Tour de France 2025

Tour de France 2025
Martinez var helt off idag. Om han inte dramatiskt förbättrar sig spår jag att han kommer att bryta relativt snart.

O'Connor fattar jag inte. Var det inte han som var med i vurpan i tätgruppen med drygt 4 km kvar? I så fall borde väl han fått samma tid som den gruppen? Eller har denna källa missat något när de påstår att trekilometersregeln utvidgats till fem kilometer på bl.a. etapp 1?
Nä Vacci nämnde också samma sak i sändningen idag!

Tour de France 2025
Dagens etapp har två små bulor precis innan mål
1751785196342.webp

För svårt för spurtarna och en möjlighet för sen attack av en puncheour? Eller en MSR jakt nedför och in på upploppet?

Tour de France 2025
Svårt att gissa hur det kommer att bli tycker jag. Är ju 5,3 km från toppen på sista backen. Om det är 1,5 km utför så är det 3,8 km att jobba på i slutet för spurtlag som har ambitioner att köra in ev. utbrytare.

Näst sista backen. Relativt rak och måttligt bred väg.
1751786158989.webp

Sista backen.
1751786282306.webp

1751786324766.webp

Smal väg ner från sista bergspriset.
1751786427331.webp

Tour de France 2025
Kan det finnas möjlighet till kantvindskörning idag med? Frisk bris från sydväst och de jobbar sig norrut och satellitbilden indikerar en hel del öppna fält. Eller är det för mkt upp och ner och små vägar? Brukar väl främst vara på lite mer flacka partier och gärna inte alltför små vägar som vingarna uppstår.
1751790534909.webp

Prognos för målorten.
1751790562353.webp

Tour de France 2025
Alpecin-cyklisten hade tur och lite skicklighet!
Det var Groves. Riktigt snygg räddning.

Grym kantvindskörning av Alpecin och Visma framförallt. Inte ofta det går hem ändå. För det mesta leder ju inte kantvindskörning till några bestående resultat annat än trötta ut alla. Vilket ju inte nödvändigtvis behöver vara till fördel för de som låg bäst till. Kul när det faktiskt gör skillnad i racet.

Vilket uppdrag de har nu i Alpecin med Rickaert, MvdP och Groves. Även om Merlier och Milan varit överlägnsa mot Philpsen i år så blir de nog svårslagna i alla spurter där de får till det med det laget.

Tour de France 2025
Vi får se hur det blir när (om?) det blir riktiga klungspurter med alla spurtare med. Det är ju inte alltid starka uppdragståg betalar sig. Ibland sätter sig en annan stark spurtare på hjul på uppdragstågets spurtare och klämmer sig förbi på slutet. Beror rätt mkt på hur konkurrenterna är. Vissa är ju mer beroende av egna uppdrag medan andra är bra på att hitta åkare i andra lag att ta rulle på för att komma i en bra position till dess det är dags att släppa lös alla hästkrafter.

Tour de France 2025
Absolut är det så. Merlier är ju väldigt bra på nyttja andras uppdrag. Beror ju även på vilken bana det är. Generellt gäller väl ju högre fart de kan hålla desto mer lönar sig det att ha ett uppdrag.

Tour de France 2025
Dagens etapp har två små bulor precis innan mål Visa bilaga 778354

För svårt för spurtarna och en möjlighet för sen attack av en puncheour? Eller en MSR jakt nedför och in på upploppet?
Precis innan första bulan kommer det vara regelrätt positionskrig, för det är rejält med ”pinch points”
1751786279548.webp

Röda pricken indikerar var stigningen börjar och det är bara drygt 100 höjdmeter på en kilometer men rejält brant. Men med de snäva kurvorna före tror jag att det kan bli ordentliga splittringar i klungan. Något eller några lag kommer köra stenhårt uppför just för att deras motståndare inte är med lika bra.

Tour de France 2025
Det var Groves. Riktigt snygg räddning.

Grym kantvindskörning av Alpecin och Visma framförallt. Inte ofta det går hem ändå. För det mesta leder ju inte kantvindskörning till några bestående resultat annat än trötta ut alla. Vilket ju inte nödvändigtvis behöver vara till fördel för de som låg bäst till. Kul när det faktiskt gör skillnad i racet.

Vilket uppdrag de har nu i Alpecin med Rickaert, MvdP och Groves. Även om Merlier och Milan varit överlägnsa mot Philpsen i år så blir de nog svårslagna i alla spurter där de får till det med det laget.
För de som missade räddningen, kommer här en liten videoupptagning:

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Även om det förstås är trist både för oss tittare, men ffa för Ganna själv, att han bröt så tycker jag det är bra att de tar hjärnskakningssymptom på allvar. Har ju funnits exempel på fall där cyklister inte stoppats t.o.m. när det varit väldigt uppenbart att personen inte ska sitta på en cykel.
Det där är så beklämmande att se. Även om de inte hade den kunskap vi har nu om hur allvarligt det är med smällar mot huvudet borde vem som helst sett att han inte var i ett tillstånd att kunna fortsätta där.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Allt har sin tjusning. På olika sätt.
Visa bilaga 778411
Ja, och jag kan ocksåuppskatta fina blommande rapsfält en solig sommardag. Sen får jag erkänna att jag nog är svagare för berg och vyer som inkluderar höjdskillnader än snittpersonen. Gissningsvis är jag även mer förtjust i att gneta uppför långa backar på cykel.

Egentligen är dock huvudpoängen att berg ger typiskt fina vyer medan vind inte gör det. Det kan förstås vara fint även i landskap där det kan blåsa (tycker inte det ser så blåsigt ut på din rapsfältsbild). Vinden i sig gör dock ytterst sällan vyn.

Av nyfikenhet, var är din bergsbild tagen?

Tour de France 2025
Ja, och jag kan ocksåuppskatta fina blommande rapsfält en solig sommardag. Sen får jag erkänna att jag nog är svagare för berg och vyer som inkluderar höjdskillnader än snittpersonen. Gissningsvis är jag även mer förtjust i att gneta uppför långa backar på cykel.

Egentligen är dock huvudpoängen att berg ger typiskt fina vyer medan vind inte gör det. Det kan förstås vara fint även i landskap där det kan blåsa (tycker inte det ser så blåsigt ut på din rapsfältsbild). Vinden i sig gör dock ytterst sällan vyn.

Måste vara på väg uppför Col de Tende.

IMG_2718.webp

Tour de France 2025
Det där är så beklämmande att se. Även om den kunskap vi har nu om hur allvarligt det är med smällar mot huvudet borde vem som helst sett att han inte var i ett tillstånd att kunna fortsätta där.
Ja, där önskar man ju att personen som kom med hjulen bara plockat ifrån honom cykeln.

Men det är ju i alla fall positivt att det går åt rätt håll och att man i ökande utsträckning tar saker som kan ge riktigt otrevliga följder på allvar. Sen är nog cykelsporten inte den värsta syndaren vad gäller att inte ta hjärnskakningar på allvar.

Tour de France 2025

Man kan få både vy och vind samtidigt.
IMG_3680.webp

Kanske inte jättespektakulärt, men blåsigt (kantvind).

Tour de France 2025
En som bor i närheten vann VIP-biljetter till årets TdF genom Lease A Bike och han var nära att tacka nej till det för att han hade lovat frun en resa till Idre just den helgen.
Tur att frun hade förnuft att säga till honom ”Du kan väl för fan inte byta bort Frankrike mot Idre!” när hon förstod vad telefonsamtalet handlade om.

Tour de France 2025
Timear ni in semestern med TdF varje år, och låter familjen er kolla på det non stop i tre veckor? Eller hur gör ni? Jag jobbar ju tyvärr imorgon men funderar på att boka upp något mötesrum tre veckor fram och gömma mig där. Det är ändå tomt på kontoret och ytterst lite att göra. Men nån måste ju hålla ställningarna så in måste jag..

Tour de France 2025
Upptäckte precis samma sak, av misstag! Råkade stänga ner fönstret och fick återstarta 🙂

Men trist detta att de börjat med reklam även i den digitala sändningen

Tour de France 2025
Timear ni in semestern med TdF varje år, och låter familjen er kolla på det non stop i tre veckor? Eller hur gör ni? Jag jobbar ju tyvärr imorgon men funderar på att boka upp något mötesrum tre veckor fram och gömma mig där. Det är ändå tomt på kontoret och ytterst lite att göra. Men nån måste ju hålla ställningarna så in måste jag..
Min strategi är rätt mkt streaming i efterhand. Ibland uppblandat med att ta en paus i arbetsdagen och köra ett kvällspass med jobb efter målgång. Funkar rätt bra då det är ytterst lite interaktion med kollegor då de flesta är på semester och jag dessutom ofta har soloprojekt på sommaren.

Tillbaka
Topp