Tour De France 2020.

Stervelo

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja, nu får vi se om pogacar kan hota på riktigt. Två hårda etaper, hur mycket tid behöver han mot roglich i TTn? En dryg minut tror jag. Nu ska alltså pogacar ta 2 minuter på två etapper. Det kommer inte att hända är mitt tips.

nisseson

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja, nu får vi se om pogacar kan hota på riktigt. Två hårda etaper, hur mycket tid behöver han mot roglich i TTn? En dryg minut tror jag. Nu ska alltså pogacar ta 2 minuter på två etapper. Det kommer inte att hända är mitt tips.
Pogacar slog Roglic på slovenska tt-mästerskapen, så vem som behöver tid på vem inför lördag är nog mer uppe i luften än så.

Stervelo

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Tja, tittar du på historien med pogacar, så har han bara vunnit just slovenska TT i prinicip, går tidigt på året. Jag tror att han helt enkelt toppar lite mer form dit än roglic, som bara kör tour/giro/vuelta.

Men, vi får se, det är lite spännande ändå. Roglic vacklade förra året, imorgon tror jag avslöjar allt.

kntzn

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Tråkigt!!
Sjuk ???
Eller bara ur form?
Oklart men jag tycker det verkar som han har övertränigs symptom, hade det varit någon skada eller förkylning eller liknande hade det nog framkommit. Pressen av att vara ledare för det överlägset största laget sett till budget och förväntningar, kanske i kombination med lite för hård träning knäckte nog Bernal.

InlineOla

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Han hade säkert kunna trampa sig i mål men det är ju inte simborgarmärket det handlar om och man får väl inget diplom heller. För en som deltar med ambitionen att vinna hela touren är det moraliskt nerbrytande att ligga i gruppeton med spurtarna och då är det bättre att kliva av när formen inte är på plats.

InlineOla

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Över till dagens etapp. Två små kullar ska dom ta sig upp för. Sista 4km är en riktig dräpare, speciellt efter sisådär 16km konstant klättring och med första kullen i benen.

Capture.PNG

Capture2.PNG

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Låter som att laget var de som plockade/övertygade Bernal.

Bernal: "This is obviously not how I wanted my Tour de France to end, but I agree that it is the right decision for me in the circumstances."

Brailsford: "We have taken this decision with Egan’s best interests at heart, Egan is a true champion who loves to race, but he is also a young rider, with many Tours ahead of him and at this point, on balance, we feel it is wiser for him to stop racing."

Citat från https://www.cyclingweekly.com/news/...an-bernal-abandons-tour-de-france-2020-468510

nisseson

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
För kampen om den röd-prickiga tröjan: enligt Tour-appen så är det dubbla poäng på toppen av målstigningen idag. Gissar att det är för att det är "Souvenir Henri Desgrange", högsta bergspriset i årets tour.

lundatok

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Gissar att Jumbo Visma kommer att låta en utbrytning gå för att eliminera möjliga bonussekunder för Pogacar, sen kontrollerar resten av fältet som igår.

Riktigt trist med Bernal, läste en intressant artikel av Skys gamla sportdirektör som inte kunde fatta att man la allt ansvar på Bernal som satt och körde 300 km träningsrundor i Colombia "witout base". Verkar som att han hade något korn av sanning.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Äh, flackar ju av på slutet :)

Rejäla gubbar i utbrytningen. Idag kan vad som helst hända.

Hoppas lite på Uran idag, kan ta in lite. Tror det kommer trilla av några fler i dag med, hänger väl på hur fort det går i första backen och om det tunga artilleriet kan köra ikapp i mellan.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja det är mycket brant. Min Garmin har korta stunder skrutit med lite liknande % när jag varit på Gran Canaria. Har för mig då handlat om att hålla styrfart för att inte ramla och utväxling 34/32. Att svara på ryck har aldrig varit att tänka på.
Idag är tydligen snittet/km som Max runt 11%

lundatok

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Cyklade tidigt idag med CX-loopen på Peloton och på slutet finns en liten liten knäppa på kanske 50-100 m som brukar knäcka upp pulsen en del. Kollade på Strava och den lilla rackaren verkar vara 21 %.
Kan nästan inte föreställa mig hur det är att hoja 24 % några längre sträckor.

1600255616332.png

zodah

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jag har försökt cykla uppför Monte Zoncolan...fick ge mig av diverse orsaker men där är de 22% tror jag som mest. Men snittet första 6 km är ca 15%....Det är HELT sjukt brant.
Sista 5 km idag upp till Meribel är brutala. Det kommer bli slakt. Om jag läser rätt är det över 10% i snitt i 5 km. Dessutom är hela "backen" över 2 mil lång. Ojojoj.

clnr

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Det brukar å andra sidan gå undan utför för spurtarna med. Och räkna med att Deceuninck, Bora och Lotto kör lagtempo för gruppetton innan sista stigningen.

(edit: stavfel)

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Visst är 24% brant. Det lär dock inte vara någon längre sträcka det är så brant så för en motionär som vill cykla upp borde det funka att gå lite på rött precis i det brantaste partiet och sen återhämta sig när lutningen går ner. Kör man disciplinerat går det fint att återhämta sig i 10% motlut, givet att man inte bonkat förstås.

Personligen tycker jag att så länge det håller sig på max 18-20% kan jag ta mig uppför utan att behöva ligga på rött. Då handlar det mest om att vara tillräckligt disciplinerad och inte cykla fortare än nödvändigt. När jag cyklade Zoncolan (från Ovaro) så lyckades jag ta mig upp utan att egentligen vara flåsig någon gång. Exakt vad maxlutningen ligger på kan väl diskuteras, men någonstans 20-22% har jag sett som uppgifter.

Sen kan förstås vind, vägförhållanden, etc. påverka, men för min del är det mer grejen att tävla i så branta backar än att ta sig uppför dem som sådant som är "ofattbar".

zodah

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Visst är 24% brant. Det lär dock inte vara någon längre sträcka det är så brant så för en motionär som vill cykla upp borde det funka att gå lite på rött precis i det brantaste partiet och sen återhämta sig när lutningen går ner. Kör man disciplinerat går det fint att återhämta sig i 10% motlut, givet att man inte bonkat förstås.

Personligen tycker jag att så länge det håller sig på max 18-20% kan jag ta mig uppför utan att behöva ligga på rött. Då handlar det mest om att vara tillräckligt disciplinerad och inte cykla fortare än nödvändigt. När jag cyklade Zoncolan (från Ovaro) så lyckades jag ta mig upp utan att egentligen vara flåsig någon gång. Exakt vad maxlutningen ligger på kan väl diskuteras, men någonstans 20-22% har jag sett som uppgifter.

Sen kan förstås vind, vägförhållanden, etc. påverka, men för min del är det mer grejen att tävla i så branta backar än att ta sig uppför dem som sådant som är "ofattbar".
Visst är det så, som amatör gäller det att lägga band på sig och inte gå för hårt, för egen del snarare att gå riktigt lugnt. Jag hoppas kunna cykla Zoncolan igen ngn gång och då skall jag göra en hel del annorlunda : -)

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja, om man har som mål att ta sig upp för en backe som utifrån ens förutsättningar är tuff och att göra detta utan att stanna eller sick-sacka skulle jag säga att den bästa strategin är att starta så lugnt man kan, även om det nästan kan kännas överdrivet, och när man sedan kommit in i det efter en stund möjligen öka tempot vartefter att man känner att det funkar och är långsiktigt hållbart. Över huvud taget är det för njutbar bergscykling bättre att gå in i backar defensivt och eventuellt kunna öka jämfört med att vartefter behöva sänka tempot p.g.a. att man gått för hårt.

Personligen tycker jag det vore kul att testa Zoncolan från Priola, d.v.s. den tuffa varianten av de två uppfarterna från öster. Ska enligt http://www.salite.ch/8510.asp?Mappa= vara 1140 höjdmeter på 8,9 km mot 1205 höjdmeter på 10,2 km från Ovaro enligt http://www.salite.ch/zoncolan1.asp?Mappa=

InlineOla

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Visst är det så, som amatör gäller det att lägga band på sig och inte gå för hårt, för egen del snarare att gå riktigt lugnt. Jag hoppas kunna cykla Zoncolan igen ngn gång och då skall jag göra en hel del annorlunda : -)
Åh, nu kom jag att minnas din episka ride report därifrån :love:

NLC

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
En svår tunn linje mellan att bli imponerad av cyklingen som levereras och äcklad av (vissa i) publikens beteende. Men vilken avslutning av Lopez.

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Trevlig avslutning på etappen rent vägmässigt hur som helst. Helt klart en backe jag hoppas få möjlighet att cykla någon gång.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer