Tour De France 2020.

InlineOla

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja jävlar vilken spurt! Bland den värsta jag sett sista 100. Om vi räknar defensivt på 65km/h (dom kör ofta fortare än så) betyder det ca 18m/s och sista 100 tar då 5.5s. Ewan kör väl in 10m på den sträckan vilket motsvarar ca 2m/s högre hastighet, 20m/s, 72km/h. Det är 7km/h skillnad.

kitzblitz

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja jävlar vilken spurt! Bland den värsta jag sett sista 100. Om vi räknar defensivt på 65km/h (dom kör ofta fortare än så) betyder det ca 18m/s och sista 100 tar då 5.5s. Ewan kör väl in 10m på den sträckan vilket motsvarar ca 2m/s högre hastighet, 20m/s, 72km/h. Det är 7km/h skillnad.
Och så zickzack på det :-)

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Etappen i söndags avslutades ju på strandpromenaden som är mer eller mindre pannkaksplatt. Däremot blåste det en del. Sen vet jag inte var de 44 km/h uppmättes men passeringen 1 km kvar gjordes väl ute på "udden" innan man kommer in på strandpromenaden vilket gör att det nettomässigt faktiskt bör ha varit några meters höjdskillnad nerför sista kilometern.

kitzblitz

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja, det var tydligen stark motvind igår. Caleb säger att han fick ha is i magen och avvakta dem sista 100m innan han körde ut från vindskuggan.

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
När man ser den banprofilen undrar man hur berget ska se ut för att klassas som katergori 2. Är ju inte stor skillnad varken i längd eller lutning på Col du Festre och målstigningen, ändå är den förstnämnda en 3:a och målstigningen en 1:a.

Clark

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
När man ser den banprofilen undrar man hur berget ska se ut för att klassas som katergori 2. Är ju inte stor skillnad varken i längd eller lutning på Col du Festre och målstigningen, ändå är den förstnämnda en 3:a och målstigningen en 1:a.
Det är ändå ganska stor skillnad på 5.3% och 6.7%. Sen brukar klättringarna i Touren att klassas högre om de kommer senare under etappen

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Etapp 16 ger ett par exempel. Sen säger snittlutningen inte allt. Ingen aning om hur dessa ser ut om man kikar på dem mer i detalj men sådana saker kan påverka. Men, som Clark säger så är nog en stor del av förklaringen i detta fall att finna i placering på etappen.

Känns också rätt sunt tycker jag då det rimligen är klart svårare att vara först uppför slutbacken än att vara först uppför en backe längsmed banan genom att GC-åkarna typiskt inte är lika heta på att spurta till toppen på en backe längsmed banan som de är om det dessutom ligger en etappseger i potten.

NLC

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Ja, det var tydligen stark motvind igår. Caleb säger att han fick ha is i magen och avvakta dem sista 100m innan han körde ut från vindskuggan.
Det är just detta som gör att jag inte ser hur "spurtkorridorer" skulle kunna funka i LVG-cykel om man inte samtidigt förändrar (lag)taktiken på spurtetapper. Så länge fartvinden är den dominanta faktorn lönar det sig med uppdragartåg, ligga på hjul och "gömma sig" så länge man kan vilket gör att den som vill vinna en etapp måste vara beredd på att flytta sig för att komma först.

Se t.ex. Elia Viviani på etapp 5 av UAE Tour 2019 eller Caleb Ewan på etapp 11 av Giro d'Italia 2019.

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Det är ändå ganska stor skillnad på 5.3% och 6.7%. Sen brukar klättringarna i Touren att klassas högre om de kommer senare under etappen
Klart det är skillnad, jag säger inte att de borde ha samma klassificering. Det jag ifrågasätter är om två stegs skillnad är motiverat.

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Klart det är skillnad, jag säger inte att de borde ha samma klassificering. Det jag ifrågasätter är om två stegs skillnad är motiverat.
Ett snäpps skillnad för etappslut och ett snäpps skillnad för högre snittlutning + ev. andra försvårande aspekter i klättringens profil. Känns inte jättekonstigt. Kategorisering av klättringar är absolut ingen exakt vetenskap. På en tuff bergsetapp kan en "liten knix" som på en tidig relativt platt etapp fått kat-3-stämpling förbli okategoriserad.

NLC

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Har man förresten kvar dubbla bergsprispoäng vid bergsmålgång, eller är det slopat numer?
Vad jag förstår är det slopat men det är åas dubbla poäng för högsta berget/passet på årets rutt.
  • Col de la Loze: 40-30-24-20-16-12-8-4 points for first eight riders
  • Hors Catégorie (4 in total): 20-15-12-10-8-6-4-2 points
  • Category 1 climbs (15): 10-8-6-4-2-1 points
  • Category 2 (9): 5-3-2-1 points
  • Category 3 (21): 2-1 points
  • Category 4 (15): 1 point

ooms

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Vad jag förstår är det slopat men det är åas dubbla poäng för högsta berget/passet på årets rutt.
  • Col de la Loze: 40-30-24-20-16-12-8-4 points for first eight riders
  • Hors Catégorie (4 in total): 20-15-12-10-8-6-4-2 points
  • Category 1 climbs (15): 10-8-6-4-2-1 points
  • Category 2 (9): 5-3-2-1 points
  • Category 3 (21): 2-1 points
  • Category 4 (15): 1 point
Ja, är det slopat blir det lite mer förståeligt att de klassat upp slutstigningen till en etta.

Tour De France 2020.
Kan starkt rekommendera sändningen på tyska Sportschau, om man nu är språket mäktigt. Där kommenterar Florian Naß med bisittare Fabian Wegmann, som ju åkt TdF själv ett antal gånger och innehaft bergströjan i Giro. Tycker de kommenterar mycket kunnigt, men stor insikt även i geografi och kulturhistoria, något som ofta saknas hos sportkommentatorer. Vidare känner Wegmann så många av åkarna personligen att man får bra insikt på detviset.

Tyvärr startar sändningen en halvtimme efter start (var väl rabatt på den modellen), så jag startar alltid loppet på France TV, vilket sätter rätt stämning på det hela.

Henriken

Ny medlem
Tour De France 2020.
Jag hade kunnat lyssna länge på bara Reck, det är lite så cykeltävlingen kommer och stör... Jag är ju intresserad av skidåkningen också!

weldion

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
I morgon så är det första gången som loppets ”Tour director” kommer att åka elbil.

hm

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Hinner inte kolla hela etapperna.
Lägger de inte upp sammandrag som de gjort tidigare år?
Jag använder Dplay men hittar bara hela etappen där.
Kan ingen ta på sig att lägga upp länkar till sammandrag varje dag för såna som mig som bara är lite intresserade men inte vare sig orkar skaffa något sett att se eller leta upp sammandrag utan intresset sträcker sig inte längre ut i Internet världen än hit till happy ..

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Kan ingen ta på sig att lägga upp länkar till sammandrag varje dag för såna som mig som bara är lite intresserade men inte vare sig orkar skaffa något sett att se eller leta upp sammandrag utan intresset sträcker sig inte längre ut i Internet världen än hit till happy ..
Du kan ju gå in här och klicka på önskad etapp https://www.youtube.com/c/eurosport/videos

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Tack. Visserligen lite jobbigt att klicka själv och försöka komma ihåg vilket etappnummer som är aktuellt just idag, men man kan inte få allt!
Kanske skulle starta en firma som åker runt och startar sammandragsvideor åt folk? Med lite aggressiv marknadsföring och moraliskt tveksamma betalningsvillkor skulle jag säga att en börsintroduktion borde kunna ske framåt maj nästa år.

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
😀Ettapperna läggs inte ut på Youtube innan de är genomförda 😀 så klicka in på etapp numret med högst siffra. I morgon kan du inte hitta etapp 6 MEN 5 ........ VÄLL
Lugn nu. De som har svårt med om man läser från höger eller vänster och inte kan räkna kan uppfatta sen typen av kommentarer som kränkande.

Paul D

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Lugn nu. De som har svårt med om man läser från höger eller vänster och inte kan räkna kan uppfatta sen typen av kommentarer som kränkande.
Tack Göran!!
Vill absolut INTE kränka
Kommentaren borttagen.
Du skulle bara veta vilka läs och skrivsvårigheter jag själv har kämpat med.
Förlåt !!

GoranS

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Tack Göran!!
Vill absolut INTE kränka
Kommentaren borttagen.
Du skulle bara veta vilka läs och skrivsvårigheter jag själv har kämpat med.
Förlåt !!
Hm, ser att du faktiskt tagit bort kommentaren så jag blir lite osäker på om du tolkade det jag skrev allvarligt eller inte. För att undvika missförstånd så vill jag bara ha sagt att det var skämtsamt menat.

Rug

Medlem
Tour De France 2020.
Känns som en kul start och ändå ganska öppet hittills. Det ser ut att vara tätt med roliga sträckor i år. Tror ni Bernal kommer att cykla sig i form? Någon annan som kan utmana Roglic? Etapp 17 ser kul ut. Man får hoppas på spänning ända dit.

weldion

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Runt Gap har jag cyklat. Fast mer mot området runt 3 lacs. Ett tips på cykelsemester. Fina byar, bra bad, fin cykling.

Paul D

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Känns som en kul start och ändå ganska öppet hittills. Det ser ut att vara tätt med roliga sträckor i år. Tror ni Bernal kommer att cykla sig i form? Någon annan som kan utmana Roglic? Etapp 17 ser kul ut. Man får hoppas på spänning ända dit.
Instämmer med fler frågor.
Bernals ryggproblem kanske hämmar honom?
Hur länge kan Roglic och laget hålla formen? Var ju stark redan på Criterium D.
Reck nämnde något i stil med att Coronan kanske gör att lagen vill synas så länge de är friska.
Kommer något lag att testas positiv för C-19?
Idag ser det platt ut. Reck kan bli största behållningen. Kantvind??
Hur många lag ska smittas (ännu inget) innan man bryter hela Touren??
Spänningen är ooooolidlig!!!!!

zodah

Aktiv medlem
Tour De France 2020.
Njuter väldigt av Eurosports sändningar hela em. Brukar alltid vara på semester när Touren går och missar det mesta vanligtvis.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer