Tour de France, 2026, 4-26 juli

Borde väl stå mellan Adolphe Hélière och Fabio Casartelli?
Tyvärr.
Men om vi bortser från dessa olyckliga och tragiska dödsfall och sådana händelser?
Vem bröt Tour de France snabbast eller i den stilen av klantighet eller bara av otur?
Typ efter 100 meter på första etappen eller något liknande?

Mitt bidrag/förslag: Pedro Delgado, 1989.
Han missade starten av första etappen (eller mer exakt den inledande prologen) med ca 3 minuter.
Slutplaceringen blev tredje plats drygt 3 minuter efter Greg Lemond.

Precis som Johannessen så låg jag också i baksuget efter en holländare idag.
IMG_5601.webp

Såg att två cyklister fick böter idag för "sticky bottles".
Jag antar att cyklisten betalar de själva, eller är de laget, eller dras de av från lagets spargris ("vinnarpengar").
Iof skulle de kunna va ett alt 4 oxå, "lagledarna" i bilen.
De kan ju även va skiijobbiga o påverka gnm att de aldrig släpper taget 😂🤷‍♂️

Yates 200CHF o Fernandez 500CHF, ni som undrar

Men om vi bortser från dessa olyckliga och tragiska dödsfall och sådana händelser?
Vem bröt Tour de France snabbast eller i den stilen av klantighet eller bara av otur?
Typ efter 100 meter på första etappen eller något liknande?

Mitt bidrag/förslag: Pedro Delgado, 1989.
Han missade starten av första etappen (eller mer exakt den inledande prologen) med ca 3 minuter.
Slutplaceringen blev tredje plats drygt 3 minuter efter Greg Lemond.
Denna borde väl ligga bra till?

Jag nominerar Nick Nuyens. Var med 2007 och DNF:ade. Fick chansen igen 2012 och kom på plats 121 i GC. Fick inte vara med igen. Två år senare gick han i pension.

Visa bilaga 841167
Om man bara går totalresultat kanske Cipollini är en kandidat - åtta starter och åtta DNF.

Hade f.ö. fem vueltastarter och fem DNF.

Girot var den enda GT han fullföljde (sex gånger på 14 starter).

Jag nominerar Nick Nuyens. Var med 2007 och DNF:ade. Fick chansen igen 2012 och kom på plats 121 i GC. Fick inte vara med igen. Två år senare gick han i pension.

Visa bilaga 841167
Fabian Cancellara håller tydligen rekordet över DNF i TdF:
IMG_4634.webp

Och Mario Cipollini har flest DNF över alla grand tours. Men det räknas ju inte här.

Edit: När jag räknar får jag det till 8 DNF i just TdF för Cipollini. Google ljög för mig.

Som sagt kul med MvdP. Surt för mig som tittade på det i efterhand på kvällen och undvek att titta på alla sidor, inkl Happy, som kunde spoila resultatet. Jag skulle bara kolla in en sak på Canyons hemsida innan jag skulle titta på etappen, och ja, där var MvdP med uppsträckta händer...

Som sagt kul med MvdP. Surt för mig som tittade på det i efterhand på kvällen och undvek att titta på alla sidor, inkl Happy, som kunde spoila resultatet. Jag skulle bara kolla in en sak på Canyons hemsida innan jag skulle titta på etappen, och ja, där var MvdP med uppsträckta händer...

Man får låsa in sig i ett rum utan internet eller telefontäckning om man inte ska bli spoilad..att hålla sig borta från internet är inte nog, räcker ju ens bror skickar sms, eller som i fallet nedan, grannen vägg i vägg har fest och mina önskemål om mognare musik slutar med att han sabbar hela kvällens cykeltittande😆

Screenshot_20260713_004413_Messenger.webp

Senast ändrad:
Tycker det kan vara rätt störande. Man brukar ju snacka sport och resultat med vissa man känner. Sedan råkar det vara någon jeppe som ska se det hela i efterhand och blir sur/ledsen, det är väl för h-vete inte mitt fel? 🥲 Jaja, man får väl annars komma överens om att man helt enkelt slutar snacka om sportresultat. 🙃

Tycker det kan vara rätt störande. Man brukar ju snacka sport och resultat med vissa man känner. Sedan råkar det vara någon jeppe som ska se det hela i efterhand och blir sur/ledsen, det är väl för h-vete inte mitt fel? 🥲 Jaja, man får väl annars komma överens om att man helt enkelt slutar snacka om sportresultat. 🙃
+1
Sport ska ses direktsänt, annars kan det vara. Undantag är väl om nåt går mitt i natten, men då kollar man ju direkt på morgonen. Annars kan det också vara.

Inte speciellt mycket längre. Om han rör sig tre meter i sidled på 50 meter rör det sig om en knapp decimeter längre sträcka.

Om man bara går totalresultat kanske Cipollini är en kandidat - åtta starter och åtta DNF.

Hade f.ö. fem vueltastarter och fem DNF.

Girot var den enda GT han fullföljde (sex gånger på 14 starter).
Han bröt även Epic Gran Canaria när det kom en rejäl regnskur. Kan ha varit 2023 eller -24 😂😂😂😂

För min del är mycket av grejen med att titta på sport spänningen med att inte veta hur det går.

De sporter jag i stort tittar på är cykel, längdskidor, skidskytte och friidrott. Går bra att göra med bibehållen spänning, trots att jag ser en stor del i efterhand på kvällen. Är inte så många som är intresserad av dem och med dem brukar jag ha en deal om ”radiotystnad” tills man vet att båda parter sett loppet.

Skulle jag haft någon mental låsning kring att se tävlingarna direkt hade jag fått lägga ner det mesta av detta tittande.

Fotboll och hockey kan nog vara värre med.

För min del är mycket av grejen med att titta på sport spänningen med att inte veta hur det går.

De sporter jag i stort tittar på är cykel, längdskidor, skidskytte och friidrott. Går bra att göra med bibehållen spänning, trots att jag ser en stor del i efterhand på kvällen. Är inte så många som är intresserad av dem och med dem brukar jag ha en deal om ”radiotystnad” tills man vet att båda parter sett loppet.

Skulle jag haft någon mental låsning kring att se tävlingarna direkt hade jag fått lägga ner det mesta av detta tittande.

Fotboll och hockey kan nog vara värre med.
Visst, men kom inte och gnäll om att det ”spoilas” då.

Både Girot och (delvis) Touren kollar jag till stor del på i efterhand eftersom jag jobbar på dagarna. Det har också fördelen att man kan snabbspola förbi trista partier. En stor fördel men en så smal sport (i Sverige) som cykling är att det är väldigt liten risk att det spoilas, man kan till och med slösurfa på nyhetssajter under tiden eftersom det inte skrivs något.

Då är det värre när Sverige spelar fotboll, då kan grannarnas vrål sabba allt. 😥

Visst, men kom inte och gnäll om att det ”spoilas” då.
Så länge det inte är någon jag har en ”radiotystnadsdeal” med så utgår jag att spoilandet görs utan illvilja.

Mitt inlägg var dock primärt sett skrivet då jag inte delar ditt behov av att se saker och ting live. Och jag har som sagt ytterst sällan drabbats av något spolande som förstört spänningen med att se det i efterhand.

Så länge det inte är någon jag har en ”radiotystnadsdeal” med så utgår jag att spoilandet görs utan illvilja.

Mitt inlägg var dock primärt sett skrivet då jag inte delar ditt behov av att se saker och ting live. Och jag har som sagt ytterst sällan drabbats av något spolande som förstört spänningen med att se det i efterhand.
”Behov” och ”behov”, eller ”mental låsning” som du nedsättande använde i förra inlägget, det handlar mer om prioriteringar. Var det inte tillräckligt viktigt att se live så är det sällan viktigt att se i efterhand heller.

Då är det värre när Sverige spelar fotboll, då kan grannarnas vrål sabba allt. 😥
En gång i tiden bodde jag på Hisingen. Ber retroaktivt om ursäkt för detta. Ovanför min flickvän och mig bodde det ett överviktigt par i 32-årsåldern (vi tyckte att de var ”gamla”). Jag vill minnas att han arbetade som låssmed.

Det var rätt ofta vrål och dunk i golvet på kvällarna och vi började misstänka kvinnomisshandel. En kväll var det värre än någonsin så till slut sprang jag upp och knackade på, med 112 redan slaget på mobilen, redo att ringa om det skulle vara illa. Kvinnan öppnade och såg frågande ut, inte ett blåmärke så långt ögat nådde.

Det visade sig att mannen ofta brukade titta på puckey…

Jag har alltid undvikit denna ursäkt till sport så långt det bara är möjligt, men överhuvudtaget: Vad är det med gubbar och idrott? Så fruktansvärt ovärdigt att sitta och gapa framför en tv-apparat. Har de ingen självrespekt?

Senast ändrad:
”Behov” och ”behov”, eller ”mental låsning” som du nedsättande använde i förra inlägget, det handlar mer om prioriteringar. Var det inte tillräckligt viktigt att se live så är det sällan viktigt att se i efterhand heller.
Jag håller inte med. För mig är det intressanta inte om det hela är live eller inte utan om det finns en spänning genererad av osäkerhet kring utgången.

Livetittande eller efterhandstittande är min prioritering. Har jag andra saker som lämpligare utförs under den tiden evenemanget pågår prioriterar jag det och tittar på det hela i efterhand då nackdelen för mig att se det hela i efterhand är liten.

Om jag över huvudtaget ska se evenemanget har att göra med om jag vill se det som sådant, inte om det är med en tidsfördröjning på 10 sekunder, 1 minut, 15 minuter, 5 timmar eller 3 dagar.

För långa evenemang, typ touren, där i alla fall jag inte har tid att se allt, finns en fördel med efterhandstittande i att kunna hoppa fram och se en etapp på säg 1-2 timmar istället för 4-5 timmar.

För liveföljande utan ytterligare tidsåtgång brukar jag ha ljudet i öronen men göra andra saker så länge det inte händer något som låter spännande. Dock långt ifrån alltid det går att kombinera det bra.

Hoppla! Jag tror vi hittat något där vi är överens. 😉

Möjligen att jag kan lägga till att det faktiskt finns kvinnor som också är rätt ljudliga i sitt TV-tittande.
Håller helt med men tycker inte det bara gäller fram för TV:n.
Minns nån gång jag var yngre och blev medbjuden till nån fotbollsmatch på nån arena i stan (troligtvis Råsunda). Jag försökte följa matchen men det gick inte för alla framför mig stod upp och skrek och vrålade så jag varken såg eller hörde något.
Har inte sett någon fotboll IRL sedan dess.

Det kittlar helt klart mindre om det inte är live. Då har det trots allt redan skett.
All överföring tar ju tid och streamade sändningar har ofta mer fördröjning än traditionella TV-sändningar. Är det därmed sämre att titta på streamat om man bara tittar på sändningen, d.v.s. inte har andra tjänster som tillhandahåller annan data om evenemanget parallellt?

All överföring tar ju tid och streamade sändningar har ofta mer fördröjning än traditionella TV-sändningar. Är det därmed sämre att titta på streamat om man bara tittar på sändningen, d.v.s. inte har andra tjänster som tillhandahåller annan data om evenemanget parallellt?
Jag tror att vi har rensat för just överföringshastigheten. Du fattar väl vad han menar?

Jag tror att vi har rensat för just överföringshastigheten. Du fattar väl vad han menar?
Poängen var att live är fördröjt och att fördröjningen är beroende av media mm. Eftersom det för mig är närmast egalt om jag ser loppet med 10 sekunders fördröjning eller 5 timmars fördröjning så länge jag inte vet hur det ska gå är jag lite nyfiken på hur lång fördröjning man kan acceptera och fortfarande anse det live och vad det är som förändras när man går från live till icke-live p.g.a. för lång fördröjning.

Senast ändrad:
Poängen var att live är fördröjt och att fördröjningen är beroende av media mm. Eftersom det för mig är närmast egalt om jag ser loppet med 10 sekunders fördröjning eller 5 timmars fördröjning så länge jag inte vet hur det ska gå är jag lite nyfiken på hur lång fördröjning man kan acceptera och fortfarande anse det live och vad det är som förändras när man går från live till icke-live p.g.a. för lång fördröjning.
Är du verkligen nyfiken eller handlar det mest om att tjata emot? 😘

Jag har nog sett eftersändning (självvald tid, streaming) av 90% av all cykel jag sett de senaste 6 åren. Mest för att jag kan välja själv när jag ser den, och kan välja hur mycket jag vill se, också för att jag slipper reklam.

Tillbaka
Topp