Tour de France snack.

Tour de France snack.
"NO YELLOW FOR LANCE: Race leader Lance Armstrong will not wear yellow for Stage 5 in tribute to David Zabriskie who lost the overall lead in a crash Tuesday."

Va fint gjort, känns faktist bra. Man förstår vilket tryck dom har i pedalerna om man tokvurpar för att kedjan släpper när man sitter ner på platten.

Tour de France snack.
Han kör i gult, det var bara i den inledande neutrala zoonen han körde i sin vanliga. Sen innan starten stannade man och han svidade om.

Tour de France snack.
Lance verkar över huvud taget vara en reko kille, har bara hört bra om honom. Som exempel lär han ha omfamnat och tröstat någon nykomling i laget förra året som misslyckades med lagtempot. Fin kille, helt enkelt.

Tour de France snack.
Jag håller med, men samtidigt är han för bra för att vara sann, nåt fel måste såna där hyvvens snubbar ha. När nåt är för bra för att vara sant brukar det oftast stämma.... Frågan är bara vad felet är

Tour de France snack.
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Lance verkar över huvud taget vara en reko kille,
> har bara hört bra om honom. Som exempel lär han ha
> omfamnat och tröstat någon nykomling i laget förra
> året som misslyckades med lagtempot. Fin kille,
> helt enkelt.
>
> -----------------------------
> /Johan
>
> x(ht) l x- M++ H+ V++ Mt++ Mu+ Pt++ S----

Ja, Lance är en riktig Hasse Hurtfrisk, Ture Tagelskjorta eller om man vill: Rickard Rättrådig! :P
~K

Tour de France snack.
Peter_K skrev:
> PerM: Klockan stannar när den 5:e lagmedlemmen
> passerar mållinjen.

Så då behöver bara 5 man passera mål? Därför det såg ut som nåra droppa av mot slutet?

Tour de France snack.
bruse skrev:
> Peter_K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > PerM: Klockan stannar när den 5:e
> lagmedlemmen
> > passerar mållinjen.
>
> Så då behöver bara 5 man passera mål? Därför det
> såg ut som nåra droppa av mot slutet?
>

Nja, kräver väl en fördjupning detta. De fem första i varje lag får den femtes tid, så långt rätt. Men de som tappat sitt lag får en individuell tid. Och eftersom lagtiderna justeras till 10s-intervall kan de avhängdas individuella tid bli större än i realiteten.

För resterande tävling vill man ju ha alla nio killarna kvar i tävlingen och de som tappade kontakten med sina lag måste ju klara maxtiden som gäller på alla etapper (vinnartiden x 1.25). Och för alla lagets individer är det ju en klar fördel att hänga med laget över mållinjen, inte bra för självförtroendet att bli avhängd. Det är vara enklare att hålla hög fart med nio man som kan dra växelvis.

Så optimalt är att få alla nio gubbarna över linjen i en grupp!

Tour de France snack.
Fast igår var det flera lag (t.ex. CSC) som körde med taktiken att de som inte är bra uppför får göra mer jobb första delen av banan fram till backarna, sen släpper man dem och så får de ta sig i mål på egen hand. Men det är klart, om man har ett optimalt balanserat lag så slipper man göra så.

I och med att tidsmarginalen är så pass generös (vinnartid + 25%) så är det inte speciellt stor risk att någon hamnar utanför tidsgränsen.

Tour de France snack.
Och nu vann den där jäkla McEwen idag. Typiskt, jag som hade hoppats att han skulle gå segerlös fram till bergsetapperna och sen kliva av tävlingen.

Tour de France snack.
Haha, något emot McEwen Peter? Tycker det är kul att Boonen får sig en match, men ärligt talat skulle det vara roligare om Hushovd hade tagit dem båda två ;P Armstrong blev tvingad att köra i gult, vilket jag kan förstå. Ändå fint av honom att göra som han gjorde.

Någon som vet hur tvisten mellan honom Simeoni slutade?

Wilier: vem har sagt att kedjan släppte på Zabriskies hoj?

Tour de France snack.
s-McEWEN5a-137.jpg

En coolare cyklist får man leta efter.
Kul att se honom ibland hoppa uppför refuger i 50 blås
Förra årets målgång på bergstempot på bakhjulet var hur kul som helst

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
Crossmax äger! skrev:
>>
> Wilier: vem har sagt att kedjan släppte på
> Zabriskies hoj?
>

Tror minsann jag sa det för några inlägg sedan, bara att läsa :)

Han kan ju även ha tappat fotfästet, försökt sig på ett trick eller helt enkelt somnat till lite.

Tour de France snack.
JT skrev:
> Idag vinner Robbie McEwen.

Skriver man det före varje plattetapp, jaa då har man en bra chans att lyckas i sitt tippande! =))

Tour de France snack.
rille skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag vinner Robbie McEwen.
>
> Skriver man det före varje plattetapp, jaa då har
> man en bra chans att lyckas i sitt tippande! =))

Hysch! Avslöja inte min taktik. Igår hade jag ju dessutom "rätt"... :-p

Tour de France snack.
JT skrev:
> Idag vinner Robbie McEwen. Igen!

Hahaha, jag håller på dig!!
Vad har du för odds idag?

Tour de France snack.
> Haha, något emot McEwen Peter?

Tja, bara det att han verkar vara en otroligt arrogant, korkad och dryg person.

"The winner of the green jersey is not always the fastest sprinter. But both times I've won it, I've been the fastest." Han vann den 2002 och 2004. 2004 fick han dyng-spö i varje spurt som Petacchi var med i. 2002 var det otroligt jämnt mellan honom och Zabel och baserat på resultaten tycker inte jag man kan säga att han var snabbast.

Sen hela den här incidenten när han hävdar att han inte skulle diskats i år. Pinsamt... "You have to look at it from the front to really see". Just det, för om man tittar på bilden tagen ovanifrån ser man tydligt att det är McEwen som kör in i O'Grady.

Minns inte inte om det var förra året eller för två år sen men det var nån cyklist som gick omkull precis i spurten och låg på asfalten och blödde kraftigt (han blev ivägskickad med ambulansen och jag har för mig han inte kom till start på sträckan efter). Medan han ligger där halvt avsvimmad får han en rejäl utskällning av McEwen för att han hindrat honom på väg mot mål.

Läste dessutom en intervju nyss med honom på Cyclingnews där han skyller båda förlusterna mot Boonen på att antingen han eller Rodriguez (hans leadout) inte kunnat få i tyngsta växeln bak. Herregud, har de inga mekaniker i Davitamon-Lotto eller?

Tour de France snack.
>Jag undrade eftersom inte ens Zabriskie själv vet vad som hände. Killen som låg på Davids rulle tror att pedalen släppte...

På Eurosports sammandrag igår tyckte jag de sa att Zabriskie själv sagt att hans framhjul touchade killen som låg framför honom och det var därför han ramlade.

Tour de France snack.
Och Tom Boonen skällde på en klump (Thor Hushovd) som försöke tränga sig i sista kurvan och som gjorde att han tappade fart och därmed etappvinsten. Tror det är väldigt laddade känslor på slutet av etapperna.

Tour de France snack.
david_v skrev:
> Och Tom Boonen skällde på en klump (Thor Hushovd)
> som försöke tränga sig i sista kurvan och som
> gjorde att han tappade fart och därmed
> etappvinsten. Tror det är väldigt laddade känslor
> på slutet av etapperna.

Boonen verkligen valde sina ord för att föringa Thor som cyklist.

Tour de France snack.
Finns det någon "nätradiostation" som sänder direkt i år?

Förra året sände OLN från etapperna men det verkar inte vara så i år.

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
Är det någon som får ljudet från Eurosport att funka?

Dagens spekulation: Rabobank siktar på att ta hem bergspriströjan med Michael Rasmussen. De använder Dekker och idag Kroon på samma sätt som Quick.Step använde Bettini förra året (dvs de hindrar konkurrenterna från att ta poäng nu i början och sen kommer Rasmussen att göra en lång solo-utbrytning på nån bergsetapp i stil med det Virenque gjorde och plocka massvis med poäng då).

Dagens tips: Klungspurt, Boonen visar McEwen var skåpet ska stå. O'Grady 3:a.

Tour de France snack.
Aha, ljudet vägrade i Firefox men funkade i IE.

Henrik: Tror dansk TV visar det online men jag har för mig du behöver betala för att se det.

Tour de France snack.
Hushovd har legat väldigt bra till över mållinjen på flera spurter, han ligger bra till i poängsammandraget också. Sätter en tia på honom idag! Boonen tvåa, Ewen trea...

Tour de France snack.
Precis, jag trodde det skulle hända ännu tidigare. Skönt att ingen skadade sig allvarligare. Smart drag av Vinokurov som ryckte åt sig 16 sekunder mot Lance och tagit sig upp på en andraplats i sammandraget. Hushovd knappade väl in något på den gröna?

Tillbaka
Topp