Tour de France, 2026, 4-26 juli

Är du verkligen nyfiken eller handlar det mest om att tjata emot? 😘
Ja, jag är intresserad av vad det är som gör att fördröjningen så märkbart upplevs påverka tittandet och vid vilken mängd av fördröjning detta problem blir påtagligt.

Edit:
Som jag skrev ovan är en stor anledning för mig att titta på sport just osäkerheten kring händelseutveckling och resultat. I det avseendet påverkar inte fördröjningen i sig upplevelsen ett dyft. Problem uppstår om jag av misstag får veta resultatet. Om man har svårt att undvika att veta resultatet och vill ha spänningen kan jag förstå att man vill se dte live. Annars förstår jag inte vad skälet är bortom någon sorts cirkulärt resonemang att det är bäst live för att live är bäst.

Senast ändrad:
När det gäller ex fotboll och hockey kan jag inte se det i efterhand med någon form av behållning. Cykling däremot går alldeles utmärkt av någon anledning. Känns som man kan påverka mindre i cykling. Fotboll sitter man ju där framför TVn o skriker "PASSA HÖGER....SKJUUUUUUT.....Jamen DOMARJÄVEL BLÅS FÖR FAN", och känner därigenom att man har en viss påverkan på matchutgången. Denna påverkan är bortblåst om man ser det i efterhand. Cykling är lite mer starkast vinner och ens påverkan som TV-tittare är obefintlig, sitta framför TVn o skrika taktiktips till cyklisterna och gläfsa på kommisarien känns inte som det har samma effekt som i bollsporter.

(Ni får gärna idiotförklara mig :LOL:)

Senast ändrad:
När det gäller ex fotboll och hockey kan jag inte se det i efterhand med någon form av behållning. Cykling däremot går alldeles utmärkt av någon anledning. Känns som man kan påverka mindre i cykling. Fotboll sitter man ju där framför TVn o skriker "PASSA HÖGER....SKJUUUUUUT.....Jamen DOMARJÄVEL BLÅS FÖR FAN", och känner därigenom att man har en viss påverkan på matchutgången. Denna påverkan är bortblåst om man ser det i efterhand. Cykling är lite mer starkast vinner och ens påverkan som TV-tittare är obefintlig, sitta framför TVn o skrika taktiktips till cyklisterna och gläfsa på kommisarien känns inte som det har samma effekt som i bollsporter.
Ok, så (irrationell) uppevelse av att kunna påverka.

Tittade förr en del på fotboll och hockey, men känner inte igen mig så jag gissar att känslan av att kunna påverka är individuell.

All överföring tar ju tid och streamade sändningar har ofta mer fördröjning än traditionella TV-sändningar. Är det därmed sämre att titta på streamat om man bara tittar på sändningen, d.v.s. inte har andra tjänster som tillhandahåller annan data om evenemanget parallellt?

Jag tycker det är skillnad på en minut eller 3 timmar.

Ok, så (irrationell) uppevelse av att kunna påverka.

Tittade förr en del på fotboll och hockey, men känner inte igen mig så jag gissar att känslan av att kunna påverka är individuell.

Har mycket svårt för att inte tro att du brukar sitta framför tvn och ropa på sportboll och puckjakt.

Ja, jag är intresserad av vad det är som gör att fördröjningen så märkbart upplevs påverka tittandet och vid vilken mängd av fördröjning detta problem blir påtagligt.
För mig är det helt självklart att det är mycket mer nerv när man vet att någonting pågår just nu, några sekunders eftersläpning eller inte. Jag har väldigt svårt att förstå hur du inte kan relatera till detta, därav min fråga om det handlar om att tjata emot för sakens skull. Eller menar du verkligen att ett antal sekunders fördröjning skulle vara samma sak som flera timmar? ”Var gränsen går” blir en intellektuell diskussion som är helt ointressant i sammanhanget, eftersom idrott til syvende og sidst handlar om upplevelser och känslor.

Det finns en annan aspekt som jag tycker är vacker och det är att jag vet att vi är många som tittar på samma sak samtidigt. Det finns en gemenskap i detta. ❤️

För mig är det helt självklart att det är mycket mer nerv när man vet att någonting pågår just nu, några sekunders eftersläpning eller inte. Jag har väldigt svårt att förstå hur du inte kan relatera till detta, därav min fråga om det handlar om att tjata emot för sakens skull. Eller menar du verkligen att ett antal sekunders fördröjning skulle vara samma sak som flera timmar? ”Var gränsen går” blir en intellektuell diskussion som är helt ointressant i sammanhanget, eftersom idrott til syvende og sidst handlar om upplevelser och känslor.

Det finns en annan aspekt som jag tycker är vacker och det är att jag vet att vi är många som tittar på samma sak samtidigt. Det finns en gemenskap i detta. ❤️
Ja, det menar jag eftersom det var precis det jag skrev i inlägg #808.

Edit:
Gäller så länge det är själva tittandet på loppet som diskuteras. Fördelen med live-sändning är att extrainformation kan finnas tillgänglig på ett sätt som den inte finns om man tittar i efterhand. Kan vara mellantider i lopp med interavallstart eller en diskussion i en happytråd där man kan få andras synpunkter på skeende synkat med själva loppet.

För mig är detta dock kringinformationen en sekundär grej. Jag skulle t.ex. mycket hellre se ett lopp i efterhand utan kunskap om skeendet än att titta (ganska hypotetiskt) se det med en massa kringinformation men att jag visste hur det gick.

Senast ändrad:
Har mycket svårt för att inte tro att du brukar sitta framför tvn och ropa på sportboll och puckjakt.
För det första ser jag inte längre på hockey eller fotboll. Har t.ex. inte sett en sekund av VM hittills och kommer knappast att göra det heller. Och även när jag gjorde det var jag rätt sansad i TV-soffan.

Dessutom är jag inte typen som sitter och ropar på utövare eller domare när jag tittar på sport. Det enda som egentligen får mig att yttra något som möjligen kan beskrivas som rop är när producenter visar, i mitt tycke, fel saker. Typiskt kan det vara bilder på publik, deltagare som redan gått i mål, deltagare som väntar på att starta, repriser in absurdum, etc. när det finns intressanta saker som händer i tävlingen/loppet/matchen.

Grus i maskineriet.

“A small piece of asphalt mixed with bitumen somehow became lodged inside the right-hand lever, preventing it from making the normal movement required for shifting.

“Nothing had broken. With approximately 24km (15 miles) remaining, Pidcock managed to free the chain and get the bike moving again. However, although the drivetrain was operational once more, the piece of asphalt remained lodged inside the lever, preventing him from using the full range of gears for the remainder of the stage.

Om man ropar framför TVn när man kollar hockey och fotboll men inte cykling så kanske man tycker att hockey/fotboll är roligare? Jag är lite tvärt om nämligen. Men har aldrig varit en riktig ropare ändå. Mest högljudda ljud och stön när jag är lite för investerad, och främst i avslutningen av etapperna isåfall. Eller vid close calls, krascher, folk som står i vägen för mina favoriter osv.

Grus i maskineriet.

“A small piece of asphalt mixed with bitumen somehow became lodged inside the right-hand lever, preventing it from making the normal movement required for shifting.

“Nothing had broken. With approximately 24km (15 miles) remaining, Pidcock managed to free the chain and get the bike moving again. However, although the drivetrain was operational once more, the piece of asphalt remained lodged inside the lever, preventing him from using the full range of gears for the remainder of the stage.
Ännu ett argument för aero-växlar alltså!

Blir det fransk seger på Bastille-day? VPP kanske?
Även om jag såg något uttalande från Pogi om att han inte har någon revanschlusta efter att Vingegaard "snodde" etappsegern i Le Lioran för ett par år sen så tror jag han ändå gärna vill vinna dagens etapp, givet att det inte kostar för mycket slit för hjälpryttarna.

Även om jag såg något uttalande från Pogi om att han inte har någon revanschlusta efter att Vingegaard "snodde" etappsegern i Le Lioran för ett par år sen så tror jag han ändå gärna vill vinna dagens etapp, givet att det inte kostar för mycket slit för hjälpryttarna.
Precis som att han hoppades att han inte tog gula tröjan från Träen..

Om man ropar framför TVn när man kollar hockey och fotboll men inte cykling så kanske man tycker att hockey/fotboll är roligare? Jag är lite tvärt om nämligen. Men har aldrig varit en riktig ropare ändå. Mest högljudda ljud och stön när jag är lite för investerad, och främst i avslutningen av etapperna isåfall. Eller vid close calls, krascher, folk som står i vägen för mina favoriter osv.
Idioter i publiken kan möjligen förtjäna ett utrop från min sida.

Om jag tittar tillsammans med andra så kan jag säga saker, t.ex. "Undrar om inte finnarna har bra skidor", "Tror han blir inhämtad med 3 km kvar", etc., men det är tal, inte rop.

Uppenbarligen eftersom du behövde fråga igen. Tyckte dock det var tämligen glasklart. 😉
Kan inte hjälpa att jag blir i det närmaste provocerad av att du inte kan inse skillnaden på några sekunders eftersläpning och en oändlig tidsrymd framåt, och att livekänslan inte betyder någonting för dig överhuvudtaget. Men jag får helt enkelt slå mig till ro med att du troligen är ett unikum! 😊

Blir det fransk seger på Bastille-day? VPP kanske?
VPP lär dock vara sugen på att gå i utbrytning med tanke på att han ju varit uppe och sprätt på en del bergspriser.

Och det finns ju ett gäng poäng att plocka i bergpristävlingen idag. Även om fyra av sju bergspriser är cat 3, vilka ju bara ger två poäng om man är först, skulle en cyklist som hypotetiskt vinner alla bergspris idag dra in 33 poäng. Kan jämföras med Pogi som leder bergspristävlingen på 28 poäng. Så, absolut en viktig etapp för att se vem som kommer att leda den tävlingen efter etappen.

Är ju flera lag som inte visat upp sig nämnvärt heller. Att ligga i klungan gör väl ingen sponsor glad. Små lag kommer inte vinna etapper från varken spurt eller i bergen. Så om dom inte satsar lite och går med i utbrytningen undrar jag vad dom ens gör i tävlingen.

Edit, flestavt

Senast ändrad:
Kan inte hjälpa att jag blir i det närmaste provocerad av att du inte kan inse skillnaden på några sekunders eftersläpning och en oändlig tidsrymd framåt, och att livekänslan inte betyder någonting för dig överhuvudtaget. Men jag får helt enkelt slå mig till ro med att du troligen är ett unikum! 😊
Hm, invänder mot ordvalet inse. Handlar snarare om att man tycker något.

Och de "förklaringar" jag fått till vikten av att se det live är (a) upplevd känsla av möjlighet att påverka i sporter där domaren är viktig och (b) någon sorts upplevd gemenskap med andra (okända?) människor som också råkar se tävlingen samtidigt.

Sen har jag inte pratat om oändlig tidsrymd. Jag har pratat om upp till några dagar (i extremfall). Om jag varit bortrest har det hänt att jag tittat på ett lopp jag verkligen velat se kanske en halv vecka i efterhand. Längre än så börjar det bli opratiskt att "skydda sig" från information kring hur det gått.

Och, nej, jag är inget unikum. Vet flera personer som inte heller fäster stor vikt vid live-aspekten utan snarast tycker det är praktiskt att kunna hoppa fram en liten bit i sändningen när det handlar om långa lopp.

Är ju flera lag som inte visat upp sig nämnvärt heller. Att ligga i klungan gör väl ingen sponsor glad. Små lag kommer inte vinna etapper från varken spurt eller i bergen. Så om dom inte satsar lite och går med i utbildningen undrar jag vad dom ens gör i tävlingen.
Minsta laget är väl(?) Caja Rural och de tycker jag ändå försökt en del och visat upp sig.

Utbildningen? Manges cykelskola? 😉

Hm, invänder mot ordvalet inse. Handlar snarare om att man tycker något.

Och de "förklaringar" jag fått till vikten av att se det live är (a) upplevd känsla av möjlighet att påverka i sporter där domaren är viktig och (b) någon sorts upplevd gemenskap med andra (okända?) människor som också råkar se tävlingen samtidigt.
Här är pudelns kärna, du kan inte bryta ned det här till någon intellektuell övning. Men vi får enas om att vara oense, jag känner att det är lite som att försöka förklara kärlek för en datamaskin, om du ursäktar ordvalet. 😅

Jo, att vi inte är ense är nog rätt klart. Jag är kanske inte lika förvånad som du att motsatta åsikten finns, men ändå lite förvånad över att just live-aspekten kan anses så viktig då den inte är det för mig.

F.ö. så kan jag bryta ner allt till intellektuella övningar. Akta dig! 😉

Hur lång stund kommer det att dröja innan utbrytningen kommer iväg idag?

Känns som en etapp där många lag gärna har med någon i utbrytningen och att det kan finnas en hel del cyklister som är intresserade.

Skulle spurtpriset (vid 25,5 km) kunna bli en språngbräda - klungan håller ihop dit, men när de passerat det så kommer en grupp iväg?

Senast ändrad:
Är ju flera lag som inte visat upp sig nämnvärt heller. Att ligga i klungan gör väl ingen sponsor glad. Små lag kommer inte vinna etapper från varken spurt eller i bergen. Så om dom inte satsar lite och går med i utbrytningen undrar jag vad dom ens gör i tävlingen.

Edit, flestavt
Vilka tänker du på då? Jag kan typ inte komma på ett enda lag som inte legat med i åtminstone en utbrytning?

Har inte kollat vädret, tror värmen styr lite när Pogi sticker. Men kan tänka mig att Pogi attackerar efter Petrus och utbrytningen från Peilherols är inhämtad på Peyrol

Tim Wellens har problem innan start, finns det risk att han får bryta? Mekaniskt tydligen. Men vet inte hur det funkar med cykelbyten vid start eller när man får börja/var bilarna är?

Tim Wellens har problem innan start, finns det risk att han får bryta? Mekaniskt tydligen. Men vet inte hur det funkar med cykelbyten vid start eller när man får börja/var bilarna är?
Mekaniska problem i neutrala zonen är problemfria. Är cyklisten inte ikapp klungan vid km 0 tar de det lugnt till dess cyklisten är ikapp (inom rimliga gränser förstås).

Caja och Lotto har skött sig.
Tudor, fdj, moviestar mfl vill jag inte minnas har ansträngt sig nämnvärt, eller?
Moviestar sportschef, behöver väl lite pepp. Här efter förra etappen
...
“What UAE did yesterday made no sense,” he said. “I speak to 85 per cent of the sports directors and they all think the same.”
...
Rojas believes such control risks making the race less attractive, particularly when other teams see few realistic opportunities to challenge UAE. When the strongest squad refuses to give a breakaway any room, even on a day when the general classification is not at stake, the reward for taking risks becomes increasingly small.

“Many will say that if there is nothing they can do, they would rather stay at home,” he said.

“I don’t know whether that does cycling a disservice. Everyone has their own point of view, but for me it does,” Rojas said. “In the end, I think it takes away part of the spectacle, because the beauty of cycling is the fight for different objectives.”
...
Rojas does not dispute UAE’s right to race on its own terms. But with Pogačar seemingly untouchable and his team controlling the race around him, he fears the Tour is running out of suspense.

Både Girot och (delvis) Touren kollar jag till stor del på i efterhand eftersom jag jobbar på dagarna. Det har också fördelen att man kan snabbspola förbi trista partier. En stor fördel men en så smal sport (i Sverige) som cykling är att det är väldigt liten risk att det spoilas, man kan till och med slösurfa på nyhetssajter under tiden eftersom det inte skrivs något.

Då är det värre när Sverige spelar fotboll, då kan grannarnas vrål sabba allt. 😥
eller så postar någon i cykel i media tråden som häromdagen om att pogi tog tillbaka gula tröjan så var den etappen färdig =D I vanligt fall räcker det ju med att hålla sig borta från denna tråd.

Moviestar sportschef, behöver väl lite pepp. Här efter förra etappen
...
“What UAE did yesterday made no sense,” he said. “I speak to 85 per cent of the sports directors and they all think the same.”
...
Rojas believes such control risks making the race less attractive, particularly when other teams see few realistic opportunities to challenge UAE. When the strongest squad refuses to give a breakaway any room, even on a day when the general classification is not at stake, the reward for taking risks becomes increasingly small.

“Many will say that if there is nothing they can do, they would rather stay at home,” he said.

“I don’t know whether that does cycling a disservice. Everyone has their own point of view, but for me it does,” Rojas said. “In the end, I think it takes away part of the spectacle, because the beauty of cycling is the fight for different objectives.”
...
Rojas does not dispute UAE’s right to race on its own terms. But with Pogačar seemingly untouchable and his team controlling the race around him, he fears the Tour is running out of suspense.

Ja, halvklurigt, det går väl att se detta ur olika aspekter. Klart det tar bort en hel del av spänningen men samtidigt är det fantastiskt att få beskåda kanske tiderna bästa konditionsidrottare alla discipliner (härom tvistar de lärda)? Att kunna dominera så här i modern tid om och om igen, nästan leka med motståndarna i en av de tuffaste tävlingar som existerar under stenhård konkurrens är helt exceptionellt. Det är verkligen något mycket unikt/speciellt vi nu beskådar. Att jämföra med Lance tycker jag inte vi kan göra då han var helt fullproppad med doping under större delen av hans karriär. Merckx var ändå länge sedan med en annan typ av konkurrens och det blir svårt/väldigt spekulativt jämföra.

Senast ändrad:
TotalEnergies har de gjort nåt? för de är väl med? wild card?

Mål - Their core sporting goals include building around Jordan Jegat in the mountains, securing top UCI points to protect their 2027 wildcard, and hunting stage successes

Team Cofidis primary goal at the 2026 Tour de France is to win one or more stages by treating every stage like a one-day Classic.

Har väl inte heller gjort nån större succe?

Tillbaka
Topp