Tour d'Ötzi XL den 7 dec 2018

Ingen nyhet egentligen men här är det ju verkligen tydligt att alla reagerar olika på kyla respektive väta samt på kyla ihop med väta. Samtidigt som alla anstränger sig olika mycket.

Så befriande med Ötzigängets osvenniga komfortzoner!

Hjäälp! Behöver en fit-fil för sträckan mellan Södertälje och Eskilstuna. Råkade stänga av klockan när jag drog på mig regnhandskarna.

Jag var den 4:e cyklisten/entusiasten/idioten på turen och har nu återhämtat mig så pass så jag kan “give my five cents”. Jag har tidigare cyklat några 20 och 30 milare men aldrig över natten och aldrig på vintern. Tack vare forumet här på happy fick jag för mig att cykla i mörker runt Mälaren i december kunde vara en bra ide. Insåg att det krävdes dubbdäck så efter ytterligare surfande på happy vilka däck kunde vara lämpliga införskaffade jag ett par Schwalbe winter 35. Anledningen till detta var att enligt forumet suger alla dubbdäck och då fick priset avgöra. Lampor hade jag men skaffade extra batteri och min baklampa ville jag fästa längre ned och via köp och sälj hittade jag en lampa med ett fäste som passade min lampa för bara 20kr. Sprang en runda och hämtade upp lampa och fästen av en trevlig kille på söder. Fredagen närmade sig alltför snabbt och jag lyckades inte få på däck, förlänga mina raceblades mm innan torsdag kväll då jag körde en kort testrunda.

Väl på fredag var dock inte allt helt klart och jag stressade in i det sista för att hinna till start i Barkarby vilket jag hade fått för mig var 19:00. Cyklade stressad mot Barkarby men insåg snart att min hastighet begränsades kraftigt av att cykla med dubbdäck. Jag hade lagt in rundan på min Garmin så jag cyklade i motsatt håll och trodde jag skulle träffa på ett gäng cyklister men såg ingen så visste inte om jag missat starten, så jag vände och började cykla åt “rätt” håll. Tanken var att hade jag nu gjort alla förberedelser så kunde jag i varje fall cykla till Södertälje och tillbaka. När jag passerade Botkyrka och gatubelysningen tog slut funderade jag på att vända och tog fram telefonen och kollade forumet och fick se att de övriga var bakom mig. Fick snabbt svar och väntade vid Shell Wedavägen. Efter någon timme dök fyra glada cyklister och det visade sig att Ricard var den enda jag inte kände igen. Två hade jag cyklat med tidigare och den tredje var Martin som var den som jag köpte lampfästet av! Cykelvärlden är tydligen liten.

Kändes väldigt trevligt att cykla i grupp och särskilt då det helt förväntade regnet startade. Jag tror min Garmin då visade 262km kvar. Jag hade förvisso med mig en Goretexcykeljacka som är väldigt bra mot regn men den var bara i nödreserv eftersom man måste cykla mycket lugnt för att inte bli blöt inifrån. Jag bytte dock till en tunn Sportful jacka som enligt dem ska klara någon timme med lätta skurar ? Den fungerade dock över förväntan och jag behöll den på så länge regnet varade dvs 262km till. Ärmarna blötte igenom men i övrigt var det inte dyngsurt, ett bra tunt ylleunderställ och vinterskor hjälpte så enda problemet under turen var naturligtvis handskarna. De fyras gäng höll väldigt bra tempo, Ricard tog riktigt långa förningar och även om Martin drog på lite så sa Toni till om lite mer moderat tempo. Tack för det Toni! Milen flöt på och det var förvånansvärt trevlig cykling. Känns lite speciellt att cykla på tomma vägar i mörker och regn och se julbelysning på gator och i fönster. Donken stoppet var välbehövligt och en liten Jäger satt gott.

Efter Köping blev det lite segt och jag var glad att jag hade missuppfattat hur långt det var till Västerås. Direkt efter frukost blev tempot lite högre och det var enda gången jag kände att det här med ingen sömn, cykla i december inte var det smartaste valet. Men just då blev vi invinkade och bjudna på kaffe och choklad. Det var den boost jag tydligen behövde. Tempot gick ned lite och jag kände att nu när det ljusnade och med Enköping i sikte var vi ju nästan hemma och jag började njuta av cyklingen igen. Regnet vägrade dock ge sig. Så var det bara sista biten och både ben och kropp var helt slut. Toni hade dock mer kraft än någonsin och jag och Ricard kunde intressant följa Tonis och Martins kamp om skyltarna. Martin vann spurterna men Toni fick publikens pris för att gång på gång utmana på sin Klein. Kändes som jag inte hade klarat så många fler km så kändes otroligt bra med en öl i Barkarby och pendeln hem. Bortbjuden på söndag var det lite svårt att få folk att förstå vad jag höll på med men man får väl vara glad att vi alla är olika. Blev betydligt längre rapport än tänkt men så var det ju en ganska lång tur. Ser fram emot fler långa turer, cykla hela natten på sommaren kanske kan vara något?

Senast ändrad:
Bra RR Friscoswede!

Jag glömde tacka skyhawk för kaffet, det gjode ett avbrott i Mhenrys flow efter Enköping där han tyckte 32 km/h med dubbdäck efter 25 mils nattkörning var ett lagom tempo. Det var nog bara vetskapen om Jäger i Bålsta som gjorde att vi orkade hänga med. Fast det hade ju inte hållit i många km till...

Till de som undrade lite om min cykel så är det en gammal DBS Daccordi från typ '87. DBS sålde riktiga stålracers med Daccordi-ramar då men jag tvivlar på att den här ramen är handgjord där i San Miniato i Italien i någon bra stålkvalitét... Mer typ tjockväggiga heldragna vattenrör. Men den är praktisk då det precis finns plats för ett par 45nrth Xerxes 30 mm och skärmar. Får kanske presentera den i ståltråden.

Friscoswede sa:
Jag var den 4:e cyklisten/entusiasten/idioten på turen och har nu återhämtat mig så pass så jag kan “give my five cents”. Jag har tidigare cyklat några 20 och 30 milare men aldrig över natten och aldrig på vintern. Tack vare forumet här på happy fick jag för mig att cykla i mörker runt Mälaren i december kunde vara en bra ide. Insåg att det krävdes dubbdäck så efter ytterligare surfande på happy vilka däck kunde vara lämpliga införskaffade jag ett par Schwalbe winter 35. Anledningen till detta var att enligt forumet suger alla dubbdäck och då fick priset avgöra. Lampor hade jag men skaffade extra batteri och min baklampa ville jag fästa längre ned och via köp och sälj hittade jag en lampa med ett fäste som passade min lampa för bara 20kr. Sprang en runda och hämtade upp lampa och fästen av en trevlig kille på söder. Fredagen närmade sig alltför snabbt och jag lyckades inte få på däck, förlänga mina raceblades mm innan torsdag kväll då jag körde en kort testrunda.

Väl på fredag var dock inte allt helt klart och jag stressade in i det sista för att hinna till start i Barkarby vilket jag hade fått för mig var 19:00. Cyklade stressad mot Barkarby men insåg snart att min hastighet begränsades kraftigt av att cykla med dubbdäck. Jag hade lagt in rundan på min Garmin så jag cyklade i motsatt håll och trodde jag skulle träffa på ett gäng cyklister men såg ingen så visste inte om jag missat starten, så jag vände och började cykla åt “rätt” håll. Tanken var att hade jag nu gjort alla förberedelser så kunde jag i varje fall cykla till Södertälje och tillbaka. När jag passerade Botkyrka och gatubelysningen tog slut funderade jag på att vända och tog fram telefonen och kollade forumet och fick se att de övriga var bakom mig. Fick snabbt svar och väntade vid Shell Wedavägen. Efter någon timme dök fyra glada cyklister och det visade sig att Ricard var den enda jag inte kände igen. Två hade jag cyklat med tidigare och den tredje var Martin som var den som jag köpte lampfästet av! Cykelvärlden är tydligen liten.

Kändes väldigt trevligt att cykla i grupp och särskilt då det helt förväntade regnet startade. Jag tror min Garmin då visade 262km kvar. Jag hade förvisso med mig en Goretexcykeljacka som är väldigt bra mot regn men den var bara i nödreserv eftersom man måste cykla mycket lugnt för att inte bli blöt inifrån. Jag bytte dock till en tunn Sportful jacka som enligt dem ska klara någon timme med lätta skurar ? Den fungerade dock över förväntan och jag behöll den på så länge regnet varade dvs 262km till. Ärmarna blötte igenom men i övrigt var det inte dyngsurt, ett bra tunt ylleunderställ och vinterskor hjälpte så enda problemet under turen var naturligtvis handskarna. De fyras gäng höll väldigt bra tempo, Ricard tog riktigt långa förningar och även om Martin drog på lite så sa Toni till om lite mer moderat tempo. Tack för det Toni! Milen flöt på och det var förvånansvärt trevlig cykling. Känns lite speciellt att cykla på tomma vägar i mörker och regn och se julbelysning på gator och i fönster. Donken stoppet var välbehövligt och en liten Jäger satt gott.

Efter Köping blev det lite segt och jag var glad att jag hade missuppfattat hur långt det var till Västerås. Direkt efter frukost blev tempot lite högre och det var enda gången jag kände att det här med ingen sömn, cykla i december inte var det smartaste valet. Men just då blev vi invinkade och bjudna på kaffe och choklad. Det var den boost jag tydligen behövde. Tempot gick ned lite och jag kände att nu när det ljusnade och med Enköping i sikte var vi ju nästan hemma och jag började njuta av cyklingen igen. Regnet vägrade dock ge sig. Så var det bara sista biten och både ben och kropp var helt slut. Toni hade dock mer kraft än någonsin och jag och Ricard kunde intressant följa Tonis och Martins kamp om skyltarna. Martin vann spurterna men Toni fick publikens pris för att gång på gång utmana på sin Klein. Kändes som jag inte hade klarat så många fler km så kändes otroligt bra med en öl i Barkarby och pendeln hem. Bortbjuden på söndag var det lite svårt att få folk att förstå vad jag höll på med men man får väl vara glad att vi alla är olika. Blev betydligt längre rapport än tänkt men så var det ju en ganska lång tur. Ser fram emot fler långa turer, cykla hela natten på sommaren kanske kan vara något?

Fin RR. Grymt cyklat. Dubbdäck är normalt sett tärande på både fysik och psyke. Du verkar ha överskott av båda.

Fin rapport! Fast jag tror faktiskt att Toni tog minst en skylt och jag körde kanske lite väl agressivt in i rondellen innan Barkarbyskylten (point taken, Toni). Hur som helst stabil insats av alla riktigt kul. Roligast efteråt när alla tog sig tid för öl och eftersnack på hotellet. :)

Haha!

mhenry sa:
Fast jag tror faktiskt att Toni tog minst en skylt

Du visste väl bara inte att Enköping fanns där och jag fick den utan kamp.

mhenry sa:
och jag körde kanske lite väl agressivt in i rondellen innan Barkarbyskylten (point taken, Toni).

Äsch, det var bara en ursäkt eftersom jag inte hängde med :-)

mhenry sa:
Hur som helst stabil insats av alla riktigt kul. Roligast efteråt när alla tog sig tid för öl och eftersnack på hotellet. :)

Ja det var riktigt roligt! Tack.

GoranS sa:
Lite tomhetskänsla för oss internetcyklister nu när Ötzin är avklarad och det inte verkar vara några fler lopp på den svenska rando-kalendern i år. Ni skulle inte kunna tänka er en trippel-Ötzi d.v.s. vintervariant av https://happyride.se/forum/read.php/1/1078033/page=1 nästa år så att man får njuta lite mer!? ;-)

Det där var en riktigt fin runda. Det blir 10-tioårsjubileum i sommar. Det borde vi göra något av.

Kul att läsa, och imponerande cyklat.

Funderar på klen-Ötzin i januari, eller Uppsala i februari för att få känna på många mil med dubb.

kitzblitz sa:
Hmm, kanske läge att dra 2019 Ötzi XL redan nu?! Perfekt väder och väglag ju :-)
Höga misärpoäng på rundan under dessa förhållanden, allra helst med ett högt uppsatt tidsmål så det börjar stressas i klungan och stoppen kortas ner. Livet som insats när bilar och cyklar får kast i snömodden... Man har lovat familjen att vara hemma till mello på lördasgskvällen eller annan familjeaktivetet. Vilken ångest. Nästan så man blir sugen.

Tyckte det var jobbigt att cykla några km inne i stan igår och långsamt gick det.

Fjärdebrunn har varit initiativtagare några år också.
Men är rätt säker att han inte har för avsikt att cykla i år (se misärtråden).

Om det finns ett sug att uppleva vintern genom denna misärcykling är vi ett gäng som brukar köra detta i SUMO. Vi har lagt ett event i SUMO and Friends (på facebook) som kommer gå av stapeln 13-14/12 med start nästa fredag 18:00 från Söder. I stort är mycket plankat från Ötzi XL så man kommer känna igen sig men start/mål är flyttad. Vi är iaf redan några stycken så kan vara ett alternativ om man inte tar tag i Ötzi själv har på Happy. Det kräver ju bara någon som skall driva igång det...

MrMoreau sa:
Om det finns ett sug att uppleva vintern genom denna misärcykling är vi ett gäng som brukar köra detta i SUMO. Vi har lagt ett event i SUMO and Friends (på facebook) som kommer gå av stapeln 13-14/12 med start nästa fredag 18:00 från Söder. I stort är mycket plankat från Ötzi XL så man kommer känna igen sig men start/mål är flyttad. Vi är iaf redan några stycken så kan vara ett alternativ om man inte tar tag i Ötzi själv har på Happy. Det kräver ju bara någon som skall driva igång det...

Jag kan nog tänka mig haka på om jag bara får löst lite bra lyse. Hur ser rundan ut? Prognosen ser ju ut som att det skulle gå köra dubbfritt

Det brukar vara jag som är initiativtagare. Men det är helt rätt - ingen tråd har startats i år. Anledningen är helt enkelt att jag inte kommer cykla den. Jag hoppas verkligen det blir något ändå - annars är det första gången (sedan 2010) som den inte går :-(

Annars föreslår jag att alla som är sugna hakar på den av SUMO plagierade varianten! Jag vet bara inte om "alla ska med" som faktiskt funkade på Ötzi XL, ens finns i SUMO-världen...

Hej Barrett,
Vi tänker som jag ser det alla köra fulldubb (har SWM 42mm 240dubb själv), iaf jag tycker att det hör till för att det skall räknas som misärrunda så här på vintern, annars kan man ju lika gärna köra på sommaren :D
Jag har kört 2 ggr på vintern (2016 och 2018), båda tillfällena har dubb varit helt avgörande. Vi ser inte att man får riskera sig själv eller annan för att tjäna några watt utan vi räknar med att man gör det man skall för att det skall vara säkert.

Rundan är runt mälaren medsols med fika strängnäs, mat i Eskilstuna och Västerås samt kanske några ströstopp på mack efter behov som t ex Bålsta. Det brukar kunna bli lite tätare i slutet då alla brukar vara kalla, blöta och trötta.

Vi kommer köra "alla skall med" för oss som startar men vi räknar med att alla som kommer är vana cyklister och vi antar snittet på hela rundan landar kring 25 km/h kanske med sträckor i +30 km/h. Allt står i eventet på facebook samt så finns möjlighet att få mer utförlig info och frågor där.

Vi vill inte konkurera med Ötzi XL därav har vi inte promotat denna runda här, men om man vill och accepterar start från söder istället för Barkaby så går denna runda absolut att använda som substitut då allt annat är lika. Tror vi är 5 stycken som sagt JA just nu där flera kört runt sjön förra vintern med största basen från SUMO men även någon utanför som vart sugen..

Hoppas upplägget är tilltalande och att kanske ytterligare är sugna på att ansluta oss. Vi tycker det bara blir roligare om vi blir flera. Denna runda är ju oftast inte så flitigt nyttjad om vädret ställer till det men det är ju det som är det roliga. endure and overcome

Senast ändrad:
Vill bara uppdatera att förra året höll vi rullsnitt på 23 km/h, vädret påverkar ju farten en del, men man behöver inte tänka att vi kommer cykla fortare än 25 i snitt utan mer att det är rimligt att tro att det är förväntad marchfart, sen kan det ju bli lägre senare på natten då folk blir trötta...

https://www.strava.com/activities/2029935735

Vi kommer inte lämna NÅGON åt vargarna när vi väl kommit iväg då vi vill alla skall överleva turen och förhoppningsvis ha en trevlig snurr runt sjön tillsammans med likasinnade. Klart någon vill med från Happy i år...

Det är konstigt att ett mälarvarv i december kan vara lockande.
Jag är sugen, men för många variabler och ett diffust cykelmål för 2020 gör min närvaro osannolik. Men jag överlägger fortfarande med mig själv.

lundatok sa:
Du inser att det var i lördags?

MrMoreau sa:

desmo sa:
Jag är sugen, men för många variabler och ett diffust cykelmål för 2020 gör min närvaro osannolik. Men jag överlägger fortfarande med mig själv.

Vi har ju kamperat förut. Dvs. 2016, Du hittar klart bättre än mig i Västerås så klart du skall med... Nu är det ju risk för massa plusgrader så kanske inte lika lockande som 1 dm nysnö...

MrMoreau sa:
desmo sa:

Vi har ju kamperat förut. Dvs. 2016, Du hittar klart bättre än mig i Västerås så klart du skall med... Nu är det ju risk för massa plusgrader så kanske inte lika lockande som 1 dm nysnö...

Jodå, jag minns. Det var strävt!
Förra året klev jag av i Södertälje (sjuk).
Ska sondera möjligheterna hemma i veckan. Ligger efter med kompislappar och sådant också.

Tillbaka
Topp