är ingen klättrare och har dessutom denna dag "inte benen", vilket gör att han tappar så mkt att han missar maxtiden.

Jovisst, myglare kan alltid mygla

Jag säger bara att det vore bättre om alla hade som ambition att fullfölja loppet och att det vore som en skriven eller oskriven regel att alla gjorde det efter bästa förmåga.

Komma dit, ta några spurter och sen dra? nej inte sportsligt i mina ögon.
Det blir som att han använder Touren som en träning inför OS och aldrig hade en tanke på att fullfölja.

Hur känns det för Greipel att ta spurten på Champs-Élysées när den bästa spurtaren redan dragit hem för länge sen?

Jag som reklamöversköljd åskådare förväntar mig att se en uppgörelse mellan dom bästa spurtarna även på den sista etappen.

Du har säkert rätt, det är nog svårt att ändra på detta, men jag tror det är bra för sporten om även superstjärnorna kämpar hela vägen.

Stewe sa:
...
Hur känns det för Greipel att ta spurten på Champs-Élysées när den bästa spurtaren redan dragit hem för länge sen?
...

Förmodligen känns det likadant som om den bäste spurtaren aldrig ställt upp alls i touren för att han valt att satsa på OS istället.

Stewe sa:

Antagligen bryr sig Greipel mer om vinsten än den missade möjligheten att slå Cav. Men hur känns det för Kittel att få stryk av Greipel?

Varför begränsa regeln om att göra sitt bästa till att bara gälla fullföljande av touren (och för spurtare?)? Den borde kunna appliceras till att gälla alla cyklister på alla etapper och vid alla spurtpriser och alla bergspriser och i alla olika deltävlingar. Då skulle det bli riktigt sportsligt!

Att vissa cyklister använder vissa tävlingar eller delar av tävlingar som träning är f.ö. inget nytt inom cyklingen. Har funnits sedan Hedenhös dagar.

Svårt för ngn utbrytning att etablera sig idag verkar det som. Å andra sidan är det väl inte helt lätt att gå loss om snittet ligger på 52 km/h.

GoranS sa:
Varför begränsa regeln om att göra sitt bästa till att bara gälla fullföljande av touren (och för spurtare?)? Den borde kunna appliceras till att gälla alla cyklister på alla etapper och vid alla spurtpriser och alla bergspriser och i alla olika deltävlingar.

Nja, det tycker jag verkar lite överdrivet.

Sorry, jag vet inte varför du går igång så? Jag bara luftade en åsikt.
Det låter på dig som om jag förolämpat sporten, typ som att köra landsväg med långa svarta strumpor? :-)

Stewe sa:
GoranS sa:
Varför begränsa regeln om att göra sitt bästa till att bara gälla fullföljande av touren (och för spurtare?)? Den borde kunna appliceras till att gälla alla cyklister på alla etapper och vid alla spurtpriser och alla bergspriser och i alla olika deltävlingar.

Nja, det tycker jag verkar lite överdrivet.

Sorry, jag vet inte varför du går igång så? Jag bara luftade en åsikt.
Det låter på dig som om jag förolämpat sporten, typ som att köra landsväg med långa svarta strumpor? :-)

Går igång?

Om någon uttrycker en åsikt på ett forum och man inte håller med tycker jag inte det är så konstigt om man argumenterar emot. Jag påpekade i mitt första svar att liknande regler som den du verkar inne på funnits tidigare i annan idrott och då gav upphov till en massa myglande (läggmatcher och fejkade skador) samt illustrerade hur verkningslöst det skulle vara i praktiken med ett exempel.

Du kontrar med ett inlägg som jag tolkar som att du tycker att idrottare ska har något moraliskt ansvar att dels underhålla publiken och dels tävla, även om det missgynnar dom i stort. Jag drar då det hela in absurdum genom att föreslå att alla ska åläggas att tävla fullt ut i alla deltävlingar.

Summa summarum: Om jag tolkar dig rätt tycker du att just spurtarna är osportsliga om de inte gör allt de kan för att fullfölja touren men att övriga cyklister är befriade från denna plikt vad gäller andra tävlingar. Jag ser det hela utifrån ett praktiskt perspektiv och har svårt att se att man kan åstadkomma någon förändring i beteendet utan att det blir konsekvenser som är ännu sämre.

Så, nej, jag anser inte att du förolämpat sporten. Däremot tror jag att om man försökte att via regler styra det mot din idealvärld så skulle det bara förvärra det hela.

Det mest osportsliga borde väl vara att typ 90 % av alla som kör touren inte ens försöker sig på en etappseger. De tar vind, hämtar flaskor och skyddar kaptenen istället.

Konkret sa:
Det mest osportsliga borde väl vara att typ 90 % av alla som kör touren inte ens försöker sig på en etappseger. De tar vind, hämtar flaskor och skyddar kaptenen istället.

Exakt, sjukt osportsligt. Dessutom borde sista etappen vara jaktstart så att det tydligt syns vem vinnaren är (har för mig detta faktiskt var ett allvarligt förslag från Sune Sylven nån gång i början av 90-talet)

Inte något av Sunes finare ögonblick i så fall. Tycker annars att han var vettigare än en del andra stolpskott SvD-sporten haft därefter.

NLC sa:
Exakt, sjukt osportsligt. Dessutom borde sista etappen vara jaktstart så att det tydligt syns vem vinnaren är (har för mig detta faktiskt var ett allvarligt förslag från Sune Sylven nån gång i början av 90-talet)

Varje år är det alltid någon nybliven cykelentusiast som lanserar den tanken. V&A brukar alltid få förklara varför det är en usel idé. Vi får se om vi slipper det i år.

GoranS sa:
Däremot tror jag att om man försökte att via regler styra det mot din idealvärld så skulle det bara förvärra det hela.

Nu överdriver du igen. Jag har aldrig påstått att det ska styras mot min "idealvärld". Vad är det för trams?
Jag sa bara att jag tycker det är osportsligt att vissa cyklister kliver av när det inte passar längre. Det är allt.

GoranS sa:
Inte något av Sunes finare ögonblick i så fall. Tycker annars att han var vettigare än en del andra stolpskott SvD-sporten haft därefter.

Nä, får väl hoppas att jag kommer ihåg fel. Tyckte bara det var så typiskt för dem som inte riktigt förstått cykelsportens natur med lag och jag utan fortfarande tror att det är OS-tempo anno 1912 som gäller (i den professionella klungan)

Vad är det jag överdriver? Att jag tror det? Att införande av regler skulle förvärra det?

Jag tolkade det du skrev som att du ser det som idealt att alla alltid gör sitt yttersta för att fullfölja loppet. Du skrev även som repsons på min tidigare uttryckta tveksamhet till att försöka införa regler mot detta att

Busenkelt och rättvist.

Detta tolkade jag som att du tyckte att det skulle införas regler enligt detta. Möjligen är det busenkelt att införa dessa regler. Jag menar dock att efterlevnad av dem blir en mardröm. Och en situation med en massa tveksamma tolkningar kring om en åkare gör sitt yttersta för att fullfölja etapper och om de har tillräckligt ont för att inte kunna fortsätta, etc. tycker jag är värre än att ha en situation där det är OK att kliva av.

Som ett sidospår så tror jag vi har olika definitioner av ordet sportslig. Min definition är något i stil med att man inte ska skaffa sig otillåtna fördelar gentemot sina motståndare eller att tänja på reglerna för att göra det. Din definition verkar även innehålla någon slags underhållningskontrakt gentemot ev. åskådare.

Stewe sa:
GoranS sa:
Däremot tror jag att om man försökte att via regler styra det mot din idealvärld så skulle det bara förvärra det hela.

Nu överdriver du igen. Jag har aldrig påstått att det ska styras mot min "idealvärld". Vad är det för trams?
Jag sa bara att jag tycker det är osportsligt att vissa cyklister kliver av när det inte passar längre. Det är allt.

Men det är det ju inte. Osportsligt alltså.

Var och en är med efter de förutsättningar som passar och eftersom det knappast är en dans på rosor att som "tung" spurtare hänga i gruppetton den sista veckan tycker jag man bör ha förståelse för utövarnas bästa isf åskådarnas. Krasst sett så är det är ingen som resultatmässigt bryr sig om en åkare utanför gruppen med GC-asprianter eller någon av de andra klassifikationerna fullföljer eller bryter en grand tour, det är ju då ändå bara (etapp) segrar som räknas.

Däremot var det ju lite fånigt att som Petacchi 2003 vilja kliva av i första knäppan efter att ha plockat 4 spurtsegrar den inledande veckan på TdF

Det är nog vanligare att cyklister vill bryta men någon sportsdirre tycker att de har kontrakt och skall fullfölja.
De är ju inte fotbollsfjantar!

Peace ! Kolla på EurSport istället, nu är dom i Martigny. Fin Thai-restaurang på torget, nice camping. Man kan ta tåget till Chamonix http://www.mont-blanc-express.com/cms, Cykla Grand-St-Bernard, eller Col de la Forclaz. Eller fortsätta Rhondalen bort och kanske cykla upp till Zermatt, eller Grimsel / Furka pass !?

Tillbaka
Topp