Tour De France 2020.

me.I.am

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Det är en hel vetenskap att mikrodopa sig effektivt och samtidigt klara dopingtester. Kräver lite mer avancerat medicinkunnande.
Bredvid Influencer så är väl Dopingläkare de framtidsyrken som de unga skall satsa på.

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Det är inte en skröna, viktgränsen har alltid varit 6.8 kg sedan den infördes 2020 och redan då år sedan gick det att bygga cyklar som behövde extravikt för att nå upp till den, se t.e.x https://lagazzettadellabici.wordpre...legalize-my-cannondale-caad8-from-mike-cotty/ (även om det då ffa gällde de minsta storlekarna).

Idag kan man lätt (!) bygga sub 6.8 kg med standardkomponenter, se t.ex. https://happyride.se/forum/threads/visa-din-laetta-racer-under-7kg.1132412/ och även 6 kg med lite mindre standard som i https://happyride.se/forum/threads/visa-din-laetta-racer-under-6kg.2069866/.

Varför Bianchi inte lyckades med att producera en målad kolfiberram (för skivbroms) som med övriga komponenter (från resp sponsorer) inte kom ner till den gränsen är det nog bättre att fråga Jumbo Vismas mekaniker om, men det ryktas om cykelbyte till nästa säsong...
2020? 😏

NLC

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Pantani ska uppskattningsvis ha legat en bra bit över 7 W/kg i klättringarna. Där nånstans är det inte trovärdigt längre. 6.5 W/kg som Pogacar ev. hade är såklart extremt bra, men inget som i sig borde vara misstänkt. Jag tror att Pinots tid uppför La Planche des Belles Filles förra året bara var en sekund från Pogacars.
Inte helt om man extrapolerar att Pogs tid från Ritchies Portes tid på detta segmentet - https://www.strava.com/segments/1539752 + tiden mellan T2 och mål https://www.procyclingstats.com/rac...&startc=1&time24c=1&sortby=time4&filter=Apply

TP - 16:17* / ~1857 VAM/h
RP - 16:39 / 1824.9 VAM/h
TB - 16:57 / 1,792.6 VAM/h

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Samtidigt har det hänt en del både på material och träningsfronten liksom det kan vara skillnad på var en stigning är på etappen, hur den kördes, om det var fördelaktig vind, om det var solo eller i grupp etc. Det är te.x. ingen i klungan som skulle drömma om att ta på sig en pysmys-jersey som Lance och Ulle körde med när det begav sig.
Nej, man ska förstås inte titta på någon enstaka klättring där det finns en massa olika saker som kan påverka såsom vindar och hur stigningen körs. Min poäng är dock att 90-talets och i alla fall det tidiga 00-talets prestationer vet vi utfördes med potent dopning som kunde förbättra resultat mer än på marginalen. Om prestationerna kommer upp på de nivåerna igen blir i alla fall jag rätt misstänksam. Visst, cyklarna har blivit lite bättre och det är möjligt att bättre träningsmetoder kan ge lite också. Jag förhåller mig dock skeptisk till att de förbättringarna är lika stora som de som kunde åstadkommas med medikamenter under nämnd tidsperiod.

Tour De France 2020.
Eller hur! Han var f.ö. den som spurtade in först av klabbet efter Kwiatkowski & Carapaz "duoseger". Inte illa för en "CX-gubbe" ;-)
En CX-gubbe utan vare sig skivbromsar eller mer klassiska cantisar... Att han spurtade ifrån resten av gänget efter segerduon var väl inte så konstigt, mer uppseendeväckande att han hängde med gruppen hela vägen upp.

NLC

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Nej, man ska förstås inte titta på någon enstaka klättring där det finns en massa olika saker som kan påverka såsom vindar och hur stigningen körs. Min poäng är dock att 90-talets och i alla fall det tidiga 00-talets prestationer vet vi utfördes med potent dopning som kunde förbättra resultat mer än på marginalen. Om prestationerna kommer upp på de nivåerna igen blir i alla fall jag rätt misstänksam. Visst, cyklarna har blivit lite bättre och det är möjligt att bättre träningsmetoder kan ge lite också. Jag förhåller mig dock skeptisk till att de förbättringarna är lika stora som de som kunde åstadkommas med medikamenter under nämnd tidsperiod.
Indeed. Samtidigt cyklas det på ett annat sätt idag mot på 90-talet och 00-talet, det är tajtare med mindre marginaler. Det går fortare utför, körs mer taktiskt och det på (som jag uppfattar det) överlag kortare etapper med färre bergspris per etapp.

Det sagt, tiden kommer utvisa hur mycket av gamla metoder som är kvar men det blir lite tjatigt när det alltid är (GC-)vinnarna som misstänks och det enbart på prestation medan övriga fältet cyklar under radarn. Det är t.ex. få som skriver liknande kommentarer om Sunweb-stallets framgångar när en soloutbrytning håller undan för hela jagande fältet.

Tour De France 2020.
Indeed. Samtidigt cyklas det på ett annat sätt idag mot på 90-talet och 00-talet, det är tajtare med mindre marginaler. Det går fortare utför, körs mer taktiskt och det på (som jag uppfattar det) överlag kortare etapper med färre bergspris per etapp.

Det sagt, tiden kommer utvisa hur mycket av gamla metoder som är kvar men det blir lite tjatigt när det alltid är (GC-)vinnarna som misstänks och det enbart på prestation medan övriga fältet cyklar under radarn. Det är t.ex. få som skriver liknande kommentarer om Sunweb-stallets framgångar när en soloutbrytning håller undan för hela jagande fältet.
Just förändringen i hur det cyklas rent taktiskt gör att det inte går att jämföra prestationerna mellan de olika epokerna rent tidsmässigt. Det är inte bara utrustning, träningsmetoder och eventuellt prestationsförhöjande substanser som förklarar att det ser annorlunda ut i resultatlistan.

För egen del tyckte jag att årets Tour var klart sevärd. Den var dessutom ovanligt tuff, speciellt för spurtarna. Dessutom roligt att det var så många olika etappvinnare i år (rekord faktiskt), och det vittnar om att det är en väldigt jämn sport med stor bredd i toppen (om nu inte alla är lika mycket dopade...).

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Pantani ska uppskattningsvis ha legat en bra bit över 7 W/kg i klättringarna. Där nånstans är det inte trovärdigt längre. 6.5 W/kg som Pogacar ev. hade är såklart extremt bra, men inget som i sig borde vara misstänkt.
När blir det omänskligt? Finns det någon teoretisk uppskattning på det, liksom att det går att modellera hur snabbt en människa kan springa 100m eller 10000m eller hur högt/långt vi kan hoppa. Hur många w/kg eller VAM är det fysiologiskt möjligt att göra på x minuter utan olagliga substanser.

Clark

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
När blir det omänskligt? Finns det någon teoretisk uppskattning på det, liksom att det går att modellera hur snabbt en människa kan springa 100m eller 10000m eller hur högt/långt vi kan hoppa. Hur många w/kg eller VAM är det fysiologiskt möjligt att göra på x minuter utan olagliga substanser.
De begränsande faktorerna är VO2, tröskel, och nyttjandegrad. De kan inte bli hur höga som helst och ofta har de ett omvänt förhållande, dvs någon med högt VO2 har ofta dålig nyttjandegrad.

Om man tar Pogacar uppför Col de Peyresourde som exempel så gör han 6.5 W/kg i 25 minuter. Om man antar att han har en verkningsgrad på 24% och att han ligger på 90-95% av sitt VO2max ger det ett VO2max på 81-85 ml/min/kg . Dessa siffror är inom vad som är rimligt/fysiologiskt möjligt.

Om han istället hade gjort 7.7 W/kg hade det krävt ett VO2max på en bra bit över 100 ml/min/kg eller en verkningsgrad på >30%. Då är det uppenbart utanför mänsklig fysiologi.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer