Tour de France 2017

Tour de France 2017
Henrik_E sa:
NLC sa:
Men är orsaken till jämnheten i sammandraget i första hand att toppåkarna är jämnare eller att etapperna (ännu) inte varit tillräckligt utslagsgivande (eller något annat) ?
Jag svara på din ledande fråga, de hittills minsta marginalerna inträffade alldeles före EPO introducerades och efter att det gick att testa. De flesta läser väl samma sportmedicinlitteratur numera och är ungefär så vältränade och formtoppade som det går att bli.

Nu tänkte jag iofs på de senaste 5 årens upplagor som 3 ggr vunnits av en särskild britt, inte under "the haydays"

Tour de France 2017
Henrik_E sa:
NLC sa:
Men är orsaken till jämnheten i sammandraget i första hand att toppåkarna är jämnare eller att etapperna (ännu) inte varit tillräckligt utslagsgivande (eller något annat) ?
Jag svara på din ledande fråga, de hittills minsta marginalerna inträffade alldeles före EPO introducerades och efter att det gick att testa. De flesta läser väl samma sportmedicinlitteratur numera och är ungefär så vältränade och formtoppade som det går att bli.
Hm, undrar om det där verkligen håller om man börjar analysera siffrorna. EPO-tester dök väl upp 2000 och det har väl även efter dessa i stort sett hela tiden funnits andra sätt att manipulera blodvärden så jag är inte helt övertygad om att eran där EPO fanns men inte gick att testa för skulle vara någon unik period med stora marginaler och att övriga tider skulle vara jämnare.

Tour de France 2017
Jämnheten kommer till stor del av det nämnda "sportmedicinska" och även det tekniska med radio och möjlighet att kontinuerligt och enkelt beräkna sträckor, tider, farter, watt, tidsdifferenser etc. Det blir de små sakerna som avgör och därmed små marginaler.

Imponerande är även det pannben som visas upp, tex Quintana - visst har de hjälp av Wattmätare men ändå.

Den största osäkerhetsfaktor som finns kvar verkar var koncentrerad till de sista kilometrarna, hur och när farten drivs upp och om någon vågar rycka samt om klungan splittras. Det syns rätt tydligt när det trygga fokuset i teamen ersätts med panik och förvirring, då vet man att "the race is on".

Jag tror dock dagens etapp kan röra om ordentligt. Stor risk för misstag utför också vilket är lite läskigt.

Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
Jämnheten kommer till stor del av det nämnda "sportmedicinska" och även det tekniska med radio och möjlighet att kontinuerligt och enkelt beräkna sträckor, tider, farter, watt, tidsdifferenser etc. Det blir de små sakerna som avgör och därmed små marginaler.
Har dessa faktorer ändrats signifikant sen 2012-2015?

Tour de France 2017
GoranS sa:
Kristoffer R sa:
Skulle nog påstå det. 2012 är ju ett bra exempel på hur man tar två tidigare "halvdana" cyklister och vinner med dem med hjälp av modern vetenskap. Var lite av en väckarklocka för hela sporten.

Tour de France 2017
Henrik_E sa:
GoranS sa:
Kristoffer R sa:
Skulle nog påstå det. 2012 är ju ett bra exempel på hur man tar två tidigare "halvdana" cyklister och vinner med dem med hjälp av modern vetenskap. Var lite av en väckarklocka för hela sporten.
Då skulle det alltså tagit fyra år innan resten av världen reagerade och 2016 hade de fattat galoppen och då blev det jämnare och att än fler fattat det i år och det är ännu jämnare?

Tour de France 2017
Henrik_E sa:
GoranS sa:
Kristoffer R sa:

Jag är inte säker men får ett intryck av att cykelsporten har varit (och är) extremt bakåtsträvande i vissa avseenden.

Mycket av det som verkar pågå "nuförtiden" har varit en självklarhet i motorsport i många år; dvs någon form av kontinuerliga racesimulationer och positioneringsdata som alla har tillgång till.

Tour de France 2017
Läser bara liverapporten på Cyclingnews. Matthews snuvade visst De Gendt på bergspoängen. Fullt begripligt med tanke på att De Gendt är den som jagar närmast efter Matthews lagkamrat Barguil i bergspristävlingen. Om det nu var detta som åsyftades...

Tour de France 2017
ohellstrom sa:
Läser bara liverapporten på Cyclingnews. Matthews snuvade visst De Gendt på bergspoängen. Fullt begripligt med tanke på att De Gendt är den som jagar närmast efter Matthews lagkamrat Barguil i bergspristävlingen. Om det nu var detta som åsyftades...

Bra formulerat

Tour de France 2017
Sergei Pauwels (Dimension Data), Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Nicolas Roche (BMC), Robert Kiserlovski (Katusha), Matthias Frank (AG2R), Jarlenson Pantano (Trek Segafredo), Jonathan Castroviejo (Movistar), Brice Feillu (Fortuneo-Oscaro), Tony Gallopin (BMC), Sylvain Chavanel (Direct Energie), Daniel Navarro (Cofidis), Primoz Roglic (LottoNL-Jumbo), Pierre-Luc Perichon (Fortuneo-Oscaro), Amael Moinard (BMC), Rudy Molard (FDJ), Marco Minnard (Wanty Groupe Gobert), Esteban Chaves (Orica Scott), Cyril Gautier (AG2R), Michael Matthews (Sunweb), Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Simon Geschke (Sunweb), Darwin Atapuma (UAE Team Emirates), Dylan Van Baarle (Cannondale-Drapac), Pawel Poljanski (Bora-Hansgrohe), Nicolas Edet (Cofidis), Alberto Bettiol (Cannondale), Ondrej Cink (Bahrain-Merida), Daniel Wyss (BMC), Ben Swift (UAE Team Emirates), Thomas Voeckler (Direct Energie), Michael Gogl (Trek-Segafredo), Albert Timmer (Sunweb)

Gott om utbrytarkungar i den gruppen ja... "The Usual Suspects"

Tour de France 2017
Säga vad man vill om Contador men han är en frisk fläkt i den nuförtiden rätt trista GC-klungan. Han sitter inte o fiser till det är 200m till mål innan han attackerar. Nu ligger han ju 7min efter men han var rätt offensiv även på den tiden han låg i topp.

Tour de France 2017
Till skillnad från alla dom där som sitter o väntar tills de ser mållinjen, har varit en del av den varan senaste tourerna. Valverde är ju inte riktigt GC-material och siktar man "bara" på att vinna etapper tycker jag det är OK att vänta till finishen.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Sen är det ju lättare att få lite spelrum om man ligger 7 minuter efter än 30 sekunder. I det senare fallet är det en överhängande risk att du kommer att bli jagad rätt hårt och risken är att du i slutänden bara bränt krafter på att under en fas i loppet som är rätt långt från mål jobbat hårdare än dina konkurrenter men ändå kommer till avslutningen tillsammans med dem. I Contadors fall är det inte lika kritiskt för de främsta att hålla honom i strama tyglar och då kan han komma fram till avslutningen, vilket i dag i någon mening kanske kan sägas vara foten av Telegraphe, med ett visst försprång och därmed hoppas på en etappseger och/eller att förbättra läget lite i totalen.

Tour de France 2017
InlineOla sa:
Till skillnad från alla dom där som sitter o väntar tills de ser mållinjen, har varit en del av den varan senaste tourerna. Valverde är ju inte riktigt GC-material och siktar man "bara" på att vinna etapper tycker jag det är OK att vänta till finishen.
Nej, med bara åtta pallplatser i GTs och 6 ggr topp-9 på touren är han ingen man räknar med i totalen.

Tour de France 2017
NLC sa:
InlineOla sa:
Säga vad man vill om Contador men han är en frisk fläkt i den nuförtiden rätt trista GC-klungan. Han sitter inte o fiser till det är 200m till mål innan han attackerar.

Du menar till skillnad från sin compadre Valverde?

Hehe...

För all del har vi väl alla lite till mans försökt dricka oss tuffa vid ett eller annat tillfälle, men det är tydligt att gängse prestationshöjande preparat inte har någon större inverkan på folks mentalitet.

Är man en tråkmåns så är man. Contador är inte någon tråkmåns.

Tour de France 2017
GoranS sa:
InlineOla sa:
Nej, med bara åtta pallplatser i GTs och 6 ggr topp-9 på touren är han ingen man räknar med i totalen.

Han har aldrig kunnat gå med dom bästa i de riktigt tuffa bergen och även om han gnetat till sig nån bra placering har jag aldrig sett honom som en riktig favorit till totalsegern på Touren eller Girot.

Tour de France 2017
InlineOla sa:
GoranS sa:
InlineOla sa:

Han har aldrig kunnat gå med dom bästa i de riktigt tuffa bergen och även om han gnetat till sig nån bra placering har jag aldrig sett honom som en riktig favorit till totalsegern på Touren eller Girot.
Aldrig vet jag inte ...
(jag förstår dock vad du menar).

Tour de France 2017
InlineOla sa:
GoranS sa:
InlineOla sa:

Sant, det är ju primärt på Vueltan han har excellerat med konsekventa pallplatser i totalen. På TdF känns det mer som han hamnat i skuggan av andra (antingen som support eller i brist på egen kapacitet).

Tour de France 2017
Mayhem sa:
1888 sa:
Shit va tråkigt, Kittel kliver av
Då kanske Greipel tillsist lyckas upprätthålla sin svit med en etappvinst i varje GT han ställt upp i. Matthews kan lugna ner sig lite och behöver inte gå med i utbrytningar för att ta spurtpriser.

Greipel kan möjligen vinna om Lotto Soudal inte misslyckas med sina uppdrag och Greipel istället väljer att ta någon annans hjul innan spurt...

Tour de France 2017
Contador har varit den klart mest underhållande GC-cyklisten under det senaste årtiondet. En av mina absoluta favoriter.

Trist med Kittel.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp