Tour de France 2016 - the tråd

NianGbg sa:
Supertramp sa:
emmer sa:
Har läst om artikeln[/url] och har svårt att någons tro väger tyngre än faktiska försök.
Jag har svårt att tro att Team Sky inte gjort egna tester som visar att man tjänar fart med denna teknik.
Det enda som behövs är väl att Froome själv tror (vet/är övertygad om) att det går fortare och därför känner han att han har en fördel. Hörde nånstans om en skidåkare som tog fram stavar som var 4g lättare än vad alla andra hade. Han förstod i efterhand att det förmodligen inte gjorde någon praktisk skillnad men han kände där och då att han hade ett övertag hur litet det än var...
Eller för att få andra att tro dom är sämre.
Som när Gunde värmde upp inför tremilen med en lång stav (a´la Gustav Vasa...) istället för två som alla andra.
Inte var han snabbare men en och annan annan blev nog lite långsammare av det...

Startlistan från TdF-appen

Bilagor

• image.png
    image.png
    61.7 KB · Besök: 103
Supertramp sa:
I morgon tror jag Froome vinner vilket jag inte lär vara ensam om att tippa så jag säger en tid också: 33 min 15 sek

EDIT: Ny gissning ang tiden

Din första gissning var nog bättre, (30 jämt om jag minns rätt). Dumoulin leder på 31:04 och tror sig bli slagen av Froome.

Från cyclingnews livefeed:

Dumoulin was satisfied with his time trial but is worried that Chris Froome can beat him.
"I’m satisfied but I don’t think it’ll be enough to win the stage, he said immediately after his ride.

"I think Froome in his best form can beat my time. I felt good on the steep bit at the beginning but I felt I was losing a bit of strength on the longer stretches of 3-4%. It’s easy to lose time on a course like this. I did a good time trial but I don’t think it’s good enough to win."

Senast ändrad:
gabbeon sa:
Supertramp sa:
I morgon tror jag Froome vinner vilket jag inte lär vara ensam om att tippa så jag säger en tid också: 33 min 15 sek

EDIT: Ny gissning ang tiden

Din första gissning var nog bättre, (30 jämt om jag minns rätt). Dumoulin leder på 31:04 och tror sig bli slagen av Froome.

Äh jag måste slagigt fel på miniräknaren (man ska räkna på sånt här i excel...), 31:25 skulle det ha varit. Men det blev ju ändå för långsamt.

Jag räknade:
Uppför: 6,5 Watt/kg , 9,5 km med i genomsnitt 6,9% lutning -> ca 25km/
Platten: 5,7 Watt/kg, 5km -> ca 47km/t
Nedför 5Watt/kg, 2,5km ca -5% lutning -> ca 67km/t
Tid = 60*(5/47 + 9,5/25 + 2,5/67) = 31,42 min = 31min 25sek

emmer sa:
Jeppe_E sa:
marr sa:
Diggar att de kör lvg hojjar med clipons.
Det är väl för att det går mest uppför? Aeroeffekten från en tempohoj går nog inte att räkna hem på dagens sträcka?
Var det någon mer än Rodrigues som bytte från tempo till "riktig" när platten i början var slut?
(För det gjorde han väl?)

Ja, men han var nog den enda. Förlorade nog mer än vad han vann

Men vafan, är de alla sopor? Vacchi och Adamson ser inte vad froome gör för fel, froome har uppenbarligen inte heller fattat.
Är de tröga?

När det är blött så är målade linjer snorhala. Nylagt asfalt är riktigt snorhalt när det blir blött, men kan även vara halt när det är torrt, målade linjer på nylagdasfalt är dödshala.

Ändå ser man åkare vurpa på sånt hela tiden. Hur svårt är det? Bromsa eller sväng inte på linjerna!

Jag blir arg när jag ser det. Hade jag varit lika usel så hade jag varit död vid det här laget, tänker på mc då.

Den blöta tt-etappen i girot så klotade folk på den vita linjen i typ sista kurvan i parti och minut, de bromsade på den vita linjen. Det är sånt jäkla nybörjarfel.

Jag har kört mc året runt på irland, jag har kört på blöta vägar mer än halva året, på ett år, 8 mil om dagen. Det regnar fan jämt.

Skillnaden mellan att köra civilt på MC och tävla på cykel är ju att sekunderna faktiskt räknas i det senare fallet (även om majoriteten av MC-folket tycks tro att det även gäller dem)

Sen säger Adamsson att han gör en STOR bedrift om han hänger med klungan sista 10 på Tomas hoj, ja tjena, froome är 3 cm längre än honom, så det är sannolikt att han sitter ok, och i 10 km, snälla. Sopor. Adamsson i det här fallet.

Här ser man betydelsen av starka hjälpryttare.
Froome, Aru, Quintana har flera starka killar omkring sig i princip varje etapp medans Mollema efter vurpan får kämpa ensam.

Fast froome såg lite mör ut, vet vet hur mycket vurpan skadade honom, men ändå vågar inte de som jagar stöta ordentligt förrens det är typ 1 km kvar, då blir det ingen intjänad tid att tala om. Jag får intrycket att de andra gett upp GC ambitioner, det tävlas om 2 och 3 plats, där händer det mycket. 2 och 3an utbytta.

Stervelo sa:
Sen säger Adamsson att han gör en STOR bedrift om han hänger med klungan sista 10 på Tomas hoj, ja tjena, froome är 3 cm längre än honom, så det är sannolikt att han sitter ok, och i 10 km, snälla. Sopor. Adamsson i det här fallet.

Håller med, det var ett jäkla tjatande om det hela sista backen. Klart att det inte var optimalt att inte ha sin egen cykel, men han såg inte ut att sitta tokigt på något sätt.

Har svårt att tro att det kan ha spelat så extremt stor roll att hans sadel var någon centimeter för låg eller så. Då var det nog värre om Thomas inte hade samma datafält inställda på cykeldatorn som han är van vid att stirra på. :-)

DT sa:
Stervelo sa:

Håller med, det var ett jäkla tjatande om det hela sista backen. Klart att det inte var optimalt att inte ha sin egen cykel, men han såg inte ut att sitta tokigt på något sätt.

Har svårt att tro att det kan ha spelat så extremt stor roll att hans sadel var någon centimeter för låg eller så. Då var det nog värre om Thomas inte hade samma datafält inställda på cykeldatorn som han är van vid att stirra på. :-)
Tyckte mest han trampade på lätta växlar, såg ut som en mtb-cyklist emellanåt.

Jag tror att det är skillnad på kassa amatörer och världselit.

För någon som ska prestera på toppen av sin förmåga mot världens bästa cyklister spelar ett par centimeter en stor roll.
Adamsson har varit betydligt närmare världseliten än vad vi har varit.

Dumma eurosport, idag är är enda dagen det inte går att se annat än live... Vad hände under dagen, fall alltså, vem vann, lång utbrytning-vinst ? Antar att Froome behöll gula, förändrat bakom el ej?

Tillbaka
Topp