Tour de France 2019

Tour de France 2019
Jag har hållit 100% på JA, medveten om att det inte borde kunna hålla.
Älskar hans glöd och att aldrig gett sig ens när han kroknat totalt.
Men hade han vunnit med några sekunder efter att Bernal inte fått etappseger-bonussekunder igår hade jag tyckt det varit *fel*!

Och i motsats till väl hela podiet så har han faktiskt vunnit etapp(er) i år, även om Bernal såklart skulle fått en igår.

Tour de France 2019
Håkan sa:
ooms sa:
Håkan sa:
Fattar inte vad ni har emot JA (men det är förstås jag som är dum i huvudet). Tycker att han har varit en frisk fläkt i årets tour. Jag har suttit och hållit på honom även om jag innerst inne förstått att han inte skulle ha en chans dessa sista bergsetapper. Tycker att det är trist att Ineos tar hem det igen
Förstår inte vad du har emot Ineos. Jag tycker det är häftigt att yngsta deltagaren i hela touren sopar hem hela skiten. Jag tycker det hade varit trist om en fransman vunnit.

Det är väl inte så konstigt. Största budgeten och tokdominerat de senaste åren. Det är väl inte konstigt att man vill se en segrare från ett annat team. Otroligt trist att de tar de två första platserna i år. Hade mycket hellre sett JA, Kruijswijk eller Buchmann som slutsegrare
Varför är det fel att det mest professionella teamet vinner? Jag tycker snarare det tyder på inkompetens i de andra teamen. Sky/Ineos har dominerat i flera år nu, det är inte så att det är nån hemlighet vad som måste till. De andra teamen har haft lång tid på sig att komma ikapp. Ragga sponsorer och arbeta professionellt på alla nivåer, med allting. Ingen gnäller på att lagen med störst budget vinner i fotboll (eller ja, några få finns det förstås), så varför gnälls det så mycket i cykel? Jag förstår inte. Inte tror jag det är isolerat till Sverige så det helt kan förklaras av den kungliga svenska avundsjukan heller. Ärligt talat minns jag inte att det var samma "hat" mot US Postal / Discovery när det begav sig, trots att de dominerade lika mycket. Så varför just mot Sky/Ineos?
Jag ser gärna också att nåt annat lag vinner, men då måste de göra jobbet först, inte vinna pga att andra misslyckas.

Tour de France 2019
I debatten om sky/Ineos hatet vill jag bara säga att jag var med på tv när täten gick in i backen. Det är jag med en Ineos tröja.

Jag gillar lagarbete.

Tour de France 2019
Stervelo sa:
Jag tror att skys/ineos "tråkstämpel" kommer från Froome, som bara stirrar på effektmätaren, inte går på "känsla" och att de är de som försvarar Gul oftast, och då vill de inte ha förändring, utan de kör konservativt. Sen att deras användande av TUE bland annat för wiggins känns som att de riggar systemet.

Dom har mer än en tråkstämpel och den började med Wiggins snarare än Froome.

Tour de France 2019
ooms sa:
Håkan sa:
ooms sa:
Håkan sa:
Fattar inte vad ni har emot JA (men det är förstås jag som är dum i huvudet). Tycker att han har varit en frisk fläkt i årets tour. Jag har suttit och hållit på honom även om jag innerst inne förstått att han inte skulle ha en chans dessa sista bergsetapper. Tycker att det är trist att Ineos tar hem det igen
Förstår inte vad du har emot Ineos. Jag tycker det är häftigt att yngsta deltagaren i hela touren sopar hem hela skiten. Jag tycker det hade varit trist om en fransman vunnit.

Det är väl inte så konstigt. Största budgeten och tokdominerat de senaste åren. Det är väl inte konstigt att man vill se en segrare från ett annat team. Otroligt trist att de tar de två första platserna i år. Hade mycket hellre sett JA, Kruijswijk eller Buchmann som slutsegrare
Varför är det fel att det mest professionella teamet vinner? Jag tycker snarare det tyder på inkompetens i de andra teamen. Sky/Ineos har dominerat i flera år nu, det är inte så att det är nån hemlighet vad som måste till. De andra teamen har haft lång tid på sig att komma ikapp. Ragga sponsorer och arbeta professionellt på alla nivåer, med allting. Ingen gnäller på att lagen med störst budget vinner i fotboll (eller ja, några få finns det förstås), så varför gnälls det så mycket i cykel? Jag förstår inte. Inte tror jag det är isolerat till Sverige så det helt kan förklaras av den kungliga svenska avundsjukan heller. Ärligt talat minns jag inte att det var samma "hat" mot US Postal / Discovery när det begav sig, trots att de dominerade lika mycket. Så varför just mot Sky/Ineos?
Jag ser gärna också att nåt annat lag vinner, men då måste de göra jobbet först, inte vinna pga att andra misslyckas.
Ett problem är att sponsorer vill förknippas med vinnare och därmed har ett stort dominerande team lättare att locka stora sponsorspengar, så det räcker nog typiskt inte med att göra ett lika bra jobb som Sky/Ineos. Och har man mindre pengar blir det svårare att locka till sig bra cyklister vilket ger sämre möjlighet att dra in mkt sponsorspengar. Om man tittar på de amerikanska proffsligorna har de olika system för att motverka detta i form av draftingsystem, lönetak, ... Jag misstänker kraftigt att detta är baserat på att de anser det lättare att sälja en produkt där det är hyggligt jämnt mellan lagen än där man har några få dominerande lag. Och om det är något man inte kan beskylla de ligorna för är det väl i alla fall att de skulle drivas amatörmässigt.

Och nog var det "hat" mot USPS/Discovery på sin tid. Snackades ju en hel del om deras dominans och att det blev lite tråkigt när de hade GC-cyklister som hjälpryttare till LA på touren. Om det var på samma nivå som mot Sky/Ineos - ingen aning. Vet inte ens hur man skulle försöka mäta det.

Tour de France 2019
Jag begriper bara inte hur man kan få det till att man hatar ineos bara för att man håller på på en underdog och andra ej ineoscyklister som gjorde detta tdf till det mest sevärda på många många år. Det verkar som vissa tycker att det är mer sevärt med ineos i gult hela tiden och hela det laget dominerar tävlingen med sin tråktaktik. Fine, må så vara men skippa de urlöjliga och töntiga konspirationsteroierna om att arrangören försökte få en fransos överst på podiet i paris.

Tour de France 2019
Tycker det är komiskt när alla inkl V&A säger att sista etappen inte gäller något, ok för totalen nej, men en jäkla prestige att vinna denna inför all publik i Paris tror jag. Och för totalen, ja detta vet ju alla redan att den avgörs på lördagen.

Tour de France 2019
Nu har jag inte hört det, men det lär ju vara underförstått att det är totalen man pratar om om man säger att morgondagen inte betyder ngt. Man kan tycks vad man vill om V&A, men att de inte skulle veta att det är prestigefullt att vinna på C.E. är uteslutet.

Tour de France 2019
GoranS sa:
Nu har jag inte hört det, men det lär ju vara underförstått att det är totalen man pratar om om man säger att morgondagen inte betyder ngt. Man kan tycks vad man vill om V&A, men att de inte skulle veta att det är prestigefullt att vinna på C.E. är uteslutet.
De sade t.o.m. under dagens sändning att av alla etapper på alla etapplopp så är det den mest prestigefyllda.

Tour de France 2019
Jag tar upp kommentaren om Movistar. Det är ett lag som har kapacitet att ta hem det men inte lyckas. Utifrån sett ser det ut som det beror på ”dålig” laganda. Quintana, Valverde och inte minst Landa som är en åkare jag (IMHO) rankar högt som ”löjtnant”.

Ineos framstår som stabila lagmässigt och det faktum att GT omedelbart gick ut med i intervjun att han skulle stötta Bernal 100% känns karakteristiskt.

Men oavsett kul med JA som kan vara mäkta stolt över sin insats.

Tour de France 2019
Kristoffer R sa:
Jag tar upp kommentaren om Movistar. Det är ett lag som har kapacitet att ta hem det men inte lyckas. Utifrån sett ser det ut som det beror på ”dålig” laganda. Quintana, Valverde och inte minst Landa som är en åkare jag (IMHO) rankar högt som ”löjtnant”.

Ja, det var nästan så dåligt samarbete att det mest såg ut som att de körde mot varandra. Eller var det en snillrik taktik för att ta hem lagtävlingen?

Tour de France 2019
ooms sa:
GoranS sa:
De sade t.o.m. under dagens sändning att av alla etapper på alla etapplopp så är det den mest prestigefyllda.

Det var under frågorna från tittarna detta kom upp, jag kan ha missuppfattat svaret som dom gav.

Tour de France 2019
CW sa:
Stervelo sa:
Jag tror att skys/ineos "tråkstämpel" kommer från Froome, som bara stirrar på effektmätaren, inte går på "känsla" och att de är de som försvarar Gul oftast, och då vill de inte ha förändring, utan de kör konservativt. Sen att deras användande av TUE bland annat för wiggins känns som att de riggar systemet.

Som gamla CCCP i hockey, för överlägsna.
Dom har väl fyra olika TDF-vinnare under samma lagledare?

Tour de France 2019
Marren sa:
CW sa:
Stervelo sa:

Men vad man njöt åt deras klapp klapp hockey

Tour de France 2019
1888 sa:
Marren sa:
CW sa:
Stervelo sa:

Men vad man njöt åt deras klapp klapp hockey
Ffa Pekka i VM 81.

Tour de France 2019
Der Kaiser sa:
Och i motsats till väl hela podiet så har han faktiskt vunnit etapp(er) i år, även om Bernal såklart skulle fått en igår.

? Stor humor i så fall, att ingen på podiet vann en endaste etapp. Om det nu stämmer. Även fast jag mycket väl är medveten om att det är den kortaste totaltiden och inte antal vinster som gäller. Men Alaphilipe har verkligen varit årets friska fläkt i touren.

Tour de France 2019
GoranS sa:
Var det inte mest Quintana som körde sitt eget race? Körde verkligen Valverde och Landa så mkt mot varandra?

Tja, Quintana ”spottades ut bakåt” av sina egna men tog revansch. Landa försökte utmana men var för trubbig och Valverde är väl inte riktigt rätt profil för en GC-åkare. Nairo var den som till slut hyfsade siffrorna med en etappvinst. En vass treudd som blev en trubbig stämgaffel som blev en kokt spagetti

Visst är det starkt med tre från samma lag på topp tio men med platserna 6, 8, 9 men förmodligen hade det varit smartare med två ”kaptener” och 6 uttalade hjälpryttare än 3 + 5.

Tour de France 2019
Movistar tappar en hel del slagkraft nästa år när såväl Carapaz, Quintana och (troligtvis) Landa lämnar. Vem tusan skall köra för totalen?

Visst, man vann årets Giro men snacka om outnyttjad potential i det laget...

Tour de France 2019
Bama sa:
1888 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Alltid trist med en massa sjuklingar som vinner.

Utveckla gärna
Han menar givetvis den dopingdömda valverde som var med och vann lagtävlingen men knappt vinner något sedan de förbjöd tramodol.

Är det inte bättre att Miss Lycka (2.0) listar vilka i peletonen som inte har haft TUE eller på andra sätt fått medicin för att kunna tävla och därmed i dennes bok är värdiga vinnare ? Istället för att vi andra ska gissa vilka cyklister som anses vara OK.

Tour de France 2019
NLC sa:
Bama sa:
1888 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Utveckla gärna
Han menar givetvis den dopingdömda valverde som var med och vann lagtävlingen men knappt vinner något sedan de förbjöd tramodol.

Är det inte bättre att Miss Lycka (2.0) listar vilka i peletonen som inte har haft TUE eller på andra sätt fått medicin för att kunna tävla och därmed i dennes bok är värdiga vinnare ? Istället för att vi andra ska gissa vilka cyklister som anses vara OK.
Jag tror inte din önskan kommer att uppfyllas.

Tour de France 2019
GoranS sa:
NLC sa:
Bama sa:
1888 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Utveckla gärna

Jag tror inte din önskan kommer att uppfyllas.
Nä, då måste hen ju anstränga sig.

Tour de France 2019
Sen start på sista etappen men vem blir den som får triumfera vid bågen? Jag hade gärna sett Caleb som vinnare nu när han för första gången tagit sig igenom en hem GT (utan varken gurka eller peppar) men räcker han till på denna etapp? Gissningsvis är Wolfpack ute efter en revansch på den missade platsen på GC podiet och kommer göra allt de kan och lite till för att sätta upp Elia för vinst men jag tror det kommer bli Dylan som återupprepar resultatet från 2017 och tar hem en vinst till för sig och Jumbo Visma.

Tour de France 2019
Eddy Merckx Bikes
25 juli kl. 18:00 ·
Who still loves a steel bike? Remember Magnus Backstedt winning stage 19 to Autun in the Tour of '98? It was the last stage we've won on a steel bike in the Tour. #ModernHeritage #steelisreal

Idag är stålet tillbaks - We might have something new... Watch Oliver Naesen in the last stage of the Tour de France on Sunday to discover what's going on. #MyCorsa #ModernHeritage

Hämtat från Eddy Merckx Facebook

Bilagor

• 67534219_2348197065269560_8967906699188895744_o.jpg
    67534219_2348197065269560_8967906699188895744_o.jpg
    307.8 KB · Besök: 98
Tour de France 2019
retro sa:
Eddy Merckx Bikes
25 juli kl. 18:00 ·
Who still loves a steel bike? Remember Magnus Backstedt winning stage 19 to Autun in the Tour of '98? It was the last stage we've won on a steel bike in the Tour. #ModernHeritage #steelisreal

Idag är stålet tillbaks - We might have something new... Watch Oliver Naesen in the last stage of the Tour de France on Sunday to discover what's going on. #MyCorsa #ModernHeritage

Hämtat från Eddy Merckx Facebook

Den här:

Bilagor

• F8CAEE6B-C3A5-46D2-9935-40B569C986A2.jpeg
    F8CAEE6B-C3A5-46D2-9935-40B569C986A2.jpeg
    250.8 KB · Besök: 101
Tour de France 2019
Tour de France 2019
DRQ96 sa:
Movistar tappar en hel del slagkraft nästa år när såväl Carapaz, Quintana och (troligtvis) Landa lämnar. Vem tusan skall köra för totalen?

Visst, man vann årets Giro men snacka om outnyttjad potential i det laget...

Kanske det men i ärlighetens namn är det väl egentligen bara Quintana som presterat långt sämre än förväntat.

Landa hade grym otur när han påkördes i kantvindsetappen tidigt på touren.

Han körde dessutom Girot med en fjärde plats som resultat.

Självklart med facit i hand så hade det kanske varit bättre att ha vilat honom där även om han stöttade Carapaz till segern.

Att Valverde med ålderns rätt inte längre är kapabel att slåss om segern i grand tours är inte så kostligt, jag skulle snarare säga att han håller en extremt bra nivå med tanke på åldern.

Dock verkar det som att Movistar får ett klart svagare lag nästa år såvida man inte har annat på gång, att Carapaz lämnar för Ineos känns bara för tråkigt.

Om nu Froome kommer tillbaka och fortsätter i laget så kan dom nästa säsong ståta med Fromme, Thomas, Bernal och Carapaz i laget och då har vi inte nämnt resten av laget.

Som någon skrev så kan faktiskt cykelsporten för sin egen skull tvingas införa någon form av lönetak.

Att Sky/Ineos är så pass mycket rikare än de andra lagen beror naturligtvis delvis på att dom är effektiva i att ragga sponsorer men samtidigt går det inte att jämföra lag som har helt olika förutsättningar.
England är cykeltokigt numera, dom har ett enda stall på denna nivå.
Det gör att ett lag som Ineos har så otroligt mycket lättare att finns sponsorer än exempelvis Movistar som är ett spanskt lag och som finns på en marknad som inte har samma ekonomiska kraft.

Tour de France 2019
a.svensson sa:
Att Sky/Ineos är så pass mycket rikare än de andra lagen beror naturligtvis delvis på att dom är effektiva i att ragga sponsorer men samtidigt går det inte att jämföra lag som har helt olika förutsättningar.
England är cykeltokigt numera, dom har ett enda stall på denna nivå.
Det gör att ett lag som Ineos har så otroligt mycket lättare att finns sponsorer än exempelvis Movistar som är ett spanskt lag och som finns på en marknad som inte har samma ekonomiska kraft.
Varför är England cykeltokigt då? Jag skulle säga att det är Sky som gjort England cykeltokigt (om vi pratar traditionell lvg), inte att det fanns ett stort intresse de kunde surfa på från början. Återigen, det handlar om målmedvetet arbete.
Sedan är det klart att Sky/Ineos pga detta har lätt att skaffa sponsorer på hemmaplan, men det finns ju inget som hindrar andra att etablera sig där, och inget som hindrar andra att leta sponsorer utomlands. Man måste inte hålla sig inom sitt hemland.
Men visst, på sikt kanske det inte är bra för sporten att nån blir för överlägsen och man ser sig "tvungen" att ändra reglerna likt hur alpina världscupen förändrades för att Stenmark var för överlägsen. Lite trist bara att sånt drivs fram för att nån helt enkelt är så pass mycket bättre än andra. Vore roligare om andra förbättrade sig, istället för att man medvetet "försämrar" den bäste.

Senast ändrad:
Tour de France 2019
Om man tittar på Skys historia så fick dom en rätt rejäl summa pengar från huvudsponsor så att de direkt kunde köpa in ett bra lag och de fick tämligen omgående framgångar vilket rimligen gjorde dem attraktiva för andra sponsorer. Jag tror inte det dräller av företag som är villiga att gånin med den typen av belopp intet nystartat cykelstall så att hävda att det bara är att kopiera Skys framgångar vad det gäller sponsorstaggning tror jag inte riktigt är fullt ut korrekt.

Tillbaka
Topp