Tour de France 2019

Tour de France 2019
Tour de France 2019
ooms sa:
Jag känner mig fortfarande snuvad på dagens konfekt :-(
Jepp, det känns konstigt att någon säger efteråt, när man väntar på konfekten, att man redan ätit den, utan att förstå det.

Men morgondagens etapp är ett backigt fanskap det med. Kommer ineos fegköra och bevaka, kan JA sprätta till sista kilometern och få en halvminut i mål plus etappseger?

Det känns inte helt avgjort, eller i alla fall, ineos måste fortsätta gasa på, det vore ju episkt om de fegar, och JA nyper det med typ 2 sekunder efter en spurt på slutet.

Tour de France 2019
ooms sa:
Speciellt som jag kommer befinna mig på resande fot imorrn. Men har iaf sett till att få igång Boxerplay på paddan...
Du har ju fått se en etapp som verkligen kommer att bli ihågkommen. Om de hade kört klart den hade GT&SK:s grupp kört ikapp framförvarande och det hade bli it avvaktande körning till någon km innan mål då det blivit lite körning men bara små luckor. Skittråkigt! ;-)

Senast ändrad:
Tour de France 2019
Stervelo sa:
ooms sa:
Jepp, det känns konstigt att någon säger efteråt, när man väntar på konfekten, att man redan ätit den, utan att förstå det.

Men morgondagens etapp är ett backigt fanskap det med. Kommer ineos fegköra och bevaka, kan JA sprätta till sista kilometern och få en halvminut i mål plus etappseger?

Det känns inte helt avgjort, eller i alla fall, ineos måste fortsätta gasa på, det vore ju episkt om de fegar, och JA nyper det med typ 2 sekunder efter en spurt på slutet.
Jag tror Ineos kommer köra järnet imorrn, tror de väldigt gärna vill vinna dubbelt. Speciellt som det nog var planen redan idag, att gå upp i dubbel ledning vill säga.

Tour de France 2019
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
Det är klart att det inte alltid är så enkelt, lätt att sitta här och ha åsikter också. :)

Inte bara att man kan tycka fritt utan risk, från helikoptervyn får man ju dessutom ett helt annat perspektiv på situationen. Jag tänker att prestation utför även har med lokalkännedom (där man på förhand "vet" vilka kurvor som kan köras fortare) att göra likväl som kurvtagnings- och bromsteknik. Och på tal om det sistnämnda, visst körde Juju skivbromsat medan de andra fegade nedförs på fälgbromsar?
Skivbromsar har inget med det att göra. Hade det varit blött, kanske.

Kolla igen...
Du är ute och cyklar, nibali är helt duglig till och med riktigt bra utför, inga skivor. Du ser saker du vill se.

Jag ser att Nibali var över 17 minuter efter GC-gruppen på gårdagens etapp. Var det för att han är så lysande utför ?
Nu är det ingen ide att diskutera det här med dig, din analytiska förmåga vill jag inte ha med att göra. Suck.

For sure, det är bättre att du får briljera allena med skivbromshat.

Tour de France 2019
Hm, undrar det. Nersidan om de tappar ledningen är våldsamt mkt större än uppsidan med att vinna dubbelt. Min gissning är att de bevakar.

Senast ändrad:
Tour de France 2019
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
Det är klart att det inte alltid är så enkelt, lätt att sitta här och ha åsikter också. :)

Inte bara att man kan tycka fritt utan risk, från helikoptervyn får man ju dessutom ett helt annat perspektiv på situationen. Jag tänker att prestation utför även har med lokalkännedom (där man på förhand "vet" vilka kurvor som kan köras fortare) att göra likväl som kurvtagnings- och bromsteknik. Och på tal om det sistnämnda, visst körde Juju skivbromsat medan de andra fegade nedförs på fälgbromsar?

Kolla igen...
Du är ute och cyklar, nibali är helt duglig till och med riktigt bra utför, inga skivor. Du ser saker du vill se.

Jag ser att Nibali var över 17 minuter efter GC-gruppen på gårdagens etapp. Var det för att han är så lysande utför ?
Nu är det ingen ide att diskutera det här med dig, din analytiska förmåga vill jag inte ha med att göra. Suck.

Du missar igen, var står det att jag ogillar skivbromsar? Du är verkligen speciell, avsett som man använder det på engelska. Vilken planet kommer du från?

Tour de France 2019
Lugn nu. Om ni vill diskutera skivbromsarnas fördelar eller avsaknad därav tror jag att det är bättre att ni skriver ner era åsikter sakligt och vad ni baserar det på och debatterar utifrån det. Just nu känns det lite som ni snackar förbi varandra. Dessutom kanske en separat tråd kunde vara lämpligt!?

Senast ändrad:
Tour de France 2019
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:
NLC sa:
Stervelo sa:

Kolla igen...

Du missar igen, var står det att jag ogillar skivbromsar? Du är verkligen speciell, avsett som man använder det på engelska. Vilken planet kommer du från?

Grattis. Du vann

Tour de France 2019
Känns inte helt rättvist att ta tiden på en redan passerad plats. Om det hade varit möjligt att berätta för deltagarna 30-50 km innan så hade det varit ok, nu tycker jag nog att hela etappen bör strykas.

Tour de France 2019
StPaul sa:
Känns inte helt rättvist att ta tiden på en redan passerad plats. Om det hade varit möjligt att berätta för deltagarna 30-50 km innan så hade det varit ok, nu tycker jag nog att hela etappen bör strykas.
DET hade ju dock verkligen fått igång konspirationsteoretikerna!

Tour de France 2019
StPaul sa:
Blir dock inte heller rättvist. Bernal har ju laddat iväg i utbrytning och inte helt osannolikt gått hårdare än en del konkurrenter, Thomas&Kruijswijk mfl har lyckats ställa av Alaphilippe, etc. Ska inte detta betyda något?

Jag säger inte att det är någon total rättvisa med det aktuella beslutet. Det jag menar är att vilket beslut de än tar, givet att etappen gått så långt, så kommer det att ge fördel för vissa och nackdel för andra.

Tour de France 2019
ooms sa:
StPaul sa:

Haha, så väldigt franskt det hade varit.

Blev han av med sina 8 sekunder på toppen då?

Tour de France 2019
Raggamuffin sa:
ooms sa:
StPaul sa:

Jag tror han fick bonussekunderna på toppen (vilket jag tycker är mkt rimligt) men inga bonussekunder för etappsegern (eftersom det inte räknas som en etappseger). Har jag fel får ngn rätta mig.

Senast ändrad:
Tour de France 2019
GoranS sa:
Raggamuffin sa:
ooms sa:
StPaul sa:

Jag tror han fick bonussekunderna på toppen (vilket jag tycker är mkt rimligt) men inga bonussekunder för etappsegern (eftersom det inte räknas som en etappseger). Har jag fel får ngn rätta mig.

Det var så jag tänkte, nå hoppas.

Tour de France 2019
Om man ska tro cyclingnews så ska GC inför morgondagen vara:

1 Egan Bernal (Col) Team Ineos
2 Julian Alaphilippe (Fra) Deceuninck-QuickStep 00:00:45
3 Geraint Thomas (GBr) Team Ineos 00:01:03
4 Steven Kruijswijk (Ned) Jumbo-Visma 00:01:15
5 Emanuel Buchmann (Ger) Bora-Hansgrohe 00:01:42

Känns som Jumbo borde vara väldigt intresserade av att köra bort någon (eller alla!) på topp-3 för att få in SK på podiet i Paris. Bora har väl också i princip en liknande agenda men dels är det ju lite mer tid som behövs och dels undrar jag om inte Buchmann kanske är lite mer nöjd med en topp-5-placering än vad SK skulle vara med en plats precis utanför pallen. Buchmann har ju aldrig varit topp-10 i totalen på en GT medan ju SK varit topp-5 på alla de tre stora etapploppen men aldrig på pallen.

Senast ändrad:
Tour de France 2019
GoranS sa:
Om man ska tro cyclingnews så ska GC inför morgondagen vara:

1 Egan Bernal (Col) Team Ineos
2 Julian Alaphilippe (Fra) Deceuninck-QuickStep 00:00:45
3 Geraint Thomas (GBr) Team Ineos 00:01:03
4 Steven Kruijswijk (Ned) Jumbo-Visma 00:01:15
5 Emanuel Buchmann (Ger) Bora-Hansgrohe 00:01:42

Känns som Jumbo borde vara väldigt intresserade av att köra bort någon (eller alla!) på topp-3 för att få in SK på podiet i Paris. Bora har väl också i princip en liknande agenda men dels är det ju lite mer tid som behövs och dels undrar jag om inte Buchmann kanske är lite mer nöjd med en topp-5-placering än vad SK skulle vara med en plats precis utanför pallen. Buchmann har ju aldrig varit topp-10 i totalen på en GT medan ju SK varit topp-5 på alla de tre stora etapploppen men aldrig på pallen.
Jag slänger in tipset Bernal-Thomas-Kruiswijk på podiet i Paris!
Tror att det körs på imorrn såpass att JA återigen får släppa. Thomas och Kruiswijk håller ihop. Ev går Bernal ifrån dem ännu lite mer på slutet.

Tour de France 2019
Som sagt, vilket antiklimax. Slog på TVn efter jobbet strax innan 17, såg fram lite vildsinta skivbromsforceringar av JA. Var reklampaus när jag slog på, och direkt när sändningen började igen så började dom snacka om att ev, bryta tävlingen. Så såg precis alla raseriutbrott när arrangörerna försökte stoppa dom. Trist.

Ett verkligt nöje att se JA utför. Han hade varit överlägsen med fälgbromsar också, men har förmodligen en liten liten fördel av skivbromsar. Speciellt med den tekniken han har. Men för dom andra skogshuggarna så tror jag inte det hade påverkat något. Som någon skrev innan, han har grym känsla för linjen genom kurvorna. Lite konstigt egentligen att dom inte tränat mer på det. Igår, eller i förrgår? när han körde om någon precis innan en kurva, och genom kurvan så drog han ifrån rejält. Han bakom tog en helt felaktig linje fast han hade JA precis framför sig och fick bromsa EFTER kurvan.

Kan etapperna för dåligt, kommer det fler roliga utförsåkningar?

När tävlingen bröts, hade JA tagit in något utför på Bernal? Eller han hade inte hunnit så mycket utför?

Tour de France 2019
Att JA verkar ha fördel utför tror jag mer beror på hans explosivitet som är till stor nytta i igångdragen, än att han skulle vara en exceptionell utförsåkare likt hajen eller, när det begav sig, falken. Han är bra, men inte exceptionell. Skivbromsarna gör varken från eller till i de förhållanden som var igår och idag. Däremot fattar jag inte varför de andra lät den erkänt kasse utförsåkaren Pinot ligga först igår, det var ett stort misstag.

Tour de France 2019
Om JA hade hållt samma linje som flera andra gör genom kurvorna så hade han hamnat utanför vägen med den explosiviteten. Ok att han är explosiv, men har man fel linje så kan man inte explodera ur kurvorna (om man vill hålla sig på vägen).

Tour de France 2019
me.I.am sa:
Om JA hade hållt samma linje som flera andra gör genom kurvorna så hade han hamnat utanför vägen med den explosiviteten. Ok att han är explosiv, men har man fel linje så kan man inte explodera ur kurvorna (om man vill hålla sig på vägen).

Jag tror inte att det är någon idé att du försöker.
Gillar man retro så gör man, dom lär sig nog.

M

Tour de France 2019
Till er som tycker det var snopet att etappen avbröts vill jag bara säga att jag håller med.

Jag cyklade/åkte tåg o Färja till Frankrike i en fruktsvärd värme. Cyklade upp till Tignes och ställde mig 3km innan mål, 4 timmar innan cyklisterna skulle komma. Fick hagel och regn på mig innan jag fick cykla ner till hotellet igen utan att ha sett en enda riktig cyklist.

Nytt försök imorgon på Cormet de Roseland (Om vädret är hyfsat).

Alptouren som fortgår 2 veckor till går att följa på Instagram @bamahv och Strava @Fredrik Rostedt

500 m innan jag kom fram till hotellet fick jag frysande stå i 30 minuter och vänta för att polisen var rädda att en bro skulle spolas bort.
Bättre dagar har jag haft men det var ändå en upplevelse.

Tour de France 2019
Hur en av de senaste årens bästa Tour kom till att bli hästskit på näst sista dagen...

Jag orkar inte med Skyneos nå mer.

Tour de France 2019
E96B24CA-46D3-4ADC-932E-19C3685C6BE3.jpeg

Tour de France 2019
ooms sa:
De gör allt för att behålla fransmannen på podiet!
59km är ju ett skämt!
Vänta bara till dess att de imorgon neutraliserar etappen två minuter efter att JA släppt och det med motiveringen att de upptäckt att det är färre syremolekyler per volymsenhet luft vid målet jämfört med vid starten och att de inte vill riskera cyklisternas hälsa.

Tour de France 2019
Häromdagen tyckte man att det här var den mest spännande Touren på åratal, med vidöppen GC-situation där 4-5 cyklister kunde vinna. Nu känns det lite som antiklimax efter dagens Pinot-abandon samt två förkortade etapper. :-(

Tour de France 2019
ooms sa:
De gör allt för att behålla fransmannen på podiet!
59km är ju ett skämt!
Hellre fransmannen än columbianen. Hellre ett klassikerlag som kammar hem skiten istället för ett lag som de flesta är jääääääääävligt trötta på.

Tour de France 2019
Vad fan händer? Femtiofuckingnio km? Kommer Alphaville vara nöjd med att vinna för att det prompt skall stå en fransos på toppen av podiet? Alltså jag håller på honom, men jag vill att han skall vinna på riktigt.

Eller kommer kanske sista etappen plötsligt betyda något? Då får dom fan cykla upp i Eiffeltornet.

Tour de France 2019
Såja lugna er lite nu. 59km brukar* inte betyda att det blir soft, snarare tvärtom.

*Baserat på etapper tidigare år som varit korta.

Senast ändrad:
Tour de France 2019
Sitter fortfarandet med GT (och då menar jag inte britten som får en att tänka på äckliga öbleka turistbarn längs Champs-Élysées för ett år sen) och funderar på hur kommissarierna skall få ihop sin trovärdighet efter det här.

Alltså det går ju inte att förneka att dagens neutralisering var det enda rätta, förutsatt att snön och jordskredet var på vägen ner och det inte fanns nån annanstans att åka - men att fitta till morgondagens etapp till något jävla tempofjolleri är väl helt bisarrt?

Jaja, nu skall jag ha ett järn till sista drinken. Bakfyllan kommer väl fan tom klinga av i tid för en racerrunda innan morgondagens etapp. Kuken.

Tillbaka
Topp