Tour De France 2020.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Lite oroande att efter en tid med få, om några, dopingtester blir den regerande mästaren som producerar sina bästa siffror någonsin utklassad av de enda två Slovenska proffscyklisterna som inte åkte dit för doping de senaste åren.
Mjo, tanken har slagit mig också. Åas har det inte testats så mycket i Colombia heller, verkar det som, i o m att plats 3-6 innehas av colombianer.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Cykel i Colombia är så stort så de stänger av ett antal Avenidas i Bogota för biltrafik varje söndag. Då kan även Bogotacyklister träna. Något att ta efter i Tjabostan.

kntzn

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Lite oroande att efter en tid med få, om några, dopingtester blir den regerande mästaren som producerar sina bästa siffror någonsin utklassad av de enda två Slovenska proffscyklisterna som inte åkte dit för doping de senaste åren.
Det kan nog vara så att nivån på touren ifjol var ovanligt låg när det kommer till toppen av GC åkarna. Jag tror inte en cyklist som Allaphilip hade kunnat på riktigt utmana en Chris Froome eller Contador under deras storhetstider, men han utmanade om segern ifjol. Men ja, lite orolig blir man.

Rug

Medlem
Tour De France 2020.
Wohaa. Nu börjar det luta snart. Någon kommer att bli förnedrad idag.

Tips/okvalificerad gissning: Jumbo Visma kontrollerar klungan länge. Dumoulin är en hjälte länge i sista klättringen och Roglic sticker när han inser att Bernal inte pallar.

Paul D

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Såg ut som Roglic tömde blåsan med 24 km kvar. Det kan ha större betydelse än de 60g han tjänar på att köra svart ram idag. Låg nästan spets när han började tömma och tappade flera placeringar innan han var klar. Team kompis gjorde honom sällis på ”herrarnas” och drog upp honom igen. Gissar ni såg.
Vacchi var dock diskret o nämnde inget.

a.svensson

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Väntar på inläggen om att Jumbo förstör cykelsporten......och att det är för hemskt att de kan ha minst fyra som kan leda ett annat lag.
Imponerar gör dom minst sagt.
Men lite tråkigt är det när ett lag dominerar uppför bergen i de olika GT:s
Om laget heter Jumbo Visma, Ineos, Sky, US Postal gör mig detsamma men roligt är det inte.
Håller själv mina tummar för Pogacar.

bigmollo

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Det blir lite trist när det är så kontrollerat i sista backen. Nu hände det stora saker bakom med Bernal men annars var det lite halvsegt. Sjukt starkt av Roglic.

Rug

Medlem
Tour De France 2020.
All sport är roligare när det är jämt men nu handlar det väl inte om något monopol av J-V som gör att de kan plocka alla de bästa utan Ineos har fortfarande dubbla budgeten (enl snabb googling). De har helt enkelt gjort något bättre alt så har team Ineos tabbar sig i förberedelserna. Bernal hade tappat oavsett team. Gällande Pogacar kanske man kan snacka om team. Om han varit main guy i t ex Ineos kanske det hade sett annorlunda ut men vafan det är ju en lagsport också.

I am entertained!

skier

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Men såg ni inte Richies fantastiska ATTACK!
Han är ju grym, största överraskningen för mig i år. Imponerande att han fortfarande inte vurpat bort sig trots att de går in i tredje veckan nu. Attackera har han väl aldrig kunnat, verkar inte ha blivit bättre med åldern, idag var det en slow motion-attack :)

Paul D

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Förlåt, men jag blir tyvärr misstänksam med sådana överdominanta laginsatser och även "plötsliga" länders dominans. Jag vill inte vara det, men har blivit för bränt med egna favoriter tidigare.
Förstår hur du tänker MEN hoppas allt gott rätt till. Skiljer ju bara 5 sekunder till Port. Hade inte Port gjort rycket så hade han KANSKE kunnat hänga med Slovenerna och fått samma sluttid men ville nog vinna etappen. Topp 10 inom 24 sekunder i en så utslagsgivande backe är väll ändå ganska jämnt.

fedde

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
En detalj som kan tala emot att otillåtna hjälpmedel används
är väl att tidsavstånden mellan de 10 första är rätt små.
Jämför med tidsavstånden under Armstrong-åren eller Indurain-åren.
Då var det ofta större avstånd (om jag minns rätt).
Eller så har alla nästan lika bra otillåtna hjälpmedel nu?

Jag hoppas att min första gissning är den rätta.

/Fedde

mhenry

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Förlåt, men jag blir tyvärr misstänksam med sådana överdominanta laginsatser och även "plötsliga" länders dominans. Jag vill inte vara det, men har blivit för bränt med egna favoriter tidigare.
Jag började fundera kring van Aert i dag igen. Det står att han väger 78 kg och så håller han jämt tempo med GC-snubbarna på 60-65 kg och spurtar förbi spurtare. Äh, jag vill egentligen inte spekulera, men det är sjukt starkt.

quid

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
En detalj som kan tala emot att otillåtna hjälpmedel används
är väl att tidsavstånden mellan de 10 första är rätt små.
Jämför med tidsavstånden under Armstrong-åren eller Indurain-åren.
Då var det ofta större avstånd (om jag minns rätt).
Eller så har alla nästan lika bra otillåtna hjälpmedel nu?

Jag hoppas att min första gissning är den rätta.

/Fedde
Det användes kraftigare preparat i större doser förr, de slapp ändå undan pga sämre detektionsmetoder och inte testades de så himla mycket heller. Det utförs fortfarande för lite provtagningar, men metoderna för att påvisa doping är bättre. Så det måste dopas smartare, mindre doser, andra preparat, mer vältajmat för att inte vara påvisbart vid testerna. Autologa blodtransfusioner är fortfarande svåra att klart påvisa. Men det får inte samma brutala effekt på prestationen som gamla tiders dunderhonung.

lundatok

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja, man ser ju dopningsfall dyka upp när cyklister tagit obskyra läkemedel som är i testfas för någon märklig sjukdom.

me.I.am

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jo, började undra om Dr. Ferrari flyttat till Slovenien. Men det var ju faktiskt flera som utklassade Bernal, även om de 2 slovenerna stack ifrån de övriga lite på slutet. Undrar om det hänt något med Bernal iom att det ändå var rätt många i tätklungan som körde från honom. Han har väl vurpat också?

"de enda två Slovenska proffscyklisterna som inte åkte dit för doping de senaste åren"
Är det några cyklister från Slovenien som åkt dit?

r72

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Man ska väl aldrig säga aldrig, men när det gäller doping är i alla fall jag klart mindre misstänksam mot idrottare som alltid är bra, som t.ex. Roglic och WVA, än sådana som dyker upp till stora tävlingar och är grymma utan att ha gjort några direkta resultat innan, t.ex. estniska längdåkare...

Men men... Vem vet.

saarela

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jo, började undra om Dr. Ferrari flyttat till Slovenien. Men det var ju faktiskt flera som utklassade Bernal, även om de 2 slovenerna stack ifrån de övriga lite på slutet. Undrar om det hänt något med Bernal iom att det ändå var rätt många i tätklungan som körde från honom. Han har väl vurpat också?

"de enda två Slovenska proffscyklisterna som inte åkte dit för doping de senaste åren"
Är det några cyklister från Slovenien som åkt dit?
Bernal har själv sagt att han har presterat "sina bästa" siffror tidigare på touren, så han har nog gått på max.
Två veckor sliter hårt!

InlineOla

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jaha vad tror vi om dagens etapp? Tycker det är ovanligt många "platt till mål efter sista berget"-etapper i år och dagens kan väl också räknas dit trots en liten knäppa på slutet. Är det pga Corona och att de inte kan ha avslutning i mindre bergsbyar eller rutten blev inte påverkad av Corona?

Jag tror inte det händer nåt speciellt i GC-kampen idag, förutom den obligatoriska sprätten med 500m till mål.

d8a3c.jpg

skier

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jag tycker den ser ganska tuff ut, särskilt med lite stela ben efter en vilodag. Beror väl på hur sugna jumbo är på att köra hårt uppför sista första-kategoristigningen, i förrgår gick det väl helt enkelt för fort för att nån skulle kunna attackera.

Ang. målgång på toppen så tycker jag girot och vueltan brukar vara bättre på såna etapper, är nog svårt att få plats med hela tour-cirkusen uppe på en bergstopp, men det blir förstås ofta lite avslaget när de vet att de har 20km kvar efter krönet.

Förra tävlingen de körde upp för Col de Porte var Porte sugen på att hitta på nåt, kanske hade gjort ett nytt försök idag om han inte legat så bra till i totalen :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer