Tour de France 2017

Tour de France 2017
Håller tummarna för att Rigo och Romain, gärna i sällskap med Dan M., kan köra i från Froome uppför Izoard idag. Håller också tummarna för att Meintjes kan köra ifrån Yates så mycket att han får ungdomströjan.

Tour de France 2017
Förlåt att jag inte vänt blad, men färre antal dopingtester innebär i regel också att man hellre testar på konkreta misstankar. Då blir också andelen positiva tester hög. Överlag är det svårt att dra några slutsatser när metoderna skiljer sig åt.

Tour de France 2017
Om jag inte har fått det helt om bakfoten är Froome den normalt sett starkaste tempoåkaren av de i toppen. Vad kan man vänta sig av övriga på tempot på lördag?

Tour de France 2017
Uran är den (åtminstone historiskt sett) den bäste tempoåkaren på topp 6 förutom Froome. Skulle tippa att Uran tappar 30-60 sekunder mot Froome på en såpass kort sträcka, och att han slår de andra med minst lika mycket.
Aru ser jag som en bätte tempoåkare än Bardet, Landa och Martin.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Så om det ska bli någon spänning till lördag så behöver Uran hänga av Froomie med en och en halv minut idag och/eller Bardet dansar iväg med det dubbla, verkar osannolikt men kanske vågar de försöka.

Hoppas Yatesy bara hade en dålig dag igår, 20 sekunder efter på krönet av Galibier och tappade sen en och en halv minut på vägen ner till mål (i motvind?). Nu blir det tajtare om vita tröjan så kanske mer körning av UAE för att försöka placera Meintjes på topp.

Tour de France 2017
Resultatet på inledande tempot indikerar att jag har lite fel i min gissning ovan.
Sista kolumnen är Tid Efter Froome
6   Christopher Froome (GBr) Team Sky          
57  Daniel Martin (Irl) Quick-Step Floors      00:00:37
63  Romain Bardet (Fra) AG2R La Mondiale       00:00:39
66  Fabio Aru (Ita) Astana Pro Team            00:00:39
95  Rigoberto Uran (Col) Cannondale-Drapac     00:00:51
102 Mikel Landa (Spa) Team Sky                 00:00:56

Men tempo näst sista dagen på en Grand Tour är något helt annat än en tempoprolog.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
clnr sa:
Resultatet på inledande tempot indikerar att jag har lite fel i min gissning ovan.

Men tempo näst sista dagen på en Grand Tour är något helt annat än en tempoprolog.

Indeed. Men det intressanta med prologresultatet är ju också att utan den minietappen hade Bardet nu kört i gult...

Tour de France 2017
clnr sa:

Svårt att säga hur mycket som beror på att det var blött och att de kört på säkerhet, och hur mycket som är tempoformen också.

Tour de France 2017
Dessa typ av jätteutbrytningar som förekommit ett antal gånger på denna tour, var de lika vanliga för 10-20 år sen? Mitt minne säger nej, men jag litar inte till fullo på det.

Tour de France 2017
ooms sa:
Kristoffer R sa:
Jag vill att Emma skall prata mer.
Ja, hon fick faktiskt betydligt mer utrymme under damloppet på förmiddagen när AA inte var med. Fast hon kanske hade mer att säga då också...
Upplever att hon snackat mer under dagens TdF-sändning också. Antingen är hon "uppvärmd", alternativt tar mer plats, eller så har AA fått order om att inte snacka så mycket? Oavsett anledning så är det positivt att hon får mer tid...

Tour de France 2017
ohellstrom sa:
DT sa:
Är den där norska tjejen med som bisittare idag igen?

Så så... det är fan inte lätt att prata ordentligt när man levt i blandskandinavisk exil i många år. Trust me ;)

Sen är det ngt med den där dialekten som är lite speciellt. Helena Ekholm kommer ju också från Sollefteåtrakten och det finns ngt i hennes språk som ger mig en vag norsk vibb.

Tour de France 2017
Värsta exemplet på rotvälska orsakad av runtflyttande och upplockande av diverse olika uttalsmässiga specialiteter måste ändå f.d. fotbollsspelaren Robert Prytz stå för. I slutet av karriären var det mycket konstiga ljud som kom ur den munnen.

Tour de France 2017
ohellstrom sa:
Jätteutbrytning ute och åker... 5 minuter är för lite för att hålla hem. De måste öka och troligen dela upp sig lite.
8 minuter. Om det inte blir körning tidigt på Vars från klungan börjar det väl se ut som etappsegraren kan komma från utbrytningen.

Tour de France 2017
GoranS sa:
Värsta exemplet på rotvälska orsakad av runtflyttande och upplockande av diverse olika uttalsmässiga specialiteter måste ändå f.d. fotbollsspelaren Robert Prytz stå för. I slutet av karriären var det mycket konstiga ljud som kom ur den munnen.
Men han är väl infödd skåning, och därmed är väl läget hopplöst fr början...

Tour de France 2017
GoranS sa:
ohellstrom sa:
DT sa:

Så så... det är fan inte lätt att prata ordentligt när man levt i blandskandinavisk exil i många år. Trust me ;)

Sen är det ngt med den där dialekten som är lite speciellt. Helena Ekholm kommer ju också från Sollefteåtrakten och det finns ngt i hennes språk som ger mig en vag norsk vibb.

Emmas man och tränare är norrman. Dom har bott i Norge. Tror hon har fått en släng norska genom umgänget.

Tour de France 2017
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Jätteutbrytning ute och åker... 5 minuter är för lite för att hålla hem. De måste öka och troligen dela upp sig lite.
8 minuter. Om det inte blir körning tidigt på Vars från klungan börjar det väl se ut som etappsegraren kan komma från utbrytningen.

Enig. Om klungan vill köra in 8 minuter måste de börja röra på sig. Tveksamt om Sky anser det värt risken att isolera Froome på Izoard för att potentiellt kunna hämta en etappseger. Om de tar det behärskat nu har han rimligen 2-4 gubbar med sig ganska länge.

Tour de France 2017
Konkret sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
DT sa:

Emmas man och tränare är norrman. Dom har bott i Norge. Tror hon har fått en släng norska genom umgänget.
Säger du det? Det visste vi inte...

Tour de France 2017
Konkret sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
DT sa:

Ja, jag känner till den norska kopplingen. Det jag försökte säga är att det inte är helt omöjligt att det funnits norska vibbar i hennes språk även innan (i alla fall i den bemärkelse det gör det i Ekholms språk). Finns kanske någon intervju med henne innan hon träffade Martin?!

Tour de France 2017
Konkret sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
DT sa:

Min fru är norska, vi bor i Danmark. Så jo, omständigheterna var väletablerade ;)

Tour de France 2017
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
DT sa:

Ja, jag känner till den norska kopplingen. Det jag försökte säga är att det inte är helt omöjligt att det funnits norska vibbar i hennes språk även innan (i alla fall i den bemärkelse det gör det i Ekholms språk). Finns kanske någon intervju med henne innan hon träffade Martin?!
Även Marie-Helen "Billan" Östlund kommer fr Sollefteå, och har en dialekt som påminner mycket om Emmas. Hörde henne senast på lokalradion (Gävleborg) igår, och trots att hon bott i Hälsingland i 20+ år slogs jag av likheten med Emmas dialekt nu idag...

Tour de France 2017
ooms sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
DT sa:

Säger du det? Det visste vi inte...

Perfekt att jag berättade då ju!

Denna tråden är nog den som drar till sig mest surkarttar av alla på happy just nu.
Allt detta för att clownen Sagan inte får vara med?

Tour de France 2017
GoranS sa:
toshiba sa:
GoranS sa:
Vad kör Bora för? Etappesger? För det kan väl ändå inte vara så att de försvarar en 15:e plats i totalen!?

Typ enda laget som inte har nån snubbe i utbrytningen.
Sky har väl inte heller någon och de har ju en förstaplats att försvara i totalen.

Verkar löjligt ja... Bora har ju ingen som kan vinna etappen från huvudklungan även om de skulle lyckas köra 8 minuter.

Tour de France 2017
Bild från dagens avslutningsberg för 93 år sen:
1924-tdf-Bottecchia-Izoard.jpg

Misstänker att cyklisterna är glada att vägkvaliteten är en aning bättre nu.

Tillbaka
Topp