Tour De France 2020.

Sam00

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Va fan hände? Är Colnago bättre än Bianchi?
Jösses, tur jag har en Colnago från 2015.
Trist för JV som kört så bra. Offtopic, jag spanar på en Bianchi Zolder.:sneaky:
Haha. Hoppas det här betyder att folk kommer sluta tjata om hur bra Pinarellos är.

Själv tänkte jag köpa en Lazer Genesis under hela touren. Nu blir det nog en Met Trenta istället.🙂

skier

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Sjukt otippat! Undrar om Roglic sprängde sig redan på platten för att köra jämnt med Pogacar eller om han bara hade en riktigt dålig dag? Såg väldigt panikartat ut i backen, struligt cykelbyte och kantig åkning. Ibland undrar jag om det inte vore bättre för dem att köra tempolopp utan radio och bara köra som de planerat istället.

Blir faktiskt gladast ändå av att se Porte på tredjeplatsen, känns som han har arbetat ihop till den pallplatsen under åren :)

a.svensson

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Sjukt otippat! Undrar om Roglic sprängde sig redan på platten för att köra jämnt med Pogacar eller om han bara hade en riktigt dålig dag? Såg väldigt panikartat ut i backen, struligt cykelbyte och kantig åkning. Ibland undrar jag om det inte vore bättre för dem att köra tempolopp utan radio och bara köra som de planerat istället.

Blir faktiskt gladast ändå av att se Porte på tredjeplatsen, känns som han har arbetat ihop till den pallplatsen under åren :)
Roglic blev trots allt femma på etappen så att kalla insatsen för riktigt dålig är att ta i.
Var främst Pogacar som gjorde en strålande insats.
Annars var jag själv helt fel ute när jag inför touren trodde på franska framgångar, Guillaume Martin bäste fransos på en 11 plats.
Porte var en liten överraskning, kanske främst att han lyckades med konststycket att inte krascha bort sig. (är förvisso en etapp kvar dock)

NLC

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Roglic blev trots allt femma på etappen så att kalla insatsen för riktigt dålig är att ta i.
Var främst Pogacar som gjorde en strålande insats.
Annars var jag själv helt fel ute när jag inför touren trodde på franska framgångar, Guillaume Martin bäste fransos på en 11 plats.
Porte var en liten överraskning, kanske främst att han lyckades med konststycket att inte krascha bort sig. (är förvisso en etapp kvar dock)
Lyckades ändå hantera punkteringen på gruspartiet ganska väl trots taskig timing (utspridd tätklunga och långt er till sin teambil). Nu blev det tillslut lika långt fram till andraplatsen som utanför podiet men det kunde ju lätt förlorats mycket mer tid där (och så slapp han ju att någon vänlig aussie utanför laget bytte hjulet åt honom)

Barrett

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Man led ju med Roglic i backen. Såg ju ut som dom stelopererat höften på honom!? Ordentligt krokiga ben!
men otroligt impad av Pogacar. Men dagens insats kunde han mkt väl tagit det med en normal-pigg Roglic

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Tack för underhållningen.
En av de bästa tour-dagarna jag har varit med om. Helt slut.
Pogacar blev en lika oväntad som värdig vinnare. Hatten av för den insatsen.

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Men vaf.... Här skippade man TdF idag och drog ut och cyklade själv istället, tänkte det kommer ändå inte att hända nåt...
Hoppas Eurosport visar nån repris imorrn.

jooks

Medlem
Tour De France 2020.
Herregud vilken etapp! Låg nog själv på zon2 puls sista timmen:) Vilken sjuk fysisk och psykisk utmaning att köra det där tempot efter 3 veckor med massor av riktigt tuffa etapper.

Paul D

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jumbos sportdirektör blev tydligen skogstokig i samband med att UCI demonterade Rogs vevparti tidigare.

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Jumbos sportdirektör blev tydligen skogstokig i samband med att UCI demonterade Rogs vevparti tidigare.
Vacchi berättade om den "incidenten" i nån av veckans sändningar. De förstörde tydligen nåt på vevpartiet, och då snedtände sportdirren fullständigt.

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Eurosport 2 sänder cykel kl 22.33-00.30 ikväll, så förhoppningsvis är det repris för oss stackare som gjorde annat i eftermiddags och bara har Eurosport på linjär-tv...

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Eurosport 2 sänder cykel kl 22.33-00.30 ikväll, så förhoppningsvis är det repris för oss stackare som gjorde annat i eftermiddags och bara har Eurosport på linjär-tv...
Och naturligtvis struntar Eurosport som vanligt i sin tablå och fortsätter visa dötrist tennis...

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Är det någon som har lyckats göra något av sista dagen, någonsin?
Det är väl gentlemens agreement att INTE göra nåt. Det team som försöker nåt lär nog bli hatade för tid och evighet. Senaste undantaget är väl när man körde tempo sista dagen fr Versailles in till Paris och Greg Lemond tog hem det med, var det 8 sekunder?

InlineOla

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Nja, knappt sen det blev standard att avsluta på champs elysses, närmaste jag kan komma på är Vinokourov som vann från en utbrytning annars har det varit idel klungspurter. Men innan dess var det ibland tempo som sista etapp, ex legendariska 1989 när Lemond vann över Fignon.

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
1947 låg Robic trea inför sista etappen, 2.58 efter ledande Brambilla och 2.05 efter Ronconi. Sista etappen gick från Caen till Paris, 269 km. Robic kom åtta på etappen, drygt 7 minuter efter etappsegraren men körde ifrån Brambilla och Ronconi såpass att de hamnade 3:a och 4:a totalt, 10 resp. 11 minuter efter fransmannen.

Lite annan kuriosa från den upplagan: den 19:e etappen (av 21) var ett individuellt tempo på 139 km! Robic var tvåa men hela 4.54 efter etappsegraren Impanis.

Robic måste f.ö. varit rejält akterseglad inför Pyrenéerna för han vann den femtonde etappen, 195 km över Peyresourde, Aspin, Tourmalet och Aubisque, med 10.43 och var trots det inte topp tre i totalen efter etappen.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
1947 låg Robic trea inför sista etappen, 2.58 efter ledande Brambilla och 2.05 efter Ronconi. Sista etappen gick från Caen till Paris, 269 km. Robic kom åtta på etappen, drygt 7 minuter efter etappsegraren men körde ifrån Brambilla och Ronconi såpass att de hamnade 3:a och 4:a totalt, 10 resp. 11 minuter efter fransmannen.
Det var ordentliga etapper då, det är ju skitlångt! Jag har åkt tåg den där sträckan, till ett projektmöte i Caen, det tog 2.5 timme om jag minns rätt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Det var andra tider helt klart, med sin egen charm.
Boken är rätt intressant men man får läsa i omgångar det blir lätt lite mycket uppradande av placeringar.

AdamLR

Medlem
Tour De France 2020.
Angående cykelbyte på tempot: vore intressant att veta vilka som fattade beslut själva, vilka som ändrade sig under pågående lopp osv. Känns som att många tjänade på att byta, men det kan ju också bero på att de var i bra form och utan stress.

Roglic kanske hade tjänat på att inte byta?

Cavagna kanske borde ha blivit tvingad av laget att byta? Känns som han var inställd på att bara kötta på, men någon lagledare kunde kanske ha tagit beslutet åt honom.

Eller så hade inget av det spelat någon som helst roll...

skier

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Angående cykelbyte på tempot: vore intressant att veta vilka som fattade beslut själva, vilka som ändrade sig under pågående lopp osv. Känns som att många tjänade på att byta, men det kan ju också bero på att de var i bra form och utan stress.

Roglic kanske hade tjänat på att inte byta?

Cavagna kanske borde ha blivit tvingad av laget att byta? Känns som han var inställd på att bara kötta på, men någon lagledare kunde kanske ha tagit beslutet åt honom.

Eller så hade inget av det spelat någon som helst roll...
Roglic bytte ju mkt senare än de andra, mitt i det branta partiet. Antingen hade de inte tänkt byta eller så fastnade följebilen på publik eller nåt. Sen hade det förstås inte hjälpt ens med världens bästa cykelbyte för Roglic igår.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Får man inte ställa ut någon med klätterhojen så cyklisterna bara har att byta utan att vänta på följebilen med det stresspåslag det innebär?

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Nu såg jag inte gårdagens etapp, men normalt på tempo ligger väl följebilen bara 20-25 meter bakom. Om inte det är möjligt är det väl en arrangörsmiss.

Mayhem

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Får man inte ställa ut någon med klätterhojen så cyklisterna bara har att byta utan att vänta på följebilen med det stresspåslag det innebär?
Om tävlingsarrangören har förberett ett speciellt område för det, som på tempobanan vid VM i Bergen, så får man givetvis det. Annars är det av någon anledning inte tillåtet. Lite konstigt kan man tycka när det ju till exempel verkar fullt tillåtet att ha servicepersonal från laget med reservhjul var och varannan meter längs med pavén på Paris-Roubaix…

me.I.am

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Nja, knappt sen det blev standard att avsluta på champs elysses, närmaste jag kan komma på är Vinokourov som vann från en utbrytning annars har det varit idel klungspurter. Men innan dess var det ibland tempo som sista etapp, ex legendariska 1989 när Lemond vann över Fignon.
Har ett minne av att Bjarne gick loss solo vid någon TdF, isf antagligen 96 när han vann.
Som jag minns det var det samma varv på slutet, men om sista avslutningen var på Champs-Élysées är jag osäker på.
F.ö. så året efter kroknade han i bergen och släppte lös hjälpryttaren Ullrich som då vann 97. Och något/några år senare i en av duellerna med Lance så körde Ullrich rakt ut i en serpentinsväng nerför, ingen brant dock så han MTBade tills han kom på vägen igen, och Lance stod snällt och väntade.

Det var tider det när dom fick bromsa i serpentinsvängarna UPPFÖR.
Skämt åsido, det tragiska (för min del iaf) är att jag nästan börjar sakna de där überprestationerna, årets TdF var ett enda långt sömnpiller, ett gäng gubbar som ultramaratoncyklade 20 mil om dagen med mestadels en grupp gulsvarta längst fram. För trötta att göra något skoj utom sista kilometern typ, om ens det.

Hade inte Pogačar gjort det spännande på tempot hade jag avskrivit årets TdF som ett av de tråkigaste, så tack Pogačar, termpot visade sig vara den roligaste etappen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer