Tour de France 2017

Tour de France 2017
Ja, det här bygger ju på att alla fattar att det är "Sky mot klabbet".

Det är väl troligen så att huvudklungan "bara" kör tempo tills de kommer till Galibier, men där kan man ju misstänka att någon attackerar förr eller senare. Contador kommer då behöva en större buffert och det är här på Telegraphe den måste byggas upp.

Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
NLC sa:

Kittel verkade nästan borta efter vurpan, såg omtöcknad ut. Som han nätt och jämnt kunde stå upp. Trodde han skulle bryta direkt.

Edit Kittel, inte Kitten :)
Är du säker?
laddaned.jpg

Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
Kittel verkade nästan borta efter vurpan, såg omtöcknad ut. Som han nätt och jämnt kunde stå upp. Trodde han skulle bryta direkt.
Att han hade svårt att stå upp berodde kanske på att ena klossen hamnat ordentligt snett under skon.

Jag förstod förresten först inte vad de tyska kommentatorerna pratade om, eftersom jag hörde att han efter kraschen hade "Problem mit der Schublade" och inte begrep vilken (byrå)låda han hade med sig på cykeln.
Kloss heter visst "Schuhplatte" på tyska. :oD

Senast ändrad:
Tour de France 2017
jesperC sa:
DT sa:
Finns förresten Alpecin i svenska butiker? Är så galet köpsugen på koffein-schampo just nu.
Tyvärr inte, jag har letat överallt.
Verkar ju som pengar i sjön att marknadsföra mot Sverige utan att sälja produkten här?! Rose har ibland skickat med små provflaskor när man fått hem paket från dem men verkar inte heller sälja produkten…

Tour de France 2017
Sixten Fors sa:
Om de inte har något större dopningsproblem och hade 3,6% positiva tester frågar man sig varför cykelsporten anses så genomdopad då andelen fall där är väsentligt lägre.

Sid 10 i https://www.wada-ama.org/sites/defa...wada_anti-doping_testing_figures_report_0.pdf ger att bilsporter bidrog med 471 prover med 3,8% positiva mot cyklingens 22652 prover och 1,1% positiva (sid 6).

Tour de France 2017
GoranS sa:
Om de inte har något större dopningsproblem och hade 3,6% positiva tester frågar man sig varför cykelsporten anses så genomdopad då andelen fall där är väsentligt lägre.
Man kan väl gissa att attityden inom sporten kan liknas vid fotboll dvs "vi har inget dopingproblem för vår sport handlar bara om skicklighet".

Tour de France 2017
Mayhem sa:
GoranS sa:
Man kan väl gissa att attityden inom sporten kan liknas vid fotboll dvs "vi har inget dopingproblem för vår sport handlar bara om skicklighet".
I absoluta tal genomförs avsevärt fler tester inom fotbollen (fler än inom cykel). I relation till antal utövare på hög nivå vet jag inte hur det är.

Tour de France 2017
Emma har det tufft hos bladdermupparna idag. Det här blev inte så lyckat. Tror det hade blivit bättre om Adamson vilade idag. För övrigt är det vansinne att ha målgång utför. Det neutraliserar ju hela klättringen. Fler målgångar uppför, som Lance säger.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
skogsvakt sa:
Emma har det tufft hos bladdermupparna idag. Det här blev inte så lyckat. Tror det hade blivit bättre om Adamson vilade idag. För övrigt är det vansinne att ha målgång utför. Det neutraliserar ju hela klättringen. Fler målgångar uppför, som Lance säger.
Aru skulle nog vara glad om klättringen neutraliserades.

Tour de France 2017
skogsvakt sa:
Varför kollar du på eurosport om du ogillar VoA så mycket? Kolla på TV12/TV4 istället, samma sändning men andra kommentatorer...
Kul med målgång utför! Klättringen skapar luckor som ger en spännande utförskörning!

Tour de France 2017
GoranS sa:
Det är större avstånd mellan 1:an och 10:an i totalen i år än i fjol (drygt 6 min mot drygt 5 i fjol). Å andra sidan, jämför man med 2015 är det betydligt mindre skillnad. Min känsla är dock att det är jämnare bland de som på allvar konkurrerar om pallplatser i Paris.

Går man tillbaka till 1997 hittar man dock en differens på hela 29.46 mellan 1:an och 10:an efter 16:e etappen.

Det är ju inte så konstigt 97 faktiskt. Jan Ullrich spöade ju skiten ur alla det året!
Der Kaiser!

Tour de France 2017
GoranS sa:
Sixten Fors sa:

Sid 10 i https://www.wada-ama.org/sites/defa...wada_anti-doping_testing_figures_report_0.pdf ger att bilsporter bidrog med 471 prover med 3,8% positiva mot cyklingens 22652 prover och 1,1% positiva (sid 6).

Procenten blir missledande, det vore nog mer vettigt att räkna procent av positivt testade _utövare_ och inte antal test. Dessutom är urvalen för snäva med 471 vs 22652. Cyklister testas mycket oftare. Med din logik är sportfiske fullständigt sönderdopat med 7%. :D Bodybuilding och karate hade dock riktigt höga värden 15-17%.

Dock fuskas det hejdlöst i motorsport, men tekniskt och på alla upptänkliga sätt.

Motorsport historiskt har haft samma som cykel, typ amfetamin eller liknande för att kunna hålla sig vaken.

Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
GoranS sa:
Sixten Fors sa:

Procenten blir missledande, det vore nog mer vettigt att räkna procent av positivt testade _utövare_ och inte antal test. Dessutom är urvalen för snäva med 471 vs 22652. Cyklister testas mycket oftare. Med din logik är sportfiske fullständigt sönderdopat med 7%. :D Bodybuilding och karate hade dock riktigt höga värden 15-17%.

Dock fuskas det hejdlöst i motorsport, men tekniskt och på alla upptänkliga sätt.

Motorsport historiskt har haft samma som cykel, typ amfetamin eller liknande för att kunna hålla sig vaken.
Är din invändning alltså att vissa utövare står för flera positiva dopningsprover under samma år?

Tour de France 2017
GoranS sa:
Kristoffer R sa:
GoranS sa:
Sixten Fors sa:

Är din invändning alltså att vissa utövare står för flera positiva dopningsprover under samma år?

Jag förstår inte. Eller så förstår du inte. :)

Min invändning är:

Procenten positiva tester ger inte ett bra underlag till hur utbredd dopingen är inom en sport.

Man bör istället se på procenten positiva utövare och även filtrera på vilken nivå utövaren befinner sig. Lämpligen tittar man på nationell/elitnivå.

Man bör också fundera på vilka ämnen som förekommer.

417 tester mot 22000 är på tok för lite för att ge ett jämförbart statistiskt pålitligt resultat. Det skulle kunna vara det om urvalet anpassats men det är inte troligt.

Jag känner inte till ett enda dopingfall inom toppmotorsport i VM-sammanhang.

Däremot har jag själv testats för alkohol före lopp tom på amatörnivå, det klassas som doping. På nationell nivå kan det nog ge en viss fördel i många grenar att dämpa nerverna något. Likväl kan någon köra bakfull och då hamna i dopingstatistiken.

Med tanke på att toppmotorsport är en högborg för konstant tekniskt fuskande och regelböjning ihop med att teamen bevakar varandra som hökar skulle doping vara välkänt - bla används/användes ju koncentrationshöjande medel för Alzheimerpatienter eller vad det är.

Kanske lite likt de friska norska skidåkarna som maxar astmamedicin.

Men tillbaka, cykel anses ju genomdopad pga en lång historik av fusk och att det rört de absoluta toppnamnen i sporten och även inblandning från förbundet.

Därav menar jag att siffrorna inte ger en sann eller entydig bild av tillståndet i en viss gren.

Tour de France 2017
Jag förstod uppenbarligen inte din invändning men nu tror jag att jag fattar vad du menar. Däremot är jag inte med på varför andelen positiva prover inte skulle vara en skaplig indikator på dopningen inom sporten (med sporten menar jag alla som utövar grenen och som kan dopningstestas, inte bara elitutövare) givet att det inte är så att vissa sporter är bättre på att ta prover på grupper av deltagare där dopning är mer frekvent förekommande än inom sporten i medeltal.

Under några idealiserade antaganden borde man ju göra någon hypotesprövning kring förekomst av dopning inom cykel kontra motorsport givet de gjorda provtagningarnas storlek. Var för länge sen jag gjorde sånt för att jag ska ha någon maggropskänsla för vad det skulle kunna mynna ut i. Sen är det förstås svårt att veta hur nära verkligheten den idealiserade modellen ligger så det är väl inte helt gjutet vad det säger.

Hur som kan man ju i alla fall konstatera att det inte verkar tas så mycket dopningsprover inom motorsport.

Tour de France 2017
Japp låt oss vända blad :)

Konkret sa:
Jaha. Vad tror vi om etappen imorgon då?

Idag såg vi några riktiga stötar mot Froome, men han visade ingen svaghet alls, direkt på hugget. Landa satt dessutom där och malde helt opåverkad och lugn medan Froome själv halade in utmanarna.

Imorgon blir det ju en liknande etapp. Frågan jag ställer mig är alltså då vad GC-utmanarna och deras team kommer prova imorgon? Vad kan de göra?

Tour de France 2017
Alla GC-åkare behöver vinna med lite marginal, även om Froome behöver det minst av alla med tanke på hans styrka på tempo. Nu är det en kort tempoetapp och det kan hända saker på linjeetapperna också, så det är förvånande att han bara bevakar resten av fältet istället för att rycka lite i det. Han försökte visserligen häromdagen utan att få den respons han önskade sig. Tyvärr blir det väldigt tråkigt när han bara bevakar sin ledning med ypperlige Landa som livvakt.

Tour de France 2017
Kristoffer R sa:
Japp låt oss vända blad :)

Konkret sa:
Jaha. Vad tror vi om etappen imorgon då?

Idag såg vi några riktiga stötar mot Froome, men han visade ingen svaghet alls, direkt på hugget. Landa satt dessutom där och malde helt opåverkad och lugn medan Froome själv halade in utmanarna.

Imorgon blir det ju en liknande etapp. Frågan jag ställer mig är alltså då vad GC-utmanarna och deras team kommer prova imorgon? Vad kan de göra?

Riktiga stötar va väl att ta i. Att höja tempot 3s för att slå av när Froome kommer upp i rygg kallar jag inte riktig stöt, stöttempot måste hållas längre än så annars får man inte reda på om konkurrenterna är krokiga. Enda riktiga bergsatacken detta året är den Aru stod för på första(?) bergsetappen. Enkla sanningen är väl att ingen är stark nog att köra från Froome uppför och Froome litar på tempot, därav dödläget i bergen.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Personligen tror jag inte Froome bryr sig ett dyft i om det blir en tråkig tour eller inte. Hans mål är att vinna och givet att han normalt är den vassaste tempoåkaren av toppåkarna, att han leder och att han har en en väldigt kompetent hjälpryttare i Landa känns det taktiskt sett som helt rätt val att inte gambla med egna attacker. Jag hade t.o.m. kunnat tänka mig lite kyligare taktik och struntat i att direkt hugga på attackerna upp mot Galibier och istället sakta men säkert låtit Landa mala ner dom. Nackdelen där är att det kan tolkas som svaghet och sporra fler till att attackera. Å andra sidan, om motståndarna växelattackerar och Froome går på allt så är det också riskabelt.

Hur konkurrenterna ska agera imorgon? Ja, det finns ju ett lite mer lättåkt parti mellan Vars och det att Izoard börjar på allvar. Att kunna ha hängt av en isolerad Froome då man kommer till det partiet och där ha hjälpryttare som väntar in från en tidig utbrytning som kan dra hårt fram till foten av Izoard och sedan ge allt upp till toppen. Känns dock som ett scenario som inte kommer att vara enkelt att realisera. Annars kan ju en variant vara att se till att hålla uppe tempot, framför allt över Vars, hoppas att Froome har en dålig dag och växelattackera från foten av Izoard. Är dock ganska mkt en bära-eller-brista-taktik där det finns klara nersidor och med tanke på viljan att försvara även platser 5-10 så kan det bli svårt att få till attacker.

Tour de France 2017
GoranS sa:
då man kommer till det partiet och där ha hjälpryttare som väntar in från en tidig utbrytning som kan dra hårt fram till foten av Izoard och sedan ge allt upp till toppen. Känns dock som ett scenario som inte kommer att vara enkelt att realisera.
AG2R vekar ju ha rätt gott om cyklister som orkar hänga med, men det verkar inte hålla kadaverdisciplin beskådat med amatörögon.

Tillbaka
Topp