Jag var den 4:e cyklisten/entusiasten/idioten på turen och har nu återhämtat mig så pass så jag kan “give my five cents”. Jag har tidigare cyklat några 20 och 30 milare men aldrig över natten och aldrig på vintern. Tack vare forumet här på happy fick jag för mig att cykla i mörker runt Mälaren i december kunde vara en bra ide. Insåg att det krävdes dubbdäck så efter ytterligare surfande på happy vilka däck kunde vara lämpliga införskaffade jag ett par Schwalbe winter 35. Anledningen till detta var att enligt forumet suger alla dubbdäck och då fick priset avgöra. Lampor hade jag men skaffade extra batteri och min baklampa ville jag fästa längre ned och via köp och sälj hittade jag en lampa med ett fäste som passade min lampa för bara 20kr. Sprang en runda och hämtade upp lampa och fästen av en trevlig kille på söder. Fredagen närmade sig alltför snabbt och jag lyckades inte få på däck, förlänga mina raceblades mm innan torsdag kväll då jag körde en kort testrunda.
Väl på fredag var dock inte allt helt klart och jag stressade in i det sista för att hinna till start i Barkarby vilket jag hade fått för mig var 19:00. Cyklade stressad mot Barkarby men insåg snart att min hastighet begränsades kraftigt av att cykla med dubbdäck. Jag hade lagt in rundan på min Garmin så jag cyklade i motsatt håll och trodde jag skulle träffa på ett gäng cyklister men såg ingen så visste inte om jag missat starten, så jag vände och började cykla åt “rätt” håll. Tanken var att hade jag nu gjort alla förberedelser så kunde jag i varje fall cykla till Södertälje och tillbaka. När jag passerade Botkyrka och gatubelysningen tog slut funderade jag på att vända och tog fram telefonen och kollade forumet och fick se att de övriga var bakom mig. Fick snabbt svar och väntade vid Shell Wedavägen. Efter någon timme dök fyra glada cyklister och det visade sig att Ricard var den enda jag inte kände igen. Två hade jag cyklat med tidigare och den tredje var Martin som var den som jag köpte lampfästet av! Cykelvärlden är tydligen liten.
Kändes väldigt trevligt att cykla i grupp och särskilt då det helt förväntade regnet startade. Jag tror min Garmin då visade 262km kvar. Jag hade förvisso med mig en Goretexcykeljacka som är väldigt bra mot regn men den var bara i nödreserv eftersom man måste cykla mycket lugnt för att inte bli blöt inifrån. Jag bytte dock till en tunn Sportful jacka som enligt dem ska klara någon timme med lätta skurar ? Den fungerade dock över förväntan och jag behöll den på så länge regnet varade dvs 262km till. Ärmarna blötte igenom men i övrigt var det inte dyngsurt, ett bra tunt ylleunderställ och vinterskor hjälpte så enda problemet under turen var naturligtvis handskarna. De fyras gäng höll väldigt bra tempo, Ricard tog riktigt långa förningar och även om Martin drog på lite så sa Toni till om lite mer moderat tempo. Tack för det Toni! Milen flöt på och det var förvånansvärt trevlig cykling. Känns lite speciellt att cykla på tomma vägar i mörker och regn och se julbelysning på gator och i fönster. Donken stoppet var välbehövligt och en liten Jäger satt gott.
Efter Köping blev det lite segt och jag var glad att jag hade missuppfattat hur långt det var till Västerås. Direkt efter frukost blev tempot lite högre och det var enda gången jag kände att det här med ingen sömn, cykla i december inte var det smartaste valet. Men just då blev vi invinkade och bjudna på kaffe och choklad. Det var den boost jag tydligen behövde. Tempot gick ned lite och jag kände att nu när det ljusnade och med Enköping i sikte var vi ju nästan hemma och jag började njuta av cyklingen igen. Regnet vägrade dock ge sig. Så var det bara sista biten och både ben och kropp var helt slut. Toni hade dock mer kraft än någonsin och jag och Ricard kunde intressant följa Tonis och Martins kamp om skyltarna. Martin vann spurterna men Toni fick publikens pris för att gång på gång utmana på sin Klein. Kändes som jag inte hade klarat så många fler km så kändes otroligt bra med en öl i Barkarby och pendeln hem. Bortbjuden på söndag var det lite svårt att få folk att förstå vad jag höll på med men man får väl vara glad att vi alla är olika. Blev betydligt längre rapport än tänkt men så var det ju en ganska lång tur. Ser fram emot fler långa turer, cykla hela natten på sommaren kanske kan vara något?